Musikkloftet mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Om ett par uker blir det å teste den mot Buffalo IIIse dual mono. DDDAC kjøres nå uten trafoer eller kondiser på utgangen, og det var ett løft i forhold til når du var her Kingpin. Var litt redd for at det skulle være for mye dc på utg siden jeg bruker aktiv pre, men det gikk helt fint. Med vol på max måler det bare 2.7mV på høyttalerutg på effektampene.

    Har bestilt en ladning med rund sølvtråd (0.8mm) fra Hamar til interkabling i dac. Samt mekke en signalkabel av samme tråden.

    steike morro med diy
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Stå på videre mot lyd nirvana musicman. Gleder meg til fortsettelsen.
    Ja diy er skikkelig gøy, driver å snuser på noe høyttaler bygging i framtiden.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    På tide med en oppdatering her nå.

    Sommeren er jo ikke beste tiden for hifi, men siden sommeren ble såpass skral som den ble har det skjedd litt på utstyrsfronten.
    Var i tenkeboksen lenge mtp nye effekt amper. Var veldig fornøyd med 2 stk ATI 3002 på JBL 4365. Men har alltid kommet tilbake til McIntosh av en eller annen grunn. Denne gangen var det 1.2kw som trigget nysgjerrigheten. Har hatt 2 stk Mc 275
    ( bi-amp) og testet Mc 601 tidligere, uten å komme helt i mål.

    Tok kontakt med Soundgarden med ønske om å få prøvd ut ett sett 1.2kw. Joda, det skulle gå greit viste det seg. Ett demopar ble levert på døra noen dager senere. Kjempesørvis som vanlig fra den kanten.

    Spenningen var stor da de første tonene trillet ut av Jblène. Steike...dette var noe helt spesielt... har hatt mange gromme amper innom etter som åra har gått, men dette var noe eget ja. Det første som slo meg var ett kjempestort lydbilde. Har aldri vært nærmere konsertsalen enn nå. Masse detaljer som kompletterer den musikalske opplevelsen. Skjønte rimelig fort at dette kom til å bli ett dyrt hjemlån. Kunne skrevet mye mer om disse ampene, men vil ikke skryte uhemmet av eget utstyr, det finnes jo så mye bra der ute, men for min del tror jeg faktisk etter å ha levd med 1.2kw noen måneder at dette mest sannsynlig er endestasjonen for min del. Hva skal erstatte de ? Det måtte i så fall bli Mc-2kw.

    Dere som er i Ålesundsområdet og vil ha en lytt må bare ta kontakt.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takk Rajapruk.

    Ser at du fremdeles har dine 4365. Hadde ikke du de ute for salg for en stund siden ? Ombestemte du deg eller ?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Riktig Viking. En meget bra sak som gjorde sine saker utmerket her i heimen. Trafobasert volumkontroll og russiske nos rør.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Takk Rajapruk.

    Ser at du fremdeles har dine 4365. Hadde ikke du de ute for salg for en stund siden ? Ombestemte du deg eller ?
    Jag var lite inne på att bygga M2 Monitorer istället, det gick ju att köpa delarna ett tag. Det hade blivit billigare och antagligen låtit nästan lika bra. Men jag ångrade mig, för stort projekt. Och så läste jag en jämförelse där M2 inte hade lika bra dynamik och mellanregister som 4365.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei igjen

    Takker for en flott lydopplevelse, eller skal jeg si musikkopplevelse, for her handler det om stor musikkglede.
    Overrasket stort dette, da verken JBL eller Mcintosh er mine favoritter. Men her gjør de en fantastisk jobb sammen, og pøser ut toner som gjør en glad, nøytralt?.... nei, men fandenivoldsk moro.
    Stort lydbilde med flott dybde var det også, noe som passer meg veldig godt.
    Når det tok i som verst, foret vi vel på med 500w + noe som ble litt i meste laget for meg - litt tøft i toppen da.
    Spilte veldig mye av musikk jeg liker godt og kan ikke si jeg savnet så mye, selv om jeg selvfølgelig hører at mine vante preferanser har litt mer tyngde nedover.
    Meget hyggelig med de timene jeg fikk, og skulle jeg ta veien til Ålesund igjen, tinger jeg på mer tid.

    Mvh-
    Tor
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takk for positiv tilbakemelding Tor

    Kjekt at det falt i smak. Det er mange som blir overrasket når de hører hva Mcintosh kan bare de får den rette høyttaler og kose seg med. For min del er ikke det så nøye om det låter nøytralt ( hva er egentlig nøytralt ? ), men at musikken engasjerer og gir lytteren "fot" og lyst til å spille album etter album uten å ta altfor mye hensyn til innspillingskvaliteten. Du nevner det ble litt tøft i toppen, men det er ikke så rart da, vi var vel oppe i rundt 115 db, minst. Mest for å vise hvor høyt det gikk å spille uten å tømme ampene for power.

    Forøvrig viser det seg nok en gang at vi her inne ikke er så veldig ulike når vi treffes. Praten går lett og erfaringer utveksles, og nettopp det er noe av det kjekkeste med besøk av likesinnede.

    Skal bli meget interessant å følge ditt "gruskete" prosjekt fremover. Med den kapasiteten det her er lagt opp til bør dette bli rimelig heftige saker.

    Takk for besøket og velkommen igjen anytime Tor.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    For ett flott syn med McIntosh 1,2 og 4365 JBL'ene :p regner med dette låter himmelsk bra.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ble spilt noe av en dame jeg ikke husker navnet på. Husker du hvem det var?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert den blues låta du tenker på. Dama heter Katie Webster.:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det var det, teflonhjerne vettu. Hadde to plater med henne - Two fisted mama og No foolin'!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har i dag fått en lydmessig aha opplevelse. Kom til å tenke på at 15 tommer'n i bassen på mine jbl jobber fra 25 og opp til 750hz.
    Når det da spilles på høye nivåer trengs det tydeligvis masse strøm. Bytta fra 10 kvmm til 24 kvmm på bassen til hver høyt.

    Resultatet er overveldende. Bassnivået på plasser i lytterommet, som har vært problematiske tidligere, er nå "tørket" opp.
    Ved høytspilling er det mere autoritet og punch enn før. Jækla morro når det skal så lite til. Pris 200,- (komfyrkabel fra Biltema)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har i dag fått en lydmessig aha opplevelse. Kom til å tenke på at 15 tommer'n i bassen på mine jbl jobber fra 25 og opp til 750hz.
    Når det da spilles på høye nivåer trengs det tydeligvis masse strøm. Bytta fra 10 kvmm til 24 kvmm på bassen til hver høyt.

    Resultatet er overveldende. Bassnivået på plasser i lytterommet, som har vært problematiske tidligere, er nå "tørket" opp.
    Ved høytspilling er det mere autoritet og punch enn før. Jækla morro når det skal så lite til. Pris 200,- (komfyrkabel fra Biltema)
    Så flott,moro med oppgraderinger som ikke koster stort :)

    mvh
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    På tide med en oppdatering her nå.
    Tok kontakt med Soundgarden med ønske om å få prøvd ut ett sett 1.2kw. Joda, det skulle gå greit viste det seg. Ett demopar ble levert på døra noen dager senere. Kjempesørvis som vanlig fra den kanten.
    Servicen til Johan er uovertruffen!
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Hej!
    Jag skulle behöva lite hjälp av dig som har JBL 4365 Studio Monitor. Jag skulle vilja veta måtten på högtalarskyddet, bredd och höjd.
    Jag skulle även vilja veta basreflexrörets inre diameter och ungefärliga längd.
    Tack på förhand!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har det gått over ett år siden siste innlegg. Det betyr vel at en er fornøyd med tingenes tilstand. Siste kjøp var streameren Aurender N100H, og den har innfridd til de grader. Starter opp kjapt og er helt tyst, med en suveren brukervennlighet. Deilig å bli kvitt den tradisjonelle pc'en med sin viftestøy og div bugs.

    Leser innimellom at det er de som påstår at det ikke er forskjell på bla dac'er. Vel, da skorter det på erfaring og manglende utprøving tenker jeg. Har testet ut flere typer dac'er og det er helt klart forskjeller ute å går. For min egen del har det endt opp med en filterløs diy variant fra tyske Doede Douma, en såkallt dddac. Sammenlignet med en tradisjonell filterbasert dac låter dddac mere analog, mindre digital. Siste oppgraderingen var trafoer på utgangen fra Sowter. Ikke billig, men værdt hver en krone. Mer detaljer, bedre 3D og "trøkk

    Forøvrig virker det som om det er stillstand på sentralen for tiden, og det er kanskje ikke så rart årstiden tatt i betraktning. Det tar seg vel opp til høsten vil jeg tro.

    En god sommer ønskes til samtlige medpasienter
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er ikke sesongen for store innkjøp for de fleste. God sommer til deg og dine!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da er sesongen for hifi og musikk i gang. Hadde besøk av hifi kompiser i går og det ble skrøna og spilt musikk utover kvelden.

    Det som er litt morro var at vi sammenlignet Aurender via dddac mot Sperrling's true track platespiller. Vi var vel samstemte i at vinyl har en mer analog signatur, spesielt dame vokal er veldig naturlig. Nå er det lenge siden spilleren har vært brukt. Det har gått mye i digital avspilling med Aurender/dddac og diverse oppgraderinger på dac fronten. Det er et tankekors at en platespiller til en 1/4 av prisen følger digital kilden min til døra og vel så det.

    Nå er det stooor forskjell på platespillere i forhold til de fleste digitale løsninger. Har hørt forskjellig som har bekreftet dette for min del. Lurer på hvordan en blodtrimmet vinylsnurrer står seg mot det beste fra digital.

    PS; bilder tatt med nettbrett.
     

    Vedlegg

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Kabelpåske? Morsomt å se at det er liv i tråden din også, Tommy. :)
    Spennende å høre hva resultatet blir.
    Kommer ikke til å gi deg noen tips. Husker nemlig godt hvor annerledes mine Transparent Ultra kabler fungerte i ditt oppsett.... ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En ting er sikkert Finn Magne, og det er at det er tildels betydelig forskjell på disse kablene. Skal ikke konkludere for tidlig, men alle kablene er bra på sin måte. God påske og nyt det nydelige været vi har fått.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ett nytt steg på veien mot lydnirvana er tatt. Har lenge hatt planer om å teste ut absorbenter i hjørnene i rommet som er ca 25kv.
    Fra før er der gjort tiltak i taket og på frontveggen.

    Det som trigget meg var at bassen utenfor sweetspot opplevdes med for mye nivå og noe ullen når en sitter i sofaen.
    Rockwool flexi A-plater 15cm ble handlet inn , og etter en kveld i garasjen var det gjort. Såkalte bass chunks henger nå i hjørnene og en 15cm flexi plate i første refleks punkt ved siden av hver høytt.

    Etter ett par kvelder med testing av kjent musikk fra lavt til grisehøyt volum er det ikke tvil om at dette funker gull.
    Bassnivået er ikke lavere, men bassen er tightere og videre oppover har lyden blitt mindre pågående når en spiller høyt.
    Det jeg opplever stemmer med det de fleste hevder når det gjelder små rom og behovet for absorbsjon i hjørner.

    Det er brukt lyd-transparent stoff fra Jysk. Billig, koster bare en femtilapp for 3x1.5m. Ett par bilder.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Skal , skal ikke,,,,har lekt med tanken å få testa ut en rør pre som kan sparke SPEC på leggen. Nå savnes intet spesielt med SPEC preamp i kjeden, men det er jo noe eget med rør når det klaffer. Siden jeg er så heldig å ha en kompis som er like sugen på en test og i tillegg besitte en Einstein the tube mk-II preamp, var jeg ikke vanskelig å be når han tilbød seg å ta en tur innom med smykket sitt. Det ble en interessant affære. Ett par bilder av en lekker preamp.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Einstein var svindyr når den kom på markedet tidlig 2000 tallet, hvis jeg ikke husker feil. Kosta vel rundt 160-170 store.Er usikker på hvor lenge the tube mk-II ble produsert, tror vi snakker 2008 eller der omkring. Korriger meg gjerne her.Det var uansett morro og få sammenlignet en toppklasse rør pre mot min egen Spec.

    Har tenkt en del på hva som skiller Spec og Einstein. Det skulle vise seg at det ikke er mye, men noe var det.Det første som ble lagt merke til var bassen. Einstein malte med en noe bredere pensel enn Spec og nivået opplevdes litt høyere, men uten å sløre til den viktige mellomtonen. Herre og dame vokal var i mine ører var ganske lik på begge ampene. Samme kan vel også sies om toppen.

    Andre hifi parametre som 3D, bredde, dybde og utklinging er veldig bra på begge. Det var en ting jeg la merke til og det var gjengivelsen av blåsere. Har en cd med Sharp9 der det trøkkes bra til med messingblåsere, husker godt denne da jeg var på konsert og har live referansen i bakhodet. Akkurat på denne utgivelsen synes jeg Einstein fikk fram mere glød i lyden fra messingblåserne. Her er Spec tørrere, kanskje makrodynamikken er ett knepp bedre på Einstein ? Eller er det så enkelt at det er rørene som tilfører det lille ekstra krydderet på enkelte innspillinger ?

    Som en oppsumering for min egen del så lever Spec foreløpig trygt her, men Einstein viste på enkelte innspillinger at rør kan tilføre en fun factor som er besnærende. Har noen andre kandidater med rør i signalveien som skal sjekkes ut, men de skal være meget bra for å danke ut Spec.

    Kenneth, hvis du har noe å tilføye, så kjør på. Ikke sikkert du er enig med meg.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Rør i signalveien er egentlig et must har nå jeg etterhvert funnet ut.

    Pussig, denne tråden er profilert på forsiden av HifiSentralen som Utvalgt Artikkel, og det første som dukker opp når jeg trykker på linken er dette bildet fra 2010:

    audio aero.jpg


    For å sitere Motoren: En pen sak. :cool:
    Har bare gode minner om denne...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Joda, Capitole er bra den, men ser i ettertid at det finnes mye som er bedre rent dynamisk. Lytte-tretthet er ikke et tema med Capitole.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Joda, Capitole er bra den, men ser i ettertid at det finnes mye som er bedre rent dynamisk. Lytte-tretthet er ikke et tema med Capitole.
    Når jeg tenker etter så var vel det grunnen til jeg byttet, men musikk-glede... det kunne den levere!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tiden går fort gitt. De siste årene har fokus vært utelukkende på digitalsiden. Aurender streamer og dddac, der det har vært en voldsom utvikling når det gjelder dddac og alle tweaks en kan gjøre med denne. Etter de siste oppgraderinger på dac siden så har min platespiller blitt parkert lydmessig. Derfor tenkte jeg å se hva som kan gjøres for å utligne forskjellen.

    Siden jeg er så heldig å ha en hifi kamerat i nabolaget så kunne jeg ikke takke nei når han tilbød meg et lån av denne saken på bildene under.
    7B7D6B60-6817-4768-83D7-6D1233BDB6D4.jpeg
    038048F5-E214-49CE-85A1-C589CCF2B292.jpeg
    CCC7FD3E-8EA2-4867-A0FB-18B5FF760A2F.jpeg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det var kjapt gjort. Her må det ny arm og picup til. ASR ble testet ut med alle mulige settinger, men til ingen nytte. Aurender og dddac gruser nå vinyllyden min. Tips til arm og kompatibel pickup (MC) tas mer enn gjerne imot. Platespilleren har granitt plinth og massiv alu-tallerken. Håper å kunne lande en bra totalpakke med riaa,pickup og arm for en plass rundt 50k, eller er dette for optimistisk ? Håpet er jo at det finnes gode kandidater på bruktbørsen.

    Ett bilde for å berolige eier, hvis han har titten innom og sett den hårreisende plasseringen av hans riaa under testingen.
    32693682-1956-4CC0-86E4-4DD540735BEB.jpeg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    2 år går fort unna. Har den seneste tiden spilt mye vinyl etter å ha fått tak i Jelco 850L mkII. Etter Jelco gikk konk, var det ikke enkelt å finne denne armen, men var heldig og fant en i Nederland til slutt. Sammenlignet med diy-armen fra Sperrling som sto på før, ble det et markant løft oppover. Denon 103R funker gull på denne armen, og enda bedre ble det med»the cap» på plass.

    Er i tenkeboksen på valg av riaa forsterker. Låner for tiden en ASR basis exclusive fra 2007. Den er ikke dårlig, men har jo noen år på baken, og flere oppgraderinger har vært gjort på denne etter som åra har gått. Der er noen kandidater som dukker opp i skallen når jeg sitter og koser meg med vinylen. Nyeste ASR sin HV versjon er en, EAR 324 en annen, eller kanskje gå for en variant av Allnic sine modeller.

    Tar gjerne imot tips, gjerne fra noen som kanskje har erfaring med noen av de riaa’ene nevnt ovenfor, eller andre som skiller seg ut positivt. Takker for alle forslag.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal ikke gjøre meg til ekspert på RIAA, men jeg og eksempelvis @Grumpy har gode erfaringer med Aura Fidelity Signatur RIAA. Selv syntes jeg også modellen under (Audiophile) gav mye valuta for pengene. Aura Fidelity holder til på Asker, så det er kortreiste greier. De har egen vennetråd her på HFS, og på de siste sidene står det etter hva jeg husker noen brukeropplevelser. Du får kikke innom siden hvis du er interessert 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn