Tølper skrev:Fint om du hadde en link/kilde på dette. Av nysgjerrighet.Roald skrev:Når FNs mennesrettighetskeråd i juni 2008 vedtar en resolusjon som hindrer rådet i å komme med kritikk av overgrep begått i forbindelse med sharia lovgivning [...]
Mvh
Omtrent som i et gjennomsnittlig norsk bedehusmiljø altså.Komponenten skrev:Selvsagt finnes det mange hyggelige muslimer Cyber . men det forandrer ikke på det faktum at islam er en undertrykkende og på mange måter menneskefiendtlig religion. Kvinner og homofile er lite verdt,
Ja.Tubesnake skrev:Omtrent som i et gjennomsnittlig norsk bedehusmiljø altså.Komponenten skrev:Selvsagt finnes det mange hyggelige muslimer Cyber . men det forandrer ikke på det faktum at islam er en undertrykkende og på mange måter menneskefiendtlig religion. Kvinner og homofile er lite verdt,
Nei, den største trusselen mot menneskelig utvikling er alltid og vil alltid være kollektivistisk tankegang og ditto samfunnsdoktriner.cybervision_ skrev:Den største trusselen er frykten for det ukjente.
Vås. Å skulle forklare verdens problemer ved å ansee kolektivistiske kulturer som mindreverdige og individualistiske kulturer som utelukkende positive faller på sin egen urimelighet. Dessuten så er slike absolutter noe som kun fungerer som retorikk, i praksis lar det seg ikke gjøre. Samt at mennesker ikke bare har et moralskt ansvar som trekker dem mot å ta vare på sine medmennesker og å sammarbeide, det er også biologisk betinget, i tillegg spiller en hel rekke andre faktorer inn. At sammarbeidet bør foregå frivillig er en helt annen sak. Et samfunn som legger opp til frivillig sammarbeid er langt bedre enn et individualistisk polariserende samfunn.Slubbert skrev:Nei, den største trusselen mot menneskelig utvikling er alltid og vil alltid være kollektivistisk tankegang og ditto samfunnsdoktriner.cybervision_ skrev:Den største trusselen er frykten for det ukjente.
En individualistisk kultur resulterer nærmes per definisjon i polarisering hvor hvorvidt pensjonisten over gaten fryser i hjel på grunn av manglende evne til å betale strømmregningene ikke er noens ansvar. Heller ikke at Muhammed ikke har mulighet til utdanning fordi han må jobbe for å overleve er noens ansvar og så videre. Det er den banale realtieten av fullbyrdet markeds"liberal" individualisme. Fri kollektivistisk assosiasjon er derimot egnet til å skape brorskap, empati, frihet og likeverd heller enn et kaldt kynisk samfunn hvor dem som allerede har som en konsekvens av systemet bare får mer og mer og den som har lite stadig får mindre.Slubbert skrev:Å polarisere betinger nærmest per definisjon at man må tenke i grupper.
Hannah Arendts Eichmann In Jerusalem er en god start om du vil forstå hva moderat kan innebære, ondskapens banalitet. Det er derimot radikalt å motsette seg denne banale ondskapen. Antonymet til kompromiss er vel heller kompromissløs enn polariserende. Kompromissløs er av og til den eneste rette holdningen, jevnfør Stanley Milgrams eksperiment om lydighet ovenfor autoriteter: http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment. At markedsliberalismen skaper empati er intet mer enn en tom påstand da horver av empiri illustrerer det motsatte. At du i stedet for å besvare innvendingene mine noe videre kommer med en av disse tiradene mot staten er greit nok, jeg er heller ingen svoren fan av staten, ei heller har jeg i denne tråden talt dens sak. Problemet er bare at jeg finner ideene dine langt mer forstyrrende enn vårt sosialdemokrati som har veldig mange kvaliteter vi kan være stolte over.Slubbert skrev:Dette er tøys, individualisme fordrer empati gjennom forståelsen av andre individer som suverene lik en selv. Å overlate de problemfylte til staten derimot fordrer likegyldighet og ansvarsfraskrivelse, dernest den menneskelige dekadens som er uunngåelig for alle såkalte "velferds"-samfunn. Dessuten er det å være radikal også mer eller mindre per definisjon polariserende siden man definerer seg selv som opponerende. Én som søker kompromisset (antonymet til polarisasjonen) er per definisjon moderat og ikke radikal.
Jeg bor midt oppi det hele og det er liten tvil om at blandt innvandrerene så er det helt klart at Somalierene skiller seg ut i negativ rettning.Komponenten skrev:Mulig det, men mye av det vi har hørt og visst lenge bekreftes nå atter en gang fra innsiden.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2612223.ece
Vil ikke integreres, ser på oss som vanntro og ikke til å stole på, isolerer kvinnene, mye vold, utnytter og misbruker systemet for å få penger som mennene bruker på khat, jobber aktivt mot integrering, utnytter jenter, støtter omskjæring.
Det er ikke terroren som bekymrer meg mest, men den manglende viljen til å komme seg ut av bakevjen, det at de tviholder på de negative sidene ved sin kultur, og vår manglende vilje til å hjelpe de som ønsker det ut av denne suppen. Vi respekterer deres kultur, både de gode og de dårlige sidene ved den, det er der vi gjør en generaltabbe og er veike og dumme, de stakkarene som holdes fast av sterke krefter i dette systemet, hvem i alle dager skal de søke hjelp hos?
Vi ofrer kvinnene og ungene, for de er i hendene på disse mektige undertrykkerne, hvordan i alle dager kan dette skje, jeg fatter det ikke, jeg fatter ikke at ikke alle i dette landet ser hvor ille dette er og ønsker at det skal gjøres noe med det, og da må man faktisk være knallhard og slutte med dette dialogpisspreiket.
Trist å lese hvor ille det er, det er rett og slett tragisk av vi lar dette passere.wotg skrev:Jeg bor midt oppi det hele og det er liten tvil om at blandt innvandrerene så er det helt klart at Somalierene skiller seg ut i negativ rettning.Komponenten skrev:Mulig det, men mye av det vi har hørt og visst lenge bekreftes nå atter en gang fra innsiden.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2612223.ece
Vil ikke integreres, ser på oss som vanntro og ikke til å stole på, isolerer kvinnene, mye vold, utnytter og misbruker systemet for å få penger som mennene bruker på khat, jobber aktivt mot integrering, utnytter jenter, støtter omskjæring.
Det er ikke terroren som bekymrer meg mest, men den manglende viljen til å komme seg ut av bakevjen, det at de tviholder på de negative sidene ved sin kultur, og vår manglende vilje til å hjelpe de som ønsker det ut av denne suppen. Vi respekterer deres kultur, både de gode og de dårlige sidene ved den, det er der vi gjør en generaltabbe og er veike og dumme, de stakkarene som holdes fast av sterke krefter i dette systemet, hvem i alle dager skal de søke hjelp hos?
Vi ofrer kvinnene og ungene, for de er i hendene på disse mektige undertrykkerne, hvordan i alle dager kan dette skje, jeg fatter det ikke, jeg fatter ikke at ikke alle i dette landet ser hvor ille dette er og ønsker at det skal gjøres noe med det, og da må man faktisk være knallhard og slutte med dette dialogpisspreiket.
Men når det er sagt så er det ikke til å ungå å se at de fleste innvandreres loyalitet ligger hos moskeen ikke det Norske folk og våre lover.
For meg så er det åpenbart at det nettopp er dette som er mye av problemet. Relgion fremmer sjelden nye ideer eller toleranse.
Spesielt Somalske menn sier vel statistikken. Men utover å:wotg skrev:Jeg bor midt oppi det hele og det er liten tvil om at blandt innvandrerene så er det helt klart at Somalierene skiller seg ut i negativ rettning.
Så lenger de følger norske lover så må de få be til hva de vil, og holde på kulturen fra sitt hjemland, på samme måte som utflyttede Nordmenn i Minnesota eller Spania.Men når det er sagt så er det ikke til å ungå å se at de fleste innvandreres loyalitet ligger hos moskeen ikke det Norske folk og våre lover.
Religion er sannsynligvis konserverende i sin natur, men religion trenger ikke å være intolerant.For meg så er det åpenbart at det nettopp er dette som er mye av problemet. Relgion fremmer sjelden nye ideer eller toleranse.
Vi har vel underskrevet avtaler hvor vi forplikter oss til å beskytte individer som trenger beskyttelse - uavhengig av hvor trivelige eller arbeidsføre de måtte være.Gjestemedlem skrev:Ordningen med å importere mennesker som ikke kan brukes til noe nyttig virker egentlig ganske meningsløs.
Det er riktig og slike avtaler må vi overholde. Men utover disse mener jeg at det burde stilles krav om at de som fikk oppholdstilatelse kunne dokumentere at de kunne forsørge seg selv, enten ved formue, sponsing eller lønnet arbeid. Kan de dette er det uvesentlig hvor de kommer i fra eller hvilken religion eller fotballag de heier på, eller hva de gjør på sin egen fritid.knutinh skrev:Vi har vel underskrevet avtaler hvor vi forplikter oss til å beskytte individer som trenger beskyttelse - uavhengig av hvor trivelige eller arbeidsføre de måtte være.
Viktig å skille mellom innvandrere og flyktninger ja.Gjestemedlem skrev:Det er riktig og slike avtaler må vi overholde. Men utover disse mener jeg at det burde stilles krav om at de som fikk oppholdstilatelse kunne dokumentere at de kunne forsørge seg selv, enten ved formue, sponsing eller lønnet arbeid. Kan de dette er det uvesentlig hvor de kommer i fra eller hvilken religion eller fotballag de heier på, eller hva de gjør på sin egen fritid.knutinh skrev:Vi har vel underskrevet avtaler hvor vi forplikter oss til å beskytte individer som trenger beskyttelse - uavhengig av hvor trivelige eller arbeidsføre de måtte være.
Dette er jo en helt valig prosedyre i andre land, og burde ikke være noe større problem her.
Nettopp.Tølper skrev:Viktig å skille mellom innvandrere og flyktninger ja.
Mvh
http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=9252Asyl og mottak
Personer som er forfulgt i hjemlandet kan søke asyl i Norge. Norge gir beskyttelse til de som er forfulgt på grunn av religion, nasjonalitet, politisk oppfatning eller medlemskap i en spesiell sosial gruppe, basert på FNs flyktningkonvensjon og norsk lov. Myndighetene har et spesielt fokus på kvinner og barns rettigheter.
Asylsøkerne har ansvar for å gi en utfyllende forklaring av grunnlaget for å søke asyl.
Mens asylsøkerne venter på å få saken sin behandlet, får de tilbud om å bo i et asylmottak. Mottakene er spredt over hele landet, og drives av kommuner, frivillige organisasjoner og private selskaper som har kontrakt med UDI.
http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2036Asylsøkere og flyktninger
I dagligtale brukes begrepet flyktning om en person på flukt fra for eksempel krig, borgerkrig eller menneskerettighetsovergrep. I juridisk forstand, slik det er definert i FNs flyktningkonvensjon, er en flyktning en person som med rette frykter forfølgelse på grunn av sin rase, religion, nasjonalitet, politiske overbevisning eller tilhørighet til en spesiell sosial gruppe.
Overføringsflyktninger er personer som får komme til Norge etter et organisert uttak av UDI og FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR). Den årlige kvoten fastsettes av Stortinget, etter forslag fra Regjeringen.
En asylsøker er en person som på egenhånd og uanmeldt kommer til Norge og ber om beskyttelse og anerkjennelse som flyktning. Hvis søknaden blir innvilget, kalles asylsøkeren en flyktning.
http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7263Arbeid og opphold
Arbeidsinnvandring bidrar positivt til utviklingen i det norske samfunnet, og norske myndigheter ønsker å legge til rette for at kvalifisert utenlandsk arbeidskraft får jobbe i Norge. Det er lav arbeidsledighet i Norge, og arbeidslivet kan tilby gode lønns- og arbeidsvilkår.
De fleste utenlandske arbeidstakere trenger en arbeidstillatelse for å jobbe i Norge. Du vil her finne informasjon om hvilke regler og retningslinjer som gjelder for de ulike typene arbeidstillatelse, hvordan du som arbeidstaker går frem for å søke, og hvordan du som arbeidsgiver går frem for å ansette utenlandsk arbeidskraft.
Legg merke til at det gjelder egne regler for borgere som omfattes av EU/EØS/EFTA-reglene.
Generelle krav for å få norsk statsborgerskap
Dersom du har gyldig oppholdstillatelse i Norge, kan du søke om norsk statsborgerskap. For at søknaden skal innvilges, må du blant annet oppfylle følgende krav:
- Være over 12 år (gjelder ikke den som er statsløs eller barn som det søkes statsborgerskap for samtidig med mor eller far, eller barn med mor eller far som tidligere har fått norsk statsborgerskap)
- Ha dokumentert eller klarlagt din identitet. Det er som hovedregel et krav at du har gyldig pass når du søker.
- Være bosatt i Norge og ha til hensikt fortsatt å bo her
- Fylle vilkårene for bosettingstillatelse (se unntak nedenfor)
- Ha til sammen syv års opphold i landet de siste ti årene med tillatelser, hver gitt for minst ett år (se unntak nedenfor). Det betyr at dersom du hatt opphold i Norge for mer enn ti år siden, er det uten betydning.
- Ha gjennomført 300 timer norskopplæring eller ha dokumentert tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller samisk (NB: Gjelder søknader som fremmes etter 1. september 2008 og personer mellom 18 og 55 år). For nærmere informasjon se www.imdi.no. Se også "Kravet om gjennomført norskopplæring".
- Ikke være straffedømt eller dømt til tvungent psykisk helsevern eller tvungen psykisk omsorg (vandelskravet)
- Være løst fra ditt opprinnelige statsborgerskap (hvis det ikke automatisk opphører når du blir norsk)
En definisjon som, er meget treffende.Slubbert skrev:Å polarisere betinger nærmest per definisjon at man må tenke i grupper.
Det vet jeg minsanten ikke, men man kan jo stille spørsmålstegn ved om diskursen bidrar til at det blir fler, eller om den bidrar til det motsatte.Komponenten skrev:Girls just wanna have fun ja, (...) hvor mange somaliske jenter tror dere opplever mye glede og moro?
Hva i alle dager mener du? Tror du at å diskutere eller fortelle om problemet gjør saken verre for de som har det vanskelig?Slubbert skrev:Det vet jeg minsanten ikke, men man kan jo stille spørsmålstegn ved om diskursen bidrar til at det blir fler, eller om den bidrar til det motsatte.Komponenten skrev:Girls just wanna have fun ja, (...) hvor mange somaliske jenter tror dere opplever mye glede og moro?
Uten å stigmatisere enda mer:Komponenten skrev:Hva i alle dager mener du? Tror du at å diskutere eller fortelle om problemet gjør saken verre for de som har det vanskelig?
Dette er tøvete. Vil du hindre tilførsel av ny kunnskap (for mange) under dekke av at "gode nordmenn" kan misforstå? Hvis de som utformer gjeldende politikk på området tar seg tid til å lese denne boken (lite trolig naturligvis), kan det få avgjørende innflytelse på hvordan de angriper problemene.knutinh skrev:Jeg tror at mange "gode nordmenn" som knapt nok har sett en farget person leser disse medier og tror at kritikken er dekkende for alle medlemmene av den kollektive gruppen.
-k
Nei, men demonisering kan gjøre det. Jeg kan ikke tenke meg at det er lett å bli integrert i et samfunn hvor det kollektive konsensus til stadighet befester din status som avviker. Når man tenker, vurderer og dømmer i grupper blir individet redusert til et produkt av kollektive forventninger, segregering er en naturlig konsekvens av dette. Gruppetenkningen står fortsatt alt for sterkt både til høyre og venstre; de tradisjonelle "antirasistene" er i så måte like ille som rasistene siden de plasserer "fremmedkulturelle" i en bås definert av offerrollen, en bås deres arkaiske klassekamp-inspirerte samfunnssyn må lage for at de små sosialisthjernene ikke skal gå i fistel.Komponenten skrev:Hva i alle dager mener du? Tror du at å diskutere eller fortelle om problemet gjør saken verre for de som har det vanskelig?
At folk er folk....hva tror at du at du beviser ved å vise en film som viser det...
Kunnskap er en fin ting.oddgeir skrev:Dette er tøvete. Vil du hindre tilførsel av ny kunnskap (for mange) under dekke av at "gode nordmenn" kan misforstå? Hvis de som utformer gjeldende politikk på området tar seg tid til å lese denne boken (lite trolig naturligvis), kan det få avgjørende innflytelse på hvordan de angriper problemene.
Kunnskap er en fin ting mener jeg.
Denne boken bekrefter det mange har visst i lengre tid, men som "myndighetene" nøler med å bekrefte. Derfor finner jeg boken troverdig. Hadde disse opplysningene kommet som lyn fra klar himmel, og stikk i strid med egen overbevisning, hadde saken stilt seg annerledes.knutinh skrev:Men like mye som "bygdefolk" med rette kan hevde at de største forkjemperne for ulv i norge er de som ikke selv må leve med den, så hevder jeg at det å bo i en norsk bygd uten innvandrermottak og ha sterke meninger om innvandring utelukkende på bakgrunn av overskrifter i VG er et veldig tynt grunnlag. En slik bok kan selvsagt komplettere bildet, men jeg spør meg: dersom en eller annen hadde skrevet en positiv bok om samme miljø, ville de samme personene ha nevnt den med et ord her inne?
Jeg har motsatt erfaring. Jeg har flere i familien som lever isolert fra alt som kan kalles innvandrere. Det er de som er mest positive til den "berikende kulturpåvirkningen" vi i storbyen er utsatt for. Dette inntrykket har de gjerne fra media.Det som overrasker meg er at med det minimale samplesettet "min egen familie og venner" så øker tilsynelatende fremmedfrykten inverst proporsjonalt med eksponeringen for fremmede. Jeg aner selvsagt ikke om dette er en generell trend for samfunnet.
Jeg tror ikke man kommer utenom at gruppen somalere må ta et oppgjør med egen kultur. Med dagens gallopperende asyltilstrømning, har vi ikke kapasitet til å behandle hver enkelt somaler på individuelt nivå.Ja, unge menn med Somalsk bakgrunn er overrepresentert på alle mulige negative statistikker. Nei, vi kan ikke la noen (ei heller "Somalere") slippe unna med kriminalitet. Jeg tror ikke at noen kan ha unngått å fått dette med seg? Men kanskje det er andre måter å angripe problemet på enn å stadig konfrontere alle medlemmene av gruppen med at en (for) stor andel av gruppen deres gjør feil?
Dersom boken bekrefter noe du allerede "vet", og en bok som hadde sagt det stikk motsatte hadde blitt forkastet, kan vi konkludere at boken ikke bidrar med noen informasjon til deg? At den eneste verdien boken har (ut fra ditt ståsted) er for å bruke som sannhetsvitne for å underbygge det du allerede har bestemt deg for er rett?oddgeir skrev:Denne boken bekrefter det mange har visst i lengre tid, men som "myndighetene" nøler med å bekrefte. Derfor finner jeg boken troverdig. Hadde disse opplysningene kommet som lyn fra klar himmel, og stikk i strid med egen overbevisning, hadde saken stilt seg annerledes.
Som sagt er små samplesett problematisk. Jeg passerer en moske daglig uten at jeg irriterer meg nevneverdig over det. Det er mer brysomt med narkomane som har bestemt seg for at fortauet er deres markedsplass og at vi andre må finne oss et annet sted å bevege oss...Jeg har motsatt erfaring. Jeg har flere i familien som lever isolert fra alt som kan kalles innvandrere. Det er de som er mest positive til den "berikende kulturpåvirkningen" vi i storbyen er utsatt for. Dette inntrykket har de gjerne fra media.Det som overrasker meg er at med det minimale samplesettet "min egen familie og venner" så øker tilsynelatende fremmedfrykten inverst proporsjonalt med eksponeringen for fremmede. Jeg aner selvsagt ikke om dette er en generell trend for samfunnet.
De i min omgangskrets som bor i Oslo, er adskillig mer reservert. Sikkert fordi de ser problemene hver dag.
Hvorfor må de av "gruppen" som faktisk jobber, betaler skatt og holder seg i skinnet ta et oppgjør med noe som helst? Er jeg ansvarlig for voldtektsmenn bare fordi jeg er mann?Jeg tror ikke man kommer utenom at gruppen somalere må ta et oppgjør med egen kultur.
Dette er helt klart et problem. Det finnes flere måter å løse det på. En mulighet er å stille større krav, men legge færre begrensninger, slik at innsatsen fra samfunnet pr individ kan reduseres.Med dagens gallopperende asyltilstrømning, har vi ikke kapasitet til å behandle hver enkelt somaler på individuelt nivå.
Dermed får vi ikke en bærekraftig innvandring. Vi kan ikke ta i mot flere enn vi klarer å følge opp på en forsvarlig måte.
Jeg er vel over gjennomsnittet opptatt av disse problemene. Derfor er innholdet i boken ikke overraskende, men jeg er likevel sjokkert over omfanget av overgrep og brutaliteten i miljøet.knutinh skrev:Dersom boken bekrefter noe du allerede "vet", og en bok som hadde sagt det stikk motsatte hadde blitt forkastet, kan vi konkludere at boken ikke bidrar med noen informasjon til deg? At den eneste verdien boken har (ut fra ditt ståsted) er for å bruke som sannhetsvitne for å underbygge det du allerede har bestemt deg for er rett?
Jeg hører stadig om disse forpliktelsene. Hvor stort er dette tallet?Saken stiller seg litt annerledes mhp asylsøkere og flyktninger. Enten må vi endre på internasjonale avtaler vi har forpliktet oss til, eller så må vi finne måter å beskytte individer på, uten at dette blir et for stort problem for resten av befolkningen.
En forsker som avviser den empirien som ikke understøtter forskerens mening om et spørsmål kan knapt sies å "avdekke fakta i størst mulig grad"?oddgeir skrev:PS: Det er ikke snakk om hva jeg har "bestemt meg for", det er snakk om å avdekke fakta i størst mulig grad. Slike retoriske grep er unødvendige.
No har kona mi vori i Noreg i 3,5 år, kan du forklara meg kordan ho får statsborgarskap? Eg klårer ikkje å ordna det, eg må venta til det har gått 7 år?Om man er gift med en norsk borger halveres tiden man må ha bodd i landet for å få statsborgerskap, merkelig at ikke dette kommer frem i disse opplysningene, vil de kanskje ikke at vi skal vite det, de det angår vet det i alle fall
Enig.knutinh skrev:En forsker som avviser den empirien som ikke understøtter forskerens mening om et spørsmål kan knapt sies å "avdekke fakta i størst mulig grad"?
Jeg har ikke sagt det. Hadde jeg fått tilgang på en slik bok måtte jeg selvfølgelig vurdere kvaliteten på innholdet som med en hvilken som helst annen bok.Når du sier at denne boken er interessant pga det den sier, men at en tilsvarende bok (av noen med tilsvarende innblikk i miljøet) med en annen konklusjon ville ha blitt forkastet av deg, så er det en logisk konklusjon at du har bestemt deg og at boken bare tjener for å underbygge ditt syn?
Som sagt, jeg tror ikke jeg har sagt noe slikt.Jeg ser ikke at dette er et retorisk grep, men en sammenfatnign av dine egne utsagn?
Jeg har ikke kjennskap til bøker som avviser kritikkverdige forhold blant somaliere i Norge eller andre steder. Derimot har jeg lest flere kronikker og debattinnlegg med slikt innhold.Dersom du har innsikt som vi ikke har, og du henviser oss til bøker som har en gitt vinkling (men ikke potensielle andre bøker som har en annen vinkling) så er det naturlig å spørre hva som har ledet deg til dine konklusjoner?
Om det tilstøter noen lidelse eller overgrep, så er det vel relativt likegyldig om dette skjer i "landet vårt" eller andre steder? "Landet vårt" er ikke noe mer enn en menneskeskapt administrativ enhet innenfor menneskeskapte grenser, man kan få inntrykket av at det er viktigere å holde den nasjonalistiske fasade ren enn å sikre enkeltindividers frihet og sikkerhet. Om en somalier kastes ut fra Norge og inn i samme eller verre skjebne i Somalia eller annensteds, så foreligger ingen netto gevinst. Ja kanskje forutenom på nasjonale statistikker da, men nå er jeg ingen tilhenger av nasjonalisme og anser denne i stor grad for irrelevant.Komponenten skrev:...tror du ikke vi ser og forstår hvilke problemer dette kan få for landet vårt...
"Rydde opp"? En kriminell handling skal hvis avdekket føre til straffeforfølgelse, det er én av hjørnestenene i en rettsstat. En annen er at straffeforfølgelse skal være individuell og ikke kollektiv.Når andelen overgrep er så enorm som det ser ut til å være i det somaliske miljøet, hvordan skal man gripe det an, har man i det hele tatt kapasitet til å starte å rydde opp?
Hvilken forskjellsbehandling dreier det seg om?Hva tror du nordmenn flest mener om den forskjellsbehandlingen man ser skjer her
Det er heller ikke lett å bli integrert når folk på grunn av forutinntatthet ikke vil gi en ansettelse, leie en bosted eller omgås en.Det er ikke lett å bli integrert om man ikke vil bli integrert i alle fall.
Nordmenn burde lære seg engelsk, det er fremtidens språk....og det er kanskje det viktigste, lære seg språket.
De kan også knyttes opp til andre fellesnevnere som krig, traumer, analfabetisme, fattigdom m.v. Iranere er blant de best integrerte i Norge, mens somaliere er blant de best integrerte i USA.hvorfor går det for dem men ikke for så mange andre og da er det enkelte land som peker seg ut i negativ retning og det er land man kan knytte til islam?