Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har vist nok ikke kontroll på vinylsamlingen min. Dukket opp en Airbag til. Denne var heller ikke registrert på Discogs kontoen min. Vis vedlegget 658092

    Har hørt på flere album til airbag i dag. Men bare digitalt mens jeg jobber. Banden vokser på meg.
    Svarer meg selv her. Lydkvalitet er vel kanskje ikke det en skal diskutere i denne tråden, men pressingen på denne var knallbra.
     

    vinyllp

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.07.2014
    Innlegg
    64
    Antall liker
    61
    Jeg stemmer i,angående den nye plata til Motorpsycho. Like bra som The Tower.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Eh.. hvorfor mener du det? Glad i vinyl jeg men skuffende mange pressinger. Kan vel ikke si det om CD🤣

    Nei, men "alt" digitalt er jo komprimert ihjel; det er regelen, ikke unntaket. Kjøper ikke CD lengre medmindre det er klassisk (ikke utbredt komprimering der), SACD (ikke garantert ukomprimert der, men mindre sjanse enn på CD - gjør forarbeid før kjøp) eller Steven Wilson remaster. Dessuten låter det meste (pop/rock) innspillt de siste åra dritt uansett format.
    Jeg synes vinylkvaliteten, altså pressingene, er svært bra for tiden så lenge man holder seg til velrennomerte selskaper. Finnes sikkert mye rart derute, men det holder jeg meg unna.
    Er platene pressa hos Pallas, Optimal media (eller hva de nå heter), hos den gamle CBS fabrikken i Holland (Music on vinyl), eller ex-EMI pressa i UK (aner ikke hva den heter) er pressingene som regel mer enn OK og bedre enn hva man fikk fra UK eller USA i vinylens glansdager. Analogue Production i USA (forhenværende RTI) er også klart godkjent.
     
    Sist redigert:

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    De fleste nye pressinger er vel i utganspunktet fra digitale filer. Blir ikke dette det samme? Opplever at nypressinger kan låte litt flatt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    De fleste nye pressinger er vel i utganspunktet fra digitale filer. Blir ikke dette det samme? Opplever at nypressinger kan låte litt flatt.

    Som regel er de ikke like komprimerte; du kan ikke komprimere vinyl like mye - ikke plass på plata.
    At nyere innspillinger låter flatt er riktig; som sagt, det meste nyinnspillt låter ikke bra. Dette er en av grunnene til at jeg ikke kjøper så mye ny musikk. Gidder ikke å høre på møkkalyd når de finnes titusener av plater som er minst like gode og har bra lyd.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt kan musikk på vinyl komprimeres til døde. Det finnes utallige eksempler på plater fullstending uten dynamikk, men gjerne 40min+ på hver side. Man favoriserer den ene over det andre...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Som regel er de ikke like komprimerte; du kan ikke komprimere vinyl like mye - ikke plass på plata.
    At nyere innspillinger låter flatt er riktig; som sagt, det meste nyinnspillt låter ikke bra. Dette er en av grunnene til at jeg ikke kjøper så mye ny musikk. Gidder ikke å høre på møkkalyd når de finnes titusener av plater som er minst like gode og har bra lyd.....
    Samme her, derfor bruker jeg verken noe særlig penger eller lyttetid til nyere innspillinger. Veldig synd.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt kan musikk på vinyl komprimeres til døde. Det finnes utallige eksempler på plater fullstending uten dynamikk, men gjerne 40min+ på hver side. Man favoriserer den ene over det andre...

    Utallige eksempler? 40 min spilletid pr side er da ikke vanlig. Ingen av mine plater har det. Skal man tyne så mye på en side går vel nivået ned? Loudness war på vinyl er i praksis umulig. Komprimering gjør at alt blir høyt og dermed trenger mer plass på plata......
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Usedvanlig lekker cover på den siste fra Motorpsycho.
    En enkel sjel blir litt glad av slikt ;)
    Er ikke kommet lengre enn til side 2, første del av NFX - dæven den er bra!
    Side 1 var litt mer 'kos i studio' - helt ok foreløpig.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Ikke helt ukjente Håkon Gullvåg er kunstneren bak coveret.
    Samme kunstner på disse to også:

    image.jpeg image.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    One Man YES "band" - litt av en prestasjon å spille alle instrumenter, og lage en slags "best of YES instrumental"
    For de som liker musikken er det bare å lene seg tilbake og nyte :cool:

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Har litt sans for denne:



    God innspilling, fint nivå og DR12, lytter til 48/24 bit versjonen på dvden, cden ser ut til å ha samme mastering.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Ville ha mer Mike Oldfield, lette etter hi rez rip av Discovery som jeg vet jeg har - men fant ikke. Inn i boden og lete:



    Der fant jeg også Ommadawn, Hergest Ridge og Five Miles Out - usprettet fremdeles i plast 😁 Her er det mye bonus snacks osv, blir spennende.

    Virker ikke akkurat smart å handle og legge rett i boden....
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Høres lovende ut . Jeg har konsertbilletter til turneen , men den ble utsatt til 2022 grunnet pandemien.
    Bare for å være helt på det rene, så er konserten The Pineapple Thief i november på Rockefeller i Tiggerstaden i det hersens pandemi år 12 020 utsatt til år 12 022?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Et album jeg er veldig glad i:



    Ganske ok remaster på cd dette, men mener å huske at det var litt mer punch på vinylen, etter noen besøk hos en hifi interessert onkel i gamle dager, som var Manfred Mann fan? Verdt å lete etter?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Et album jeg er veldig glad i:



    Ganske ok remaster på cd dette, men mener å huske at det var litt mer punch på vinylen, etter noen besøk hos en hifi interessert onkel i gamle dager, som var Manfred Mann fan? Verdt å lete etter?
    Har ikke sammenliknet med vinylen, men synes CD utgaven er OK. Bra album med flere høydepunkter , selv om jeg liker noen av de eldre enda bedre.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Et album jeg er veldig glad i:



    Ganske ok remaster på cd dette, men mener å huske at det var litt mer punch på vinylen, etter noen besøk hos en hifi interessert onkel i gamle dager, som var Manfred Mann fan? Verdt å lete etter?
    Svaret på dette Mr.Spock må vel nesten bli JA. Herover har vinylen atter inntatt en dominerende rolle, og digitale ølbrikker avspilles unntaksvis nede i fars furtehule. Før var der omvendt. Digitalisen er nå mer med i bilen, men når jeg får på plass samme CD-drev som Soundscape og en La Scala mk. II Optological DAC en gang i 12 025, så blir det kanskje annerledes :rolleyes:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Får vel også skaffe Duke på vinyl etterhvert. Men foreløpig nyter jeg denne cd versjonen jeg fikk tak i tidligere i år - en 1985 Atlantic Japan Press:



    Har slitt med 2007 cd remasteren i noen år og den låter ikke bra. Denne 1985 saken er mye bedre. Knall album :love:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Fikk Versions of the Truth i postkassa i dag



    Veldig moro med en så god utgivelse i disse dager - perfekt innspillingsnivå og opp i DR15 på en låt (y) Låter bra både i stereo og multikanal.

    DR for stereosporet:

     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fikk Versions of the Truth i postkassa i dag



    Veldig moro med en så god utgivelse i disse dager - perfekt innspillingsnivå og opp i DR15 på en låt (y) Låter bra både i stereo og multikanal.

    DR for stereosporet:

    DR? Dette må du forklare😀 Super plate og fantastisk lyd😀
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    DR? Dette må du forklare😀 Super plate og fantastisk lyd😀
    Det finnes en egen tråd her inne om "The Loudness War"


    Se gjerne videoen jeg linker til i det nyeste innlegget der. Handler om dynamikk og kompresjon i sanger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en egen tråd her inne om "The Loudness War"


    Se gjerne videoen jeg linker til i det nyeste innlegget der. Handler om dynamikk og kompresjon i sanger.
    Takk. Da skal jeg lese meg opp her. Denne platen har masse dynamikk😀
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Oslo
    Får vel også skaffe Duke på vinyl etterhvert. Men foreløpig nyter jeg denne cd versjonen jeg fikk tak i tidligere i år - en 1985 Atlantic Japan Press:


    Har slitt med 2007 cd remasteren i noen år og den låter ikke bra. Denne 1985 saken er mye bedre. Knall album :love:
    Min utgave på vinyl er ikke noe særlig bra, lydmessig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn