Musikkonline.no kommer med FLAC

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg syntes det var for ille at www.musikkonline.no som har nærmere 150.000 låter for nedlasting, kun har MP3 format.
Jeg sendte dem en e-post og fikk til svar at de i i løpet av de to første månedene over nyttår vil lansere ny løsning
hvor bl.a. FLAC blir et av formatene :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er fint. Har savnet FLAC hos dem jeg også.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er det som står etter punktumet i filnavnet som betyr noe for lyden. ;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
bambadoo skrev:
Håper ikke de encoder mp3 til flac da....
Det har neppe noen betydning for vår opplevelse av kvalitetsforbedringen, dersom vi ikke får vite det. ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
.Marcus skrev:
Karma skrev:
bambadoo skrev:
Håper ikke de encoder mp3 til flac da....
Det har neppe noen betydning for vår opplevelse av kvalitetsforbedringen, dersom vi ikke får vite det. ;)
Tull og tøys, vrøvl og fanteri! ;D
Vi burde absolutt på et tidspunkt samlet de mest innbitte motstanderne av digital distribuering og komprimerte formater til en formell blindtest mellom redbook, flac, 320kbps mp3 og DTS. Utgangspunktet bør være DTS-filen som konverteres til de forskjellige formatene, og redbook kan da representeres ved en wav-fil.

Ikke at jeg vet utfallet av den, men med stort nok utvalg av forskjellige typer innspillinger, så kommer nok selv de beste til å bomme et par ganger. Sett bort fra på DTS, får jeg håpe. Men som nevnt av endel tidligere, så avgjør egentlig selve opptaket og produksjonen mer enn komprimeringen. Jeg har noen få 320kbps-filer, og de låter greit nok. Jeg kjenner jo ikke til hvordan de låter ukomprimert på det anlegget jeg har nå. Men en ting er sikkert, enkelte låter mye bedre enn mange cd-er jeg har stående i hyllene.

Og slike er det at det fungerer for meg. I og med at jeg orker å høre på cd-er som låter dårligere enn de gode mp3-ene jeg har, så orker jeg selvsagt å lytte til dem. Orker man å lytte til VUs banandebut, så orker man også å høre på en god mp3 av Abbey Road. Eller et enda bedre og mer sammenlignbart eksempel: orker man å høre på den siste mastringen av John Hiatts Bring The Family, så orker man definitivt å høre på en høykvalitets mp3 i 320kbps av den originale mastringen fra 1987. I det tilfellet vil vel mp3-en i praksis låte bedre enn den nyere cd-en. Et annet eksempel er Costellos King Of America. Takler man å lytte til den originale cd-en fra åttitallet, så er ikke en topp mp3 av nyere mastringer noe stress å høre på.

Likevel tror jeg mange vil foretrekke å høre Costello på cd fra 1986 istedenfor mp3 komprimert fra en nyere master. Eventuelt loudness-ødelagte Hiatt istedenfor den 1986-masteren på mp3. Slik fungerer psykologien. Selv loudness-war blir tilgitt når alternativet er mp3, uansett om den er laget direkte fra den originale masteren. De små grå lager en sperre, basert på det visuelle (to bokstaver og et tall). Men hadde noen brent en cd basert på en god mp3 og en av den dårlige cd-masteren, så ville folket enstemmig ha valgt mp3-en. Da ville kvaliteten på mastringen ha overskygget komprimeringen i alle oppegående menneskers ører.

Nå hører jeg på en god mp3 av Randy Newmans Little Criminals. Jeg vet at bruttern har den på flac, så jeg får skifte den ut med skikkelig bitrate når jeg er nede på holmen i helgen. Det er forøvrig sannsynlig at min bror får sine nye rør-monoblokker fra Xindak i helgen, med den matchende passive preampen. Det bør låte saft og suse meg bra på hans Sequerra Met 7 mk.II, så jeg gleder meg stort. :D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Jeg hadde nok hørt i både hytt og gevær, så jeg bør nok ikke stille i en slik test 8)

Men jeg anser det som positivt at de kommer til å slippe FLAC. Det er forhåpentligvis bare tidsspørsmål før andre følger etter.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
.Marcus skrev:
Jeg hadde nok hørt i både hytt og gevær, så jeg bør nok ikke stille i en slik test 8)

Men jeg anser det som positivt at de kommer til å slippe FLAC. Det er forhåpentligvis bare tidsspørsmål før andre følger etter.
Min (optimistiske) visjon er at når vi en gang i fremtiden kjøper all musikk som downloads får følgende valg på alle plater som tiltaler andre enn teenyboppers:
-320kbps mp3.
-16 bit lossless mastret for loudness-folket.
-24 bit lossless som er mer dynamisk mastret.

Sett bort fra kostnadene med å lage to mastringer, så bør ikke dette bety noen større utgifter for selskapene. Og så vil de med et slik tilbud kunne tilfredsstille et videre publikum, og kanskje få bedre omtaler i fagpressen. Med høyoppløste signaler kommer nok trenden med fornyet interesse for tokanals hifi til å bli enda sterkere, dessuten så vil produsentene faktisk ønske en slik løsning. Det er en utbredt missforståelse at det er teknikerne og produsentenes skyld at musikk komprimeres ihjel, men det er som oftest mot deres vilje at de må gjøre slikt. Med en producers version vil også de være fornøyde, siden de da får vist fram håndverket sitt.

The world of science is my game. Albert Einstein is my name...
 
Topp Bunn