Nå ære jaggu nok

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Kjørte på Ringveien i Oslo i dag, der harem faa... mæi satt ned fartsgrensa til 60! Syns at trafikken gikk litt tregt serru, før jeg oppdaget den nye "miljøfartsgrensa.

Dette er jaggu noe av det dummeste jeg har vært borti, trafikkork er det snart hele døgnet, bompena går bare oppover sammen med andre avgifter på vei og bil! Og nå dette! Noe må gjøres, den eneste grunnen til at slike dumme ting kan gå igjennom er at vi som bruker veiene er noen feige sauer som bare stille godtar alt Jens & co bestemmer! ??? ??? Nå koker det her..

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Utlendinger jeg har snakket med skjønner ikke at vi finner oss i denne dr.tten. I nærheten av meg her har de satt 60-sone på det som tidligere var 80-sone. Strak vei med få innkjørsler som har GOD oversikt og det er ikke gitt noen grunn. Jeg blir så steike inn i h.lvete forbanna på den norske samferdselspolitikken at *S E N S U R* :p

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Er helt enig med dere, men grunnen er svevestøv.Kan til dels skjønne de som plages av det. Astmatikere osv.
Men som sagt, jævlig irriterende :(

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ja vaske gatene, når temp. tillater det ;D.

Er det nokon måte å redusere svevestøv og anna ureining på utan at akkurat EG skal endre på mine køyrevanar?
:)

T

theStig

Gjest
Er helt enig med dere, men grunnen er svevestøv.Kan til dels skjønne de som plages av det. Astmatikere osv.
Men som sagt, jævlig irriterende  :(
Godt argument for å bo langt innpå granskauen.... Her ute er det lite svevestøv, og fartsgrenser er kun teori.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Kjørte på Ringveien i Oslo i dag, der harem faa... mæi satt ned fartsgrensa til 60! Syns at trafikken gikk litt tregt serru, før jeg oppdaget den nye "miljøfartsgrensa.

Dette er jaggu noe av det dummeste jeg har vært borti, trafikkork er det snart hele døgnet, bompena går bare oppover sammen med andre avgifter på vei og bil! Og nå dette! Noe må gjøres, den eneste grunnen til at slike dumme ting kan gå igjennom er at vi som bruker veiene er noen feige sauer som bare stille godtar alt Jens & co bestemmer! ??? ??? Nå koker det her..
Fra 0700 til 0930 og fra 1400-1730 står det stort sett stille på ringveien. Resten av døgnet er veien fin nok til 80-90 km/t, miljøfartsgrensen er menigsløst tøv som svekker respekten for fartsgrensene ytterligere. Spyling av veien for å fjerne støv anbefales isteden for dette tøvet.

S

slowmotion

Gjest
Senkingen av fartsgrensa på Ringveien er ren idioti og overformynderi. :p

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.411
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmmf - blir jo masse fine utslipp av biler som står å stamper i kø uten effektiv trafikkavvikling...

Johan-Kr

M

Mulelid

Gjest
Piggfrie vinterdekk! Dere med saltede veier kan slutte å syte, sette på piggfrie dekk og lære dere til å kjøre.. Hva pokker skal man med pigger på bar vei, liksom? :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du får ta bilen på besøk til meg i februar, etter eit verskifte frå kaldt og snørikt til mildver, så vil du sikkert få ein ide om kva piggdekk brukast til.....
Jeg har kjørt i Bardufoss, Trondheim, Gol, Halden og Oslo midtvinters og som beboer året rundt, og jeg vil si at med den standarden piggfrie dekk har fått, så er det ingen grunn til å begynne med pigg noen av de stedene.  For øvrig foretrekker jeg en måket, usaltet vintervei framfor saltgørra som legger seg overalt.  Å mestre både vintervei og piggfri kjøring er et spørsmål om å bruke huet og avpasse kjøringen til forholdene.  Og forresten: Her i Halden er været et nærmest konstant værskifte rundt nullpunktet. Vet ikke hvor du bor, Arve, men min erfaring er at det er når det går over fra varmt og vått til kaldt og alt blir dekket av kald blåis at nye piggdekk har sin fordel.  Ikke på overgangen fra kaldt til varmt. Der er dekkene omtrent like dårlige. Og piggdekk med slitte og bøyde pigger er alltid dårligere.

Jeg lurer av og til: Har dere som sverger til piggdekk faktisk forsøkt å kjøre piggfritt?  Jeg ble ihvertfall overrasket over hvor godt moderne, piggfrie vinterdekk sitter på isen da jeg konverterte.  Og for alle oss som har kjørt i saltede byer MED piggdekk, så mister piggene meget raskt gripeevnen når de slites ned og bøyes på den bare asfalten. De piggfrie dekkene beholder imidlertid gripeevnen helt til gummilamellene er slitt ned.

For øvrig har jeg spurt taxisjåfører i alle de nevnte stedene, og alle stedene var det drosjesjåfører som kjørte piggfritt og som ikke vurderte å bytte tilbake.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Men som sagt, jævlig irriterende  :(
Jeg er astmatiker med stor A, og jeg skjønner det ikke. Tror myndighetene at bilene er mere miljøvennlige når de står i kø?

I tillegg til denne reduserte fremkomligheten som er skapt her har Oslo PIGGDEKKAVGIFT!

Selv kjører jeg piggfritt, i en liten bil, bare så det er sagt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg er astmatiker med stor A, og jeg skjønner det ikke. Tror myndighetene at bilene er mere miljøvennlige når de står i kø?

I tillegg til denne reduserte fremkomligheten som er skapt her har Oslo PIGGDEKKAVGIFT!

Selv kjører jeg piggfritt, i en liten bil, bare så det er sagt.
Men tror du det blir mer kø av å senke fartsgrensene? Rundt London har de et system som senker fartsgrensende ved økende trafikktetthet, med den følge at kødannelsen går signfikant ned, faktisk. For øvrig støtter denne fartsnedsettelsen (på Ringveien) seg på grundige tester utført av NILU, om jg ikke husker feil.

Honkey

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Godt argument for å bo langt innpå granskauen.... Her ute er det lite svevestøv, og fartsgrenser er kun teori.
Det er lite svevestøv hos meg også, enda kjærringa har pigga HELT ute om dagen ;D

K

kbwh

Gjest
Den 60-sonen i Oslo vinterstid er da ikke noe problem.

Vi er 4 husstander med små barn på 200m langs en smal og uoversiktlig grusfylkesvei i Hedmark. Det bor folk med unger både lenger ned og lenger opp. Ba om 60 for noen år siden. Nei, bor ikke nok folk langs veien sa ansvarshavende. Den er verre å svelge.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Jeg har kjørt piggfritt i 3 år nå, på 2 forskjellige biler, og nå tør jeg ikke mer. Går tilbake til pigg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Problemet er alle de andre trafikkantene som fyller opp veiene.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Piggfrie vinterdekk! Dere med saltede veier kan slutte å syte, sette på piggfrie dekk og lære dere til å kjøre.. Hva pokker skal man med pigger på bar vei, liksom? :)
Siste undersøkelse fra Sintef viste at piggfrie dekk genererte omtent like mye svevestøv som piggdekk. Utrolig nok.

Selv kjører jeg selvsagt piggfritt.

Men må si at 60 sone på ringveien fungerer dårlig totaltsett transportøkonomisk. Her har noen politikere bommet.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Den 60-sonen i Oslo vinterstid er da ikke noe problem.

Vi er 4 husstander med små barn på 200m langs en smal og uoversiktlig grusfylkesvei i Hedmark. Det bor folk med unger både lenger ned og lenger opp. Ba om 60 for noen år siden. Nei, bor ikke nok folk langs veien sa ansvarshavende. Den er verre å svelge.
Tenker pipa får en annen låt hvis de setter ned fartsgrensa på E6, det er nemlig tilsvarende de har gjort i OSLO, det er attpåtil 4 felts vei MED midtrabatt og greier. Hvis unga forviller seg ut på Rinveien har vi et seriøst problem.

O

OivindJ

Gjest
Tenker pipa får en annen låt hvis de setter ned fartsgrensa på E6, det er nemlig tilsvarende de har gjort i OSLO, det er attpåtil 4 felts vei MED midtrabatt og greier. Hvis unga forviller seg ut på Rinveien har vi et seriøst problem.
Uff. Har vært der. Neste fort gjort å svinge for tidlig når det går så ekstremt treigt.

K

kbwh

Gjest
De setter ned farten av hensyn til helsen til folk som bor langs ringveien. Vi bygdefolk gir selvfølgelig faen i det.

Det er noen år siden de satte ned fartsgrensen på E6 fra 90 til 80 forresten.

S

slowmotion

Gjest
Jeg har kjørt piggfritt fra 1998 uten problemer i det hele tatt. Jeg bor på landet ( veier med snø, is og holke)
og jobber i byen.

Og som sagt, 60 grense på 4 felts motorvei..... ??? ::) :p :-X

;)

K

kbwh

Gjest
Du vet, de MÅLER signifikante forbedringer i luftkvaliteten med den fartssenkningen, og 4-felten går i bystrøk...

S

slowmotion

Gjest
Driver du og forsøker med logikk også, nå da....

Nei, makan.....  ;D

;)

edit: E6 går også i gjennom bebygget strøk. Bare vent....

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
De setter ned farten av hensyn til helsen til folk som bor langs ringveien. Vi bygdefolk gir selvfølgelig faen i det.

Det er noen år siden de satte ned fartsgrensen på E6 fra 90 til 80 forresten.
OK! GOT IT.

Skal foreslå å sette ned fartsgrensen til 40 nord for Gardemoen, der er det bare bønder med traktor. Og en traktor med møkkahenger forurenser noe helt jævlig.

Bønder er noe livsfarlige greier. Vi var en STOR gjeng som syklet rittet Mjøsa rundt... tror det var 2002. Over halvparten ble syke. I ettertid ble det konstatert fra offentlig hold at bønda hadde pumpa ut møkk på jordene som rant ut i veien og ble livsfarlig når det regnet. Tenk å sykle når det regner, man sluker vann som om man står med hageslangen rett mot ansiktet, og det vannet var altså fullt av tarmbakterier og annet faendskap fra bønda rundt Mjøsa.

Vi bygutta fra Oslo driter selvfølgelig om det blir 40 grense langs Mjøsa, skal vi forbi der tar vi fly. ;D

K

kbwh

Gjest
I '99 ble "alle" ble syke etter MR. Halve BOC var ute hele uka etterpå. Ikke jeg. Jeg sykler med kjeften igjen.
Nå må du heller ikke glemme at det er kornbøndene rundt Mjøsa som forsyner de glade syklister med pasta og annen kornmat!
Det eneste som egentlig irriterer med i trafikken er Toyota Corollaer. Sirup. Alltid.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Nå må du heller ikke glemme at det er kornbøndene rundt Mjøsa som forsyner de glade syklister med pasta og annen kornmat!
Det eneste som egentlig irriterer med i trafikken er Toyota Corollaer. Sirup. Alltid.
Bønda rundt Mjøsa er vel som bønder flest, mest aktive i tiden rundt landbruksoppgjøret.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har kjørt i Bardufoss, Trondheim, Gol, Halden og Oslo midtvinters og som beboer året rundt, og jeg vil si at med den standarden piggfrie dekk har fått, så er det ingen grunn til å begynne med pigg noen av de stedene.  For øvrig foretrekker jeg en måket, usaltet vintervei framfor saltgørra som legger seg overalt.  Å mestre både vintervei og piggfri kjøring er et spørsmål om å bruke huet og avpasse kjøringen til forholdene.  Og forresten: Her i Halden er været et nærmest konstant værskifte rundt nullpunktet. Vet ikke hvor du bor, Arve, men min erfaring er at det er når det går over fra varmt og vått til kaldt og alt blir dekket av kald blåis at nye piggdekk har sin fordel.  Ikke på overgangen fra kaldt til varmt. Der er dekkene omtrent like dårlige. Og piggdekk med slitte og bøyde pigger er alltid dårligere.

Jeg lurer av og til: Har dere som sverger til piggdekk faktisk forsøkt å kjøre piggfritt?  Jeg ble ihvertfall overrasket over hvor godt moderne, piggfrie vinterdekk sitter på isen da jeg konverterte.  Og for alle oss som har kjørt i saltede byer MED piggdekk, så mister piggene meget raskt gripeevnen når de slites ned og bøyes på den bare asfalten. De piggfrie dekkene beholder imidlertid gripeevnen helt til gummilamellene er slitt ned.

For øvrig har jeg spurt taxisjåfører i alle de nevnte stedene, og alle stedene var det drosjesjåfører som kjørte piggfritt og som ikke vurderte å bytte tilbake.
På kysten av Nordvestlandet er det ok å køyre piggfritt så lenge det er åberrt, men når temperaturen skiftar fram og tilbake rundt nullpunktet, er det håplaust. I tillegg har vi ein del fjellovergangar der dei piggfrie brukar å hamne i grøfta når plogbudsjetta går mot null.
Dei som kan tillate seg å køyre alternativt, brukar gjerne piggfritt. Dei som er avhengige av å komme fram, brukar piggar.
Har prøvd piggfritt, og har vel ikkje sansen, bortsett frå når vegane vert snøfrie/isfrie, eller frosten innimellom stabiliserar seg.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Piggfritt er glimrende på vanlig vinter føre, men med is, regn, og som vanlig dårlig brøyting selv i Oslo sentrum, er det faktisk galskap, selv om det er blitt kjørt piggfritt siden 1995, så er våt is hat objekt nr. 1.

M

Mulelid

Gjest
Kjører lett lastebil type vekt åtte tonn fra Sogndal til Nordfjordeid flere netter pr uke, og her har man ikke behov for piggdekk alle steder. Noen ganger har man behov for pigger, men da har man kjetting i bilen og legger dem på hvis det blir helt forjævligt. På isglatt asfalt med isdekke på toppen gjør man jo selvsagt ikke det.. Altså, bruker kjetting. Ikke før isen er ca like tjukk som kjettingen. På paddeflate, saltede byveier i Oslo, Bergen og andre steder er det bare tøv å bruke piggdekk, og taxisjåfører er ikke bedre sjåfører enn andre privatbilister og et heller dårlig sammenligningsgrunnlag da få av dem kan kjøre bil i det hele tatt.. Hehe.. Her i Sogn og Fjordane er det tross alt bratte bakker opp til de fleste byggefelt/gardsbruk, så her MÅ man ha piggdekk for å komme opp bakkene enkelte dager midtvinters. Lastebilen har piggdekk foran og piggfrie dekk bak, men burde hatt piggdekk på innerdekkene bak. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Torget vurderinger
0
Kjører lett lastebil type vekt åtte tonn fra Sogndal til Nordfjordeid flere netter pr uke, og her har man ikke behov for piggdekk alle steder. Noen ganger har man behov for pigger, men da har man kjetting i bilen og legger dem på hvis det blir helt forjævligt. På isglatt asfalt med isdekke på toppen gjør man jo selvsagt ikke det.. Altså, bruker kjetting. Ikke før isen er ca like tjukk som kjettingen. På paddeflate, saltede byveier i Oslo, Bergen og andre steder er det bare tøv å bruke piggdekk, og taxisjåfører er ikke bedre sjåfører enn andre privatbilister og et heller dårlig sammenligningsgrunnlag da få av dem kan kjøre bil i det hele tatt.. Hehe.. Her i Sogn og Fjordane er det tross alt bratte bakker opp til de fleste byggefelt/gardsbruk, så her MÅ man ha piggdekk for å komme opp bakkene enkelte dager midtvinters. Lastebilen har piggdekk foran og piggfrie dekk bak, men burde hatt piggdekk på innerdekkene bak. :)
Akkja...dersom vi kunne ha vegane rett fram, med maks 2% stigning og unngått isbelegg, ville det vore heilt greitt å køyre piggfritt, iallfall om ein kunne fått nokre fleire bussruter og avgangar å alternere med dei dagane det ikkje var råd å ordne seg. Kjetting er ikkje særleg aktuelt som generell løysing for privatbilar, vil eg tru.
I USA er det heller ikkje piggdekk (veit ikkje korleis det er i dei nordlegaste statane - dei må vel ha eitkvart?). Der stoppar landet opp når det er snøfall.

Det er eit generelt problem at såpass mykje departementsfolk og andre avgjerdstakarar ikkje er kjende med tilhøva i distrikta.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg vet ikke hva slags veier dere tror det er rundt oppvekstkommunen min i Hallingdal, men flatt er det ikke.  Jeg tror dessuten du skal lete en liten stund, selv på vestlandet, for å finne et bolighus med like bratt oppkjørsel som jeg har her i Halden.  Men så lenge jeg måker og strør så kommer jeg opp. Med piggfritt.

Jeg spør igjen dere som kjører med pigg på personbilen: Har dere forsøkt piggfritt, eller hører dere fortsatt på de som prøvde piggdekk tidlig på 90-tallet og ikke har fått med seg den teknologiske utviklingen på disse dekkene de siste 15 årene?

Og forresten: det er ingen tvil om at piggdekkene er det som graver opp asfalten og lager sporete veier. Tenk hvor mye bedre veiene ville være uten at piggdekkene rev opp veidekket.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg vet ikke hva slags veier dere tror det er rundt oppvekstkommunen min i Hallingdal, men flatt er det ikke.  Jeg tror dessuten du skal lete en liten stund, selv på vestlandet, for å finne et bolighus med like bratt oppkjørsel som jeg har her i Halden.  Men så lenge jeg måker og strør så kommer jeg opp. Med piggfritt.

Jeg spør igjen dere som kjører med pigg på personbilen: Har dere forsøkt piggfritt, eller hører dere fortsatt på de som prøvde piggdekk tidlig på 90-tallet og ikke har fått med seg den teknologiske utviklingen på disse dekkene de siste 15 årene?

Og forresten: det er ingen tvil om at piggdekkene er det som graver opp asfalten og lager sporete veier.  Tenk hvor mye bedre veiene ville være uten at piggdekkene rev opp veidekket.  
Trur at om alle køyrde piggfritt, ville ikkje ishinna på vegane vorte rive opp såpass at dei piggfrie ville klare seg. om lag 30 - 40% av bilane bør altså køyre pigg...

Nei, har berre køyrt "lånebil" utan pigg sidan 1997 (då eg tykte piggfritt var elendig. Kjem ikkje på min bil meir vinterstid...)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Trur at om alle køyrde piggfritt, ville ikkje ishinna på vegane vorte rive opp såpass at dei piggfrie ville klare seg. om lag 30 - 40% av bilane bør altså køyre pigg...

Nei, har berre køyrt "lånebil" utan pigg sidan 1997 (då eg tykte piggfritt var elendig. Kjem ikkje på min bil meir vinterstid...)
Det har skjedd en del ting med piggfrie dekk de siste 10 årene. Jeg kjører ofte over fjellene til vestlandet med piggfritt. Ingen problem. De er like gode som piggdekk, og mye mer behagelige. Jeg anbefaler Nokian Hakkapelliitta WRi. Testvinner, og god pris hos Tommy Sharif.

Topp Bunn