Ønsker anbefaling Nå låter det ræva!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Forklar? målingen stopper jo ved 200 Hz.

    Sikkert bare en dipp rundt 200 hz sjelden det ruller av ved 250 hz
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Forklar? målingen stopper jo ved 200 Hz.

    Sikkert bare en dipp rundt 200 hz sjelden det ruller av ved 250 hz
    Ja.. Men utfra ditt svar begynte jeg å lure. Men ok.. Du tenker slik ja.. Da er jeg med
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    269 000 kr, jøje meg!! er du importøren?. ja ja kun 1000 kr mnd for god lyd i 20år kanskje
    Hehe, nei jeg er ikke importøren. Er kommet i 50 års krisa! Kompiser kjøper dyre båter og sportsbiler. Jeg kjøper hifi. :ROFLMAO: Jeg hadde ikke så mye valg hvis jeg skulle fortsette med denne fine hobbyen. Har så utrolig dårlig lyd på de dårlige dagene at jeg har vært nær ved å gi opp flere ganger. Så jeg tok et valg, selg alt eller invester i batteridrift.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    He he da står vel resten av anlegget i stil også, har nettop måttet betale 300k for nytt tak og nå kommer det 100k på rep av badegulv, så hifi investeringen kan jeg ikke unne meg på noen år . Tenk om hvisom,,, grr ærsj . Dårlige entreprenører burde henges..
     
    Sist redigert:

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Joda det begynner å bli bra. Er utrolig befriende å oppleve identisk godlyd hver dag. Er ikke bortskjemt med det, så jeg er ikke i tvil om at dette blir løsningen for flere som er i samme båt som meg.

    Edit: Det var denne artikkelen som fikk meg på sporet: http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0218/Stromtank_S2500_Battery_Power_Review.htm Ufattelige gode tilbakemeldinger. Jeg har også testet mye av de andre merkene som lager strømrensere, og jeg må si meg enig med testeren. Dette er noe helt annet. :)
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Joda det begynner å bli bra. Er utrolig befriende å oppleve identisk godlyd hver dag. Er ikke bortskjemt med det, så jeg er ikke i tvil om at dette blir løsningen for flere som er i samme båt som meg.
    Kunne sikkert hvert en løsning ser man bort fra prisen og betalingsevnen. Godt å høre det var riktig medisin for deg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, nå i dag låter det fint her.. hv har jeg gjort , tja. Si det , i allefall var en setting lang inne i DSP satt til «squared Modulus « og jeg endret til default « Modulus»,,men det skulle da ikke virke på lyden når DSP er i bypass Mode?
    Ellers så er strømstøyen nede på 125mV på Alphalabs nettmeter, det er lavt til å være hos meg. 300mV tilsvarer 0 på Isotek sin måler.. Med en viss PC på i et annet rom lagt vekke spretter Alphalabs meter på til 500, bajog nettfilter stopper ikke det, Men en Bajog dreper mye støy fra TVen kurs (frA 700mV til 125mV).. for de som heller mot strøm som forklaring.
    240VAC her i dag..

    Og som ikke det er nok at lyden her bedret seg, nå er også bygget jeg bor i kåret til et av Oslos vakreste av Arkitekturoprøret. I dag blir det øl til middag altså!

    Arkitekturopprøret, Arkitektur | Hva er Oslos fineste bygg? Her er Arkitekturopprørets favoritter (ao.no)



     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Hvilket bygg?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det! Men mange innlegg var veldig opptatt av det - strøm altså-så da gav jeg den info jeg hadde.
    EDIT
    Litt artig å måle hvor og hvordan diverse ting slår ut på målingen. Anlegget virker uberørt av støymål resultatet
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det! Men mange innlegg var veldig opptatt av det - strøm altså-så da gav jeg den info jeg hadde.
    EDIT
    Litt artig å måle hvor og hvordan diverse ting slår ut på målingen. Anlegget virker uberørt av støymål resultatet
    Tror du har rett i det hos 98% av almuen. Bruker selv en forsterker på hytta som jeg var skeptisk til grunnet lav dempefaktor og høy forvrengning og var redd forvregningsfaktoren skulle bli så høy at det ble hørbart. Viste seg å ikke være et problem i det hele tatt for mine ører. MAO skal det ganske mye forvregning til før vi plages av det.

    Noe annet når det er snakk om forferdelig signalforvregning som gjør i utgangspunktet utsøkt lyd til ikke hørbart. Godt å se at målbare forhold innenfor "normale driftsforhold" ikke påvirker lyden. Da kan de fleste slappe av å legge penger der hvor de bør brukes å slippe fokusere på shiiit.

    Utrolig fet bygning du bor i @Balle Clorin
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde min accuphase rett i veggen vs rett i Isovolten. Alt sitter i hodet. Bare tull og tøys at lyden blir litt renere og lydbildet blir større, når forsterkern er koblet til AI Isovolt,...nei. bare innbilning og Placebo. :D:cool:
    Jeg innrømmer det ihvertfall. ;)(y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har også vært med å prøve Isovolt i hjemmesituasjon , utgjør ingen forskjell lydmessig , men den endret litt på målt nettstøy.
    Har man ikke et problem blir ikke bedre av å bruke noe som fjerner et problem man ikke har….Hvordan det virker hvis man har et reelt problem kan jeg ikke si noe om..
     
    Sist redigert:

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Kan man ikke bare bruke en elbil med 220v uttak som batteribank og strømforsyning? :cool:
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er vel rundt 70 Kw batteri den. Så drar du 500 w i timen, så blir det 140 timer. Men bør ikke lade helt opp eller helt ut, så en 120 timer (?). Og dra du 250 w i timen, så blir det 240 timer. Osv
    Jeg har ei hytte med bilvei helt frem, men ikke strøm. Oppvarming (ved/gass) og matlaging (gass) gjør at det er ikke allverdens en trenger strøm til, så en slik løsning ville være veldig interessant. Da som et supplement til solcellepaneler osv.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @torf -Interessant. Hva skal man kjøpe montro? Stromtank eller elbil og bruke den som strømtank?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bilen er ikke dyrere enn et par skikkelige sett med audiofile HT kabler så det er jo ikke noe å tape :)

    PS: Hadde en reservasjon inne på den men "lot den gå"..
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er helt sikkert som Sync sier en inverter (minst) idenne kretsen og da går x-fien fort fra audiofil til nekrofil….
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    181
    Antall liker
    48
    Torget vurderinger
    2
    Ser mange sier at lyden blir dårligere om vinteren. Så hvilke faktorer kan spille inn på dette? Belastingen på strømnettet er større om vinteren og flere tilkoplede enheter som trekker strøm, kan jo ha en negativ innvirkning?
    Men en annen faktor som jeg ikke kan se noen nevner er hvordan luftfuktigheten påvirker lydens bevegelse. Som kjent er luften tørrere om vinteren. Kanskje ikke problemet for trådstarteren, men kanskje en løsning for noen vil være å kjøpe inn en luftfukter, eventuelt begynne på henge opp klesvasken til tørk i lytterommet istedenfor å bruke tørketrommel.

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ser mange sier at lyden blir dårligere om vinteren. Så hvilke faktorer kan spille inn på dette? Belastingen på strømnettet er større om vinteren og flere tilkoplede enheter som trekker strøm, kan jo ha en negativ innvirkning?
    Men en annen faktor som jeg ikke kan se noen nevner er hvordan luftfuktigheten påvirker lydens bevegelse. Som kjent er luften tørrere om vinteren. Kanskje ikke problemet for trådstarteren, men kanskje en løsning for noen vil være å kjøpe inn en luftfukter, eventuelt begynne på henge opp klesvasken til tørk i lytterommet istedenfor å bruke tørketrommel.

    Det er nevnt veldig mange ganger allerede, og for høyttalere i trevirke så tørker de også mer ut. Kjent problem med gitarer, på vinteren så blir trevirket for tørt og sprekker og bør helst holdes på irundt 50% luftfuktighet og da stabilt. Trevirke krymper med lav luftfuktighet. Hastigheten på lyd påvirkes også av luftfuktighet.
    Det som er interessant å se på er den relative luftfuktighet og hvordan den faktisk er påvirket av temperatur. Når det er kaldt ute og det i fyres inne, så blir det tørrere inne da man fortsatt har tilsvarende relative luftfuktighet ute som inne. Men lav luftfuktighet er jo bra mtp. muggsopp og hus.


    Men for enkelte så er jo kabler viktigere, de utgjør jo tross alt under en promille lydmessig. Sammenlignet med luft som utgjør prosenter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ser mange sier at lyden blir dårligere om vinteren. Så hvilke faktorer kan spille inn på dette? Belastingen på strømnettet er større om vinteren og flere tilkoplede enheter som trekker strøm, kan jo ha en negativ innvirkning?
    Men en annen faktor som jeg ikke kan se noen nevner er hvordan luftfuktigheten påvirker lydens bevegelse. Som kjent er luften tørrere om vinteren. Kanskje ikke problemet for trådstarteren, men kanskje en løsning for noen vil være å kjøpe inn en luftfukter, eventuelt begynne på henge opp klesvasken til tørk i lytterommet istedenfor å bruke tørketrommel.

    Har helt den modsatte opfattelse. Jeg mener lyden er bedst om vinteren når der er frost og tør luft.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ser mange sier at lyden blir dårligere om vinteren. Så hvilke faktorer kan spille inn på dette? Belastingen på strømnettet er større om vinteren og flere tilkoplede enheter som trekker strøm, kan jo ha en negativ innvirkning?
    Men en annen faktor som jeg ikke kan se noen nevner er hvordan luftfuktigheten påvirker lydens bevegelse. Som kjent er luften tørrere om vinteren. Kanskje ikke problemet for trådstarteren, men kanskje en løsning for noen vil være å kjøpe inn en luftfukter, eventuelt begynne på henge opp klesvasken til tørk i lytterommet istedenfor å bruke tørketrommel.

    Luftfuktighet har ingenting med saken å gjøre og i hvert fall ikke noe jeg klarer å høre forskjell på, så gode ører har jeg ikke. Mulig noen har.

    Når problemet oppstår vinterstid kan problemet også forsvinne fra det ene sekundet til det andre. Kan jo skyldes at belastningen på nettet blir mindre eller Teslaen til naboen sluttet å lade eller ventilasjonsanlegget til naboen med jordfeil har natt-senk og slo seg av, hvem vet. Luftfuktighet er langt mer stabilt en problemstrøm.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Luftfuktighet er langt mer stabilt en problemstrøm.
    Luftfuktigheten varierer fort med 30%+ på relativt kort tid og fra dag til dag, den er påvirket av både været og av temperatur. Lavtrykk og høytrykk kan jo ikke sies å være direkte stabile.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Luftfuktigheten varierer fort med 30%+ på relativt kort tid og fra dag til dag, den er påvirket av både været og av temperatur. Lavtrykk og høytrykk kan jo ikke sies å være direkte stabile.
    Og jeg vil aldri være i stand til å høre forskjellen. Dermed stabilt i forhold til oppfattet lydkvalitet for min del.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når problemet oppstår vinterstid kan problemet også forsvinne fra det ene sekundet til det andre. Kan jo skyldes at belastningen på nettet blir mindre eller Teslaen til naboen sluttet å lade eller ventilasjonsanlegget til naboen med jordfeil har natt-senk og slo seg av, hvem vet. Luftfuktighet er langt mer stabilt en problemstrøm.
    Første bud er å kjøre anlegget ujordet. Bruk en padde med jord - og jord komponentene felles, men bruk et ujordet stikk eller støpsel til padden. Ulike måter å løse det på.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Første bud er å kjøre anlegget ujordet. Bruk en padde med jord - og jord komponentene felles, men bruk et ujordet stikk eller støpsel til padden. Ulike måter å løse det på.
    Takk for konstruktiv tilbakemelding, det skal prøves.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Første bud er å kjøre anlegget ujordet. Bruk en padde med jord - og jord komponentene felles, men bruk et ujordet stikk eller støpsel til padden. Ulike måter å løse det på.
    Er ikke de fleste hifi apparater Class II, slik at jord i praksis ikke brukes?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke de fleste hifi apparater Class II, slik at jord i praksis ikke brukes?
    ... og du med det da mener at jordfeil/støy ikke skulle ha innvirkning på noen HiFi komponenter i det hele tatt?

    For egen del har jeg aldri hatt HiFi anlegg koblet til jordet kurs, og kjenner meg derfor heller ikke igjen i hva enkelte i ulike sammenhenger "sliter" med og opplever.
    Det samme gjelder forøvrig gitaroppsettene også. Mindre "unoter" der også enn hva andre formidler at de har.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    ... og du med det da mener at jordfeil/støy ikke skulle ha innvirkning på noen HiFi komponenter i det hele tatt?
    Hvis alt er Class II så ja. Da er jo jord bare en løs ledning som henger der.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er vel lovpligtigt med chassis jord via netstikket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn