Nå er jeg usikker her...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
At rommet samt høytalerplassering samt lyttepossisjon er serdeles viktig har jeg erfart i aller høyeste grad, det skal ikke mye til heller for å påvirke lyden sterkt til det bedre eller dårligere, man snakker om små endringer.

Men jeg har aldri dannet meg noe bilde av trevegger kontra murvegger, aldri hatt anlegget i kjelleren så har heller ikke hørt mur kontra tre med samme utstyr, sant ikke hørt så mye spilt i rom med murvegger overhodet.

Men jeg har hørt begge påstandene, at anlegg ikke skal stå i begge omgivelsene da det ene var brukende mens det andre ikke var det. Her om dagen sa en til meg at lyd i ett rom med trevegger kan aldri bli bra, omgivelsene MÅ være mur...

Andre igjen sier det motsatte, så av mangel på egne erfaringer med tanke på sammenligning av nevnte rom så lurer jeg på hva som stemmer?

Fordeler og ulemper i forskjellige rom, i så fall hvordan påvirkes lyden av mur/tre?
 
B

Back_Door

Gjest
Logikken tilsier at dess hardere overflate, dess kraftigere refleksjon. Det er jo derfor myke møbler har en god effekt på lyden i et rom. Et murrom gir dermed lett en kjellerlyd. Klapp i hendene, så skjønner du hva jeg mener.. ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.563
Antall liker
9.731
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mur er bra som underlag i gulvet, for å dempe svingninger, men ellers mener jeg tre langt er å foretrekke. Ellers skulle jeg tro at panelbelagte vegger også diffrakterer (sprer) lyden bedre enn rene murvegger. Murvegger må dempes knallhardt med tekstiler og møbler om det skal fungere.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Det er vel også få eller ingen høyttalere jeg vet om som er tunet til et rom med mur.?
Noen få modeller er tunet til å stå i hjørne (Carlson, Klipsch, Audio Note osv har noen eller bare slike modeller), resten er tunet slik at de skal passe mer eller mindre i et normalt oppholdsrom som stue og lign..
Forskjellige modeller (fra alle produsenter, sånn stort sett) er tunet til en viss mengde luft (kubikk eller kvadrat)..
Det finnes ikke en felles mal på plassering av høyttalere, alle produsentene har sin mening om hvor høyttalere skal plasseres, mengde med shit i rommet, str på rom, vinkling osv for best mulig lyd..

Jeg har hatt et lytterom med glatte vegger, der måtte jeg ty til mye og lange gardiner for å tune rommet til høyttalere, resultatet ble meget bra til slutt, men det gikk også veldig mye penger i gardinstoff for å få det til..
Vegg til vegg teppe på gulvet og Aqustilux i taket måtte jeg også bruke..
Rommet var lite konevennlig og hadde LAV.!!! WAF faktor..
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Rotekroken skrev:
Det er vel også få eller ingen høyttalere jeg vet om som er tunet til et rom med mur.?
Hvis jeg ikke tar skammelig feil, så er den minste gradient (stativmodell) tunet for kunne fungere bra i rom med mur.
Her er jeg på vaklende grunn, men mener jeg har hørt det en gang.
 

mcintosh

Medlem
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
Med mur slipper man knaking og andre irriterende lyder som oppstår i tre konstruksjoner. men det må selvsakt mykes opp.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ta en kikk på Audio Concept i Stockholm sitt lytterom. Smått med mur der.
Mur, betonggulv, store vinduer og flate vegger er som grunnregel uheldige, og må brytes opp/dempes. Enten med materialvalg eller struktur.



Murvegger skaper altfor aktive rom. De fleste gode konsertsaler bruker godt med treverk - det burde si noe om hva som er å foretrekke. For mye demping skaper "døde" rom - enkelte sier det må til for at kilden skal nå ørene uten å bli "vannet ut" - men en viss romresonans er med og støtter den akustiske opplevelsen.
Mur, derimot, er altfor aktivt, og skaper SPRONNNNG i lydrefleksjonene - katastrofe for lyden.
 
Topp Bunn