MVA på elektroniske tjenester

N

nb

Gjest
atledreier skrev:
Gjør man norsk næringsliv lite konkurransedyktig med vilje, eller ser man bare ikke konsekvensene av det man gjør?
Det er allerede mva på norske elektroniske tjenester i Norge, dette fører til en likebehandling av norske og utenlandske tilbydere og vil, om noe, gjøre det lettere for norske leverandører å konkurrere her i landet. Om det blir håndhevet i praksis er dog en annen sak.

Jeg ser heller ikke at dette påvikrer norske leverandører som selger i utlandet. Så hvordan dette skulle gjøre norske næringsliv lite konkurransedyktig skjønner ikke jeg.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Hva med å ta vekk moms for norske tilbydere heller, for å også være konkurransedyktige mot resten av verden? Eller skal vi sitte i en høykostboble slik vi er i ferd med å bygge oss?
 
N

nb

Gjest
atledreier skrev:
Hva med å ta vekk moms for norske tilbydere heller, for å også være konkurransedyktige mot resten av verden? Eller skal vi sitte i en høykostboble slik vi er i ferd med å bygge oss?
Resten av verden er ikke momsfri. Innen EU er det dog slik at mva betales i opphavsladet, så om du som svenske bestiller på nett fra Tyskland så betales kun tysk moms. Jeg tviler for øvrig på at tjenester kjøpt i utlandet pålegges norsk moms.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
nb skrev:
Jeg tviler for øvrig på at tjenester kjøpt i utlandet pålegges norsk moms.
Det vil de bli, tjenestetilbyder er ansvarlig for innkreving fra kunden og sende rapport til norske myndigheter samt overføre disse avgifter til den Norske stat.
 
Topp Bunn