Mystisk rør lyd!! Overnaturlig baklengsmikrofoni??

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Fikk et par billige 5963 rør fra Ebay idag. Satte det inn i min pre med 12AU7/5814 rør. Spenningen er lav og 5963 skulle gå greit...

Da gav den ene kanalen fra seg er sparkende zzzummende lyd ( minnet litt om dårlig kontakt) , koblet rask ut power amp/Høyttelere, men så oppdager jeg det forunderlige...

Det kommer en svak men allikevel tydelig spiss tone fra preampen, dvs fra rørene. Slår av, lyden forsvinner, slår på ,først stille, men så kommer lyden igjen selv uten signal fra CD så sszzummer preampen.. ??? ???

Hvordan i allverden kan rør gi fra seg lyd direkte til omgivelsene?? (akkurat som fra stiften på en plate spiller)

Tar opptak av stillhet og 1khz tone med rørene. Det viser seg at det ene røret genere en tydelig 400 hz tone + masse grums mellom 8 og 14 khz. Både med og uten signal inn..

Kan noen av rør-guruene forklare dette??
Enda godt at rørparet bare kostet 15USD med frakt, men det frister ikke å prøve 5963 rør igjen...

mvh
Sleiven

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Re: Mystisk rør lyd!! Overnaturlig baklengsmikrofo

5963 er nokså likt ECC 82/12AU7/5814/6189 og kan brukast der eit av disse står. Det er likevel viktig å vite at 5963 vart ikkje utvikla til audioutstyr, men til datamaskiner!! Røret er spesialkonstruert til å stå enten av eller på - altså reint digitalt - og då er det ikkje så nøye om det er litt støy frå det.
Så er det sikkert ein eller annan som har brukt 5963 i forsterkaren sin og meiner at det er heilt fantastiske rør. Javel. Men det er altså ikkje audiorør.

Generelt kan ein seie at støy i rør kjem av:
1) dårleg vakuum (sus)
2) dårleg eller ustabil kontakt mellom elektrodane (mikrofoni)
3) forurensing i materialet i elektrodane og spesielt i katoden (spraking, knepping og andre ulydar)
Så kan rør gå i sjølvsving og det er nok det som skjer med ditt sidan det lagar ein tone på 400Hz. Eg vil tru det er noko inne i røret som er skeivt slik at det vert ei intern tilbakekopling som saman med dei ytre komponentane rundt røret gjer at det oscillerer. Det er nok ikkje så mykje å gjere med det der, kast dei i bosset. Ein hundrelapp er det fort gjort å søle vekk.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Takk for forklaringen
Sleiven

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Du har opplevd og erfart to ting: Defekt rør og en dårlig handel på ebay.
Det kan sikkert være mulig å identifisere feilen i røret ved å sette det i en litt avansert rørtester eller gjøre målinger der det sitter. Men for 15 dollar?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Ja, det måtte jo gå galt før eller senere, men totalt 90% suksessrate mht ebay kjøp er jo ikke så værst det heller. ;)
og nå har jeg jo er rør jeg kan åpne/disikere også :D
mvh
Sleiven

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Ja. En må jo bare erfare for å lære. Selv er jeg ikke skremt av hå handle på e-bay eller brukt. En må bare kalkulere med en liten risiko.

Topp Bunn