Ønsker anbefaling Nå låter det ræva!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hva i helvete er det som skjer her no!,
    Vis vedlegget 728555
    jeg krysset av for bedre lyd og så fikk jeg disse dustene??!!
    jeg hater jo MDG…har jeg brukt feil EQ.
    Du må huske på at dette handler om utvalgte saker i partiprogrammet. Når de står med skjegget i postkassa og enten ikke evner eller rett og slett ikke er interessert i å gjennomføre løftene sine rakner en slik test temmelig raskt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis en ser bortfra skrivefeil fra kinesiske mobil, var det morsomt?

    En får den hjelpen en treng. Ingen problem.
    Men nå er jeg dataintrisert og slike ting, så mulig det er enklere for meg.?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en ser bortfra skrivefeil fra kinesiske mobil, var det morsomt?

    En får den hjelpen en treng. Ingen problem.
    Men nå er jeg dataintrisert og slike ting, så mulig det er enklere for meg.?
    Ja, det er et fitteri å måle riktig, tolke målinger korrekt OG få adekvat fjernhjelp.

    Ikke kan man tolke lydkvalitet basert på en singel måling i lytteposisjon og man kan heller ikke uten videre korrigere høyttaler særlig godt uten å ha en viss forståelse for betydningen av refleksjoner, spredning, gating og avstand. Et mareritt hele greien når man ikke kan ta høyttaler med ut i friluft for skikkelige målinger.

    Grunnen til at jeg lo var fordi jeg har dillet noe sinnssykt med målinger de siste dagene for å finne delefrekvenser/flanker, timing og generell EQ. Alt annet enn enkelt i en vanlig stue. 😡
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er et fitteri å måle riktig, tolke målinger korrekt OG få adekvat fjernhjelp.

    Ikke kan man tolke lydkvalitet basert på en singel måling i lytteposisjon og man kan heller ikke uten videre korrigere høyttaler særlig godt uten å ha en viss forståelse for betydningen av refleksjoner, spredning, gating og avstand. Et mareritt hele greien når man ikke kan ta høyttaler med ut i friluft for skikkelige målinger.

    Grunnen til at jeg lo var fordi jeg har dillet noe sinnssykt med målinger de siste dagene for å finne delefrekvenser/flanker, timing og generell EQ. Alt annet enn enkelt i en vanlig stue. 😡
    Hehe.. Jojo litt stress skal det jo være.
    Men så jevla vanskelig? Nja.. Men tar tid å finne ut, men det er ikke vanskelig. 2 forskjellige ting det, tar tid og vanskelig 😉
    Ut? Hvorfor skal du ha de ut?
    Du kan kjøpe høyttalere til båt å ha ute 😜
    Nei, du slippe ikke unna å justere høyttalere uten måling. De må jo justeres etter hørselen først. Lurt å merke av hvor de da blir plassert.
    Så kan en måle.. Henger det på greip mot det en hører?
    Hvis ikke, kast måleutstyret og nyt lyden 😁
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enhver som hevder dette har ikke skjønt spesielt mye når det kommer til måleteknikk.
    Det er enkelt fordi en får hjelp av dere som kan det.
    Det var poenget mitt.

    Eller skal vi si, det oppleves enkelt da
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enhver som hevder dette har ikke skjønt spesielt mye når det kommer til måleteknikk.
    Og en annen ting..
    Alle dere som måler, maser jo på alle andre at de må kjøpe måleutstyr å sette igang. Det er ikke noe hokus pokus da den finnes så mye info.. Youtube osv, her inne får en hjelp.. Osv

    Men nå ble det plutselig kjempevanskelig?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sitt her med mobil og en 3 åring rundt meg..
    Så noe stress å se og skrive..
    Har du tegnet den selv?

    Har du glatting på disse målingene?
    1/3 oktav.
    Dette er en måling jeg har gjort hos en av HFS sine mer profilerte medlemmer for en del år sida.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Så over til tolkningen. Er det bare en dårlig høyttaler? Er noe defekt? Støy i rommet? Nettstøy? Dårlig impedansmatching? Romrefleksjoner? Jordsløyfe?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Skulle nesten tro det var en bulk i domen
    Nemlig. Vifa dome som var trøkt flat og skrukkete.

    Vedkommende slet med "hard lyd", og piano som skurret. Hifi-pusherne solgte selvsagt på han kabler i alle retninger, strømfiltre osv.. uten at det hjalp nevneverdig...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, men hva skyldes det?
    Enten har høyttalerne dine en heving i bassen eller det er rommet ditt eller begge deler.
    Demper du 1 refleks punktene vil det hjelpe uansett.
    Om det er nok? Har høyttalerne dine heving I diskanten så gjør mange det for å imponerer, da vi vil oppleve det som at den har masse detaljer.. Vi hører jo detaljer enklere når vi får mer volum/db.
    Mistenker at alt dette vet du og bare vil teste meg..
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sliter med trafikkstøy fra E39
    En hører det når alt er avslått.
    Kanskje en får mer drag i anlegget når lastebilene suser forbid?
    Spiller litt mer med ro når Teslaen fer forbid?
    Hmm.. 🤔
    Eg har ikkje støy. Borsett frå eit relativt intenst regnver akkurat no.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enten har høyttalerne dine en heving i bassen eller det er rommet ditt eller begge deler.
    Demper du 1 refleks punktene vil det hjelpe uansett.
    Om det er nok? Har høyttalerne dine heving I diskanten så gjør mange det for å imponerer, da vi vil oppleve det som at den har masse detaljer.. Vi hører jo detaljer enklere når vi får mer volum/db.
    Mistenker at alt dette vet du og bare vil teste meg..
    Poenget var ikke å teste noen om noe som helst, det var mest for å poengere at det å tolke målinger ikke er enkelt i det hele tatt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Men måler det med store avvik i frekvensrespons så låter det ikke homogent.
     

    elcapitano

    Fersking
    Ble medlem
    21.05.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Lillestrøm
    Hva har skjedd , etter litt øl til middag satt jeg på anlegget, Hotel California fra Tidal,
    . Det låter ullent uoppløst og grøtete , hva f@en er det som har skjedd ?
    Har jeg bare lurt meg til å tro at det låter ok, mens det egentlig bare er så bedritent. Har ikke spilt på et par uker , men en slik nedtur har jeg ikke hatt på lenge.
    Rett og slett tam og kjedelig lyd ..
    Hva foregår?
    Kanskje jeg må sette på noe vinyl...

    PS kona sa det låter som det er inni en boks..
    I motsetning til mange gode forslag her, tror jeg dette er noe vi alle sliter med! Når jeg finner løsningen tar jeg patent og trekker meg tilbake til en øy, et eller annet sted!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et par til, som igjen eksemplifiserer målinger og hvor villende de kan være.

    Hvilken av disse to oppsettene låter best...?

    ex4.png


    ex5.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Begge har sine feil men jeg tror jeg ville foretrukket den øverste. Var for, for mye rundt 1khz og synes lite i grunntonen kan få ting til å låte tynt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En frekvensrespons sier i grunn veldig lite om viktige ting som refleksjoner, forvrengning osv. Sannheten ang de to grafene er at begge er tatt i nærfelt og såkalt ekkofri. Det ene oppsettet låt veldig bra, det andre var total katastrofe. Forskjellen lå i rommet og ikke noe annet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Høyttaler til ca 500k in room..... Utsagnet om at "man får hva man betaler for" virker ikke helt rimelig i dette tilfellet.

    ex6.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    En frekvensrespons sier i grunn veldig lite om viktige ting som refleksjoner, forvrengning osv. Sannheten ang de to grafene er at begge er tatt i nærfelt og såkalt ekkofri. Det ene oppsettet låt veldig bra, det andre var total katastrofe. Forskjellen lå i rommet og ikke noe annet.
    Derfor må en jo se på litt mer enn bare frekvensresponsen for å se det store bildet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Hører lett tonale forskjeller i forhold til temp i rommet
    Temperaturvariasjoner i rommet og i komponentene + dagsform/tilstand på hørsel tipper jeg står for veldig mye av opplevde lydforskjeller.
    Å gå helt bananas med fokus på strøm og måling av denne må da være en kilde til mye dårlig søvn og irritasjon? Jeg påstår ikke at det ikke er forskjell. Fyren som hadde el-kontroll her sist sa bare "klart det kan gi utslag" som om det skulle være den naturligste ting i verden, da jeg spurte han om dette. Selv har jeg tykke nok strømledninger og prøver å holde de litt unna signal og høyttalerkabler. Så får det stå til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn