Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    Paatos skiva "timeloss"er godt stoff, men så veldig mye prog er det vel ikke? Ok, jeg har prog-feelingen i de mest mellotronbaserte partiene. Og jaggu så har de ikke slengt med ei technolåt også...
    Techno låten kunne de kanskje vært foruten, jfr med resten av låtene, men heleheten synes jeg står til bestått, og vel så det.....
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Atlas er utrolig bra. Tror Tormod på Panorama records kan skaffe denne.
    Er det forresten noen av dere som har hørt White Willow?
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Er det forresten noen av dere som har hørt White Willow?
    He he,
    jag har nog ställt samma fråga 5-10 ggr i den här tråden utan att få något svar!
    Så om du hört dem, olemar, så verkar det som om vi är vi två.
    Och det är alltför lite!
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    He he,
    jag har nog ställt samma fråga 5-10 ggr i den här tråden utan att få något svar!
    Så om du hört dem, olemar, så verkar det som om vi är vi två.
    Och det är alltför lite!
    Jeg har 2 skiver med White Willow, Ex Tenebris og Storm Season. Ex Tenebris er en veldig rolig skive, Storm Season får jeg ikke helt tak på......

    Har handlet masse prog i det siste. Banco Del Muteo Soccorso: Darwin, den vart jeg faktisk litt skuffa over, har vokst litt i det siste.... Campo Di Marte: Campo Di Marte, denne er rimelig bra. Låt nummer 6 er grisebra helt sykt........ Deus Ex Machina: Cinque er også en bra skive, litt spesiel vocal men. Circus 2000: An Escape From A Box & Circus 2000 her skal man i alle fall ikke klage på vocalen. Disse liker jeg svært godt!! Present: High Infidelity & No 6 Present liker jeg svært GODT. "Chamber prog"..... Univers Zero er også en av favoritene.... Isuldurs Bane: Mind Volum 1 denne er bra, takk for tipset!! Har også Mind volum 3, er rimelig sær! Har hørt litt for litte på den til at jeg kan anbefale den.

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Sitter i skrivende stund og hører på Paatos - Kallocain.........  Ingen dum skive.............
    "Thanks for the tip"
    :)
    Sitter selv og lytter til denne nå,(hatt den noen dager) har fått noen runder i bilen før den havnet på anlegget inne, progg kan det vel ikke kalles men som du sier, ingen dum skive.
    Synes ikke den kan sammenlignes med den første, som og også er en god skive.
    Spennende og mørk musikk, kan kalles alternativ kanskje?
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Paatos har gitt ut en singel med 2 låter før Timeloss plata også. Husker ikke hva den heter, tror også den er vanskelig og skaffe...

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jeg har 2 skiver med White Willow, Ex Tenebris og Storm Season. Ex Tenebris er en veldig rolig skive, Storm Season får jeg ikke helt tak på......
    Jag letade på internet efter synpunkter på White Willow innan jag köpte mina. Det verkar som om de oftast placeras i följande rangordning:
    1 Storm Season (2004)
    2 Ignis Fatuus (1995)
    3 Sacrament (2000)
    4 Ex Tenebris (1998 )

    Själv har jag Storm Season och Sacrament. Jag tycker båda är mycket bra men de är så olika att jag har svårt att säga vilken jag tycker bäst om. Storm Season är mycket tyngre/hårdare än Sacrament. Sacrament är väldigt melodiös. Jag saknar lite tyngd på Sacrament och lite lugnare, melodiösa, avsnitt på Storm Season så en blandning av dessa hade varit perfekt.
    Ignis Fatuus tror jag också är ganska melodiös och lugn. Den finns på inköpslistan, som tyvärr har en tendens att bli alltför lång.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Har handlet masse prog i det siste. Banco Del Muteo Soccorso: Darwin, den vart jeg faktisk litt skuffa over, har vokst litt i det siste....
    Jag har ungefär samma erfarenhet med Darwin: tar lite tid att komma in i men växer efterhand.
    För de som inte hört Banco kan det kanske vara bra att börja med deras första (heter som gruppen). Alla de tre första är väldigt bra men den första tror jag är lättast att komma in i.

    Isuldurs Bane: ... Mind volum 3, er rimelig sær! Har hørt litt for litte på den til at jeg kan anbefale den.
    Jag har den också men har inte tagit mig tid att lyssna riktigt på den. Avante-jazz är väl inte min favoritmusik, men den här kan nog bli bra om man ger den mycket tid. Låt dock inte detta avskräcka er från Isildurs Bane, detta är deras enda skiva i den här stilen.
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Jeg er så heldig å ha alle platene og liker Ignis Fatuus best. Helt unik stemning i denne plata. Synes alle er bra , men sliter også litt med Storm Season, den er ikke dårlig men syns den spriker veldig. Gruppa har nå byttet vokalist, skal bli spennende å se hvordan det slår ut.
    De er også et bra live band, så de live på Oslo prog for et par år siden. Masse trøkk. Et band med store kontraster. Pleier å avslutte konsertene med en Nick Drake låt!!

    Sjekk også ut Tirill Mohns Dance with shadows. En nydelig plate i god WW ånd. (Tirill har vært medlem der tidligere)
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Noen som har noen erfaringer med: no-man ?
    No-Man happen to be:
    Tim Bowness - vocals, words
    Steven Wilson - instruments, engineering

    http://www.no-man.co.uk/

    Mvh,
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Noen som har noen erfaringer med: no-man ?
    No-Man happen to be:
    Tim Bowness - vocals, words
    Steven Wilson - instruments, engineering

    http://www.no-man.co.uk/

    Mvh,
    Jeg har No-Man med together we`re stranger. Kan ikke sammenlignes med Porcupine Tree... Veldig lavmælt, støy/ambient/elektronika-lignende, men til tider veldig melodiøst og fint. Er imidlertid etter min mening veldig stemningstungt og "depressivt"....
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Takker og bukker Liern.......
    Jeg tror ikke jeg går glipp av noe stort mhp No-Man........
    Personlig så fikser jeg ikke elektronika......

    Mvh,

    :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har lyst til å nevne et par gamle band som man ikke hører mye om lenger, men som musikalsk mer enn holder mål i dag. Hvis man liker prog rock og psychedelica så anbefaler jeg sterkt å lete frem en par plater med disse. Mange kjenner nok dem fra før:

    1. Gong - Har gitt ut en haug med plater. De tidlige er de mest spennende. Prøv et av samlealbumene for en musikalsk oversikt.
    http://www.planetgong.co.uk/index.html


    2. Kaleidoscope - Fabelaktige musikere som bruker instrumenter og sound fra hele verden i sine låter. Hør f.eks. på en låt som "Seven-Ate Sweet" ... emosjonelt bra.
    http://www.pulsatingdream.com/index.html
     

    Crimson

    Medlem
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Er det noen her inne som har hørt vage rykter om at -Happy the Man- har kommet sammen igjen, og skal gi ut nytt album?

    Så vidt meg bekjent, så har de kun gitt ut to album(om mulig et live-album): -Happy the Man-, med samme tittel(1976), og "Crafty Hands"(1978). Flott, melodiøs og sofistikert prog i samme gate som Camel og Gentle Giant!
    Er det noe nytt på trappene, eller har jeg misforstått?
    King
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Er det noen her inne som har hørt vage rykter om at -Happy the Man- har kommet sammen igjen, og skal gi ut nytt album?

    Så vidt meg bekjent, så har de kun gitt ut to album(om mulig et live-album): -Happy the Man-, med samme tittel(1976), og "Crafty Hands"(1978). Flott, melodiøs og sofistikert prog i samme gate som Camel og Gentle Giant!
    Er det noe nytt på trappene, eller har jeg misforstått?
    King
    De har nettop kommet gitt ut ei skive. Husker ikke hva den heter, har fått blandet mottagelse....

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Här finns ett pat låtar med Happy the Man att ladda ner:
    http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_BAND.asp?band_id=146

    Om man bortser från jazzrocken och Zappa så var de ett av de bästa progbanden i USA under 70-talet. (Men det säger väl inte mycket eftersom det fanns så få.)

    Den enda skiva jag har med dem är Crafty Hands.
    Symfonisk prog, kanske med ett litet inslag av jazzkänsla emellanåt (dock inte särskilt framträdande). Välspelat och ganska fantasifullt uppbyggt (kanske kan man t.o.m. kalla det komplext?) men ändå lättlyssnat (tycker jag). Kan kännas lite för snälla eller nästan tråkiga ibland vilket är svårt att förklara med tanke på att det trots allt är ganska avancerad musik. Men det kanske bara är jag som känner så.

    Vill man ha symfonisk 70-talsprog från USA är det väl främst Happy the Man och Yezda Urfa som gäller.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Här finns ett pat låtar med Happy the Man att ladda ner:
    http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_BAND.asp?band_id=146

    Om man bortser från jazzrocken och Zappa så var de ett av de bästa progbanden i USA under 70-talet. (Men det säger väl inte mycket eftersom det fanns så få.)

    Den enda skiva jag har med dem är Crafty Hands.
    Symfonisk prog, kanske med ett litet inslag av jazzkänsla emellanåt (dock inte särskilt framträdande). Välspelat och ganska fantasifullt uppbyggt (kanske kan man t.o.m. kalla det komplext?) men ändå lättlyssnat (tycker jag). Kan kännas lite för snälla eller nästan tråkiga ibland vilket är svårt att förklara med tanke på att det trots allt är ganska avancerad musik. Men det kanske bara är jag som känner så.

    Vill man ha symfonisk 70-talsprog från USA är det väl främst Happy the Man och Yezda Urfa som gäller.

    Takk for god info aplodon.
    Har hørt på de to låtene og det er ikke helt min bane. Syns det var litt soft. Det er vel heller ikke helt helt riktig av meg å dømme utifra 2 låter, men slik ble det. Her går det i Kansas og P.T om dagen.........


    Mvh,
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Hot tip!

    Liker man Porcupine kommer man til å like Days of the New.



    Er litt usikker på denne skiva (Days of the New III) men de to forrige (I & II) er helt topp.

    Overnevnet er på vei.......


    Mvh,
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Hot tip!

    Liker man Porcupine kommer man til å like Days of the New.



    Er litt usikker på denne skiva (Days of the New III) men de to forrige (I & II) er helt topp.

    Overnevnet er på vei.......


    Mvh,

    Spennende! Kan du beskrive musikken noe mer? Finnes det en hjemmeside/lydklipp noe sted?
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Er det noen som har erfaring med Bjorn Lynne?
    Sitter og hører på Wolves of the Gods og det er ganske artig symfonisk prog.
    Høres litt mektig ut..........
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Ja! Jag har "Crack!" och "Arbeit macht frei".
    De har jeg også. Synes at de er rimelig bra ;D Fikk også 2 skiver med Hallowen nettop, var litt skuffende.... Har fått flere skiver også, husker ikke helt hva.... Kommer tilbake.

    mvh
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Tror denne tråden har sovna..... eller høres det ikke på prog om sommeren....hvis man kan kalle dette været sommer.

    Anbefaling:
    LUCIFER WAS Blues from Hellah



    God sommer......
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Tror denne tråden har sovna..... eller høres det ikke på prog om sommeren....hvis man kan kalle dette været sommer.

    Anbefaling:
    LUCIFER WAS Blues from Hellah



    God sommer......
    Denne skiva har jeg også, kan trygt anbefale den!!
    Prog spilles året rundt!! Handler litt mindre musikk om sommeren, andre aktiviteter som blir prioriter; Fluefisking!!!

    Har handlet masse prog tidligere i år, har liksom lagret opp endel skiver for en stund... har bestillt litt nå nettop.

    Kommer sterkere tilbake når jeg får ånden over meg.

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    For å blase liv i tidligere interesser, lytt til ett Norskt band som heter Magic Pie, om dere får muligheten, ellers er jo Dream Theather`s siste ok , litt mer "pop" enn enn vanlig men fortsatt spiselig.......
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Fikk Museo Rosenbach: Zarathustra i posten for en stund siden. Dette er en av de beste skivene innen sjangeren!! En av de beste skivene jeg har hørt!

    mvh
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Enda et konge band i fra Italia! Quella Becchia Locanda.
    Dette er ei MONSTER skive!! En av mine favorit skiver!!!

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Siste til SPOCKS BEARD "octane" er også ok, kanskje ikke deres beste men alikevel godt hørbar.......
    Ser du har stor sans for de Italienske bandene Stivert, kanskje noe å teste ut ved anledning......
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Siste til SPOCKS BEARD "octane" er også ok, kanskje ikke deres beste men alikevel godt hørbar.......
    Ser du har stor sans for de Italienske bandene Stivert, kanskje noe å teste ut ved anledning......
    Jepp! Sjekk ut disse skivene å du vil skjønne hvorfor!!

    PFM(Premiata Forneria Marconi): Storia di un minuto
    Banco Del Mutuo Soccorso: Io sono nato libero
    Museo Rosenbach: Zarathustra
    Quella Bacchia Locanda

    Det er en fin start hvis du ikke har hørt så mye gammel Italiensk prog. Fire klasikkere!!!!

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Takker for tipsene Stivert, imellom tiden skal jeg lytte til KAIPA sin siste "mind revolution" som akuratt kom inn døren her.........
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Takker for tipsene Stivert, imellom tiden skal jeg lytte til KAIPA sin siste "mind revolution"  som akuratt kom inn døren her.........
    Har også siste til Kaipa. Har ikke hørt så mye på den enda. Er egentli ikke så veldi glad i nyere prog, type Kaipa Spocks Beard, Flower Kings osv. Blir for moderne lyd for min del....... Prøver og prøver......

    mvh
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Ja ja.... liten aktivitet på denne tråden...sommer sol.....

    Æ kjøpe skiva læll æ ja... Så her kommer et særdeles godt tips til!!

    Il Balletto Di Bronzo: VS også italiensk....... Dette er også en gåsehud skive!! Satans bra denne også. Ekstremt mye gosakka i fra gammle italia.. Har flere på lur......

    PS: Kansje det ikke er andre som har blitt solbreint enda?, bære stivert som slokna ut i sola i bære boxeren som e det......

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Har handlet noen skiver idet siste men det er mer sommer pop el rock ikke prog relatert, sliter med en bi hule betennelse så hørselen er ikke helt inntakt til litt mer utfordrende musikk enda.

    God sommer......ferien kommer i september

    Pøs gjerne på med gode råd Stivert......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn