Musikk som medisin / terapi

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Denne tråden skal være ganske åpen - dere kan komme med erfaringer eller tanker rundt det å bruke musikk som terapi...

Personlig blir jeg psykisk ustabil :eek: av og gå for langt tid uten kvalitetstid foran anlegget ( alene med ro rundt meg !!) Etter en time med god musikk blir jeg nesten som ett nytt menneske.

Er vår hobby en egosentrisk greie?

Vi vet at musikken har innvirkning på sinnstemninger - blodtrykk etc. Musikk blir brukt som terapi i forbindelse med sterkt psykisk utviklingshemmede / autister som en måte og nærme seg dem på som mangler språk, kommunisere via musikk.

Musikk blir også brukt før, under eller etter operasjoner...

Fyr løs! ;)

JT

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
:D Jeg ville bare si at jeg har ett nytt motto.
Musikk, som du sier er nesten å regne for en gave fra Gud.! :D

T

Thomas1

Gjest
Musikk blir brukt som terapi i forbindelse med sterkt psykisk utviklingshemmede / autister som en måte og nærme seg dem på som mangler språk, kommunisere via musikk.
Det stemmer det. Har selv jobbet med dette.

De fleste "behandlingssenter" og daginstuttisjoner bruker såkalte musikkrom. Musikk i kombinasjon med lys, virker ganske beroligende på mennesker.

Spessielt morsomt synes jeg det er artig å se døve autister sitte på kasser med "rumperistere"

Hadde en litt artig opplevelse i dag på morraquisten med sønnen min. Har en Tivoli radio på badet. Han er minst like gretten som meg selv på quisten, men når de spilte Crasy, med Gnarls Barkley, ble han helt stille og enset ikke omverdenen i det hele tatt. Han er 20 mnd gammel.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
:D Jeg ville bare si at jeg har ett nytt motto.
Musikk, som du sier er nesten å regne for en gave fra Gud.!  :D
Personlig er jeg enig - jeg mener også at mennesker med f.eks. veldig fine stemmer har gudegitte gaver, eller , men nå må vi passe oss så dette ikke blir en diskusjon rundt tro / religion.

JT

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Det stemmer det. Har selv jobbet med dette.

De fleste "behandlingssenter" og daginstuttisjoner bruker såkalte musikkrom. Musikk i kombinasjon med lys, virker ganske beroligende på mennesker.

Spessielt morsomt synes jeg det er artig å se døve autister sitte på kasser med "rumperistere"

Hadde en litt artig opplevelse i dag på morraquisten med sønnen min. Har en Tivoli radio på badet. Han er minst like gretten som meg selv på quisten, men når de spilte Crasy, med Gnarls Barkley, ble han helt stille og enset ikke omverdenen i det hele tatt. Han er 20 mnd gammel.
Flott å høre om sønnen din. Jeg syns det er kos når guttungen ( åtte og et halvt) kryper opp i fanget mitt når jeg sitter i lyttestolen og hører på musikk.

I din jobb med dette: var det mest reseptiv/passiv "behandling" eller utøvende med instrumenter etc. ?

JT

T

Thomas1

Gjest
Jeg tok meg for det meste av den passive delen, men jeg var med på å sette opp noen anlegg/rumperistere.

Topp Bunn