Muslimer og kristne

S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Det nye er vel, så vidt jeg forstår, at shariadomstolene avsier dommer som er i strid med engelsk lovgivning.
The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts
Det er ikke noe nytt, et arbitrært forliksråd vil nødvendigvis komme til andre kjennelser enn domstolen, det er mye av hensikten. I et sivil søksmål står saksøker fritt til å trekke en anmeldelse og avgjøre tvisten privat, eller som i dette tilfellet gjennom et arbitrært forliksråd. Da er naturligvis ikke samme utfall gitt som hvis man gikk videre med søksmålet. I England har arbitrære forliksråd (Beth Din, div. katolske, nå dette Sharia-rådet) rett til å avgjøre en sivil tvistesak og kjennelsen vil være rettslig bindende. Dette synes jeg er problematisk. Det er imidlertid IKKE snakk om strafferettslige saker her, engelsk strafferett gjelder fortsatt for alle.
 
S

Slubbert

Gjest
KJ skrev:
Du har helt rett, jeg burde ha skrevt «værre» med hermetegn. 8)
Egentlig burde du ikke skrevet "værre" i det hele tatt, siden det er et ord som ikke finnes. 8) 8)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Vil til min dødsdag når svartedauen tar meg hevde med stor styrke og rettferdig harme at polygami er verre enn seriemonogami!

Mer enn et vesen med PMS i heimen på en gang?! Nei takk! ::)

Mer enn en svigermor på samme tid?? Gud forby! Nei takk!! ;D ;D ;D ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
KJ skrev:
Du har helt rett, jeg burde ha skrevt «værre» med hermetegn. 8)
Egentlig burde du ikke skrevet "værre" i det hele tatt, siden det er et ord som ikke finnes. 8) 8)
tsk tsk tsk ... 8)

mvh
KJ
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
Egentlig burde du ikke skrive "værre" i det hele tatt, siden det er et ord som ikke finnes. 8)
I beg to differ!!

"Værre" er en muntlig dialektisk bestemt form av Et (fiske)vær. Mye brukt nord for moralsirkelen! ;)

Eksempel: "Æ drar nu inn til værre."

Oversatt: "Jeg reiser ( med harry rånerbil type Volvo142 med terninger i frontruta ) inn til ( det lille ) tettstedet. "

;D ;D ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
...
Oversatt: "Jeg reiser ( med harry rånerbil type Volvo142 med terninger i frontruta ) inn til ( det lille ) tettstedet. "

;D ;D ;D
Volvo 146 (var det ikke det den het den Bertone utgaven?), et mål vounderbaum i forntruta, maxiyatzy i bakgruta med laksetrapp, fake revehale i antenna, «sota» ruter med billig plastfolie, kromplister i hjulbuene, «rallyflelger» og lavprofildekk ... må ikke glemme turbo «stikkeren» på bagasjelokket, kromma ventilasjonshull til motorrommet og en diger vinge på hekken ... 8)

mvh
KJ

PS interiøret skal selvfølgelig være i lilla plysj.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Slubbert skrev:
oddgeir skrev:
KJ skrev:
Ploygami er vel ikke stort værre enn seriemonogami?
Jeg lar denne stå ukommentert.
Fornuftig, det er lite å tilføye utover at det er sant. Eller "verre", hva er galt med noe av det? Samlivsform er en privatsak som ingen andre, aller minst staten, har noe som helst med.
Takk for det.
Polygami er en samlivsform vi finner i mange kulturer. Også blant mormonere i Utah. Når det gjelder noen grupper av innvandrere, benyttes polygami til å få inn flest mulig på familiegjenforening.
Man er gift med kone 1.0 i hjemlandet. Man drar til Europa, og inngår et proformaekteskap med kone 2.0. Oppnår statsborgerskap, skiller seg, henter kone 1.0 til Europa på familiegjenforening.
Er fortsatt muslimsk gift med kone 2.0. Får barn 1.0.1 til 1.0.6 og samtidig barn 2.0.1 til 2.0.6, med tilhørende trygderettigheter.
Har man krefter til det kan man etter noen få år starte prosessen på nytt: Man drar til hjemlandet, gifter seg med kone 3.0, osv.......

Nå altså med Oslo tingretts fulle tilslutning. Hei hvor det går.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
KJ skrev:
Spiralis skrev:
...
Oversatt: "Jeg reiser ( med harry rånerbil type Volvo142 med terninger i frontruta ) inn til ( det lille ) tettstedet. "

;D ;D ;D
Volvo 146 (var det ikke det den het den Bertone utgaven?), et mål vounderbaum i forntruta, maxiyatzy i bakgruta med laksetrapp, fake revehale i antenna, «sota» ruter med billig plastfolie, kromplister i hjulbuene, «rallyflelger» og lavprofildekk ... må ikke glemme turbo «stikkeren» på bagasjelokket, kromma ventilasjonshull til motorrommet og en diger vinge på hekken ... 8)

mvh
KJ

PS interiøret skal selvfølgelig være i lilla plysj.
146 var den med rekkesekser og stor nesten kvadratisk grill. Bertone coupeèn het 262C. Lekker bil forøvrig, og sinnsvakt dyr.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Nå altså med Oslo tingretts fulle tilslutning. Hei hvor det går.
Noe annet ville være helt urimelig, og en indirekte oppfordring til rasistisk vold!

Men kone 1.0 - kone 2.0 og kone 3.0 under samme tak? Nei takk. :p

Må si meg enig med Kaptien Jack Aubrey som sa: " A toast to our wives and girlfriends! May they never meet!"
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Oriana Fallaci sier det meste her:

Når du tvinger ditt nærvær på et land som ikke inviterte deg, men likevel tar imot deg, er det minste du kan gjøre å integrere deg. Særlig hvis du ber om og innvilges statsborgerskap, en status som krever lojalitet, pålitelighet, troverdighet, og om mulig kjærlighet til ditt adopterte hjemland.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det var jo godt sagt Oddgeir, men i dag teller vel ikke slike dyder som lojalitet, ridderlighet, ærlighet og andre "klassisk høyverdige" karaktertrekk. :-\
 
S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Takk for det.
Polygami er en samlivsform vi finner i mange kulturer. Også blant mormonere i Utah. Når det gjelder noen grupper av innvandrere, benyttes polygami til å få inn flest mulig på familiegjenforening.
Hvis det ikke hadde eksistert en ekteskapslov så hadde vel denne problemstillingen vært relativt akademisk.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Det var jo godt sagt Oddgeir, men i dag teller vel ikke slike dyder som lojalitet, ridderlighet, ærlighet og andre "klassisk høyverdige" karaktertrekk. :-\
Det må da være noen av oss igjen? 8) 8) ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Slubbert skrev:
oddgeir skrev:
Takk for det.
Polygami er en samlivsform vi finner i mange kulturer. Også blant mormonere i Utah. Når det gjelder noen grupper av innvandrere, benyttes polygami til å få inn flest mulig på familiegjenforening.
Hvis det ikke hadde eksistert en ekteskapslov så hadde vel denne problemstillingen vært relativt akademisk.
Det blir mye hvis Slubbert. Jeg tror vi gjør best i å forholde oss til den virkeligheten som omgir oss.

Fri innvandring fungerer kun ved fravær av den statlige godhetsindustrien på trygdekontorene. Det er på grunn av denne vi må stenge grensene.
I et liberalt samfunn ville/måtte disse ordningene opphøre. Eller rette sagt, de opphører av seg selv når fatet er tomt. ;)
 
S

Slubbert

Gjest
Men det er ikke et spørsmål om "muslimer eller kristne", heller ett om "sosialisme eller fornuft". Kuvøsen vil implodere uansett, spørsmålet er bare hvordan.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
KJ skrev:
Ploygami er vel ikke stort værre enn seriemonogami? Dette handler uansett mer om kultur og religion enn om lov og rett. Det er ikke forbudd å ha mere eller mindre kompliserte samlivsformer i Norge heller, så lenge man ikke kaller det for ekteskap.

mvh
KJ

Har du tenkt gjennom dette? I seriemonogami er det normalt to likeverdige parter som velger å leve sammen, og så lenge de er enige om det er det kun de to. Skjærer det seg kan de prøve igjen med en annen. I polygami er det en part som velger flere andre parter samtidig, men disse har stort sett lite de skal ha sagt om samlivet. I teorien, og i noen få tilfeller kan det kanskje fungere greit for alle parter, i praksis er det ikke noe som et menneske med normale følelser kan akseptere. Ville du delt din kone med en annen mann som hun valgte? Tror du særlig mange faktisk vil det? Og de som i dag lever i polygami i vår del av verden er undertrykte, og den undertrykkelsen skal vi nå altså akseptere og legge til rette for, jeg er helt oppgitt. Snakk om gavepakke til ekstremistene.
Og de som nå importerer en ektefelle kan jo da få importere 4, eller hvorfor ikke enda flere?

I en verden hvor alle mennesker er frie kan det selvsagt tillates, men der er vi ikke i dag, og før muslimske kvinner får fulle rettigheter må man kjempe imot dette med nebb og klør.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Utgivelsen av denne boken har avstedkommet følgende kommentar på nettstedet Document.no.
Vedkommende jobber som hun/han skriver nettopp med disse menneskene. Kanskje til ettertanke for noen?

Selv tilhører jeg en av de yrkesgruppen - og har litt erfaring fra 6 års arbeid i sosialtjenesten, deretter som psykiatrikonsulent i en av Norges større byer.

Problemstillingene og utfordringene Yasmin forteller om, er velkjente for mitt yrke. Noe anonymisert (taushetsplikt skal overholdes) kan jeg komme med noen eksempler på det sosialarbeidere/sosionomer står overfor i sin hverdag.

Først litt komprimert bakgrunnsinfo. om en sosialarbeiders jobb;
Sosionom er jo etterhvert blitt en type skjellsord her til lands. Vi har ødelagt landet i vår higen etter å sy puter under armene på folk (les;flyktninger, personer med opphold av humanitære årsaker, asylsøkere, "arbeidssøkere" osv i det uendelige) hjelpe dem med mer penger enn de har krav på, forståihjelholdning m.m.

Nå er jo Lov om sosiale tjenester en skjønnslov, og åpner opp for skjønnsmessige vurderinger. Mange tror dette bunner i "synsing" fra den enkelte sosialarbeider/saksbehandler. Og det kan ikke benektes at innen yrkesgruppen finnes det nok av personer som synser seg gjennom arbeidsdagen. Men - "skjønn" betyr begrunnelser tuftet på faglig kunnskap, empiri og kjennskap til begrensningene i lovgivningen.

På et større sosialkontor sitter ingen saksbehandler og vurderer på egen hånd. Det vil alltid være en sjef som diskuterer saken med saksbehandler, det tas opp i team - og forskjellige sjefer som godkjenner de enkeltvedtak som gjøres, på bakgrunn av kontorets felles holdning i spesialsaker.

Og så, til somalierne.
Der sitter jeg med en svært dårlig erfaring. Det være seg kontakten med dem, resultatet av kontakten med dem, kontakten med helse- og sosialombud i klagesaker, kontakt med fylkesmannens kontor i klagesaker. (sistnevnte gjelder også i andre saker der også innvandrere er "klager"). Yasmin er inne på svært mye jeg har opplevd selv som saksbehandler;
Det er mulig at Norsk lovverk legger opp til en direkte passivisering av våre nye landsmenn. Men det er jo et tankekors at dette i stor grad gjelder somaliere statistisk sett. Stort sett var jeg i kontakt med menn. Unge sterke menn - som tygget khatt og åpenlyst innrømte det. Jobb? Forbedre norskkunskaper? Eh .... NEI! Etterhvert kom koner og barn på familiegjenforening, og trodde livet skulle bli bedre. Men nei! De få kvinnene jeg tilslutt fikk tak i, fortalte alle det samme; mennene var noen døgenikter, som kun fortsatte det livet de hadde levd i Somalia - i Norge! Det var kvinnene som arbeidet der! I Norge fikk kvinnene som oppgave å få flest mulig barn, for det ga penger i kassa. Særlig etter innføring av kontantstøtten. En økonomisk støtte jeg anser som en katastrofe for uttallige barn blandt innvandrere. Noen politikere har jo begynt å forstå det - men svært mange sosialarbeidere har visst og sagt dette i årevis! Men blir vi hørt? NEI! Det er fortsatt liten vilje til å gjøre noe med det.

Alternering mellom forskjellige "koner" er et kjent fenomen. Er man ikke skilt på islamsk måte, da er man ikke skilt. Det blir mange barn etterhvert av slikt. Særlig når man drar med seg sin bigamistiske kultur til et land som forbyr det. At mannen går rundt og innkasserer er kjent. Men trygdevesenet har jo sine regler.....

Så til Helse- og sosialombud og fylkesmenn. Jeg har hatt bikkjekrangler med helse-og sosialombud - og oversett dem glatt. Når et helse- og sosialombud går ut i riksaviser og kritiserer mitt sosialkontor fordi vi ikke kan akseptere at personer møter med våpen - og så tilkaller politiet og derved bryter taushetsplikten - da har det gått for vidt! Vi skulle da forstå at mannen hadde krigstraumer og at pistol var hans trygghet.... Vel - han brukte den i et forsøk på å true til seg penger! Det har ikke engang en sosionom forståelse for!

Fylkesmenn? Når sosialtjenesten følger lovverket til punkt og prikke i en utvisningssak, forventer man jo at Fylkesmannen gjør det samme. En person uten lovlig opphold, med et utvisningsvedtak i lomma - han har ikke rett til økonomisk hjelp til mat og hus i Norge. Han har "andre muligheter" som det står i loven -og det er å reise hjem! Og hva gjør Fylkesmannen? Jo - han pålegger sosialtjenesten å betale både mat og hus for dem.....

En somalier nektet å forbedre sine norskkunskaper for å bedre muligheten til jobb. Han nektet dermed å ta imot tilbud om tilvist arbeid via den tidens "a-etat". Så vi nektet ham full stønad til mat. Klage til Fylkesmannen - som påla sosialtjenesten å gi ham fullt livsopphold + tilbakebetaling av det han ikke hadde fått.... (han var ikke eneste tilfelle)

Dette er bare en mikrodel av mine erfaringer de årene. Og bedre ble det faktisk ikke som psykiatrikonsulent. Der var jeg involvert i barnvernsaker hvor jeg hadde fjernet barna uten å knussle, om det var opp til meg. Og mitt grunnprinsipp er at barn har det best hos sine foreldre. Disse barna skal leve opp i Norge - og ikke i et parallellsamfunn der sharialover gjelder. Når norske skolebarn får lov til å avslutte skolen 1 mnd.før tiden - og komme tilbake 1-2 mnd. før skolestart grunnet kultur (de er i "hjemlandet" de ikke kjenner) - og ingen ragerer.....Hadde en etnisk norsk familie fått tillatelse til det? Uten særlige grunner? Ferie er da ikke særlige grunner?

Norske politikere har fullstendig mistet oversikt og kontroll for de utfordringer vårt lille land står overfor. Det fargerike fellesskapet de ynder å hegne om, kan raskt - og er også blitt det for mange barn - ganske grått og trist. Også for kvinnene.

Selv har jeg påstått i mange år følgende; hadde vi stoppet alle mennene som flykter fra et hjemland der de har ektefeller og barn - og sendt dem i retur mot at kvinnene hadde kommet - ja da hadde det sett litt annerledes ut. Mennene holder dem nede - hvilket mange kvinner selv sier! Svært mange av kvinnene jeg har vært i kontakt med ønsker å være en ressurs for Norge. De ønsker at barna skal integreres - at barna skal få en utdannelse, tjene penger - og bidra til det samfunnet de bor i. Khattyggende menn makter ikke se barns manglende fremtid, de er jo ikke tilstede i barnas liv!

All ære til Yasmin som sier det som bør sies. Jeg har sett det fra en kant av bordet. Hun har levd det. Tiden vil vise om hun blir hørt, og om en eller annen av våre politikere faktisk tar fatt på det - ikke bare som valgflesk - men faktisk gjør noe med det.
http://www.document.no/2008/08/brev_innenfra.html
Dette innlegget bør leses om og om igjen av alle som tror at sosionomer og andre hjelpearbeidere er naive fjols som syr puter under armene på folk etc.. Det er politikerne og Fylkesmannen som er de naive fjolsene som skaper dagens vanskelige situasjon og som gjør det håpløst å jobbe med innvandrere og flyktninger fra i hovedsak muslimske land (med eller uten khat, da det ikke er khat i seg selv om er det store problemet).
Når det gjelder polygami, så drives det i stor utstrekning her på berget, sammen med omskjæring etc. Det de gjør er å sende bort kone og barn til et annet land for omskjæring, og etablerer dem i et annet europeisk land som f.eks. england, som ikke har like strenge regler vedrørende omskjæring. I forkant av dette har de skaffet seg enda en eller flere koner i hjemlandet som de så søker familiegjenforening med en av gangen, når den forrige er forsvunnet til utlandet "etter krangling", men i realiteten er de fortsatt gift og besøker stadig koner rundt i hele europa, og har derfor ikke tid til å jobbe, det er konene som forsørger dem som enslige mødre med de trygdestønader det gir i det forskjellige vestlige land. Så henter de neste kone til Norge som de allerede har barn, osv... slik at en eneste mann kan trekke til seg et enormt antall med koner og enda flere barn rundt i vestlige land, ved at det er det offentlige gjennom konene som forsørger dem. Det groteske i dette er at de slik kan ha enda flere koner enn de kunne i hjemlandet, da det er langt vanskeligere for disse kvinnene å forsørge familien der. Dette er bare en liten del av det absurde som foregår...
Hvor mange % av sosionomene ved sosialkontorene tror dere ønsker en strammere innvandringspolitikk enn det gjennomsnittsnordmannen vil ha? Kan med stor grad av sikkerhet si at de yrkesgruppene vi her snakker om, som tradisjonelt har vært sett på som veldig venstrevridd - i innvandringsspørsmål vil ha minst like streng lovgivning og praktisering som f.eks. Frp etterlyser. De som jobber med dette til daglig ser hva denne galskapen medfører, og hvor dårlig integreringen blir med den enorme innvandringen vi har i dag. Tilpasning tar flere generasjoner og det rekkes selvfølgelig ikke før det er for sent, med dagens innvandringstempo, og total segregering og samfunnskollaps blir resultatet fortere enn vi aner. Og nei, jeg er ikke Frp-sympatisør (har aldri stemt på dem), snakker kun tema her..
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Ingen stor sak dette, det gjelder jo bare innfødte briter, men verdt å nevne likevel:

Familie får ikke begrave sin stefar på lørdag fordi han ikke er muslim.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1061012/Family-barred-burying-dead-stepfather-Saturday---isnt-Muslim.html
Selvskudd fra oddgeir her, altså. Det er de britiske lokale mydndigheter som har selvvalgte merkelige regler, oddgeirs skyteskiver (også kjent som "muslimer") går ut og spesifikt ber om å slippe særbehandling også i slike saker.
Denne stadige kvalmende stigmatiseringen fra visse elementer her på sentralen føyer seg fint inn i rekken av fenomener som videreutvikler dette: http://www.klassekampen.no/artikler/kommentarer/54854/article/item/null

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg har ikke lagt skylden på muslimer i denne saken. Hvor har du det fra? Kan du vise hvor dette såkalte selvskuddet finnes?

Jeg legger skylden på de politisk korrekte britiske myndighetene som lar dette passere.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:
Ingen stor sak dette, det gjelder jo bare innfødte briter, men verdt å nevne likevel:

Familie får ikke begrave sin stefar på lørdag fordi han ikke er muslim.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1061012/Family-barred-burying-dead-stepfather-Saturday---isnt-Muslim.html
Selvskudd fra oddgeir her, altså. Det er de britiske lokale mydndigheter som har selvvalgte merkelige regler, oddgeirs skyteskiver (også kjent som "muslimer") går ut og spesifikt ber om å slippe særbehandling også i slike saker.
Denne stadige kvalmende stigmatiseringen fra visse elementer her på sentralen føyer seg fint inn i rekken av fenomener som videreutvikler dette: http://www.klassekampen.no/artikler/kommentarer/54854/article/item/null

Honkey

Er det ikke diskriminering når noe bare skal gjelde for enkelte etniske grupper? Er det ikke du som ser rødt når noen benytter "gruppetenking"?

Hva mener du om at man i England nå skal kunne bruke sharia i f.eks skillsmissesaker, likhet for loven? Kvinner har her ikke rett til skillsmisse, kvinner arver bare halvparten av det menn gjør, synes du dette er greit?

"Shariaråd har lenge vært operative i England, men de har kun vært et tilbud til ”deres egne” og kun av rådgivende karakter. Men nå har engelske muslimer klart å få gjennomslag for å benytte seg av ”sitt eget rettssystem”, som juridisk bindende."

"- Dette er en meget radikal utvikling. Den kommer helt bak på meg. Det som særlig er overraskende er at dette er blitt gjennomført via et direktiv, altså uten forutgående politisk behandling og lovgivning, sier Godson."

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=56&tekstid=2033



Og angående artikkelen du linket til kan det være greit å se på fakta:


I ingressen til Klassekampens artikkel heter det:

MÅLING: Negative holdninger til jøder og muslimer har økt merkbart i Europa de siste to årene.
Dette er feil. Undersøkelsen avdekker ikke at negative holdninger til jøder og muslimer har økt merkbart i Europa de siste to årene.
Undersøkelsen avdekker at negative holdninger til jøder har økt merkbart de siste to årene i de land som deltar i undersøkelsen. Negative holdninger til muslimer har gått merkbart ned de siste to årene i flertallet av de land som deltar i undersøkelsen.
Klassekampen avdekker ved sin tolkning og formidling, ikke minst språkbruken, av Pew Research Center i Washington DC sitt Global Attitudes Project at de ønsker å finne støtte for egen holdning heller enn å formidle de fakta som undersøkelsen forfekter.
Klassekampen skriver, riktig nok, at negative holdninger til jøder øker i en rekke av de europeiske land som deltar i undersøkelsen.


Det er i Midtøsten negativiteten til jøder er sterkest. I Tyrkia, Egypt, Jordan, Libanon og Pakistan er antallet med et positivt syn ensifret.



Mindre interessant er det ikke at flere mener at økningen av antisemittismen i Europa er kommet som en følge av innvandringen fra muslimske land. Men det er vel for mye forlangt at Klassekampen engang skulle tenke en slik kobling, når de samtidig tror at muslimene i Europa er dagens jøder, og tviholder på å holde liv i ”økende muslimhat”.



http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=33&tekstid=2042
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Ja Bjørn,

Det neste må jo bli at politifolk som skal opprettholde ro og orden på forballkamper mellom Brann og Vålerenga må få lov til å gå med supporterutstyr for den kubbene de holder med?

Politi, forsvar, helsevesen og andre slike institusjoner MÅ vise nøytralitet i alle sammenhenger!

Dette går faktisk lukt til Hælvete! :mad:
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
“Hun frykter at drømmen om å bli politi ikke kan oppfylles, fordi hun for noen år siden bestemte seg for å bære hijab.”

Hun valgte det selv, om det å bli politi er så viktig for henne får hun velge det vekk igjen. Livet går videre uten hijab, det er et nymotens, oppkonstruert plagg som graderer mennesker, og velger man selv å graderes som annenrangs borger får man godta at dette ikke er forenlig med å være f.eks politi. Det er bare helt utrolig hvor langt vi skal være villig til å gå, om jeg har lyst å gå med politiske symboler og jobbe som politi må jeg da på samme måte få lov til det om det er viktig for meg.
Som Spiralis sier, man skal være nøytral når man går med uniform, man skal ikke vise politisk eller religiøs tilhørighet, om man har problemer med dette får man finne seg en annen jobb, et undertrykkende plagg må ikke godtas som del av en uniform i et ”sivilisert” land.
Og hva med fysisk kontakt? Kan hun arrestere og håndhilse på menn? Kan hun utføre jobben sin med alle de påbud og unntak som kreves for muslimer? Neppe.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Tja,....det kan skje at jeg er litt mer A4 TYPE, enn de flest her på forumet ;D....men jeg tror at hijab er her kun for å provosere, akkurat på samme linije med de "tradisjonele kostymer" som stort sett Olos Somaliere bruker. Kun provokasjon og ikke noe mer enn det. :p
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Og hva med fysisk kontakt? Kan hun arrestere og håndhilse på menn? Kan hun utføre jobben sin med alle de påbud og unntak som kreves for muslimer? Neppe.
Man skulle tro at det er med fysisk kontakt er mer alvorlig trosmessig enn hijaben. Hvis hun kommer til et ukykkessted vil det være ganske uakseptabelt at hun av "religiøse" grunner ikke kan bidra med HLR ( hjerte-lunge-redning ). Hun kan da ikke drive munn til munn redning hvis det er en fremmed mann?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Ja Eros, stygg sak det der. Men selv om vi er ( som nasjon er vi det nok ) noen gladrassister, bør vi ikke splitte politiet i vårt og "deres" politi. Tror ikke det er veien å gå.

Går i Kirken hver juleaften som "de fleste" men tror ikke jeg ville blitt hjemme bare fordi presten var mørkhudet. Å nekte sognepresten å forrete i begravelsen til et familiemedlem fordi han er sort? Nei det ville jeg ikke gjort. Synes faktisk at det virker rarere med kvinnelige prester enn med mørke. Har ikke noe imot damer som prester, det er ikke det, men da jeg vokste opp var det kun menn som var prester og slike erfaringer fra barndommen er med på å farge deg. Hadde jeg vært 10-20 år eldre ville jeg kanskje ha protestert mot en mørk prest eller en kvinnelig prest. Det har nok med erfaringer fra de årene du formes som menneske å gjøre. Nå er det på en måte"greit nok" liksom. På samme måte når du ser tråden om fin bildesign, der kan du nesten fastsette alder på folk ut fra hvilke biler de synes er vakre.

Du vet at foreldregenerasjonen min, født 1920-1935, strikket votter og lagde tombola til inntekt for "de ville hedningene" som bodde i Afrika og var sorte. Kvinner på den tiden var hjemmehværende, var de ikke det var de arbeiderklasse og da var de ikke kvinner likevel! Og prester var de uansett ikke! Selv om kvinner drev alle misjonsforningene fikk de verken stemmerett eller lederverv innen misjonen. Virker rart i dag men slik var det . Og slikt former folk og gjør dem nok til "rasister" i våre øyne selv om det antaklig er noe urettferdig å stemple dem som det.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Nå antas det automatisk at denne presten ikke ønskes fordi han er svart. Mulig det kan gjelde i noen tilfeller, men det er en annen ting som ikke kommer frem her; språket. En begravelse er en veldig personlig seanse hvor man ønsker at alt skal være perfekt, jeg har selv vært i begravelser med en utenlandsk prest, flink og hyggelig var han, men det var et slit å få med seg hva han sa. Man må konsentrere seg veldig for å få med seg budskapet, gamle folk som hører dårlig og kanskje ikke er så vant med å høre noen snakke gebrokkent kan rett og slett ha problemer med å få med seg hva som blir sagt, og i en begravelse er dette ikke bra. Og presten hadde vært lenge i Norge, han skriver perfekt norsk, men aksenten klarer han ikke å legge fra seg.
Så kanskje det ikke er rasisme, men språkproblemer som er hovedgrunnen til at denne presten ikke alltid ønskes av etterlatte, og som nevnt i artikkelen, noen vil ikke ha kvinnelig prest heller, er det noe bedre?


Når det kommer til hijab i politiet så går en muslimsk politistudent hardt ut og protesterer mot dette. Han er bekymret for at muslimer på alle områder skal påberope seg spesialbehandling og på den måten forsterker forskjeller fremfor å utviske dem. Han har mange gode poenger:

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=40&tekstid=2045
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Komponente,....jeg er helt enig med deg. Ut fra mine erfaringer kan bare konkludere at det er helt riktig det du sier.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Komponenten skrev:
...Og presten hadde vært lenge i Norge, han skriver perfekt norsk, men aksenten klarer han ikke å legge fra seg.
Så kanskje det ikke er rasisme, men språkproblemer som er hovedgrunnen til at denne presten ikke alltid ønskes av etterlatte, og som nevnt i artikkelen, noen vil ikke ha kvinnelig prest heller, er det noe bedre?
- jeg vil tro at det vil være et like stort problem å skjønne deler av de norske dialektene som å skjønne en utlending med aksent. Det vet jeg fordi jeg bor i Oslo - en by oversvømmet av innflyttere fra utkant Norge.

Norge har imidlertid beveget seg. Det er nå mulig for en nordlending eller finnmarking å få et husvære i Oslo uten å bli diskriminert på boligmarkedet. Norges største sameby er vi blitt, men mye dialekt/aksent og misforståelser på kjøpet - det er nok aksenten...MEN kvinnelige prester...måtte gud forby ;D
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg blir ofte forstått bedre når jeg snakker engelsk enn når jeg snakker norsk, - av andre nordmenn. Engelsk er å foretrekke uansett, disse småspråkene er bare tull å holde fast ved dialekt eller ei.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Mange dialekter kan være vanskelig å forstå ja, trøndere kan f.eks være vanskelige, Arne Brimi snakker tidvis bortimot uforståelig… men på den annen side, prøv å snakk engelsk med en skotte… :eek:

Jeg mener at det bør være grunn god nok å velge bort en prest fra en viktig personlig seanse, uansett farge og opphav, om man har problemer med å skjønne hva han/hun sier. Mange har også en prest de har et mer personlig forhold til og vil da naturlig nok ønske seg denne i spesielle tilfeller som en begravelse faktisk er. Synes faktisk de etterlattes følelser er viktigere i slike saker enn prestens.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/146267

start ved ca 13.50 inn i sendingen.
Fyren snakker ekstremt dårlig norsk, og er særs usympatisk. Æsj, skulle jeg ha en barnedåp der, så Gud Herren forby. ( er faktisk ikke så mange mil ifra)
Heller ikke bra at han er gift med en norsk skjøge, som til og med tillater seg å kle seg i noen fargerike søplesekker på toppen av det hele. Mangler faktisk bare et skaut rundt hodet. Huff og huff, hvor skal dette ende.

:-\ :-\ :-\
 
T

Tølper

Gjest
Flott å se når folk velger å være naive og tro på det beste i folk, og når de velger å overgeneralisere og stigmatisere. Alt som skal til for at noen snur 180 grader virker å være en annen hudfarge. Men hei, nå må vi passe på ikke å kalle noen rasister, det vil være stigmatiserende.

Mvh
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.643
Antall liker
1.071
Torget vurderinger
1
Eg såg dette innslaget i går kveld og er sikker på at dei hadde hatt mykje større problem med å forstå strilamålet mitt.
 
Topp Bunn