Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Må föye til at jeg syntes JBL sin oppskrift med denne gigantiske forsterkeren på D2 er helt sprött til hjemmebruk. I allefall hvis en har mot til å forkaste Itech instillingene og komponere filteret selv i en annen DSP. Da står en fritt til å velge mer egnet forsterkeri.
    Nå er det svært lite/intet i M2/4367 som er utviklet for hjemmebruk! Dette er »left overs» fra pro/touring-PA avdelingen. Det er lenge siden JBL utviklet noe spesifikt for High-end audio Markedet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat, når det gikk opp for meg at det var 2db oppløsning er jeg mer tilbøyelig til å tro at dette kan skyldes variasjon på driver. Det virket liksom så voldsomt med 7 db avvik 😅 Som du er inne på kan det hende at disse variasjonene er nok til at det passive filteret ikke blir helt korrekt. Dette filteret er uansett unødvendig i et aktivt oppsett, en kan beholde dempekrets hvis dette behøves ift. nivåkompansering eller støy, pluss eventuelt beskyttelsekondis. Regner med at dette brukes i originalen mest som sikkerhet for stressa lydteknikere (feilkobling). For min del passet det best å bruke spolene i D2 i parallell og en stor beskyttelsekondensator.

    Her er fra RaiRai tråden til Johoo: Råmålinger av 2450 og D2, ser vel ikke helt ukjent ut.
    Vis vedlegget 683451

    Morro om noen andre sitter på erfaring også.
    Ser utvilsomt langt mer smooth ut med 2450, det gjør det jo enklere mtp headroom hvis man trenger det - feks ved ekstremt lavt gain på forsterker eller lignende. Utover det er det vel umulig å si så mye uten å se forvrengningsdata og spredning relativt til hverandre?

    Droppet du å bruke denne medfølgende filterboksen når du hadde disse?

    Må föye til at jeg syntes JBL sin oppskrift med denne gigantiske forsterkeren på D2 er helt sprött til hjemmebruk. I allefall hvis en har mot til å forkaste Itech instillingene og komponere filteret selv i en annen DSP. Da står en fritt til å velge mer egnet forsterkeri.
    Takk for forklaring ang serie/parallellkobling av D2. Aner ikke hvordan det er koblet nå. Har bare bilde rett fra baksiden.

    Det er innafor med 1200 watt per driver, synes du ikke? :LOL:


    Jeg målte liknenede avvik med 2430 når jeg hadde M2 waveguide og prøvde å kjøre orginal EQ:

    Vis vedlegget 683455

    Litt flere målinger og diskusjon rundt mine målinger finner du her over par sider:

    Min favoritt driver i M2 WG var JBL 2435, modifsert til å være lik JBL 435BE. Som deg, er jeg også ganske sensitiv for sibilanter og oppbrytning og den driveren er ekstremt smooth pga komboen av 3" BE membran, aquaplass demping og ferrofluid. Litt mer om den her: 2435 vs D2430K
    Dette ser veldig likt ut for meg. Jeg fikk en kar til å måle 1m fra diskanten på original M2 og poste resultatet på ASR, og det så slik ut;

    CD with smoothing (1).jpg


    Forsøkte samme skala på min modifiserte versjon;

    adjusted HF.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det svært lite/intet i M2/4367 som er utviklet for hjemmebruk! Dette er »left overs» fra pro/touring-PA avdelingen. Det er lenge siden JBL utviklet noe spesifikt for High-end audio Markedet.
    For driverne sin del er nok dette helt riktig, man får nok langt bedre drivere til hjemmebruk som ikke egner seg til lydforsterkning som D2 og 2216nd gjør.
    Uansett litt morsomt at dagens drivere i HDI serien er kjipere/rimeligere versjoner basert på D2, så bare sorgen er det nok ikke.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nå er det svært lite/intet i M2/4367 som er utviklet for hjemmebruk! Dette er »left overs» fra pro/touring-PA avdelingen. Det er lenge siden JBL utviklet noe spesifikt for High-end audio Markedet.
    Klar over det. Bare godt å huske på ved diy/hjemmebruk at en kan se på andre tilnærmelser enn hva JBL tilbyr proffkunder
    Og da spesielt forsterkeri og dsp for M2 og kloner
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig finnes det originale presets for en haug av JBL høyttalere i den nye CDI serien som jeg har, inkludert M2. Når jeg prøver å laste inn disse går alt til helvete med både forsterkning og frekvensrespons. Jeg må ned på - 80 dB på output for å ikke klippe signalet som går inn, og frekvensresponsen ser slik ut;

    Crown.jpg


    Det samme skjer uansett hvordan jeg konfigurerer inngang/utgang. Noen som har erfaring med dette greiene? I det minste ser delefilteret ut til å fungere...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Må föye til at jeg syntes JBL sin oppskrift med denne gigantiske forsterkeren på D2 er helt sprött til hjemmebruk. I allefall hvis en har mot til å forkaste Itech instillingene og komponere filteret selv i en annen DSP. Da står en fritt til å velge mer egnet forsterkeri.
    Har du selv lyttet til sådan en Itech ?
    Med det musik du kender og nyder
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Uansett litt morsomt at dagens drivere i HDI serien er kjipere/rimeligere versjoner basert på D2, så bare sorgen er det nok ikke.
    Kjipe drivere, ja.
    Jeg har hatt HDI1600 og 4306 på test hjemme, og dette var skuffende greier.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hørt Johoo sine kloner styrt av Hypex DLCP og litt forskjelig forsterkeri brukte vi.
    Må si at fra mitt ståsted var det svært kompetente høyttalere og det var i hjemmemiljø
    Ikke noen match for hans store hornrigg så klart men skulle bare mangle med en rett så kompakt 2veis.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    K2 er sinna på JBL for et eller annet, så det skinner igjennom 😆
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du selv lyttet til sådan en Itech ?
    Med det musik du kender og nyder
    Nei aldri
    Kun CTS og DCi som er glimrende forsterkere. Men til hjemmebruk overkill på mellomtone/diskant i et aktivt delt oppsett
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nei aldri
    Kun CTS og DCi som er glimrende forsterkere. Men til hjemmebruk overkill på mellomtone/diskant i et aktivt delt oppsett
    Okay :)
    Da jeg købte mine Itech vad det for at drive bas til 300Hz. Men en dag skulle det da prøves at lade en af dem spille hele toneområdet. Det var en meget positiv oplevelse. Så jeg i dag bruger en til bassen og en til Mid/Hi

    Men hvad Crwon angår skal man noget op i pris før lyden er god... synes jeg :) :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Okay :)
    Da jeg købte mine Itech vad det for at drive bas til 300Hz. Men en dag skulle det da prøves at lade en af dem spille hele toneområdet. Det var en meget positiv oplevelse. Så jeg i dag bruger en til bassen og en til Mid/Hi

    Men hvad Crwon angår skal man noget op i pris før lyden er god... synes jeg :) :)
    Enig.
    Men uansett blir det fort støy hvis en ikke har en dempekrets i signalveien, og da syntes jeg det er bedre med en mindre forsterker med mindre støy og lavere gain.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig.
    Men uansett blir det fort støy hvis en ikke har en dempekrets i signalveien, og da syntes jeg det er bedre med en mindre forsterker med mindre støy og lavere gain.
    Enig. Nc400 med 13 dB gain hadde ingen hørbar støy hvorav Crown har ganske hørbar støy selv på laveste gaininnstilling.
    Men sammenlignet med 26 dB gain på Nc400 har Crown et mer behagelig støybilde, selv om det er noe høyere.

    Ideelt sett synes jeg det er en klar fordel med pre med høy utgangsnivå og stille amp med lav gain og vil nok gå den veien ved neste korsvei.
    Samtidig synes jeg det er ok at det er delefilter i Crown slik at man ikke driter seg ut med et uhell og ødelegger noe når man kødder med pc/pre/dsp.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Ser utvilsomt langt mer smooth ut med 2450, det gjør det jo enklere mtp headroom hvis man trenger det - feks ved ekstremt lavt gain på forsterker eller lignende. Utover det er det vel umulig å si så mye uten å se forvrengningsdata og spredning relativt til hverandre?

    Droppet du å bruke denne medfølgende filterboksen når du hadde disse?
    Mer smooth ja og langt enklere å integrere, kun highpass, en shelf og et par PEQ som skulle til om jeg ikke husker feil. Jeg tror du har rett, men om hele "fasiten" kan leses av forvrengningsdata og spredningsmønster er jeg usikker på. Det i alle fall vanskelig å skru eq så sammenligningsgrunnlaget (FR) er 100% likt :p

    Det stemmer at jeg droppet bruk av filterboks. Jeg lagde filteret og kjøpte miniDSP for å forsøke blåkopi av JBL sin tuning sammen med D2430K, men testet dette bare midlertidig. I mitt (faste) oppsett ville filteret bare skapt problemer: Forsterker med 26db gain (2216Nd) og 15db gain (D2430K i parallell) ga perfekt match med digital XO/EQ og krevde ingen nivåregulering utover dette, og var helt tyst ift. støy.

    Spolene på D2 er nå koblet i serie (med gul lask), slik som originalen.
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Altec 1505 er en helt annen liga! 2382 er en rimelig løsning. Multicellehorn låter egentlig ikke «horn», mer som en elektrostat med hornvirkningsgrad.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ser bra ut. Hvilken bassløsning er det?
    Det er en Synthesis 2, eller 2S2. Ca 54 kg. US-produksjon, Ask-finer. En variant av en 136H med dobbel så stor magnet.
     

    Vedlegg

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har hatt Klipsch siden 1997/98, men har alltid hatt lyst til å teste ut noen av de større JBL'ene. Jeg ser for meg feks. S3900, S4700, 4365, 4367, M2, men tar gjerne imot andre forslag. Rommet mitt er 6,1x3,7m med høyttalerne plassert på langveggen. Jeg sitter derfor ganske nærme høyttalerne og nesten inntil bakveggen. Vil noen av de nevnte fungere bedre enn andre i dette rommet? Plassering blir nær bakvegg med god avstand til sidevegger. Jeg spiller nå med McIntosh C2200 og MC2000 (rørforsterkere) på et par Klipschorn (60th Anniversary), men lyden blir for påtrengende når jeg skrur opp. Jeg ønsker å bruke McIntosh settet, men vurderer å prøve noen andre høyttalere.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt Klipsch siden 1997/98, men har alltid hatt lyst til å teste ut noen av de større JBL'ene. Jeg ser for meg feks. S3900, S4700, 4365, 4367, M2, men tar gjerne imot andre forslag. Rommet mitt er 6,1x3,7m med høyttalerne plassert på langveggen. Jeg sitter derfor ganske nærme høyttalerne og nesten inntil bakveggen. Vil noen av de nevnte fungere bedre enn andre i dette rommet? Plassering blir nær bakvegg med god avstand til sidevegger. Jeg spiller nå med McIntosh C2200 og MC2000 (rørforsterkere) på et par Klipschorn (60th Anniversary), men lyden blir for påtrengende når jeg skrur opp. Jeg ønsker å bruke McIntosh settet, men vurderer å prøve noen andre høyttalere.
    Hvis du kan finne ett par fine 4365 er det etter min erfaring langt de beste på din liste. Har prøvet/testet alke de nevnte!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du kan finne ett par fine 4365 er det etter min erfaring langt de beste på din liste. Har prøvet/testet alke de nevnte!
    Jeg har ikke hørt noen av dem. Med unntak av mine første høyttalere som var et par Dali 109 kjøpt i 1995, så har jeg aldri hørt noen av de høyttalerne jeg har kjøpt. Når man bor langt ute i "hutteheiti" så satses det på litt research og mest magefølelse ;)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Mer presist så jeg personlig prøvet / hørt alle! så dette er ikke en synsing basert på noe jeg tror.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Mer presist så jeg personlig prøvet / hørt alle! så dette er ikke en synsing basert på noe jeg tror.
    Nei jeg oppfattet det ikke som at du synset. Jeg bare skrev at jeg ikke har hørt noen av dem. Ut ifra det jeg har lest, så har jeg veldig tro på 4365 :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg har hatt Klipsch siden 1997/98, men har alltid hatt lyst til å teste ut noen av de større JBL'ene. Jeg ser for meg feks. S3900, S4700, 4365, 4367, M2, men tar gjerne imot andre forslag. Rommet mitt er 6,1x3,7m med høyttalerne plassert på langveggen. Jeg sitter derfor ganske nærme høyttalerne og nesten inntil bakveggen. Vil noen av de nevnte fungere bedre enn andre i dette rommet? Plassering blir nær bakvegg med god avstand til sidevegger. Jeg spiller nå med McIntosh C2200 og MC2000 (rørforsterkere) på et par Klipschorn (60th Anniversary), men lyden blir for påtrengende når jeg skrur opp. Jeg ønsker å bruke McIntosh settet, men vurderer å prøve noen andre høyttalere.
    Hva med DSP
    Bytte driver ?
    Har du dempet hornet noe ?
    K horn slik jeg har hørt dem er ikke "hissne" i toppen... eller for pågående....
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hva med DSP
    Bytte driver ?
    Har du dempet hornet noe ?
    K horn slik jeg har hørt dem er ikke "hissne" i toppen... eller for pågående....
    Nei jeg har ikke utført noen "tweaks" på Khorna eller prøvd med DSP, men rommet er dempet på sidevegger, bakvegg og i taket med div. RPG produkter. Jeg har et par Klipsch KSP-400 i stua oppe og de skal testes nede i stedet for Khorna så fort jeg får lurt med en eller annen til å bære dem ned. Khorna står ikke i hjørnene og i tillegg så sitter jeg som sagt ganske nærme. Jeg mistenker derfor at de ikke passer inn i rommet. Jeg kan poste et par bilder ila kvelden. Det er litt enklere når man får sett det på bilder syns jeg :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er noen bilder så man ser hvordan det ser ut. Jeg har ca. 2,5m fra fronten av Khorna til ørene.

    Nå ønsker jeg uansett ikke å diskutere hvordan jeg kan få Khorna til å spille bedre her i JBL tråden, men ønsker som sagt tips på hvilke JBL modeller dere tror at passer inn her :)

    A9AEC6D7-DE3F-43F6-9DDF-7C87458E7869.jpeg
    17AAF311-7D70-4AB9-B2ED-5F24F025314F.jpeg
    837B4FF2-2773-4A15-B1DC-844908CEEAF1.jpeg
    68FF0A6B-7650-4FBC-AB99-962DB3A3F0AC.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Akustikkplatene på sideveggene skal festes høyere opp på veggen, men jeg har ikke kommet så langt enda ;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ligger et par svarte K2 S9800 på Finn. Tror det er et godt alternativ i rommet ditt.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ligger et par svarte K2 S9800 på Finn. Tror det er et godt alternativ i rommet ditt.
    Jeg tenkte det samme! Ikke stor lyd forskjell mellom 4365 og S9800. Har selv brukt Mc2000 og 275mono på 9800 med godt resultat .
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ligger et par svarte K2 S9800 på Finn. Tror det er et godt alternativ i rommet ditt.
    Synd de er litt bulkete, men gir jo prutningsmonn. Er nok en relative kostbar reperasjon hvis det skal gjøres skikkelig
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Synd de er litt bulkete, men gir jo prutningsmonn. Er nok en relative kostbar reperasjon hvis det skal gjøres skikkelig
    Ja, ser ut som det er en skade på fronten på den ene HT. Synd det, men om prisen er riktig, og det kan repareres så hadde jeg vurdert det ihvertfall. Har lyst på K2 selv men trenger en mørk tresort og ikke svart i min stue.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn