Mystisk Gallo tweak

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei

Ved å putte en 15 ohms motstand på Sub In terminalene skal visstnok bassen bli bedre... hmmmm Noen som har testet?





http://www.10audio.com/gallo_ref3-1.htm

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl...&highlight=jerry+gallo+bass+tweak&r=&session=
Hei,
Leste også dette før jeg kjøpte høyttaleren.
har imidlertid ikke følt behov for å teste dette etter at høyttaleren var innspilt (som tok mellom 100 og 200 timer for mitt vedkommende) for da falt alt på plass. Jeg har jobbet endel med plassering i rommet, da den ene høyttaleren står nær sidevegg. Dette er imidlertid ikke noe problem, men det er en anelse mer bass fra denne høyttaleren. Jeg har ikke gjort noen akkustiske justeringer ennå, så det har jeg tenkt å forske litt på.
Jeg er forøvrig meget godt fornøyd med høyttaleren; det er et stort og transparent lydbilde med dyp og stram bass:)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hei,
Leste også dette før jeg kjøpte høyttaleren.
har imidlertid ikke følt behov for å teste dette etter at høyttaleren var innspilt (som tok mellom 100 og 200 timer for mitt vedkommende) for da falt alt på plass. Jeg har jobbet endel med plassering i rommet, da den ene høyttaleren står nær sidevegg. Dette er imidlertid ikke noe problem, men det er en anelse mer bass fra denne høyttaleren. Jeg har ikke gjort noen akkustiske justeringer ennå, så det har jeg tenkt å forske litt på.
Jeg er forøvrig meget godt fornøyd med høyttaleren; det er et stort og transparent lydbilde med dyp og stram bass:)
Dette tweaket er ikke relevant hvis du benytter SA bassforsterkeren. (Som det ser ut som du gjør utifra signaturlinjen din)
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
noen andre som har prøvd?

hvor er DOG forresten?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dog er her han! ;D

Er ikke veldig plaget med slapp bass jeg for min del, men gleder meg til noen prøver dette og poster sine erfaringer ;)

O.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Er ikke veldig plaget med slapp bass jeg for min del, men gleder meg til noen prøver dette og poster sine erfaringer ;)

O.
Nei, med de enorme strømreservene dine ville det vært bortimot skandaløst ;)
For moro skyld har jeg bestilt noen motstander på Eltek, så får vi se om dette har noe for seg. 20 kr + frakt er ikke noe problem å legge ut i fellesskapets interesse :)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Nei, med de enorme strømreservene dine ville det vært bortimot skandaløst  ;)
For moro skyld har jeg bestilt noen motstander på Eltek, så får vi se om dette har noe for seg. 20 kr + frakt er ikke noe problem å legge ut i fellesskapets interesse  :)
Altid moro med tester! 20 kr er jo billigere enn SA en.......
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja den prisen er det ikke noe å si på! Blir spennende å lese om det skjer ting som er hørbare...vet ikke om jeg helt forsto teorien i dette(leste nok litt vel raskt gjennom artiklene)

O.
Nei, med de enorme strømreservene dine ville det vært bortimot skandaløst  ;)
For moro skyld har jeg bestilt noen motstander på Eltek, så får vi se om dette har noe for seg. 20 kr + frakt er ikke noe problem å legge ut i fellesskapets interesse  :)
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Morsomt tweak!

Hvis jeg har forstått dette rett så fungerer motstanden ved å redusere den elektriske motstanden på den talespolen som ikke er i bruk i dette tilfellet. Ved å senke den elektriske motstanden reduseres også systemets totale Q, og bassen strammes derfor opp.

Grunnen til at dette funker er vel at den utkoblede talespolen fungerer som en generator, og denne generatoren har når polene ikke er sammenkoblet relativt høy elektrisk motstand som gjør at mye av bevegelsesenergien fra den andre talespolen bremses. Reduser denne motstanden og bremsen blir svakere.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Så det er altså en grunn til å tro at dette kan gi kvalitetsøkning? Får vel prøve dette da! :D

O.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Så det er altså en grunn til å tro at dette kan gi kvalitetsøkning? Får vel prøve dette da! :D

O.
Vel, fyren som skrev den opprinnelige artikkelen og som fant på dette her opplevde det slik. Flere andre rapporterer om tilsvarende erfaring, men det er nok veldig avhengig av rom og hvorvidt du har en litt sak bassrespons og diskontuitet til mellomtone. Dette er jo kanskje det eneste området hvor høyttalerne har vært utsatt for kritikk, og jeg tenderer vel til å si meg enig.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Dette er en tragisk mod eller "tweak" ettersom motstanden foruten å kortslutte forsterkeren har en begredelig liten strømkapasitet.
Kanskje om du kjører single-ended?


Mvh. RS
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
  Dette er en tragisk mod eller "tweak" ettersom motstanden foruten å kortslutte forsterkeren har en begredelig liten strømkapasitet.
 Kanskje om du kjører single-ended?


  Mvh.  RS
Hmmmm er du sikker på det? 5w+ motstand sier "oppfinneren" av tweaket er tilstrekkelig. Kan ikke skjønne at dette kan kortslutte noe som helst (men jeg har ikke peil) , kan du forklare? Hvis du har rett er det jo selvfølgelig bare å holde seg unna. Husk at sub-in inngangen ikke skal tilsluttes forsterker.
 
T

theStig

Gjest
  Dette er en tragisk mod eller "tweak" ettersom motstanden foruten å kortslutte forsterkeren har en begredelig liten strømkapasitet.
 Kanskje om du kjører single-ended?


  Mvh.  RS
Her er det vel snakk om å dempe ned svingsspole nr. 2 i elementet, som ellers ville vært ikke terminert og dermed hengt "i løse lufta". Som det allerede har vært sagt i denne tråden, så senker man Q-verdien noe ved å gjøre dette.

Det vil neppe gå noe vesentlig strøm her, siden det ikke er noe annet signal enn back-EMF som vil løpe i motstanden.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er jo ikke nødvendigvis enig jeg da, syntes bassintegrasjonen er veldig bra i Gallo. Men det er kanskje rommet mitt som hjelper til. Tror jeg lar deg teste disse motstandene først! :D

O.
Vel, fyren som skrev den opprinnelige artikkelen og som fant på dette her opplevde det slik. Flere andre rapporterer om tilsvarende erfaring, men det er nok veldig avhengig av rom og hvorvidt du har en litt sak bassrespons og diskontuitet til mellomtone. Dette er jo kanskje det eneste området hvor høyttalerne har vært utsatt for kritikk, og jeg tenderer vel til å si meg enig.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Jeg har også vært på eltek... kjøpte du de trådvikkla eller vanlig 15ohm motstanderne?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jeg har også vært på eltek... kjøpte du de trådvikkla eller vanlig 15ohm motstanderne?
Kjøpte trådviklet. Forstod det slik utifra artikkelen at det var det som gjaldt.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Artig tweak...uten at jeg helt forstår hva som skjer, at det kan bli en kortsluttning har jeg vanskelig for å tro, solhaug bla bla bla :p Hvis det er noe jeg ville satt fingern på disse HT så er det bassen så jeg er veldig spent på min nye investering på 20kr. Syntes dog bassen ble mer min smak etter byttet fra 6,4p til aw180 kit2, sier ikke nei til ennå fastere ;D
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Artig tweak...uten at jeg helt forstår hva som skjer, at det kan bli en kortsluttning har jeg vanskelig for å tro, solhaug bla bla bla :p
Vi får håpe at Solhug kommer tilbake med en forklaring på hva han egentlig mente, men inntil videre er det nok vel så sannsynlig at han har misforstått konseptet.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
regner med å få duppedingsene mine om ett par dager, det med kortsluttning kan jo utelukkes da flere har prøvd det og skrevet reportasje om det...
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
regner med å få duppedingsene mine om ett par dager, det med kortsluttning kan jo utelukkes da flere har prøvd det og skrevet reportasje om det...
Kan heller ikke skjønne dette med kortslutning, men så har jeg ikke tenkt å prøve heller da! Bassen er stram nok den OG lyden er integrert som bare det.....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette er jo uansett en artig ting å prøve, så lite som det koster og så enkelt å implementere. Men som du sier yasman, bassen i Galloene er bra den - bare man har strømsterk forsterker nok ;) Og med SA-ampen kommer man jo ned i 22hz eller noe slikt i tillegg..det vet jeg mitt nåværende rom IKKE hadde tålt :D

O.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Morsomt tweak!

Hvis jeg har forstått dette rett så fungerer motstanden ved å redusere den elektriske motstanden på den talespolen som ikke er i bruk i dette tilfellet. Ved å senke den elektriske motstanden reduseres også systemets totale Q, og bassen strammes derfor opp.

Grunnen til at dette funker er vel at den utkoblede talespolen fungerer som en generator, og denne generatoren har når polene ikke er sammenkoblet relativt høy elektrisk motstand som gjør at mye av bevegelsesenergien fra den andre talespolen bremses. Reduser denne motstanden og bremsen blir svakere.
Riktig nok, bortsett fra siste sluttning.

Motstanden, eller retteresagt det inverse av motstanden over den «løse» svingspolen vil fungere som «brems», jf. utgangsimpedans/dempingsfaktor i efektforsterkere. Jeg mener å huske at Sonus faber benyttet noe liknenede i Extrema, på et «passivt» element, hvor man med motstander og en dreiebryter kunne justere Q-/demping.

mvh
KJ
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Riktig nok, bortsett fra siste sluttning.

Motstanden, eller retteresagt det inverse av motstanden over den «løse» svingspolen vil fungere som «brems», jf. utgangsimpedans/dempingsfaktor i efektforsterkere. Jeg mener å huske at Sonus faber benyttet noe liknenede i Extrema, på et «passivt» element, hvor man med motstander og en dreiebryter kunne justere Q-/demping.

mvh
KJ
Hmmm... Klarer ikke helt å få dette til å gå opp... Vil ikke en ekstra motstand over polene på den løse spolen redusere motstanden for denne spolen totalt? I utgangspunktet er motstanden mellom selve polene tilnærmet uendelig (blir det høy nok spenning så vil luften mellom lede strøm), dvs. at når vi setter en 15ohm mellom polene så vil motstanden for spolen totalt sett reduseres?

Her er det tydeligvis noe jeg ikke vet nok om - noen elektroingeniører som føler for å forklare dette i mer detalj? ::)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Hmmm... Klarer ikke helt å få dette til å gå opp... Vil ikke en ekstra motstand over polene på den løse spolen redusere motstanden for denne spolen totalt? I utgangspunktet er motstanden mellom selve polene tilnærmet uendelig (blir det høy nok spenning så vil luften mellom lede strøm), dvs. at når vi setter en 15ohm mellom polene så vil motstanden for spolen totalt sett reduseres?

Her er det tydeligvis noe jeg ikke vet nok om - noen elektroingeniører som føler for å forklare dette i mer detalj?  ::)
Joda, motstanden for spolen toaltsett vil bli redusert, men denne spolen er «passiv» og poenget er hvordan terminering av denne spolen påvirker impedansforløpet til den «aktive» spolen. En terminering av den »passive spolen» vil redusere impedansforløpet i den aktive spolen; og med en resistiv terminering som er vesentlig lavere en impedanstoppen i den «aktive» spolen ved resonansfrekvensen, så vil motsanden særlig bidra til å flate ut denne imepdanstoppen, med mer dempet bassgjengivelse som resultat. Det er mulig det blir enklere dersom du ser motstanden og svingspolen litt mer adskilt, og betrakter svingspolen som en «ren» spenningskilde (evt. og/eller strømkilde), med en utgangsimpedans tilsvarende svingspolens/høyttalerelementets imedansforløp? På den andre siden så er evt. ingeniørspirer hjertelig velkommen til å gjøre rede for dette på en litt mer utfyllende og forståelig måte.

Slik denne høytaleren er snekkret sammen, med to spolre på basselementet, så burde nesten høyttaleren std. ha vært levert med en liten boks med vendebryter og noen passende motstander, slik at sluttbruker kan stille inn bassen etter «lokale» forhold og smak og behag.

mvh
KJ
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Slik denne høytaleren er snekkret sammen, med to spolre på basselementet, så burde nesten høyttaleren std. ha vært levert med en liten boks med vendebryter og noen passende motstander, slik at sluttbruker kan stille inn bassen etter «lokale» forhold og smak og behag.

mvh
KJ
Akkurat dette har jeg også lurt litt på. Hvis dette tweaket faktisk har noe for seg, hvorfor leveres ikke høyttalerene standard med dette. Kan i utgangspunktet ikke tenke meg at Gallo ikke er klar over problemstillingen?
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Så galloene burde hatt samme vippe brytere bak som på mine gamle JBL 240ti hvor jeg kunne justere 0 - 2db... blir vel ikke helt det samme, men noe lignende ;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Så galloene burde hatt samme vippe brytere bak som på mine gamle JBL 240ti hvor jeg kunne justere 0 - 2db... blir vel ikke helt det samme, men noe lignende ;)
De hadde faktisk vippebryter bak til å begynne med. For å justere nivået i diskanten, ikke bassen. Folk beholdt den stort sett i "0" posisjon og i tillegg knakk den lett av når buret ble løftet av og på. derfor ble den fjernet.


 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Stig og Atilla beskriver hvordan dette virker, men i forhold til Solhaug sin forklaring vil jeg legge til at den gjelder dersom man har en forsterker koblet inn på denne terminalen også.

Trådviklet kontra andre typer motstander har ingen betydning ved disse frekvensene. Forøvrig bør man forsøke med ulike motstandsstørrelser siden man som regel vil ende opp med en spesifikk Q-verdi som optimal.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
På 70-tallet var det en danske som tok patent på "aktiv slave". Da var det motstand, kondis og vippebryter i avstemmingskretsen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Stig og Atilla beskriver hvordan dette virker, men i forhold til Solhaug sin forklaring vil jeg legge til at den gjelder dersom man har en forsterker koblet inn på denne terminalen også.

Trådviklet kontra andre typer motstander har ingen betydning ved disse frekvensene. Forøvrig bør man forsøke med ulike motstandsstørrelser siden man som regel vil ende opp med en spesifikk Q-verdi som optimal.
Hmmm ... jeg begynte å lure på hvor effektiv denne «passive» spolen fungerer som sekundærvikling/trafo ift. den aktive ? I utgangspunktet bør det være et 1:1 forhold ? I tilfelle vil det avsettes en del efekt dersom den termineres med en motstand på størrelse med nominell impedans, hvilke.

mvh
KJ
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Det stemmer jetman, tenkte ikke på det i farta.. ser heller ikke poenget med å stille ned diskanten, fikk mine motstandere fra elktek i posten idag, dessverre får jeg ikke prøvd dem, da min cd spiller har begynt å støye harr tatt ut røra og prøvd å bestille nye fra demostenes, men han skjønte ikke hvilke rør det var skrev det som stod på røret: 6NB J eller er 6tallet en G? Over står det 78 og en slags logo, ikke lett å finne ut hvilke rør som står i min tydeligvis, noen som kan hjelpe? Shanling cd-t200c? Nei står ikke i brosjyra...
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Det stemmer jetman, tenkte ikke på det i farta.. ser heller ikke poenget med å stille ned diskanten, fikk mine motstandere fra elktek i posten idag, dessverre får jeg ikke prøvd dem, da min cd spiller har begynt å støye harr tatt ut røra og prøvd å bestille nye fra demostenes, men han skjønte ikke hvilke rør det var skrev det som stod på røret: 6NB J eller er 6tallet en G? Over står det 78 og en slags logo, ikke lett å finne ut hvilke rør som står i min tydeligvis, noen som kan hjelpe? Shanling cd-t200c? Nei står ikke i brosjyra...
Er det samme røret som Shanling bruker i eks T-80 så er det vel 6N3 det skal stå. Dette er samme røret som 2C51, 396A og 5670 - kjært barn har mange navn... Finnes bra med disse å få tak i, og et bytte er nok definitivt å anbefale - det er stor kvalitetsforskjell på disse kinesiske som står i Shanlingen og rør til en 2-300 for paret.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
takk skal du ha, det virker ikke umulig nei. Hørte også at to av de fire som sitter i den er til hodetlf utgangen? Uten at jeg er helt sikker..
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Da har jeg såvidt fått testet mystisime i praksis, og kan foreløpig rapportere om et null resultat. Har bare gjort en kjapp lytt, kritisk lytting blir det ikke anledning til før neste uke, men førsteinntrykk hjemme hos meg: Zip, zero, nada, nothing at all. På den positive siden kan vi dog notere oss at ingen forsterker er kortsluttet så langt :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Da har jeg såvidt fått testet mystisime i praksis, og kan foreløpig rapportere om et null resultat. Har bare gjort en kjapp lytt, kritisk lytting blir det ikke anledning til før neste uke, men førsteinntrykk hjemme hos meg: Zip, zero, nada, nothing at all. På den positive siden kan vi dog notere oss at ingen forsterker er kortsluttet så langt :)
Hvilken verdi brukte du på motstanden? 15 ohm?
Har du evt. anledning til å teste med lavere verdi (f.eks. 10 ohm)? Evt også sjekke om motstanden blir merkbart varm ved litt spilling på «høyt nivå» med rel. mye bass?

Jeg spør kun fordi jeg er nyskjerrig.

mvh
KJ
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hvilken verdi brukte du på motstanden? 15 ohm?
Har du evt. anledning til å teste med lavere verdi (f.eks. 10 ohm)? Evt også sjekke om motstanden blir merkbart varm ved litt spilling på «høyt nivå» med rel. mye bass?

Jeg spør kun fordi jeg er nyskjerrig.

mvh
KJ
Nei, jeg har bare disse. Fyren som kom fram til dette her hadde testet en rekke forskjellige, og kom fram til at 15 ohm var sweetspoten. Det kan jo kanskje tenkes at dette er romavhengi, men jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe et arsenal av motstander for å forske på dette. Når det gjelder varmeutvikling, så anbefales å bruke minimum 5w motstand nettopp med tanke på dette. Disse er 10w, så jeg innbiller meg at det skal rimelig mye guffe til før det avsettes noe særlig varme?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
De avsetter samme mengde varme uansett. 1W omsatt blir 1W varme. Wattspesifikasjonen sier egentlig bare noe om hvor godt motstanden klarer å kjøle seg selv.

Jo mindre motstand jo mindre Q i bassen men mer strøm vil det gå. Det er ikke bare trafoeffekten som gjelder her. I tllegg til trafoeffekten vil man dempe utsving grunnet at den fungerer som en magnetisk motstand som motsetter seg bevegelse i spolen. Om jeg ikke husker feil så påvirker denne motstanden R-mekanisk direkte.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jaja, nok en ting jeg slipper å bruke tid på - takk jetman!
Dette derimot tror jeg på som en gallo-tweak:



O.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Det der var da ikke akkurat pent dog...
Har sett flere av dem
 
Topp Bunn