Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ny Flower Kings slippes på fredag. 3LP + 2CD boks. Finnes selvsagt også på (bare) CD. Roger Dean cover - da må man jo bare ha den :D . Bestillt....

    811IRlvNGIL._SL1500_.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ett must for alle 70'talls proggere. Plata ble sluppet i dag.

    1604089792659.png



    Ring Van Möbius er
    Thor Erik Helgesen ·
    Håvard Rasmussen ·
    Dag Olav Husås


    1604089902813.png

    Ring Van Möbius fra Kopervik er bandet som kun bruker analoge instrumenter og
    opptaksutstyr


     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da bør det kanskje gå an å oppdrive RVM skivene på tape? Det hadde vært kult. Noen som kjenner dem eller stuiofolka deres og kan høre om det kan la seg gjøre?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Er det Karlsvogna (Big Dipper) som har Ring von Möbius i sitt sortiment?
    Bandet virker å være særdeles inspirert av Gentle Giant, og har i tillegg hyret inn Rick Wakeman :cool:
    NICE!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da bør det kanskje gå an å oppdrive RVM skivene på tape? Det hadde vært kult. Noen som kjenner dem eller stuiofolka deres og kan høre om det kan la seg gjøre?
    Jeg snakket med "folka" i går kveld. Gi meg en halv dag Gøttiz, så skal jeg se om det kan la seg løse. -Akkurat nå er det en litt positiv stressperiode for Thor Erik & Co ifbm. plateslippet.

    PS!
    Siste: Thor Erik sjekker opp hva de har igjen av kvartoms bånd (y)
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det Karlsvogna (Big Dipper) som har Ring von Möbius i sitt sortiment?
    Bandet virker å være særdeles inspirert av Gentle Giant, og har i tillegg hyret inn Rick Wakeman :cool:
    NICE!
    Ja, vi kjenner oss godt igjen fra 70-åra. Men si meg, hører du ikke at Keith Emerson er der altså? Og hva med Van Der Graaf Generator, eller King Crimson?

    Her er det Wobbler som besøker Thor Eriks Spectral Labrathory:
    Ring_Van_M.jpg

    Vis vedlegget 672278
     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Wobbler låter til tider som Yes på sitt beste. Det liker jeg godt. I og med at Yes slutta å lage bra plater selv, måtte noen ta opp fakkelen og bære den videre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Wobbler låter til tider som Yes på sitt beste. Det liker jeg godt. I og med at Yes slutta å lage bra plater selv, måtte noen ta opp fakkelen og bære den videre.

    Hvilke Yes.plater har du hørt? :LOL:
    Wobbler er hyggelig nok, men lider litt av mangel på det som mangler i svært mye neoprog; gode låter - kanskje ikke i like stor grad som enkelte andre, men dog. Det er mer stil enn substans. Men Wobbler er bra det, bevares. Noe annt som mangler for tiden er gode vokalister. Det er ikke unikt for prog, men kom vel med sutrerocken på 90-tallet.
    Èn ting skal disse nye norske progbanda ha; de er ikke plaget med metal-klisjeer, eller gud forby, smakløs puddelrock/powerballad klisjeer slik som enkelte amerikanske band.
    Forøvrig sluttet Yes å lage gode plater sånn ca. 1978....
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hvilke Yes.plater har du hørt? :LOL:
    Wobbler er hyggelig nok, men lider litt av mangel på det som mangler i svært mye neoprog; gode låter - kanskje ikke i like stor grad som enkelte andre, men dog. Det er mer stil enn substans. Men Wobbler er bra det, bevares. Noe annt som mangler for tiden er gode vokalister. Det er ikke unikt for prog, men kom vel med sutrerocken på 90-tallet.
    Èn ting skal disse nye norske progbanda ha; de er ikke plaget med metal-klisjeer, eller gud forby, smakløs puddelrock/powerballad klisjeer slik som enkelte amerikanske band.
    Forøvrig sluttet Yes å lage gode plater sånn ca. 1978....
    Enig med Voff her i hans betraktninger av Yes og sammenligninger.
    Når det er sagt så synes jeg også at Wobbler tok et bra steg i riktig retning med den siste skiva. Overraskende bra IMO.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Wobbler på sitt beste, sa ingenting om hvor ofte se var på det nivået...;)

    Jeg strekker meg ikke lenger enn Relayer (‘74?) men det må da være flere enn meg som hører mye Jon Anderson i Wobbler-vokal...

    Mye interessant prog blir delvis eller helt ødelagt av håpløs vokal, synes Wobbler er unntak her.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ja, vi kjenner oss godt igjen fra 70-åra. Men si meg, hører du ikke at Keith Emerson er der altså? Og hva med Van Der Graaf Generator, eller King Crimson?

    Vis vedlegget 672278
    Keith Emerson har vandret heden dessverre, men Rick Wakeman lever i beste velgående gitt alderen.
    For øvrig kjenner jeg en komponist og analog synth wizard på Nesodden som glatt kunne blitt med i Ring von Möbius ;)
    Han både fikser og bygger sine egne synth moduler, samt lager egen musikk.

    Jeg synes RvM låter overveiende Gentle Giant, men ispedd mye annet fra prog kjøkkenet for min del.
    Van der Graaf Generator må jeg innrømme at jeg hørte lite på mellom 1972-80.
    King Crimson, tja...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Minner mest om disse utallige italienske progbandene som ga ut 1-2 album på 70-tallet, for så å forsvinne. Il baletto di bronzo, The Trip, Alphataurus, Corte dei miracoli, muso rosenbach og hva de nå ikke heter alle sammen...
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.086
    Antall liker
    1.278
    Minner mest om disse utallige italienske progbandene som ga ut 1-2 album på 70-tallet, for så å forsvinne. Il baletto di bronzo, The Trip, Alphataurus, Corte dei miracoli, muso rosenbach og hva de nå ikke heter alle sammen...
    Uten disse utallige italienske bandene fra syttitallet, ville sjangeren ha vært uendelig mye fattigere. Tenk om Voff innimellom kunne spre litt positivitet i stedet for den evindelige dissingen.
    Steen
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Ser fram til mørketida om 3 uker.
    Flott tråd, mye musikk og ta tak i. 🌞🎶
    Skulle ønske Steven Wilson hadde tatt tak i Yessongs.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Uten disse utallige italienske bandene fra syttitallet, ville sjangeren ha vært uendelig mye fattigere. Tenk om Voff innimellom kunne spre litt positivitet i stedet for den evindelige dissingen.
    Steen

    De ovenfor nevnte gruppene er ikke blant dem. Finnes veldig mye bra italiensk prog. Faktisk er vel Italia det landet som har fostret de beste utenom Storbritania. PFM, Banco (på sitt beste - desverre noe variabel), Locanda della Fate, Nova for å nevne noen få. Førstnevnte bør vel være obligatorisk for alle som liker eldre Crimson og Genesis. Italiensk prog (på sitt beste) har en melodisk vri som skiller dem fra typisk britisk prog....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ser fram til mørketida om 3 uker.
    Flott tråd, mye musikk og ta tak i. 🌞🎶
    Skulle ønske Steven Wilson hadde tatt tak i Yessongs.

    Yessongs ja definitivt. Men de har jo gitt ut nymiksede liveskiver fra '72 turneen som Yessongs var produsert fra. Selv om disse låter bra, er mye av energien på Yessong fraværende. Yessongs må vel være tidenes beste live LP?

    Steven Wilson burde ha remikset Genesis katalogen (den klassiske). Desverre er det visstnok liten sjanse for det da Wilson etter sigende ikke er noen stor genesisfan.....
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Re Genesis og Wilson; synd, tenkte akkurat den tanken selv at Wilson remastering og 5.1 versjoner av Genesis ca 70/71 til 74 (kanskje 76) hadde vært kjekt å ha....
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Litt snikreklamme kanskje (typen til svigerinne), men det lille jeg har hørt har potensiale. Livestream med Xeno i kveld 20.00.

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Re Genesis og Wilson; synd, tenkte akkurat den tanken selv at Wilson remastering og 5.1 versjoner av Genesis ca 70/71 til 74 (kanskje 76) hadde vært kjekt å ha....
    Genesis er allerede remastered og remixet for 5.1 og utgitt på SACD.Spesielt de med Gabriel er meget bra synest jeg.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt snikreklamme kanskje (typen til svigerinne), men det lille jeg har hørt har potensiale. Livestream med Xeno i kveld 20.00.

    Dette låt da massivt friskt og tungt bra - kanskje i sjangeren tung metallisk prog? Vi skal glede oss over at Proggen virkelig har god grobunn i den delen av landet for tiden. 💪 (y)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette låt da massivt friskt og tungt bra - kanskje i sjangeren tung metallisk prog? Vi skal glede oss over at Proggen virkelig har god grobunn i den delen av landet for tiden. 💪 (y)

    Ja, det må plage musikkpolitiet noe grusomt..... :LOL:
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Dette låt da massivt friskt og tungt bra - kanskje i sjangeren tung metallisk prog? Vi skal glede oss over at Proggen virkelig har god grobunn i den delen av landet for tiden. 💪 (y)
    Tror de selv omtaler det som metall-prog. Dette er noe mer massivt en det jeg stort sett hører på, men må si jeg likte det jeg hørte.

    Litt mer snikreklame: De har nettopp gitt ut album, sikkert bare å løpe og kjøpe en eller annen plass på den store verdenswebben;)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Genesis er allerede remastered og remixet for 5.1 og utgitt på SACD.Spesielt de med Gabriel er meget bra synest jeg.
    De er nå dessverre vanskelig tilgjengelig (noen få brukt til høy pris)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Tror de selv omtaler det som metall-prog. Dette er noe mer massivt en det jeg stort sett hører på, men må si jeg likte det jeg hørte.

    Litt mer snikreklame: De har nettopp gitt ut album, sikkert bare å løpe og kjøpe en eller annen plass på den store verdenswebben;)
    Hva heter bandet du referer til?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn