musikk til meg

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
har nå gått lei av det jeg har liggende, kom med tips om hva jeg bør kjøpe! Ikke ta hensyn til at "dette har han sikkert fra før!"
 
O

om.s

Gjest
Det er bare å lese i de forskjellige trådene som ligger her, en liten musikk gruve, hvor du helt sikkert finner noe nytt....

mvh
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
godt poeng! Siden du svarer så fort kan du likevel få gi første tips!
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Du kunne jo sagt noko om kva type musikk du likar, men eg anbefalar gjerne ei plate. Sufjan Stevens: Illinoise. Folk-pop-rock med gode melodiar og flotte arrangement :D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.711
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
hiver meg på Sufjan. Og Julie Doirons Goodnight Nobody, og Vashti Bunyans Lookaftering.
 

ufte

Fersking
Ble medlem
25.02.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
the handsome family
union carbide productions
roky erickson & the aliens
nagasi ni te
Acid mothers temple
giant sand
songs ohia
daniel johnston
fred eaglesmith
 
O

om.s

Gjest
godt poeng! Siden du svarer så fort kan du likevel få gi første tips!
Hva lytter du til idag tråden er ett oppvell, finner det litt vanskelig å anbefale når jeg ikke kjenner dine preferanser, men skal du ha noe nytt og kanskje spennede samt krevende, er det flere gode jazz tråder som jeg ville sjekket opp.....

Samt tråden for Prog interesserte........
Porcupine Tree er ett konkret gruppe navn jeg vil nevne fra den tråden....

mvh
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg vil anbefale deg skiva "Beyond these shores" med det engelske folkbandet Iona. Nydelig, keltisk folkrock med et visst progressivt tilsnitt. Robert Fripp fra King Crimson spiller gitar på denne skiva. Veldig fin produksjon - stooooort lydbilde! Relativt lett å få tak i.

Ellers kan du jo sjekke ut skiva "The First Day" med David Sylvian/Robert Fripp. Fengende og kul art-pop! Lett å få tak i.

Og som et bonustips: Mark O'Connor: "Heroes". Dette er mannen som spiller fele på "Kjekt å ha" av Øystein Sunde. På "Heroes" spiller han sammen med flere av sine egne idoler og inspirasjonskilder på fele. Allmusic kategoriserer denne skiva som "progressiv bluegras". Jeg kjøpte den i desember uten å helt vite hva det var, og det er en skive som definitivt har gjort min musikksmak litt "større". Let på amazon.co.uk

Lykke til:)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
amazon.com og cduniverse.com er god underholdning for den musikksøkende; og fine samplere av skivene.

Mvh Vidar P
 
T

Thomas1

Gjest
hvis du ikke har hørt Andreas Vollenweider, så vil jeg gjerne få anbefale denne artisten. Vollenweider.com for gratis lytting. Holdt på i en årrekke. spiller noe så "kjedelig" som harpe. Litt "ny klassisk"
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Jeg har falt for Jackie Leven - Elegy For Johnny Cash. Faktisk ikke helt ulik American-serien til sistnevnte. Tittelsporet er vanvittig bra! Selv kommer jeg til å sjekke ut flere skiver med Leven i løpet av året.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Sjekk opp Jackie Levens "Forbidden songs of the dying west" fra 1995. Den er magisk.
Ragnar
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Vil bli gjort! Takk for tipset. Ellers har jo Leven-fan Jan Myrvold anbefalt noen av mannens skiver i Fidelity 18, hvor han også er et intervju med Leven. Det var faktisk utgangspunktet mitt for den artisten!
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Hva med Lou Reed. Anbefaler Transformer og Blue Mask.
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Prøv Billy Bob Thornton - Private radio (2001) og Sonny Landreth-
Outward bound. Knallskiver begge to , det virker som du er ute i
det landskapet. Jackie Leven er obligatorisk.
 
R

Rojoh

Gjest
John Martyn - start gjerne fra begynnelsen: Bless the weather (-71)

Mvh. Johan
 

Internaut

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.05.2004
Innlegg
83
Antall liker
6
her finner jeg stadig vekk inspirasjon til å utforske ny musikk:

http://rateyourmusic.com/

Jeg leter typisk frem en av favorittplatene mine, og følger en av de normalt mange listene som denne platen er inkludert i (se nederst på de enkelte album-sidene).

På den måten oppdaget jeg en av de mest spennende platene jeg har funnet på årevis:

http://rateyourmusic.com/release/album/yatha_sidhra/a_meditation_mass/

Tidløs musikk, av sjangeren "krautrock". Den kuleste av alle musikksjangre 8)
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Takker for mange gode tips, har skrevet ned alt på liste og skal ut og lete i helgen! Tilbakemelding følger!
 

Axl

Medlem
Ble medlem
04.05.2005
Innlegg
45
Antall liker
0
Sjekk ut Dixie Dregs.. De spiller countryinspirert rock..

Axl
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis du ikke har gjort det ennå,
jobb deg gjennom back-katalogen til Dylan, Bowie, Stones, Kate Bush, Lou Reed, Joni Mitchell og John Cale som en start. Da har du å drive med en stund og har mye fantastisk i vente.

For nyere gleder, hvorfor ikke sjekke ut Tortoise, Deadbeat, Stereolab, Air, Dinosaur Jr, Built to Spill, Yo la Tengo, Wilco, Lambchop, Smashing Pumpkins, det meste Bonnie "Prince" Billie har fingrene borti...som en fortsettelse? ;)

O.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke har gjort det ennå,
jobb deg gjennom back-katalogen til Dylan, Bowie, Stones, Kate Bush, Lou Reed, Joni Mitchell og John Cale som en start. Da har du å drive med en stund og har mye fantastisk i vente.

For nyere gleder, hvorfor ikke skjekke ut Tortoise, Deadbeat, Stereolab, Air, Dinosaur Jr, Builit to Spill, Yo la Tengo, Wilco, Lambchop, Smashing Pumpkins, det meste Bonnie "Prince" Billie har fingrene borti...som en fortsettelse? ;)

O.
kate bush har jeg lenge fundert på å sjekke ut mere av! Air er noe av det jeg allerede liker! Smashing Pumpkins også! Resten er nøye notert!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.866
Torget vurderinger
4
Re: musikk til meg -->> idiotisk spørsmål

Hvorfor gidder folk å bruke tid på å svare slike idiotiske spørsmål ?

Her er forumet fullt av tråder til musikalsk inspirasjon som dusten ikke gidder å lese, men slenger ut et tomt spørsmålstegn i stedet ?!!!
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Re: musikk til meg -->> idiotisk spørsmål

Hvorfor gidder folk å bruke tid på å svare slike idiotiske spørsmål ?

Her er forumet fullt av tråder til musikalsk inspirasjon som dusten ikke gidder å lese, men slenger ut et tomt spørsmålstegn i stedet ?!!!
Ser ut som om fyren har fått mange gode tips. Kan ikke se noe idiotisk med det.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.711
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dust er ikke noe bra ord om en søkende musikkelsker. Dessuten er det gøy å anbefale ting, og enda gøyere om de som følger rådene melder tilbake om sine reaksjoner. Å lese trådene først er imidlertid et godt råd uansett.
 

Ram1s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Jeg vill anbefale Tom Waits fordi dette blir ikke kjedelig og musikalske overraskelser står i kø.Med god hjelp fra sentralen så har jeg begynt min Tom Waits reise.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
John Martyn - start gjerne fra begynnelsen: Bless the weather (-71)

Mvh. Johan
Et godt tips.
Og enda bedre  :D: The Road to Ruin med John & Beverly Martyn.
Av mange regnet som J. Martyns beste skive. Det er ihvertfall den plata jeg har spilt desidert mest av alle mine Cder og vinylplater. Dertil eminent god lyd.
"Stormbringer" som fulgte etter er også fin. Tidløs og vakker.

Av moderne saker, ville jeg legge øret til Daniel Lanois, - f.eks. Shine, eller Massive Attack "Protection", eller Joe Henry. Og hva med den utrolig fine Brasseplate til Daniela Mercury: "Arroz e feijao"; Axé (minner om samba...)  på eminent vis. Sjekk Amazon.com og ta en prøvelytt på disse.
Morty  
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Da kom det jaggu noe godt ut av denne tråden også :D

Jeg kjøpte en del Martyn på vinyl på 80-tallet, men Road to Ruin har jeg faktisk ikke - skal bestilles i dag!

O.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Da kom det jaggu noe godt ut av denne tråden også :D

Jeg kjøpte en del Martyn på vinyl på 80-tallet, men Road to Ruin har jeg faktisk ikke - skal bestilles i dag!

O.
Håper du liker den.
Denne plata er vel Martyns første. Spilt inn sammen med hans daværende kone Beverly. Jeg liker stemmen hennes veldig godt, men hennes solokarriere gikk jæv..dårlig, så John var nok tyngdepunktet i duoen.

En kuriositet fra plata; På kuttet "Give us Ring" refereres det til deres venn Nick Drake.
Det nære vennskap mellom Drake og Maryn anes tydelig på denne skive.
Morty
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Gleder meg, jeg kjenner jo til den men hadde helt glemt den utgivelsen.
Bestilte den på cd hos Play, men burde vel strengt tatt lett etter vinyl...siden jeg har 7-8 Martyn skiver på vinyl fra før...

Uansett, blir fint!

O.
 
Topp Bunn