Ønsker anbefaling Nå låter det ræva!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hva har skjedd , etter litt øl til middag satt jeg på anlegget, Hotel California fra Tidal,
    . Det låter ullent uoppløst og grøtete , hva f@en er det som har skjedd ?
    Har jeg bare lurt meg til å tro at det låter ok, mens det egentlig bare er så bedritent. Har ikke spilt på et par uker , men en slik nedtur har jeg ikke hatt på lenge.
    Rett og slett tam og kjedelig lyd ..
    Hva foregår?
    Kanskje jeg må sette på noe vinyl...

    PS kona sa det låter som det er inni en boks..
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For lite øl, av rett type?

    Er vel bare å vente til i morgen, til alle komponenter er ferdig oppvarmet, og du klarer å slappe av når du sitter deg foran anlegget.
    Merker selv at jeg får mer ro på kvelden, når roen senker seg!
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.269
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Som noen av de "seriøse" hifisjappene først sier.. «snu støpselet i stikkontakten og prøv igjen»
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    For lite øl, av rett type?

    Er vel bare å vente til i morgen, til alle komponenter er ferdig oppvarmet, og du klarer å slappe av når du sitter deg foran anlegget.
    Merker selv at jeg får mer ro på kvelden, når roen senker seg!
    Bedre dagen derpå? Morgenstund med ull i munn, tungt hode, von anger og uvel i kroppen, ristede hender som gjør det umulig å få pickup ned på platen på skikkelig vis. Nei, da må han vente til søndag ettermiddag. Så da er hele spille helgen ødelagt. 😁.

    Eneste som kan redde lørdagen som spille dag er "seven- seven". Det lærte jeg til sjøs.
    Vidunder kur.
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Dårlig strøm til anlegget i dag? Kanskje naboen lader Teslaen.
    Det har jeg slitt mye med i Oslo. Prøvde alle tilgjengelige strømremedier men det hjalp ikke på problemet. Kjører nå på batteridrift og endelig så låter det likt hver dag. 😊
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har personlig aldri merket noe forskjell på lyden etter når på døgnet jeg spiller.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Har personlig aldri merket noe forskjell på lyden etter når på døgnet jeg spiller.
    Godt nett hos deg antakelig. Hos meg varierer det faktisk mest med årstider. Absolut best på de varmeste måneder av året. Og det er jo helt feil i forhold til hobbyen som blomstrer mest i mørke tider. Vinterstid hjelper det som regel med natt, men da sover jeg stort sett. Kan egentlig høre hvordan kompressoren på kjølerommet sliter når det er dårlig strøm. Jobber kompressoren som den skal er det god lyd i stereoen og.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Godt nett hos deg antakelig. Hos meg varierer det faktisk mest med årstider. Absolut best på de varmeste måneder av året. Og det er jo helt feil i forhold til hobbyen som blomstrer mest i mørke tider. Vinterstid hjelper det som regel med natt, men da sover jeg stort sett. Kan egentlig høre hvordan kompressoren på kjølerommet sliter når det er dårlig strøm. Jobber kompressoren som den skal er det god lyd i stereoen og.
    Eksakt samme problem hos meg. Spiller bra på sommeren, men til høsten og vinteren så kommer de dårlige dagene. Noen dager så kunne det låte så jævlig at jeg ikke giddet å bruke stereoen I lange perioder.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Synd produkter som kan funke er så h.... dyrt.
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Ja det er svært dyre løsninger hvis denne type problemer skal bekjempes. Min løsning er dyr, men levetiden er minst 20 år lover produsenten. Tar man det med i regnestykket så er det jo lett verdt det.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Godt nett hos deg antakelig. Hos meg varierer det faktisk mest med årstider. Absolut best på de varmeste måneder av året. Og det er jo helt feil i forhold til hobbyen som blomstrer mest i mørke tider. Vinterstid hjelper det som regel med natt, men da sover jeg stort sett. Kan egentlig høre hvordan kompressoren på kjølerommet sliter når det er dårlig strøm. Jobber kompressoren som den skal er det god lyd i stereoen og.
    Jeg opplever det samme hos meg. Vinteren låter det veldig ofte svært dårlig p.g.a. dårlig strømforsyning, mens beste tiden på året er når røkla er på sommerferie. Har prøvd mye strømrensegreier men selv om dette hjelper litt i varierende grad er det ikke godt nok. Hører dette problemet hos de fleste jeg har vert på demoer hos også her i distriktet. Er overbevist om at det eneste som vil hjelpe er batteridrift, men dagens løsninger koster 500k og er uaktuelt....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Dyrt anlegg er alltid løsningen, dessverre ....
    Ikke dyrt anlegg, men batteridrift for et større anlegg koster med dagens løsninger som er tilgjengelig, rundt 500k. Ref. Stromtank....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Tror nok dette har mest med kildemateriale å gjøre, og ikke at det er strømrelatert.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tviler på at Balle's problem er strøm relatert.
    Jeg har selv bodd på 10-12 forskjellige adresser i Oslo de siste 40 år og har aldri hatt noe hifi strøm trøbbel.

    Det kan nok være dagsform som spiller deg et puss.
    Hifi psyke-nevrosens veier er uransakelige.

    ...eller, du har ved et uhell kommet borti en tullete innstilling på Trinnov DSP boksen din.
    Dobbelt sjekk alle justeringer/innstillinger, eventuelt bruk målemic på nytt om du har flyttet på høyttalerne siden forrige måling.

    Selv måler jeg ALLTID på nytt om jeg har flyttet på eller endret noe i DIY riggen.
    Gjør du ikke det, vil det alltid låte ræva.

    ...eller, kjøp eller bygg noe annet. ;) 😜
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er Bergfinn som er nærmest problemet her. Siden stuen brukes til beboelsesrom også så må jeg ved seriøs lytting flytte høyttalere ut fra vegg og sette lyttestol på riktig plass. Siste måle og lytteøkt endte med på dra høyttalerne 30cm lenger fram enn standarden min og lytteposisjon også 20 cm mer mot høyttalerne. Trinnov var justert med multipunktmåling med dette oppsetter.
    Når jeg så prøvde å sette opp plassering igjen -med lasermåler - låt det rævva både med og uten korreksjon.

    Så jeg gikk da tilbake til en tidligere plassering med høyttaler 30cm næremere frontvegg og lyttestol 20cm nærmere bakvegg .
    Da ble det klart bedre, men kan også ha noe å si at jeg underveis også tok en drink i sofaen og klina litt med min kone.

    Tror ikke jeg er ferdig med å utforske dette..lyden altså. Men orker ikke hente de andre høyttalerne jeg har lånt bort(Virgo II), for jævlig tungt opp trappene der de står nå, må heller ødelegge ryggen på å få opp sommerdekkene fra kjelleren)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.890
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Høyttalerplassering kan utgøre alt mellom himmelen og ræva , så det høres ut som du har årsaken der.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Trodde slike pauser fra anlegget skulle gi en opptur når en satt seg ned i lytteposisjonen igjen. Pleier det her i hvert fall, men det går som regel et døgn før jeg gidder høre på det etter det er påslått igjen. Da er både psyken min og temperaturen på anlegget på plass.

    Etter at anlegget har vært avslått i noen dager nå, slo jeg det på kl 05.00 i morres og skal nyte musikk etter en helg i Arendal(blir vel søndag ettermiddag/kveld) Kommer med tilbakemelding om det ble magisk. ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Skjønner ikke dette med "oppvarming" av anlegget jeg. Her låter det helt perfekt 4 sek etter power on. Jeg skrur alltid av når det ikke brukes også.

    Låter det skit så er det huet mitt det er noe feil med tror jeg. Sinnstilstand og stressnivå har nok stor påvirkning på hvor bra det låter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Stress har mest påvirkning på lyd hos meg - uten tvil. Det gjelder både når jeg skal lytte til musikk og ikke minst i jobbsammenheng.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Balle er ingeniør og måleekspert. Flytter han på høyttalerne vet han veldig godt hvilken konsekvenser det kan få. Her tenker jeg umiddelbart dagsform, pollenallergi og varmeslag.

    -BB-
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Til dere som har kjøpt dere anlegg som har såpass store presentasjons-forskjeller at det kan låte som himmel og helvete avhengig av strømnettet, hvorfor i all verdens rike har dere endt med å handle så dumt, selg dritten og få dere et anlegg som låter ok året rundt og til alle døgnets tider.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dere som "sliter med strømnettet"... kan dere ikke bare kjøre skiten på batterier da? Løsningen er enkel. Litt solid 12V bank som gjerne lades av et solcelle anlegg, og en god 12V til 230V inverter.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Ikke så store forskjeller, nyanser og kaldt anlegg låter fortsatt ok og bedre en nesten alt annet jeg har hørt. Magien kommer når det er gjennomvarmt. Folk med anlegg satt opp i vanlige rom kan jo ikke høre dette da det er middels ytelse hele tiden.

    Helt ok at dere tror det er hode mitt. Faktisk en viktig ting å ha med seg på "turen"
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Ikke dyrt anlegg, men batteridrift for et større anlegg koster med dagens løsninger som er tilgjengelig, rundt 500k. Ref. Stromtank....
    Trenger ikke nødvendigvis å gå for toppmodellen. Jeg kjører 5 forsterkere, cd spiller, streamer, dac og switch på min S2500Q og etter en lyttekveld så er ikke forbruket mer enn 20%. Men det er klart, hvis man har store klasse A forsterkere og liker å spille veldig høyt over lang tid så blir saken anderledes.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ørevoksens viskositet endres med temperatur og dermed dens lydabsorberende egenskap. Har du klippet plenen og tatt en øl er du så varm i nepa at alt over 7 khz er som sunket i myra. Jeg er sikker på at minst 5 personer i Kina er enig i dette.
     

    Vedlegg

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke så mye på strømeffekter her hos meg , selv med heis og cafedrift i 1 etasje i bygården .( kjølerom og aggregater osv)
    Forsterkeren som er Klasse A blir ganske varm men etter 1 time har den nådd stabil driftstemperatur . Tror rett og slett at det har med plassering og lydtilvenning å gjøre. Så det betyr jo at om førsteinntrykket etter en 10dagers lyttepause ikke er bra , så må det forbedringer til.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn