muslim-fri sone i Åsnes

K

knutinh

Gjest
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/21/461370.html

"(Dagbladet.no): Åsnes kommune mistet 50 innbyggere i fjor - et tap på 3,7 milioner kroner for lokaløkonomien. Nå vil formannskapet i bygda reise til Oslo for å lokke folk med økonomiske lettelser for å få dem til å flytte inn.

Men ikke uten at det lokale FrP protesterer.

- Vi vil ikke si ja til alle og enhver, nestformann Kjell Eierholen i Åsnes FrP til Dagbladet.no.

- De skal snakke norsk og følge norske lover.

- Hvis ikke kan vi ende opp med en dame med tre unger som drar med seg en moské, fortsetter han.

- Er ikke dette rasisme?

- Nei, det er ingen rasisme med i bildet. Vi vil ha fredelige innflyttere opp hit, men moské vil vi ikke ha.

- Men er det ikke religionsfrihet i Norge?

- Det er ikke dét det dreier seg om. Alle og enhver, uansett hudfarge, er velkomne.

- Så lenge de ikke praktiserer religionen sin?

- Om vi får hele Grønland med moskeen opp hit, kan det dreie seg om mye penger. Vil Ap ha en moské i bygda, må de si fra i klartekst, slik at vi kan sette den inn i budsjettet. Men vi vil stemme imot.

Eierholen har mottatt en telefonstorm i morgentimene etter innslaget i NRK Hedmark og Oppland i dag tidlig, men sier selv at ingen av henvendelsene har vært negative."

-k

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, vi er et godt og reflektert folk - la det aldri herske noen tvil om det...

O.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
I tillegg hadde Dagbladet funnet det opportunt å supplere artikkelen med et bilde av den bolde Frp-soldat med hagla over skulderen. Tendensiøst?
:)

Honkey

K

kbwh

Gjest
Tro om det er et problem i Åsnes dersom en jødisk familie kommer slepende med et krav om synagoge?
Eller - Gud forby - katolikker som trenger eget hus til skriftestolen sin.

T

theStig

Gjest
Folk i Åsnes er skeptiske til de som bor i nabokommunene, så dette er jo ikke noe rart egentlig.

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
0
Hehe, kommer Affa fra Åsnes mon tro? ;D

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Tusen ord.......gå elg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette er interessant. Det er altså helt greit å stigmatisere en hel bygd for den EN mann uttaler..?
Strider ikke dette mot enkelte her sine prinsipper, eller gjelder ikke disse prinsipper for norske nordmenn fra Norge? Greit nok han fikk endel støttende telefoner, men det står ingenting hvor disse telefonene kom ifra.
Lett å gå i fellen... ;)

T

theStig

Gjest
Jeg kjenner en del folk på denne plassen. Ja - det er mye "grumsete" holdninger blant folk her, spesielt blant eldre. Om det er noen som stigmatiserer noen, er det vel disse. De fleste har dog vett på å holde meningene sine for seg selv, i motsetning til denne karen med hagla....

A

Affa

Gjest
Hvem i svarte bryr seg om hva folk i Åsnes mener? Før lagde de ski, nå har de vel ikke annet å gjøre enn å grave i snø og levere lotto.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.182
Torget vurderinger
2
Diskuter gjerne rasisme og Åsnes, men ikke lag en ny AFFA-diskusjon, det kommer det ikke noe godt ut av.

K

knutinh

Gjest
Dette er interessant. Det er altså helt greit å stigmatisere en hel bygd for den EN mann uttaler..?
Strider ikke dette mot enkelte her sine prinsipper, eller gjelder ikke disse prinsipper for norske nordmenn fra Norge? Greit nok han fikk endel støttende telefoner, men det står ingenting hvor disse telefonene kom ifra.
Lett å gå i fellen...  ;)
Vi stigmatiserer vel EN mann for det EN mann sier. Og han har unektelig vært litt uheldig.

-k

C

CAP

Gjest
Ser ut til at Åsnes er stedet og bo, muslim OG Affa fritt................. kan det bli bedre ?

Legg merke til at jeg putter dem i samme bås, muslimer OG Affa..... to alen av samme stykke, utenpå er de ulike men inni........... ;D.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg syntes det er veldig greit. Og litt rørende norsk også - ikke bare disse bygdetullingene som har slike velfunderte og verditunge holdninger.
Åsnes kan godt bidra til å stigmatisere Norge for min del, tror tilogmed det er en viss presisjon i det.

Dette er ditt liv!

O.

Lett å gå i fellen...  ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel, jeg sitter unektelig igjen med det inntrykket av alle i Åsnes settes i samme bås her, og bygdetullinger attpå til.
Ja, ja og alle som bor i en by har nok god grunn til å se ned på de som bor i bygder, tullinger hele gjengen...
Jeg har prøvd begge deler, tullinger finnes overalt...

K

knutinh

Gjest
Vel, jeg sitter unektelig igjen med det inntrykket av alle i Åsnes settes  i samme bås her, og bygdetullinger attpå til.
Ja, ja og alle som bor i en by har nok god grunn til å se ned på de som bor i bygder, tullinger hele gjengen...
Jeg har prøvd begge deler, tullinger finnes overalt...
Jeg er også føst og oppvokst godt uti distriktene.

-k

K

kbwh

Gjest
Det er uansett ikke til å komme fra at nestformannen i Åsnes FrP framstår som en bygdetulling, Komponenten. Hadde ikke partiet en større utrenskning for en tid siden? Skulle den vært enda større kanskje?

Jeg bor på bygda. Har bodd i storbyen. Og i småbyen. Det går bra, man lærer å leve med tullete medieoppslag alle steder.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg drister meg til å si at Norge er ei bygd. Med de fordeler og ulemper det impliserer.

O.

S

slowmotion

Gjest
Jeg har bodd både her og der,
men foretrekker bygda, ja....

;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har bodd både her og der,
men foretrekker bygda, ja....

;)
Ja, tullingene er idet minste noe koseligere der, generelt.
;)
Har ikke noe forhold til hverken denne Frp-eren eller denne bygden, prøvde bare å peke på det faktum at man plutselig visst kan skjære mange over en kam, en hel bygd, for det en mann sier. Mens man i andre sammenhenger er veldig på banen hvis noen gjør det samme (tenker ikke på deg knutinh)

Vel, vel, koselig tråd dette, generelt dårlig stemning her i dag, denne går på et vis....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner en del folk på denne plassen. Ja - det er mye "grumsete" holdninger blant folk her, spesielt blant eldre. Om det er noen som stigmatiserer noen, er det vel disse. De fleste har dog vett på å holde meningene sine for seg selv, i motsetning til denne karen med hagla....

Hei!
Dette er jo midt i taterland og med finneinvandring samt urbefolkningen selv så blir det vel en salig blanding av et folkeslag ::)
Dette er et område hvor ikke "nyheter" i form av f.eks. moteklær og annet i tilsvarende utvikling aldri fant veien først.
Norges største mygger og et folk som treffes og prates (om kveldene) gjennom bilvindu til bilvindu (passasjer mot fører i nabobil o.s.v. som en lang kjede.
Tror nok at de fastboende der ikke vil like konkurranse fra unge pakistanere med BMW og det som finere er, og jentene har de alltid ville hatt for seg sjøl ;D
Noe har jo også her forandret seg over tid, borte er vel de fleste utedansestedene fra 60-70 åra, med hjemmebrent og slåsskamper
(om jentene?)
Med masse innvandrere så ville antagelig det siste dukket opp igjen, de har vel alltid vært noe bekymret for det fremmede og de fremmede.

Mvh.KW

K

kbwh

Gjest
Åh, danseplassene med dertil hørende agering eksisterer fremdeles! Og man sloss og drikker og spyr og sloss og drikker og danser litt innimellom også. Prøver iallefall.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er like blid jeg frue!
Det er bra!! :D
Synes ellers det flommet litt over med surpomper her i dag, hvor kom de fra sånn helt plutselig? Komme her og gjøre det utrivelig her som vi alltid har det så koselig... ;)

A

Affa

Gjest
Det er bra!!  :D
Synes ellers det flommet litt over med surpomper her i dag, hvor kom de fra sånn helt plutselig? Komme her og gjøre det utrivelig her som vi alltid har det så koselig...  ;)
Uff ja. Litt mer kaffe i den muselmalte koppen frue? En liten drink kanskje?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Åh, danseplassene med dertil hørende agering eksisterer fremdeles! Og man sloss og drikker og spyr og sloss og drikker og danser litt innimellom også. Prøver iallefall.
Hei!
Ikke alle vel?
Vel nå tenker jeg også på de i nabokommunen sør (Grue) også.
Da må jeg spørre, er det fortsatt lørdagsdans på Gruetunet og Kjellmyra (Finnskogparken (Svulrya) er det kanskje liv i ennå. Kjellerlemmen hvor jeg opplevde bl.a. Beatnicks og Vanguards, derimot er omgjort til en liten åkerlapp og alle bygninger er jevnet med jorden for mange år siden(lå i øvre Namnå).
Mvh.KW

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Uff ja. Litt mer kaffe i den muselmalte koppen frue? En liten drink kanskje?
Drikker ikke kaffe, men tar gjerne en kopp te hvis det ikke er for mye bryderi...
Står over drinken, kanskje en annen gang... ;)

K

kbwh

Gjest
Hei!
Ikke alle vel?
Vel nå tenker jeg også på de i nabokommunen sør (Grue) også.
Da må jeg spørre, er det fortsatt lørdagsdans på Gruetunet og Kjellmyra (Finnskogparken (Svulrya) er det kanskje liv i ennå. Kjellerlemmen hvor jeg opplevde bl.a. Beatnicks og Vanguards, derimot er omgjort til en liten åkerlapp og alle bygninger er jevnet med jorden for mange år siden(lå i øvre Namnå).
Mvh.KW
Jeg må innrømme at jeg ikke har kontroll på alle danseplasser på Finnskogen (men badevannet i Skasen kan være godt). Ellers er jeg mer til de "finere" kulturuttrykk enn lørdagsdans. Spiller på Sf, vet du!

Topp Bunn