Musikk og rus

U

utgatt60135

Gjest
Som sykkelentusiast visste jeg om bruken av dop men lot det aldri gå utover interessen og beundrineg over prestasjonene. I senere tid er jeg mer tvesynet. Kan det være en analogi til musikkens doprelaterte verden?

I den senere tid har jeg interessert meg for et delvis glemt kapittel, nemlig rockens kreative periode på slutten av 60-tallet. Jeg har en venn som holder seg mest til denne perioden og som har prøvd det meste av dop. Så vidt jeg har skjønt så var LSD mest utbredt på den tiden og i følge min venn er LSD det sterkeste dopet og som fører til en helt spesiell opplevelse. I hvor stor grad av tror dere tripene medførte til at perioden ble en så kreativ prosses? Senere var det vel andre dop som dominerte og som hadde anderledes virkninger? Det var jo naturlignok mange andre faktorer også. Jeg vet ikke mye om temaet selv men synes det hadde vært interessant å dra i gang en diskusjon om dette.

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band av The Beatles blir på endel nettsteder regnet som "verdens beste" album. Jeg er ikke noe spesielt Beatles fan men har forstått at albumet dreier seg mye om dop og tripper. Samtidig er motstanden mot stoffmissbrukt ganske sterk i dagens samfunn. På den tiden var det vel litt anderledes. Selv om kanskje bruk av f.eks LSD kunne være positiv for kreaviteten i begrenset bruk så er det likeså en kjennsgjerning at realitetene er personlige tragedier med dødsfall, mens andre hanglet seg såvidt videre. Jeg synes det ser ut som den kreative inspirasjonen de sansynlig har fått fra sine trippper ofte varte i bare noen år. Arrester meg om jeg er ute på jorde nå. Har også forstått det slik at opplevelsen av psykidelisk rock oppnås for fullt hvis også lytteren er på en trip.

Det jeg lurer på er kontrasten til rusmissbruk og vår beundring for musikken og musikerne. Er det uproblematisk? Er det bare historie?
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
LSD ble vel først kriminalisert på et stykke ut på 60-tallet, og du har rett i at holdningen til stoffet var adskillig mer velvillig på den tiden. Var utvilsomt mer legitimt å benytte seg av kjemisk assistanse, noe som for øvrig har lang tradisjon blant kunstnere, jvfr, absinthbruken på slutten av det 19. århundre .

Ellers er det en god regel er å skille mellom opphavsmannen og verk, dette gjelder så vel innen kunst som videnskap. La verket få stå på egne føtter!
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Det er vel plenty med folk her på forumet som tweaker anlegget ved inntak av rødvin eller hasj, og da kan de vel ikke kritisere musikerne for noe som helst sånn sett.

Mitt inntrykk er i allefall det ut fra tidligere diskusjoner og postinger her på forumet.

Jeg synes det er veldig synd at samfunnet er så gjennomsyret av alkohol.
Nå er det akseptert å drikke når som helst, hvor som helst. Og folk lar ikke mulighetene gå til spille.

Det samme har nå skjedd med hasj. Plutselig er det akseptert å røyke dette når som helst og hele tiden.
Og folk lar jaggu ikke sjansen gå i fra seg.

Jeg synes synd på de som ikke har skjønt at man faktisk minsker sin egen livskvalitet ved å overdrive rusmidlenes betydning i hverdagen, disse folkene tror faktisk at de får det bedre ved å innta disse rusmidlene.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det er vel ingen som er så blåøyd at de nekter for at deler av musikken som
ble skapt på slutten av 60tallet, ut over 70tallet og etter den tid også, ble
skapt med forbudte stoffer som en hjelp i den skapende prosessen.

I mange tilfeller er det nesten slik at man som lytter må være like stein som
musikerne for å komme seg gjennom mange av de utsvevende solopartiene på
visse plater om man i det hele tatt ønsker å ha noe utbytte av musikken.

Ta en mann som David Bowie, geniforklart låtskriver og artist som han er.
Det er ikke mange som mener fyren var like opptatt av sunnhet og helse på
70tallet som han er i dag.
Men så er det heller ikke sikkert at den fantastiske musikken Bowie ga
oss på 70tallet hadde vært like fantastisk om det ikke hadde vært for nettopp
narkotikaen, i form av Kokain o.a. som ble inntatt i store mengder.
Det blir jo bare spekulasjoner, men "problemstillingen" er interessant.

Da Bowie dro til Berlin for å komme seg unna stoffavhengigheten fungerte vel dette
en stakket stund, men med partner in crime, Iggy Pop, som kompis i Tyskerbyen var det
vel ikke annet å vente enn at byvandringene også her kunne bli like utflippa som de
hadde vært i Los Angeles.
Resultatet fra oppholdet i Berlin er kjent: Plater som "Low", "Heroes", "Lust for Life"
og "The Idiot" forteller sitt tydelige språk om at den kreative kraften langt ifra var
borte og at oppholdet nok ikke hadde vært så sobert som intensjonene i utgangspunktet
var.

Ut over 80tallet, da Bowie kommer seg ut av stoffhelvetet ser vi hva som samtidig skjer
med musikken.
Det går så langt at ei av musikkavisene i London langt på vei ber Bowie begynne å
ta stoff igjen!
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Ramses skrev:
Ut over 80tallet, da Bowie kommer seg ut av stoffhelvetet ser vi hva som samtidig skjer
med musikken.
Det går så langt at ei av musikkavisene i London langt på vei ber Bowie begynne å
ta stoff igjen!
Er vanskelig å være uenig i det, men få musikere klarer å holde det kreative trykket over flere tiår, og 70-tallet var Bowie's. Tror det er ekstremt vanskelig å generalisere om rusmisbruk og musikk - Coltrane mistet ikke noe etter at han fikk kontroll over avhengigheten sin - snarere tvert i mot, det samme gjaldt for Miles.

Ellers er Zappa et eksempet på en som hadde ekstremt lav toleranse overfor dophoder uten at det gikk ut over det musikalske uttrykket, faktisk var musikken hans avhengig av at musikerne var klare i hodet. Ellers ville det simpelthen ikke klart å fremføre den!
 
Ø

Øivind

Gjest
Er det virkelig så merkelig at en kan få noen nye impulser/tanker/ideer, når en er "fullstendig på tur" da?

(Ikke ment som noen oppfordring..)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Når jeg tenker på hva jeg har lest om kunstnere og musikere og andre kreative ser det for meg ut som rus og kreative prestasjoner går hånd i hånd.
Når det gjelder kunstnere forøvrig er det vel også mange som var psykedeliske uten rusmidler.

Jeg mener Jackson Pollock var jo ikke helt stødig, og han som gå bort sitt eget øre......................................................................................

Kan ikke huske at noen av de store på et eller annet tidspunkt ikke var slaver av et eller annet rusmiddel.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
At diverse rusmidler har gitt oss uttrykk innenfor musikk, literatur og poesi som vi ellers ikke hadde hatt er det vel ingen tvil om. I så måte speiler psykedeliaen og beat poetene tidligere tider, da Samuel Taylor Coleridge med opium som sitt primære brennstoff forsvant utover heiene i Somerset og ble borte i dagevis.

Hvorvidt droger er gode eller onde er i grunnen ikke så intessant etter min mening. De har alltid fulgt oss og vil alltid gjøre det. Noen går til grunne under dem, noen nyter dem uten å lide større nød og noen få skaper fantastiske ting vi ellers aldri ville sett eller hørt under deres innflytelse.
 
U

utgatt60135

Gjest
Godt å se litt diskusjon. Men det som trigget meg til å starte tråden var sammenfallet mellom LSD og den mest berømte tiden for rocken. Stemmer det at LSD ble mindre brukt senere? I følge min venn så kan ikke LSD sammenlignes med f.eks Kokain. LSD førte nærmest til en slags religiøs opplevelse hvor alt ble mye klarere. Man skjønte på en måte så mye mere av livet, alt ble klarere slik som farger og sammenhenger. Psykedelisk musikk er jo et utrykk for tilstanden og har sikkert påvirket prog ol. Min venn sier at syntetisk LSD har et problem med at det er ganske uberegnelig, mens fleinsopp(?) som har samme virkning er trygt.
 
Ø

Øivind

Gjest
Lyngen skrev:
I følge min venn så kan ikke LSD sammenlignes med f.eks Kokain.
Går vel gjerne i Kokain ETTER at hit låten er skrevet og bank kontoen er full av kroner tenker jeg. :)

Ser ikke helt hvordan den "jegharakkuratløptovermålstrekenogerveldigfornøyd"-følelsen skal booste kreativiteten så veldig mye.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Å si at det ble klarere er vel misforstått, det ble heller oppfattet som klarere, hvor enn forskrudd det var. Likeledes trodde man at man skjønte alt så mye bedre, at selve universets hemmeligheter ble åpenbart. Det er jo nettopp et fellestrekk ved mange hallusinogener og grunnen til at de ble, og fremdeles blir, brukt i så mange religioner. Nærmere noen universell sannhet har de dog neppe ført oss.....

Ellers er fleinsopp langt fra trygt og faren for "bad trips" er absolutt tilstede ved bruk, akkurat som ved bruk av LSD. I begge tilfeller øker faren for slike jo lengre bruken pågår og faren for varig mèn likeså. Men tryggere enn LSD er det jo.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det har du sikkert rett i. The fab søkte vel hjelp fra indiske guruer for å oppleve mer ekte "klarhet" om jeg ikke har missforstått. Men trakk seg vekk pga dobbelmoralen til guruen. En av Beatles gutta hadde sagt at de var svært kreative på vei ned fra en tripp.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Dersom du er fascinert av dopkulturen som blomstret på slutten av 60tallet
vil jeg anbefale deg å lese Tom Wolfes "The Electric Kool-Aid Acid Test",
"Syreprøven" på norsk.
Dette er en reportasjeroman om Ken Kesey og LSD-hippiene i Friscoområdet.
Wolfe fulgte Kesey og gjengen for denne boka som anbefales på det sterkeste.

Ken Kesey er forøverig forfatteren av "Gjøkeredet".
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Om så interessen strekker seg utover psykedelia og hallusinogener relatert til musikk, kan følgende titler også anbefales:

Huston Smith: "Cleansing The Doors Of Perception: The Religious Significance of Entheogentic Plants and Chemicals"

Abraham, R., McKenna, T. & Sheldrake R.: "Chaos, Creativity and Cosmic Consciousness"

Aldous Huxley: "Moksha: Writings on Psychedelics and the Visionary Experience"

William James: "Varieties Of Religious Experience"

Andrew, W., Rosen, W.: "From Chocolate To Morphine:Everything You Need To Know About Mind-Altering Drugs"
 
U

utgatt60135

Gjest
Ramses skrev:
Dersom du er fascinert av dopkulturen som blomstret på slutten av 60tallet
vil jeg anbefale deg å lese Tom Wolfes "The Electric Kool-Aid Acid Test",
"Syreprøven" på norsk.
Dette er en reportasjeroman om Ken Kesey og LSD-hippiene i Friscoområdet.
Wolfe fulgte Kesey og gjengen for denne boka som anbefales på det sterkeste.
Har han skrevet mye i forhold til musikken også?

Ikke akkurat fascinert, mer interessert i musikken og musikerne på den tiden akkurat nå. Selv om jeg har lyst til å prøve fleinsopp en gang om det er lov å skrive det.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
A Long Strange Trip.

the inside story of the

Grateful Dead.


Dennis McNally.

Bra bok. Anbefales.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Å skrive det må vel være lov. Verre er det vel med å gjøre det kanskje, selv om det neppe er så problematisk. Bare pass på kurukene når du er ute i enga, eller ta på slagstøvler. Og ikke la bonden se deg plukke.

Ser frem til berettelsen i etterkant, spesielt om du fyker på en ordentlig bad trip allerede første gang.
 

mell22

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
65
Antall liker
1
Genesis omtales vel også som noen av streitingene på 70tallet, men når jeg hører
"The Lamb lies down on broadway", tviler jeg alltid sterkt på om det ikke var noe syre inne i bildet!!!
 

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Lille_Adam skrev:
Å skrive det må vel være lov. Verre er det vel med å gjøre det kanskje, selv om det neppe er så problematisk. Bare pass på kurukene når du er ute i enga, eller ta på slagstøvler. Og ikke la bonden se deg plukke.

Ser frem til berettelsen i etterkant, spesielt om du fyker på en ordentlig bad trip allerede første gang.
he, he, er det folk som leter mye for tiden? Hva innebærer en bad trip?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Har ingen personlige erfaringer (ikke med bruk i det hele tatt), men jeg har fått det beskrevet blant annet som akutt paranoia og angst, ville vrangforestillinger med resulterende vold/selvbeskadigelse/ulykker og andre morsomme ting jeg ikke husker i farten.
 

mell22

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
65
Antall liker
1
Lyngen skrev:
he, he, er det folk som leter mye for tiden? Hva innebærer en bad trip?
Nå flyter vi vel litt ut fra det opprinnelige temaet her, men når det gjelder flein, er det såvidt jeg har forstått slik at man kan komme over én sopp med ekstrem potensitet. Den vil man helst unngå! Den ene, sammen med resten av soppen man spiser, vil sansynligvis sende deg et sted du ikke vil dra tilbake til.
Etter sankinga blander man da alt i en mixmaster, så man kan sjekke hvor potent blandinga blir.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Ken Kesey var venner med alt fra gutta i Grateful Dead, Hells Angeles og andre
tvilsomme elementer ;D
Verre var selvfølgelig forholdet til lovens lange arm.
"The Electric Kool-Aid Acid Test" omhandler også disse forholdene.

I dette intervjuet snakker Ken Kesey og Jerry Garcia om LSD:

http://www.youtube.com/watch?v=K_lCMpJzxBM&feature=related
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
mell22 skrev:
Nå flyter vi vel litt ut fra det opprinnelige temaet her, men når det gjelder flein, er det såvidt jeg har forstått slik at man kan komme over én sopp med ekstrem potensitet. Den vil man helst unngå! Den ene, sammen med resten av soppen man spiser, vil sansynligvis sende deg et sted du ikke vil dra tilbake til.
Etter sankinga blander man da alt i en mixmaster, så man kan sjekke hvor potent blandinga blir.
Tror ikke det er helt så "enkelt". Som med svært mange "medikamenter" er den enkeltes toleranse og reaksjon helt uberegnelig. Innen legemidler er bivirkningene (stort sett) identifisert; for fleinsopp og andre hobbymedikamenter er det verre - der er du din egen prøvekanin og må ta det som det kommer. Stort sett går det bra, noen ganger ikke, helt uavhengig av om en eller flere sopp er mere potent enn gjennomsnittet. Men at en "supersopp" kan gjøre ting verre er helt sikkert.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Den ultimate supersoppen må vel være hvit fluesopp.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Den grønne er jo også ganske heftig.

"Symptoms

Death caps have been reported to taste pleasant. This, coupled with the delay in the appearance of symptoms—during which time internal organs are being severely, sometimes irreparably, damaged—makes it particularly dangerous. Initially, symptoms are gastrointestinal in nature and include colicky abdominal pain, with watery diarrhea and vomiting which may lead to dehydration, and, in severe cases, hypotension, tachycardia, hypoglycemia, and acid-base disturbances. These first symptoms resolve two to three days after the ingestion. A more serious deterioration signifying liver involvement may then occur—jaundice, diarrhea, delirium, seizures, and coma due to fulminant hepatic failure and attendant hepatic encephalopathy caused by the accumulation of normally liver-removed substance in the blood. Renal failure (either secondary to severe hepatitis or caused by direct toxic renal damage) and coagulopathy may appear during this stage. Life-threatening complications include increased intracranial pressure, intracranial hemorrhage, sepsis, pancreatitis, acute renal failure, and cardiac arrest. Death generally occurs six to sixteen days after the poisoning."

Begge er imidlertid enkle å skille fra fleinsoppen. På den annen side kan fleinsoppen forveksles med mange andre potensielt giftige sopper som lever i samme økologi, men det gjør jo bare helhetsopplevelsen mer spennende vil jeg tro.
 

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Innlegg
106
Antall liker
0
Ingen tvil om at kunstige substitutter har betydd mye for skaperevnen til enkelte artister og store kunstnere. Desverre med varierende resultater for hjernen til enkelte. Da er det bra at det finnes hjelpsomme psykiatere, som kan sette dem på psykofarmaka for å bøte på skadene. Men bevares, mye bra skaperkraft er sluppet løst.....
 

rasputin_g

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
29
Antall liker
9
jeg har vært borti det meste av dop (bortsett fra opiater) og kan med hånden på hjertet si at det fremmer kreativiteten. hvertfall en viss stund. det tar ikke lang tid før det blir en vane, man blir avhengig, og ruser seg ikke for å ha det gøy, men for å oppnå en normaltilstand. innen den tiden vil jeg påstå at det bremser heller enn å fremme evnene. artister som har levd livet og ikke klarer legge dopet bak seg har det med å gi ut 15-på-dusinet plater, ref Snoop Dogg, Ministry, Jamiroquai og mange andre.

Psykedelia (sopp, LSD, meskalin etc) er vanskelig å sette ord på, det nærmeste jeg kommer er venners-venner fest i hjernen. Amfetamin, kokain og for den saks skyld koffein gjør det mulig å samle 100 løse tanker og å sette ord på akkurat det man føler/tenker der og da, jeg har skrevet 10-15 siders kravspesifikasjoner på en kveld i amfrus. Sikkert bra for tekstforfattere. Ecstacy er en blanding av psykedelia og oppkvikkende, ble egentlig bare kåt og glad men nedturen etterpå setter tankene i sving. Alkohol gjør meg bare sløv men også sosial, ikke min type rus.
Hasj gjør at jeg kan høre på en plate jeg har hørt 100 ganger før, og høre noe nytt. Jeg kan f.eks. fokusere på bassgangen og høre den over all den andre musikken. Har snakket med musikere som mener at om de tar seg en blås, klarer de brått å skrive partiet de aldri klarte å lage en overgang til etc etc.. er ingen ekspert på emnet så jeg har aldri helt fått med meg hva de mente.

anyway, my 2 cents. når jeg hører musikk fra 60/70-tallet er jeg ikke veldig i tvil om hva som startet bølgen. for ordens skyld vil jeg ha sagt at jeg ikke ruser meg lenger og har slått meg til ro med at det var morsomt så lenge det varte, og anbefaler ingen å prøve. bad trips er vanskelig å forklare for noen som ikke har vært der, men kan til nød sammenlignes med fylleangst.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.469
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Hei Rasputin,hyggelig å lese at den tid er historie :) Ærlig fortalt og ikke svart/hvitt som folk uten erfaring med den slags bruker å komme med. Liker å høre at noen kan fortelle at det onde faktisk har noe positivt ved seg men selfølgelig er det jo ikke å anbefale da,ting kan jo få uante konsekvenser.Er forøvrig glad for at æ har motstått "presset" alle de årene på byen tidligere med tilbud om da særlig hasj. Er dog avhengig av tobakk og ser jo der hvor vanskelig det kan være å prøve å slutte,skjønner da for et helv. det må være for f.eks heroinavhengige.
mvh Filip
 

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Innlegg
106
Antall liker
0
rasputin_g skrev:
jeg har vært borti det meste av dop (bortsett fra opiater) og kan med hånden på hjertet si at det fremmer kreativiteten. hvertfall en viss stund. det tar ikke lang tid før det blir en vane, man blir avhengig, og ruser seg ikke for å ha det gøy, men for å oppnå en normaltilstand. innen den tiden vil jeg påstå at det bremser heller enn å fremme evnene. artister som har levd livet og ikke klarer legge dopet bak seg har det med å gi ut 15-på-dusinet plater, ref Snoop Dogg, Ministry, Jamiroquai og mange andre.

Psykedelia (sopp, LSD, meskalin etc) er vanskelig å sette ord på, det nærmeste jeg kommer er venners-venner fest i hjernen. Amfetamin, kokain og for den saks skyld koffein gjør det mulig å samle 100 løse tanker og å sette ord på akkurat det man føler/tenker der og da, jeg har skrevet 10-15 siders kravspesifikasjoner på en kveld i amfrus. Sikkert bra for tekstforfattere. Ecstacy er en blanding av psykedelia og oppkvikkende, ble egentlig bare kåt og glad men nedturen etterpå setter tankene i sving. Alkohol gjør meg bare sløv men også sosial, ikke min type rus.
Hasj gjør at jeg kan høre på en plate jeg har hørt 100 ganger før, og høre noe nytt. Jeg kan f.eks. fokusere på bassgangen og høre den over all den andre musikken. Har snakket med musikere som mener at om de tar seg en blås, klarer de brått å skrive partiet de aldri klarte å lage en overgang til etc etc.. er ingen ekspert på emnet så jeg har aldri helt fått med meg hva de mente.

anyway, my 2 cents. når jeg hører musikk fra 60/70-tallet er jeg ikke veldig i tvil om hva som startet bølgen. for ordens skyld vil jeg ha sagt at jeg ikke ruser meg lenger og har slått meg til ro med at det var morsomt så lenge det varte, og anbefaler ingen å prøve. bad trips er vanskelig å forklare for noen som ikke har vært der, men kan til nød sammenlignes med fylleangst.
Du trenger selvsagt ikke å svare på dette, men er litt nysgerrig: Har du fått noen skader eller lyter etter ditt bruk/ misbruk? Min erfaring med venner/ bekjente som har vært på samme "galeien" som deg, er at de sliter med angst og depresjoner. Fungerer dårlig sosialt, og faller utenfor arbeidslivet. Noen fikk endog utløst alvorlige sinnslidelser av sitt misbruk, og da tenker jeg på psykotiske lidelser som schizofreni.
 

rasputin_g

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
29
Antall liker
9
krash skrev:
Du trenger selvsagt ikke å svare på dette, men er litt nysgerrig: Har du fått noen skader eller lyter etter ditt bruk/ misbruk? Min erfaring med venner/ bekjente som har vært på samme "galeien" som deg, er at de sliter med angst og depresjoner. Fungerer dårlig sosialt, og faller utenfor arbeidslivet. Noen fikk endog utløst alvorlige sinnslidelser av sitt misbruk, og da tenker jeg på psykotiske lidelser som schizofreni.
blir veldig offtopic men here goes -

jeg hadde hele tiden beina noenlunde på jorda, og roet meg ned mens folk rundt meg fortsatte i dagesvis. var i full jobb og festet bare i helgene. fungerer i dag noenlunde normalt, det største problemet er at jeg får lyst på dop hver gang jeg er full. har ikke tiltakslysten og livsmotet jeg hadde for 10 år siden men det kan like gjerne være at jeg har blitt eldre og har slått meg til ro.
min teori er at dopbruk forsterker det man har innabords fra før.. har man asosiale tendenser fra før kan disse ta overhånd når hverdagen truer og man har innsett at man ikke er Supermann. å slutte med dop uten å ha noe nytt å fokusere på.. familie, karriere, religion eller altoppslukende hobby.. gjør en deprimert og det er lett å fokusere på problemer i stedet for muligheter, noe som kan gi forskjellige utslag.
den største grunnen til at folk tipper over og/eller blir sinnsyke er ikke dopet i seg selv, men mangel på søvn.. går man våken en uke i strekk kun avbrutt av et par dagers spise/sove vil man med tid, dopet eller ikke, bli paranoid/schizofren. dop gjør det bare lettere å havne utpå.

apropos musikk.. låter jeg hørte på mens jeg hadde mine livs turer gir meg fortsatt gåsehud på sekundet, og tar meg tilbake nøyaktig der jeg var for 6-7 år siden. på en god måte, vel å merke.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.469
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Godt å høre  :) Ha en trivelig pinsehelg  :)
mvh Filip
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sammenhengen mellom psykedelia og musikk har vel mye med en innstillig å gjøre. Det at man lærer seg å åpne opp for endrede sanseinntykk, persepsjon og fokus. Det at man må lære seg å takle denne svært anderleds måten å oppleve verden på. En verden der farger, mønstre, lyder og andre inntrykk ikke lenger går gjennom alle de filtrene man ikke en gang er klar over man har. Man får bearbeide sanselige rådata på en ny måte.

 

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.856
Antall liker
10.336
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
De 4 S-ene for en interessant årstid: Sol, Sommer, Sex og Syre. 8)
Trodde det var de 4 P-er jeg; Pils, Penger, Pass og Preventiver?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
De 4 S-ene for en interessant årstid: Sol, Sommer, Sex og Syre. 8)
Trodde det var de 4 P-er jeg; Pils, Penger, Pass og Preventiver?
Kjært barn har mange navn.

Piker, vin og sang ~= sex, drugs and rock'n roll
 
G

Gjestemedlem

Gjest
There's a starman waiting in the sky
He'd like to come and meet us
But he thinks he'd blow our minds
There's a starman waiting in the sky
He's told us not to blow it
Cause he knows it's all worthwhile
He told me:
Let the children lose it
Let the children use it
Let all the children boogie
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
B

Back_Door

Gjest
Musikk kan ofte gi meg en ruslignende opplevelse. En flaske rødvin har en bemerkelsesverdig evne til å forsterke denne opplevelsen. Har ingen grunn til å betvile at også andre typer rusmidler vil gi tilsvarende eller bedre effekt også. Da kan jeg samtidig forstå faren for avhengighet..
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva med alkoholrus og musikklytting; blir ikke anlegget vanvittig mye bedre i alkoholrus? Hørsel/hjerne sløves i forhold til disharmonier og anlegget spiller helt topp! Motsatt helt nykter så er hørsel/hjerne på hugget og reagerer på disharmonier/forvregninger = fare (i dyreverdenen).

Så derfor; server alkohol om du har lyttegjester innom for å høre på anlegget! ;-)

Er du misfornøyd med lyden i ditt eget anlegg; ikke drikk alkohol, det bringer deg bare på ville veier.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det er vel ingen tvil om at dårlig musikk plutselig høres bra ut i alkoholrus, og god musikk høres gjerne fantastisk ut.



Når det gjelder produksjon av musikk på rus føler man vel at man får ting bedre til pga ting høres bedre ut på rus, spørsmålet er vel om det faktisk blir bedre.

Denne ilustrerer godt:
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
For meg blir musikken mer intens og den gode musikken blir enda bedre. Den dårlige forblir dårlig og hoppes over. Når jeg drikker greier jeg å sitte stille å konsentrere meg om det jeg spiller. Hjernen er såpass ødelagt av alt som må gjøres i et stort hus og ustoppelige avbrytelser at den trenger noe som får deg til å glemme de hverdagslige ting. Da kan man nyte den gode lyden og musikken i en helhet. Mange av filtrene er skrudd av. Lik det eller ikke.
 
Sist redigert:
Topp Bunn