Denne diskusjonen minner meg om da jeg satt på pub i Texas.
Der var også poenget å få sagt mest mulig i løpet av en kveld. Ingen fulgte med på hva de andre sa for noe og alle pratet bare svada i munnen på hverandre. En utrolig opplevelse for en kar fra bygda i Norge som ble sliten av det hele. Heldigvis var det rikelig med tilgang på smertestillende fludium i baren, og etter noen runder der endte jeg nok opp på samme nivå jeg også.
På de siste postene i dag så har det kommet frem en ny video av PS12 der Paul og tjukken snakker om produktet og utfører noen målinger. Skulle jo tro at det var interessant å si litt om denne videoen? Men neida. Den eneste kommentaren om videoen var også feil. Spenningen faller ikke 5V når han trekker strøm, men kun 0,4V. Det er jo ganske bra!
Det noen som mener at høy indre motstand i et batteri vil lade ut batteriet. Huh.. Der lærte jeg noe nytt gitt...
Det er noen som mener Tesla har 400 batterier. Huh... Så det er ikke 8265 stykker altså. Neivel.
Det er noen som mener at et instrument som kan måle strømnettet må koste over 100k før det kan måle med noe nøyaktighet opporer i frekvens. Akkurat ja.. Her tydeligvis sett feil jeg da...
Noen mener at måleinstrument med ADC på over 350kHz er spesialisert utstyr som de færreste har tilgang på. Akkurat ja. Så hver enkelt elev i VG2 elektroklassen min bare tuller med meg de da når de leverer rapporter på målinger opp til 1MHz gjort på de digitale scopene sine. Faen, lurt igjen...
Ymir har fremdeles ikke skjønt hva som skjer når Amir måler spenningsfall på P12 selv om jeg har forklart det to ganger. Amir har ikke peiling. Det er SÅNN det er altså. Akkurat ja..
Nei, jeg sier det hele tiden til elevene mine. Bruk internett. Der finner man svar på det meste!
Jeg må innrømme at jeg har en liten fetisj for sånne folk som Paul hos BS Audio. Synes forøvrig det er festelig å diskutere litt med flat-earthere også. Det er utrolig interessant hvordan enkelte med stor overbevsning får seg til å tro på de rareste ting.
Men tilbake til videoen av P12 som ble postet i dag.
Tjukken målte utgangsimpedansen til 0,054 Ohm på Zona A. Nesten 10 ganger mer enn de 0,008 som står i spesifikasjonene, men pyttsann.
La dere merke til at tjukken byttet utgang rett før han skrudde på lasten som skulle trekke 900W?
Han satte den i Zone A. Altså IKKE i Zone D som er merket med "High Current". Hvorfor det tror dere?
Vis vedlegget 803241
Jo, det er fordi utgangsimpedansen på Zone D er på utrolig høye 3 Ohm! Dette har jo
denne "amir" også målt. Selv om ymir ikke forstår målingen er dette altså korrekt utført av
denne "amir"
Ja men da er det vel bedre å koble effektforsterkeren på Zone A da? Ja, det er det helt klart. Man får mindre dynamikktap i effektforsterkeren hvis man bruker P12
motsatt av slik den er merket.
Problemet er bare det at P12 sannsynligvis ikke klarer å starte opp en stor effektforsterker på Zone A. Løsningen er å bruke Zone D siden der har BS Audio montert en 3 Ohm NTC motstand som gjør at P12 ikke går i protect når man skrur på effektforsterkeren. Jaja, man mister 20% makseffekt og man gjør i praksis det samme som å koble effektforsterkeren på en 50 meter lang skjøtekabel fra Biltema. Men pyttsann. Så lenge man husker på å bruke en 10000 kroners strømkabel på siste meteren så er nok dette rettet opp igjen
Til slutt vi jeg igjen nevne at jeg ikke er av den tro at ikke P12 kan føre til forbedringer i enkelte situasjoner. Den fjerner tross alt en del støy fra nettet.
Dette forutsetter at man har et hi-fi apparat med et svakt designet power supply og at man har mye mer støy på nettet enn det som er normalt.