Ønsker anbefaling Nå låter det ræva!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Dette er en lesverdig tråd. :)

    Helt enig med Snickers-is i følgende:

    Det betyr at om vi gjør en reell endring så bør vi kunne gjøre den motsatte endringen og de aktuelle registrerte forskjellene i opplevelse skal da til en viss grad utebli eller i det minste skal mange tilhørere skifte mening.
    Dette blir litt på samme måte som når man låner en ny bil og setter seg tilbake i sin egen gamle; nedturen er større en oppturen var da man fikk låne nybilen.

    Det er vel støy vi kjemper mot, hele tiden, alle sammen? Noen finner nok mer hjelp i å bekjempe støyen utenfor hovedkomponentene enn andre.
    Jeg ser helt klart at det beste hadde vært om alle komponenter hadde vært så robuste at verken det som kommer via strømkabelen eller treffer komponentene på andre måter hadde påvirket anlegget på noen som helst måte.

    Selv "fikk jeg nok" jula for tre og et halvt år siden. (Spilte på Stello, Rotel, Doxa.) Da låt anlegget så dårlig her at jeg faktisk ikke lyttet til musikk. Da julelysene i strøket ble tatt ned, så tok lyden seg opp igjen. Det kan godt være innbilning, jeg har jo ingen målinger, men jeg tenkte ikke på sammenhengen med julepynten før etter at den ble tatt ned og jeg opplevde at lyden forbedret seg. Dersom det var innbilning, så innbilte jeg meg først en forbedring i lyden og deretter fant årsaken i at jula var over. Det er ikke umulig, selv om jeg innerst inne har litt høyere tanker om øra mine. :)

    Presiserer at jeg verken besitter teknisk kompetanse, måleutstyr eller "gullører".
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som en sidenote har jeg testet å kjøre ett av anleggene mine fra en modified sinewave inverter, altså en som omtrent sender firkantpuls. En sånn får lyspærer til å surre noe helt inni granskogen blant annet. Men ... anlegget låt som før likevel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Som en sidenote har jeg testet å kjøre ett av anleggene mine fra en modified sinewave inverter, altså en som omtrent sender firkantpuls. En sånn får lyspærer til å surre noe helt inni granskogen blant annet. Men ... anlegget låt som før likevel.
    Det er sånn det skal være, og det er ikke spesielt vanskelig å lage. De fleste SMPS-er kan fores med alt fra likestrøm til ganske høyfrekvent firkantpuls eller mange andre sinnssyke kombinasjoner av frekvenser. De vil i svært liten grad påvirkes. En del trafoer kan begynne å bråke en del, men i en SMPS likeretter man aller først så man har ikke det problemet.

    Fra elkraftfaget er støy et ganske viktig tema fordi en del utstyr er laget for å jobbe med vekselstrøm. Alt hifiutstyr er laget for å jobbe med likestrøm og i den prosessen er det bare en konstruksjonsfeil som kan gjøre at man tar med seg støy.

    Feil på nettet vil i utgangspunktet primært være ett av to:

    - Luftbåren støy fra svært kraftkrevende produkter som slår inn fordi man har uheldig impedansforhold og dårlige buffere i signalveien.
    - Ulike grader av jordfeil som slår inn fordi produsenten ikke har ryddet jordingen ut av signalveien.

    Begge deler er tåpelige feil, men sistnevnte oppstår nok hyppigst grunnet ulik jordideologi, og ulike strømsystemer i ulike regioner. Jeg tipper du har jordfeil @Thomasd, og at det slår inn i signalveien en plass, med vekt på "tipper". Men jeg har nok bedre odds her enn i alle spillene Norsk Tipping tilbyr.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan gjør man det? Påvirker dette støybildet?
    Nei.
    Da netteier byttet forsyningstrafo trinnet saksbehandler spenningen ned til 225V,hovedsakelig for redusert slitasje på latster og han så også at smps ikke var glade i høye spenninger over til.
    I fjor høst? Trinnet så netteier spenningen opp til 240V igjen, men ingen forandring i lyden av den grunn.

    Tidligere år låg spenningen på 245-250V.
    Hadde noe rørutstyr den tiden. Rørene ble ikke gamle. Måtte kjøpe mye rør, så da ble rørtiden avsluttet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Nei.
    Da netteier byttet forsyningstrafo trinnet saksbehandler spenningen ned til 225V,hovedsakelig for redusert slitasje på latster og han så også at smps ikke var glade i høye spenninger over til.
    I fjor høst? Trinnet så netteier spenningen opp til 240V igjen, men ingen forandring i lyden av den grunn.

    Tidligere år låg spenningen på 245-250V.
    Hadde noe rørutstyr den tiden. Rørene ble ikke gamle. Måtte kjøpe mye rør, så da ble rørtiden avsluttet.
    Jeg har en switch for 230/240V på mine rør-amper. :)
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke så lett å fastslå hvor problemet ligger, men dersom du har en betydelig degradering av lyden på bestemte tidspunkter må det være et punkt i oppsettet ditt som er ekstremt sårbart. Slike ting kan forekomme, men universelle råd som løser alle slike situasjoner finnes ikke. Det eneste man kan si med sikkerhet er at et velfungerende oppsett ikke er spesielt sårbart, så det er sannsynlig at du har ett eller flere problemer som samhandler. Det vil nok alltid være en bedre løsning å finne og løse disse enn å forsøke å redusere problemet ved å redusere variasjonene på strømnettet.
    Dette er veldig intressant. Jeg har gått til innkjøp av en batteri løsning som noen sikkert har fått med seg. Til høsten og vinteren når jeg før har opplevd dårlig lyd så har jeg nå muligheten til å ta ut ett og ett produkt i kjeden og teste dette "on grid" mens de andre produktene kan jeg kjøre off grid på batteri. I mitt oppsett så har jeg 4 smps strømforsyninger i forsterkere, og 3 solide(les dyre) lineære strømforsyninger. Så totalt 7 komponenter i dagens anlegg. Jeg har ingen formening om hvilke komponenter i mitt oppsett som er følsomt/dårlig på strømnettet, men jeg har hatt så dårlig lyd i anlegget i perioder at batteridrift ble løsingen for meg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Husk at "et punkt" ikke trenger å bety et produkt. Det kan for eksempel skje i grensesnittet mellom to produkter.
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Husk at "et punkt" ikke trenger å bety et produkt. Det kan for eksempel skje i grensesnittet mellom to produkter.
    Mener du at feks forsterkerne kan støye selv på batteridrift? Fint hvis du kan forklare.

    Har så langt bare hatt konsistent bra lyd, men det låter jo som nevnt før ofte bra på sommeren, så jeg tør ikke konkludere før til vinteren.

    Edit: Her er en kort beskrivelse ov hvordan of grid batteridriften fungerer:
    When the system is running on the battery, the mains input has a break. That means: Then there is no connection to the grid, the system draws its energy exclusively from the content of the built-in lithium iron phosphate ("LiFePo4") batteries. Batteries are of course direct voltage suppliers, their floods of energy must first be converted into a 230 volt mains voltage using suitable technology.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Innen hififaget kan man gjerne operere med 3 nivåer. Det er lavt, middels og høythengende frukt.

    Den høythengende frukten er den produsentene sjelden eller aldri får tak i. Det kan være nyvinninger i driverdesign, kretsdesign osv, noe de færreste produsenter driver med. Det finnes også unntak, men de er av heller sjelden karakter, så selv om en og annen nyvinning fra tid til annen finner veien inn i produkter trenger ikke hele produktet av den grunn å være gjennomtenkt. Det er med andre ord ikke sjelden et ganske vesentlig forbedringspotensial i et produkt.

    Den middels hengende frukten er standard kretsdesign, standard løsninger på strømforsyninger, standard drivere med mindre endringer osv. Dette er lett tilgjengelig for produsentene og er gjerne det produsentene bruker for å fremstå som "seg selv" og ikke som et DIY-produkt. Det betyr ikke nødvendigvis at de er bedre enn DIY-produkter, men det illustrerer omtrent hvilket kompetansenivå som kreves for å kunne nyttegjøre seg av slike ting. Med andre ord er veldig mange DIY-ere også med i denne gruppen.

    Den lavthengende frukten er det som er lett lar seg teste og ta i bruk av en ikke teknisk orientert forbruker. Rent kommersielt er dette en type fryktelig lavthengende frukt som utnyttes grovt at tilbydere som ikke når opp til faktisk teknologi. Det betyr ikke bare at produktene er teknisk inkompetente, men også at de selges med en retorikk som henvender seg til en kjøpergruppe som er mer mottakelige for retorikk enn for informasjon.

    Den siste gruppen er interessant i denne sammenhengen. Dette er tweaks som er lette å teste og det er knyttet mange antakelser til dette. For eksempel ideen "man får det man betaler for" og "det sier seg selv at renere strøm gir bedre arbeidsbetingelser for utstyret" er eksempler på ting som er retoriske av natur, men som kan virke riktige for en som ikke forstår teknologien. Dette er ikke et spørsmål om hvorvidt man er begavet eller ikke, men rett og slett det faktum at det som regel krever en viss kompetanse om et felt for å skille retorikk fra informasjon. Vi kan jo legge til et par faktaopplysninger knyttet til de to påstandene:

    1: Man får det man betaler for. Vel, det har vi i retrospekt sett mange eksempler på at ikke er sant. Man får det man kjøper, helt uavhengig av hvilken pris man har kjøpt det for. Faktisk viser det seg ganske ofte at blant de aller drøyest prisede dingsene finnes også helt ordinære produkter som er priset opp 100 elle 1000-vis av ganger kostpris.

    2: "Det sier seg selv at renere strøm gir bedre arbeidsbetingelser for utstyret". Vel, det høres riktig så logisk ut spør du meg, men det er bare sant i noen tilfeller. Det enkleste stedet å fjerne støy er når strømmen er gjort om til DC. Å fjerne støy på AC er komplisert og krevende, og skjer gjerne ikke uten bismak. Men inne i produktet, der strømmen er gjort om til DC, er det enkelt som pokker. Ikke bare er det enkelt men det er også billig. Videre er det gjerne slik at den største støykilden et produkt ser er som regel produktet selv. En av de største støykildene i forsterkere er likeretterne etter 50Hz trafoer, samt trafoene selv. Begge disse støykildene er kraftig reduserte i SMPS-strømforsyninger, men allikevel er det stort fokus på "støyproblemene" i SMPS strømforsyninger.

    Alt dette er selvsagt uvesentlig når følgende argument lanseres:
    Ja, men jeg bruker ørene til å lytte med jeg.

    Javisst, det gjør vi alle, i tillegg til resten av kroppen som også oppfatter lydbølger. Men da blir jo spørsmålet om disse overbevisende opplevelsene faktisk er lyd. For de som tilbyr de mest tvilsomme tweakene, solgt inn med den friskeste retorikken og alt det der, de tilbyr gjerne også fargerike forklaringer på hvorfor man må lytte i ukesvis for å høre forskjell, hvordan blindtester er fullstendig ubrukelige fordi enkelte typer vin kan forveksles når man ikke ser fargen på dem. Men heldigvis finnes det noe interessant vitenskap også her. Jeg tenker da spesielt på to ting:

    - Amir på ASR omtaler lyttemodus som en betydelig parameter. Det er en ganske vesentlig forskjell på når vi lytter etter forskjeller og når vi bare lytter på musikk. Dette gir klart mening, jeg merker for eksempel selv at når jeg lager mat og skal smake til noe må jeg fjerne meg fra grytene og lukten, og senke skuldrene i 3 sekunder før jeg er i stand til å kunne si noe fornuftig om smaken jeg kjenner. Allikevel klarer jeg kanskje 1-2 ganger i året å salte meg helt vekk, men oppdager det ikke før jeg sitter tilbords. Det betyr jo ikke at smaken ikke var der til å begynne med. Men så lager kanskje kona mat, og halvveis inn i måltidet er det hun som beklager at hun har saltet seg vekk. Jeg har egentlig bare nytt maten og ikke tenkt over det, men når hun sier det, jo det var nok litt saltere enn det hadde behøvd å være. Jeg har da byttet rolle, men har de samme smaksløkene og det samme hodet til å bearbeide dataene.

    - Det har flere ganger vært forsket på om konsensus kan ta feil. Selv om det er svært lenge siden jeg leste om dette nå føler jeg det gir mening, la meg forklare det litt mer spesifikt. Når det oppstår konsensus om en ting er det gjerne fordi folk mener å oppleve noe, også oppdager de at det er korrelasjon mellom det de opplever og det mange andre opplever. Det man spurte seg var helt enkelt om det var logisk at det oppstod korrelasjon dersom det faktisk ikke var forskjell. Man testet dette ved å la et stort antall subjekter få lytte til et anlegg der man gjorde en stor visuell endring og serverte en heftig historie om endringer som hadde skjedd, men uten å endre noe som helst på akustikk eller signalveien, så lytterne lyttet til eksakt det samme utstyret i de to eksemplene. Fritt etter hukommelsen, her er gjengangere fra flere slike liknende tester (ikke bestemt rekkefølge):

    Større rom (gjerne beskrevet som "dobbelt så stort")
    Mer luft
    Dypere bass (gjerne beskrevet som mer enn en oktav dypere)
    Mer definert bass
    Mer plass mellom utøverne
    Mer presis plassering i lydbildet
    Mer markant dybdeperspektiv
    Mer ro/sortere bakgrunn (en parameter vi vet reelt sett kommer når vi senker støygulvet)
    Mindre hardhet
    Mer definisjon
    Lengre utklinging
    Mer organisk klang


    La meg for all del understreke at alle disse parameterene kan inntreffe som faktiske følger av høyst reelle og målbare endringer. Vi har ganske god peiling på hva slags effekt vi får av en reell endring. Det interessante her er at når man altså ikke endrer noe som helst vil de fleste lyttere med litt erfaring respondere med brorparten av disse punktene på én gang. Vi kan da si at vi vet med sikkerhet at slike opplevelser kan inntreffe og fremstå høyst reelle for en lytter selv om ingen ting er endret, og at derfor er konsensus faktisk ikke bevis på noe som helst. Vi kunne gjort følgende:

    1: Lagt et støygulv på 30dB SPL i rommet, spilt av musikk, senket støygulvet til 10dB SPL og silt av musikk igjen, og fått ovennevnte liste.

    2: Lagt et støygulv på 20dB SPL i rommet, spilt av musikk, påstått at vi hadde endret noe, men ikke endret noe som helst, og samtidig fått omtrent de samme treffene på ovennevnte liste.

    3: Men om vi hadde laget et støygulv på 10dB SPL, spilt av musikk, også hevet det til 30dB SPL (Som da normalt sett vil være tydelig hørbart om nivået på musikken er moderat), så ville vi trolig ikke fått så mange treff i ovennevnte liste. Kanskje ville noen oppfattet lyden som mer "analog", men mange ville nok opplevd mindre rom, mindre definisjon osv.

    Det betyr at om vi gjør en reell endring så bør vi kunne gjøre den motsatte endringen og de aktuelle registrerte forskjellene i opplevelse skal da til en viss grad utebli eller i det minste skal mange tilhørere skifte mening.

    STRØM
    Som sagt, det er ikke gitt hvordan et produkt vil reagere på et strømprodukt. Det skyldes både at man i de fleste tilfeller ikke vil ha noen endring, men også at man i noen tilfeller faktisk klarer å senke støy for et produkt og dermed får en reell forbedring, mens man i mange andre tilfeller bare ødelegger produktets evne til å kvitte seg med støy. Vi kan med andre ord ha tilfeller av reell endring, men trolig betydelig flere tilfeller av ikke reell endring. De som eventuelt måtte provoseres av min antakelse om hvordan dette fordeler seg må gjerne se bort fra akkurat det, men jeg finner det allikevel påfallende at placebolisten litt for ofte går igjen nesten komplett hver gang det er snakk om strøm, gull, rhodium, kryogenisk behandling.

    Er jeg alene om å finne akkurat det en smule påfallende?
    Da jeg fjernet slik strømrenser opplevde jeg bedre lyd og bedre dynamikk.
    Så nei, ikke alene.
    Har sett flere beskrive min opplevelse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Mener du at feks forsterkerne kan støye selv på batteridrift? Fint hvis du kan forklare.

    Har så langt bare hatt konsistent bra lyd, men det låter jo som nevnt før ofte bra på sommeren, så jeg tør ikke konkludere før til vinteren.
    Ja, det er fullt mulig, men det er også mulig at du ikke klarer å gjenskape problemet med én av komponentene tilkoblet strømnettet.
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er fullt mulig, men det er også mulig at du ikke klarer å gjenskape problemet med én av komponentene tilkoblet strømnettet.
    Hmm, får vel svaret om noen mnd tenker jeg. To be continued. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Følte det var påfallende reduksjon i dynamikk på en strømrenser-demo en gang.
    Tror jeg gjerne.
    Ja, nå målte ikke jeg hos meg, men opplevd forskjell var stor hos meg, da jeg gikk tilbake til rett i veggen.
    Dette var da jeg slet med å få diverse rørpre stille. Fant ikke noe jordfeil da.
    Senere fant jeg ut av årsaken.
    Periodisk feil i garasjen.
    Jordfeil på ei lampe 😊 så det ble full jordfeil når lampen var på.

    ----
    Så folkens..
    Og med periodisk jordfeil, er det ikke alltid så lett å finne ut av det. Det er ikke bare vaskemaskin, frys, oppvaskmaskin, komfyr og varmtvannsbereder som er synderen på jordfeil. En lampe er gjerne ikke feil på når den er slått av.
    ---

    Jordfeil måles enkelt i stikkontakten mellom en leder og jord.

    Ta en kurs om gangen f.eks. Til du finn den kursen feilen ligg på.
    Så er det å nappe ut et produkt av gangen til du finn produktet. Hvis ikke er det å slå av brytere, en av gangen..
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Veldig komplekst dette med strøm.
    Tidligere når nettet ble oppgradert i 07 ble det satt inn en trafo på 200kva, og senere oppgradert til 315kva for å dempe en nettresonans ved å øke kortslutnings ytelsen (resonansen i nettet påvirket ikke lyden)
    Når belastningen i nettet steg, økte også problemet med dårlig lyd.
    Så forsøkte netteier å øke kortslutnings ytelsen enda mer med en 800kva trafo.
    Nå bedrer lyden seg jo høyere belastningen er på nettet.
    Er det andakt med påfølgende kirke kaffe belastes trafoen med ca. 30kw ren ohmsk last.
    Dette demper i følge netteier støy fra ovenliggende nett,sentralnettet.

    Så er spørsmålet om det er nødvendig å ty til slike drastiske grep for å håndtere nettet?
    Er ikke rimelig dette heller.


    MI 23.5 strømforsyning.jpg



    Kan heller ikke denne Bruno Putzeys heller ikke konstruere upåvirkelig elektronikk.
    Denne bør da også ligge under kategorien "feilkonstruert"

    IMG_20210610_170356.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Veldig komplekst dette med strøm.
    Tidligere når nettet ble oppgradert i 07 ble det satt inn en trafo på 200kva, og senere oppgradert til 315kva for å dempe en nettresonans ved å øke kortslutnings ytelsen (resonansen i nettet påvirket ikke lyden)
    Når belastningen i nettet steg, økte også problemet med dårlig lyd.
    Så forsøkte netteier å øke kortslutnings ytelsen enda mer med en 800kva trafo.
    Nå bedrer lyden seg jo høyere belastningen er på nettet.
    Er det andakt med påfølgende kirke kaffe belastes trafoen med ca. 30kw ren ohmsk last.
    Dette demper i følge netteier støy fra ovenliggende nett,sentralnettet.

    Så er spørsmålet om det er nødvendig å ty til slike drastiske grep for å håndtere nettet?
    Er ikke rimelig dette heller.


    Vis vedlegget 728337


    Kan heller ikke denne Bruno Putzeys heller ikke konstruere upåvirkelig elektronikk.
    Denne bør da også ligge under kategorien "feilkonstruert"

    Vis vedlegget 728338
    MI er nå tyst. Min MI25 uten den ekstra strømforsyningen er noe av det stilleste jeg har vert borti.

    Uansett, er ikke dette så vanskelig synes jeg.
    Få bort jordfeil så er du i mål.

    Vertfall hvis du da ikke har en "nyere" trafo ute i stolpen fra høyspent. Har du gammel en fra 60-70 tallet og en gammel ullvarefabrikk med like gamle maskiner kan jeg være med på at det kanskje merkes på produkt som ikke er laget slik de bør.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    MI er nå tyst. Min MI25 uten den ekstra strømforsyningen er noe av det stilleste jeg har vert borti.

    Uansett, er ikke dette så vanskelig synes jeg.
    Få bort jordfeil så er du i mål.

    Vertfall hvis du da ikke har en "nyere" trafo ute i stolpen fra høyspent. Har du gammel en fra 60-70 tallet og en gammel ullvarefabrikk med like gamle maskiner kan jeg være med på at det kanskje merkes på produkt som ikke er laget slik de bør.
    Her er alt nytt. Målt kontinuerlig i nær halvannet år både av netteier og sintef.
    Jordfeil er registret og den har ingen innvirkning på lyden.
    Jordfeil var tilstede også med noratel trafoene i bruk. Ingen forskjell med eller uten.
    Hadde i utgangspunktet ujordet anlegg. En stund jukset jeg og la opp jording til stereoen
    med bryter til jording.Ingen forskjell med eller uten.

    Ser enkelte måler spenning mellom fasene og jord og måler ulikheter.
    Her er det kapasitansen i nettet som varierer ,
    helt normalt, men blir forskjellene opp mot 20% tyder det på jordfeil.

    Blir vel litt rart dette med MI preampen.Dersom dev 15000 Kr ekstra ikke høres,hvorfor bruke pengene på det da.
    Kunne like så godt brukt de på en kabel
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her er alt nytt. Målt kontinuerlig i nær halvannet år både av netteier og sintef.
    Jordfeil er registret og den har ingen innvirkning på lyden.
    Jordfeil var tilstede også med noratel trafoene i bruk. Ingen forskjell med eller uten.
    Hadde i utgangspunktet ujordet anlegg. En stund jukset jeg og la opp jording til stereoen
    med bryter til jording.Ingen forskjell med eller uten.

    Ser enkelte måler spenning mellom fasene og jord og måler ulikheter.
    Her er det kapasitansen i nettet som varierer ,
    helt normalt, men blir forskjellene opp mot 20% tyder det på jordfeil.

    Blir vel litt rart dette med MI preampen.Dersom dev 15000 Kr ekstra ikke høres,hvorfor bruke pengene på det da.
    Kunne like så godt brukt de på en kabel
    Jeg vet ikke om det høres eller ikke.
    Har ikke testet det.
    Poenget mitt var at min pre er tyst.
    Men denne ekstra er vel laget bare for få det optimale for de som vil ha det?

    Hva sliter du med hjemme da?
    Hva er plagene?

    Hvilke produkt og kabler kjører du?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om det høres eller ikke.
    Har ikke testet det.
    Poenget mitt var at min pre er tyst.
    Men denne ekstra er vel laget bare for få det optimale for de som vil ha det?

    Hva sliter du med hjemme da?
    Hva er plagene?

    Hvilke produkt og kabler kjører du?
    Hva mener du med at din pre er tyst? At den renser opp dersom det er problemer med strøm / jordfeil, eller at den er tyst i den forstand at det er en meget god pre med gode spesifikasjoner som ikke tilfører kjeden i et oppsett noe ekstra støy under normale driftsforhold?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om det høres eller ikke.
    Har ikke testet det.
    Poenget mitt var at min pre er tyst.
    Men denne ekstra er vel laget bare for få det optimale for de som vil ha det?

    Hva sliter du med hjemme da?
    Hva er plagene?

    Hvilke produkt og kabler kjører du?
    Har ikke hatt plager med lyden på leeenge.
    Litt nå,men det går over så snart bilen er ferdig ladet.
    Ellers så bruker jeg sorte lakrissnorer og en litt tykkere til poweramp.

    Strømkabler fra Electrocompanit, Supra, LMC fat etc er borte.
    Jeg måler/målte strømkablene, men det trengs ikke lenger, forskjellene forsvant plutselig

    Signalkabler er rimeligste DH lab, Silver Sonic BL-1 og biltema.
    Belles 28a ref og 350a ref V2, Heed Obelisk dac, Bluesound og Benz Ebony L
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hatt plager med lyden på leeenge.
    Litt nå,men det går over så snart bilen er ferdig ladet.
    Ellers så bruker jeg sorte lakrissnorer og en litt tykkere til poweramp.

    Strømkabler fra Electrocompanit, Supra, LMC fat etc er borte.
    Jeg måler/målte strømkablene, men det trengs ikke lenger, forskjellene forsvant plutselig

    Signalkabler er rimeligste DH lab, Silver Sonic BL-1 og biltema.
    Belles 28a ref og 350a ref V2, Heed Obelisk dac, Bluesound og Benz Ebony L

    Men nå låter det fortreffelig selv med bil til lading.
    Kan støystrømmene ha sett sitt snitt til å ta en tur til en av naboene?;)
    Kanskje en vel så god forklaring som denne Bruno Putzeys , eller bedre også?

     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva mener du med at din pre er tyst? At den renser opp dersom det er problemer med strøm / jordfeil, eller at den er tyst i den forstand at det er en meget god pre med gode spesifikasjoner som ikke tilfører kjeden i et oppsett noe ekstra støy under normale driftsforhold?
    Ja det siste. F. eks hadde jeg noen lettdrevne høyttalere Spendor A9
    Der hørte en enkelt hvis en Pre ikke var stille. Ingen var det, frem til jeg fikk MI i hus. En hørte enkelt og støy fra rør pre til ca 120.000 av anerkjent merke.
    Erfaringsmessig så er det produktene sin feil hvis det ikke er stille på fullt volum uten signal.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ja det siste. F. eks hadde jeg noen lettdrevne høyttalere Spendor A9
    Der hørte en enkelt hvis en Pre ikke var stille. Ingen var det, frem til jeg fikk MI i hus. En hørte enkelt og støy fra rør pre til ca 120.000 av anerkjent merke.
    Erfaringsmessig så er det produktene sin feil hvis det ikke er stille på fullt volum uten signal.
    Når jeg hadde klasse A monoblokker så suste det også godt i diskantene, ikke skjedd siden jeg har byttet de ut med klasse D og siden ikke sett meg tilbake. Var innom en klasse AB en gang til irundt 30K som jeg tenkte kunne erstatte Lyngdorf integrert, men den var ikke i henhold (støyet til og med når volumet ble justert og ja den var helt ny men noe mekanisk digitalt volum som var dårlig designet og det verste jeg har opplevd og det smalt godt når den ble skrudd av eller på, enda verre enn det klasse A oppsettet jeg hadde før, der var det litt støv i potmeteret til volumhjulet etter noen års bruk).
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg hadde klasse A monoblokker så suste det også godt i diskantene, ikke skjedd siden jeg har byttet de ut med klasse D og siden ikke sett meg tilbake. Var innom en klasse AB en gang til irundt 30K som jeg tenkte kunne erstatte Lyngdorf integrert, men den var ikke i henhold (støyet til og med når volumet ble justert og ja den var helt ny men noe mekanisk digitalt volum som var dårlig designet og det verste jeg har opplevd og det smalt godt når den ble skrudd av eller på, enda verre enn det klasse A oppsettet jeg hadde før, der var det litt støv i potmeteret til volumhjulet etter noen års bruk).
    Forsterkeren er en ting.
    Men mate den med skikkelig pre så ville det gjerne ha vert stille..
    Den gamle Doxa 70SE var knuskstille på Spendor A9 med MI pre

    Smelle i høyttalere ved av og på skal det ikke være. Da er det noe defekt med effekten.

    Men tippe klasse D er mindre plaget ja.
    Uansett fremtiden
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sus i høyttaler har lite med at "nå låter det ræva". Her er det tyst, ingen sus.
    Her er det en del som snakker om forskjellige verdener. Blir litt som om en snakker om båt og noen svarer som om det snakkes om bil.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkeren er en ting.
    Men mate den med skikkelig pre så ville det gjerne ha vert stille..
    Den gamle Doxa 70SE var knuskstille på Spendor A9 med MI pre

    Smelle i høyttalere ved av og på skal det ikke være. Da er det noe defekt med effekten.

    Men tippe klasse D er mindre plaget ja.
    Uansett fremtiden
    Monoblokkene så suste det litt i diskant selv om jeg foret den med klasse D pre til å begynne med (integrert amp).
    Når det smeller så tyder det på at det ikke er soft-start på forsterker, man forventer at det er innebygget i en amp lagd på denne siden av 2010-tallet. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Monoblokkene så suste det litt i diskant selv om jeg foret den med klasse D pre til å begynne med (integrert amp).
    Når det smeller så tyder det på at det ikke er soft-start på forsterker, man forventer at det er innebygget i en amp lagd på denne siden av 2010-tallet. :)
    Jojo.. Men i følge en produsent skal det ikke smelle på tross av at det mangler. Bare litt forsiktig.. Smell det, er det noe gæli.
    😊
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Sus i høyttaler har lite med at "nå låter det ræva". Her er det tyst, ingen sus.
    Her er det en del som snakker om forskjellige verdener. Blir litt som om en snakker om båt og noen svarer som om det snakkes om bil.
    Det var vel pga strømsnakk at en havnet inn på det temaet.

    Hvis det plutselig låter reva, ta en tur ut og glem anlegget den dagen
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Susing og høyttaler følsomhet har vel også litt å gjøre med hvor høy gain på forsterkere det er.
    På min Anaview AMS 0100 kl.D med lav gain er det ingen antydning til sus på drivere med 110 dB følsomhet.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel pga strømsnakk at en havnet inn på det temaet.

    Hvis det plutselig låter reva, ta en tur ut og glem anlegget den dagen
    Da hadde det blitt mil etter mil 24/7 i mange år. Viser at du null erfaring om hva det dreier seg om og skjønner ingenting om problematikken.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det med strøm er veldig enkelt men hvordan fotklare døvblinde uten armer at de ikke har skjønt noe som helst...?

    Hvor mye disse beskrevne "strømproblemene" faktisk påvirker "fien" virker merkelig. En faktor må være komponenters dårlige -/fi design, uber unter vor unt swishen...

    Anbefaler alle å skaffe seg Sten Bendas utmerkede referanseverk "störningsfri elektronik".


     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det med strøm er veldig enkelt men hvordan fotklare døvblinde uten armer at de ikke har skjønt noe som helst...?

    Hvor mye disse beskrevne "strømproblemene" faktisk påvirker "fien" virker merkelig. En faktor må være komponenters dårlige -/fi design, uber unter vor unt swishen...

    Anbefaler alle å skaffe seg Sten Bendas utmerkede referanseverk "störningsfri elektronik".


    Så 10 - 15 år med tung forskning på supraharmonics har vært bortkastet. De kunne tatt kontakt med deg og fått alle svar på strak arm. Utrolig.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Artig å se at dette med strøm eller jordfeil eller hva det måtte være engasjerer like mye for de med og uten problemer. Ble først interessant for meg når problemene kom etter husbytte, tror ikke jeg hadde ofret dette mye energi ellers. Er jo bare en trist del av hobbyen dette som jeg ikke unner noen.

    Mange påpeker dårlig bygget utstyr men ingen peker på hva som er bra (bortsett fra ASR Emitter og at Switchmode skal være bra).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så 10 - 15 år med tung forskning på supraharmonics har vært bortkastet. De kunne tatt kontakt med deg og fått alle svar på strak arm. Utrolig.
    Så mine 50 år in the field er helt bortkastet, er det det du prøver å si?. Det du prøver å formidle henger ikke på en telefonstolpe en gang serru...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Så mine 50 år in the field er helt bortkastet, er det det du prøver å si?. Det du prøver å formidle henger ikke på en telefonstolpe en gang serru...
    Kunnskap, utdanning og erfaring innenfor fagfelt innenfor noe med elektriske apparater er noe som blir sett ned på innpå her, har du ikke fått med deg det!? :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Så mine 50 år in the field er helt bortkastet, er det det du prøver å si?. Det du prøver å formidle henger ikke på en telefonstolpe en gang serru...
    Vel med det erfaringsgrunnlag og kunnskap hvorfor henge her på sentralen med de kunnskapsløse i stedet for på AES og IEEE
    og løse de store problemene.
    For egen del er tilbakemeldingene fra de som jobber med dette i det daglige at forståelsen min er god, og jeg vet det er store huller i kunnskapen min. Men støy, påvirkning og opphav jeg trygg på.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da hadde det blitt mil etter mil 24/7 i mange år. Viser at du null erfaring om hva det dreier seg om og skjønner ingenting om problematikken.
    Strøm er ikke noe hokus pokus når det gjelder hifi
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Strøm er ikke noe hokus pokus når det gjelder hifi
    Da regner jeg med at du skjønner dette også. Om det er stereoen, TV, kritisk medisinsk diagnose utstyr eller lab utstyr
    så er årsak og virkning temmelig den samme. Mentorene hennes er inne på medisinsk utstyr.

    Eller har du en annen teknisk forklaring på at støystrømmene fra ladingen av elbilen plutselig tok en annen vei enn inn i stereoen og lyden ble svært så bra? Eller skal strømforsyningene til hifi være så mye bedre enn annet kritisk utstyr?


    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
    dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
    nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
    skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
    utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
    med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
    bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
    50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
    30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
    alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
    filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
    lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
    drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
    dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv. Dessa supratonsstömmar kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
    finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.

    Att begränsa eller filtrera dessa supratoner är såklart tekniskt möjligt men det skulle också innebära större och dyrare produkter samt
    ökade problem för elnätskommunikation. Det jobbas på att sätta rimliga och rättvisa standarder och gränsvärden men ännu återstår en
    hel del arbete. Jag bifogar en föreläsning jag gav för Elsäkerhetsverket på svenska som handlar om supratoner (några figurtexter är på
    engelska men det kanske går bra ändå). Det är kanske svårt att få ut något av bara bilderna men har du ytterligare frågor är det bara att
    du hör av dig igen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn