Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ligger et par svarte K2 S9800 på Finn. Tror det er et godt alternativ i rommet ditt.
    Ja jeg så dem rett etterpå at de var lagt ut og jeg må innrømme at pumpa tok et lite ekstra hopp, men der er et par ankepunkt for min del. Det ene er den bulken. Jeg sliter litt med kjøpe en så dyr høyttaler som ikke er tilnærmet strøken. Det andre er at jeg hater pianolakk. Det er et helsike å holde fint og så får man gjenskinn av absolutt alt. Det eneste som har pianolakk her er toppen på Khorna, men denne 60 års utgaven kom jo bare i denne finishen.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja jeg så dem rett etterpå at de var lagt ut og jeg må innrømme at pumpa tok et lite ekstra hopp, men der er et par ankepunkt for min del. Det ene er den bulken. Jeg sliter litt med kjøpe en så dyr høyttaler som ikke er tilnærmet strøken. Det andre er at jeg hater pianolakk. Det er et helsike å holde fint og så får man gjenskinn av absolutt alt. Det eneste som har pianolakk her er toppen på Khorna, men denne 60 års utgaven kom jo bare i denne finishen.
    Prutt tilsvarende kostnad ved reparasjon, lakkering eller evt finering?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Dette er ikke noen stor jobb! Feltet med pianolakk er løst(og sitter faktisk så løst at det høyest sannsynlig derfor de/n er skadet) og det er bare å ta de til autolakkering. Jeg synes faktisk hele høyttaleren ser relativt strøkne ut for alder 15+ år! Den grå lakk er myk og får relativt lett riper.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da mener dere at disse K2’ene passer inn i mitt rom? Nærme bakvegg og lytteposisjon?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Plassering og avstand ser jeg ikke noe problem med, men synes prisen er idiotisk for en hundre år gammel sak. :oops:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Plassering og avstand ser jeg ikke noe problem med, men synes prisen er idiotisk for en hundre år gammel sak. :oops:
    Ja jeg er enig i det. De ligger alt for høyt spesielt med tanke på at de har en skade.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Plassering og avstand ser jeg ikke noe problem med, men synes prisen er idiotisk for en hundre år gammel sak. :oops:
    Rigtigt meget HiFi udstyr har en ufattelig høj brugt pris. Især de gamle legendariske JBL :)
    De bliver nok ikke billigere.
    Jeg har selv i nok 15-20 år set efter JBL 4350/4355 Men synes de er alt for dyre.
    Så jeg må nok nøjes med dem jeg har nu :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    De ligger ikke ALT for høyt. Rundt NOK 100.000 er en fair pris. Skaden er ubetydelig i den store sammenheng, men selger kunne/burde ordnet dette for ikke at rette fokus på noe som ikke er veldig relevant.
    Husk også at de hadde en nypris på ca 250.000 og tilsvarende høyttaler i dag rask kommer på 500.000+
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    De ligger ikke ALT for høyt. Rundt NOK 100.000 er en fair pris. Skaden er ubetydelig i den store sammenheng, men selger kunne/burde ordnet dette for ikke at rette fokus på noe som ikke er veldig relevant.
    Husk også at de hadde en nypris på ca 250.000 og tilsvarende høyttaler i dag rask kommer på 500.000+
    Ok. Hos Audio Centeret så står det at K2 S9900 koster mellom 250 og 300K avhengig av finish. På Everest så er det oppgitt at prisen er pr. stk. og på de andre modellene er det oppgitt at prisen er pr. par. På K2 står det ingen ting, men da er det altså pr. stk....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De ligger ikke ALT for høyt. Rundt NOK 100.000 er en fair pris. Skaden er ubetydelig i den store sammenheng, men selger kunne/burde ordnet dette for ikke at rette fokus på noe som ikke er veldig relevant.
    Husk også at de hadde en nypris på ca 250.000 og tilsvarende høyttaler i dag rask kommer på 500.000+
    Kjapt søk viser at de har gått for ned i 4000 euro de siste årene internasjonalt. Dette er 20 år gamle konstruksjoner...
    De kostet vel 25 000 dollar eller noe sånt for Special Edition den gang da dollar var nærmere 5 kroner enn 10 kroner.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Kjapt søk viser at de har gått for ned i 4000 euro de siste årene internasjonalt. Dette er 20 år gamle konstruksjoner...
    De kostet vel 25 000 dollar eller noe sånt for Special Edition den gang da dollar var nærmere 5 kroner enn 10 kroner.
    Jeg er kjøper til absolutt alle de K2 du kan skaffe til ca €4000 eller ca 45.000,- !
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Hos Audio Centeret så står det at K2 S9900 koster mellom 250 og 300K avhengig av finish. På Everest så er det oppgitt at prisen er pr. stk. og på de andre modellene er det oppgitt at prisen er pr. par. På K2 står det ingen ting, men da er det altså pr. stk....
    Ja! Det er pris pr stk. men om du hadde 5-600.000 tror jeg ikke det finnes noen tilgjengelig på lager. Da jeg var importør av JBL forsøkte jeg i en årrekke at få kjøpt noen sett.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Pris til side, min mening er at fysiske lover gjør at en høyttaler med høyt montert bass/mellomtone kan føre til problemer med SBIR (kansellering som følge av refleksjon) i området der det er viktigst - i mellombassen. Her er eksempel fra mine M2-kloner plassert noenlunde slik de vil stå hos deg, @Dolbytor ;

    eksempel på SBIR.jpg


    Her er faktisk ETTER EQ hvor området mellom 100-200 hz har fått en liten bredbåndet økning (senere redusert da det låt dårlig). Grønn er høyttaler nært frontvegg uten sidevegger og rødt er andre høyttaler som avstand til sidevegg er ca 70 cm.
    Høyden fra woofer til gulv/ bestemmer hvilken frekvens som får kansellering, og er man riktig uheldig får man en serie med slike kanselleringer i noenlunde de samme områdene. (tak, gulv og sidevegg).

    De målingene her er forresten mange målinger over hele lytteområdet snittet, så ikke mikrofonplassering-betinget. Som deg sitter jeg tett inntil bakvegg.

    Pga disse erfaringene jeg har gjort ville jeg personlig gått for en løsning som ivaretar midbass-smekket på en bedre måte en høyttalere med 40-50 cm fra woofer til gulv. Derfor foreslo jeg den M2!5 tidligere som har en woofer ekstra i bunn som filtreres vekk etter et par hundre hz.
    I mine øyne har du altfor dyrt anlegg og altfor potente subber til å kaste vekk potensialet til fantastisk mid/øvre bass når du kan unngå problemet med gjennomtenkte helhetsløsninger.

    My 2 cents.
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for innspill coolio, men nå fikk jeg enda mer å fundere på...:unsure: o_O :giggle:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da blir det spennende i kveld. Jeg får bærehjelp til å få ned mine Klipsch KSP-400 fra stuen oppe. De har sidemonterte aktive subber som er helt nede ved gulvet, men de er delt på 80Hz mot mellomtonene.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sorry :whistle:

    For å regne på dette kan du bruke SBIR kalkulator. Da finner du fortere ut om disse tingene vil bety mye med dine avstander, kanskje du slipper godt fra det.
    Uansett er det en fordel å ha flere elementer i høyde og/eller bredde i bassområdet for å minimere disse kanselleringene.

    Selvsagt, du kan dempe deg ut av de største problemene. :geek:
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Et par JBL 4365 får du på en god dag nede i 60K området. Disse har blant annet samme horndriver (476Mg) som K2S9900. Dersom du får bedre resultat ved å løfte dem opp fra gulvet kan du gjøre som en del andre 4365 eiere og snekre et par stands til dem.

    83674059_10157941106741575_4607888863610798080_o.jpg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Trykte «liker« på denne, men i mitt tilfelle fungerer det best uten stand.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Om du i tillegg liker monitor-look gir det ingen mening at gå for en K2. Bruk hellere pengene på aktiv deling samt tilhørende forsterkere.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Til alle som måtte ha 4365, ikke begynn å rot med delefilteret i de. Hadde en periode der det ble bytta kondiser, motstander og kobla vekk superdiskanten. Etter en god stund der en økende misnøye med lyden kom, ble dette reversert til det originale, og det er klart best her hos meg. I mitt tilfelle ble det gjort for mange endringer på en gang, og ikke bare med høyttalerene, dac og preamp var inne i det store bildet, og da mister en kontrollen fort. Har på bakgrunn av disse erfaringene blitt mer tålmodig når det skal testes ut noe nytt. Trur eg...

    Sry for sidesporet, lykke til med grublingen Dolby...
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Til alle som måtte ha 4365, ikke begynn å rot med delefilteret i de. Hadde en periode der det ble bytta kondiser, motstander og kobla vekk superdiskanten. Etter en god stund der en økende misnøye med lyden kom, ble dette reversert til det originale, og det er klart best her hos meg. I mitt tilfelle ble det gjort for mange endringer på en gang, og ikke bare med høyttalerene, dac og preamp var inne i det store bildet, og da mister en kontrollen fort. Har på bakgrunn av disse erfaringene blitt mer tålmodig når det skal testes ut noe nytt. Trur eg...

    Sry for sidesporet, lykke til med grublingen Dolby...
    Jeg er helt enig! Det originale filter er helt ok og risikoen for å bare rote det til er absolutt tilstede. Det jeg foreslår, om du har innsikt/tid/penge, er å fjerne filteret helt.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Pris til side, min mening er at fysiske lover gjør at en høyttaler med høyt montert bass/mellomtone fører til problemer med SBIR (kansellering som følge av refleksjon) i området der det er viktigst - i mellombassen. Her er eksempel fra mine M2-kloner plassert noenlunde slik de vil stå hos deg, @Dolbytor ;

    Vis vedlegget 704155

    Her er faktisk ETTER EQ hvor området mellom 100-200 hz har fått en liten bredbåndet økning (senere redusert da det låt dårlig). Grønn er høyttaler nært frontvegg uten sidevegger og rødt er andre høyttaler som avstand til sidevegg er ca 70 cm.
    Høyden fra woofer til gulv/ bestemmer hvilken frekvens som får kansellering, og er man riktig uheldig får man en serie med slike kanselleringer i noenlunde de samme områdene. (tak, gulv og sidevegg).

    De målingene her er forresten mange målinger over hele lytteområdet snittet, så ikke mikrofonplassering-betinget. Som deg sitter jeg tett inntil bakvegg.

    Pga disse erfaringene jeg har gjort ville jeg personlig gått for en løsning som ivaretar midbass-smekket på en bedre måte en høyttalere med 40-50 cm fra woofer til gulv. Derfor foreslo jeg den M2!5 tidligere som har en woofer ekstra i bunn som filtreres vekk etter et par hundre hz.
    I mine øyne har du altfor dyrt anlegg og altfor potente subber til å kaste vekk potensialet til fantastisk mid/øvre bass når du kan unngå problemet med gjennomtenkte helhetsløsninger.

    My 2 cents.
    Jeg er 100% enig i dette, men det er vel gjerne kanselering fra frontvegg som skaper det største problemet, hvor det er avstand til vegg som bestemmer dette alene. Ved å dra høyttaler lenger ut på gulvet flyttes kanselering lenger opp i frekvens. Avstand fra element til gulv er med på å avgjøre (blant annet) utfasing fra gulv (FFR), og det er her flere elementer i høyden kommer godt med.

    Poenget mitt er at dette bare bøter på deler av problemet og normalt vil en uansett ende med kanselering i det viktige bass/midbass-området uten dedikert basssystem, hvis en ikke har IB-høyttalere da :p
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er 100% enig i dette, men den vel gjerne kanselering fra frontvegg som skaper det største problemet, hvor det er avstand til vegg som bestemmer dette alene. Ved å dra høyttaler lenger ut på gulvet flyttes kanselering lenger opp i frekvens. Avstand fra element til gulv er med på å avgjøre (blant annet) utfasing fra gulv (FFR), og det er her flere elementer i høyden kommer godt med.

    Poenget mitt er at dette bare bøter på deler av problemet og normalt vil en uansett ende med kanselering i det viktige bass/midbass-området uten dedikert basssystem, hvis en ikke har IB-høyttalere da :p
    Flytter man høyttalerne lenger ut vil avstanden bli lenger = kansellering lavere i frekvens da bølgelengdene som skal være ute av fase også må være lenger. Eksempelvis er kanselleringsfrekvensen 57 hz når høyttaleren står 1,5 meter fra frontvegg. Halverer man avstanden til 75 cm blir kanselleringsfrekvensen 114 hz. Fordelen med nært vegg er da at det blir mye enklere å dempe bort med en absorbent :)

    Tar man utgangspunkt i driverens høyde på 45 cm vil man få kansellering fra frontvegg på 114 hz og gulv på 191 hz. I tillegg ender som regel kansellering fra taket et eller annet sted rundt 100-130 hz med noenlunde standard takhøyde.
    Tallene vil sikkert variere noe avhengig av avstand og konstruksjoner, men som regel tegner det seg fort et bilde av massevis av trøbbel akkurat i området som er viktigst for godlyd. Store, stygge horn, linjekilder, bassystemer, glavabuler og andre kreative løsninger ftw!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men har du ikke lest coolio at Toole sier vi overser gulvkanselleringen i grunntoneområdet? :sneaky:

    Men fra spøk til alvor. Dette området er IMO noe av det som virkelig skiller et klasseanlegg fra andre. Ikke bare respons er vesentlig dog, men også kapasitet og lav forvrengning utgjør mye her. Det gjør at det låter veldig annerledes enn tradisjonelle anlegg.

    Her en måling av et horn over et 100% reflekterende gulv i ulike høyder uten noe EQ av horn/driver.
    Midbass horn vertical above floor JBL driver and no EQ 12 oct smoothing from 70 Hz to 600 Hz.jpg
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg tok opp noen høyttalere som har stått lagret i kjelleren i noen år.
    Koblet de opp med en Primare A32.
    Disse høyttalerne er styggpene, og det finnes sikkert mange bedre hifi høyttalere.
    Men fytti rakkern så morsomme disse er.
    JBL 4628b er kompakte 3 veis, med 15 tommer bass (E145) 8 tommer mellomtone og horndiskant. 98 db følsomhet.
    Grisemorro!

    De går ikke veldig dypt, men det hjelper godt at jeg har en JBL B460 subwoofer i bunn.

    Livet er herlig 😂
    152747667_10157695179111160_1695140381530822563_o.jpg
    Screenshot_20210311_122254.jpg
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke noen stor jobb! Feltet med pianolakk er løst(og sitter faktisk så løst at det høyest sannsynlig derfor de/n er skadet) og det er bare å ta de til autolakkering. Jeg synes faktisk hele høyttaleren ser relativt strøkne ut for alder 15+ år! Den grå lakk er myk og får relativt lett riper.
    En kamerat av meg hadde tilsvarende skade på sine K2. Plata ramlet av under flytting. Lakkeringsverkstedet tok rundt en 1000 lapp for å fikse dem igjen. Ble som nye.
     
    • Liker
    Reaksjoner: K2

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men har du ikke lest coolio at Toole sier vi overser gulvkanselleringen i grunntoneområdet? :sneaky:

    Men fra spøk til alvor. Dette området er IMO noe av det som virkelig skiller et klasseanlegg fra andre. Ikke bare respons er vesentlig dog, men også kapasitet og lav forvrengning utgjør mye her. Det gjør at det låter veldig annerledes enn tradisjonelle anlegg.

    Her en måling av et horn over et 100% reflekterende gulv i ulike høyder uten noe EQ av horn/driver.
    Toole tar feil hvis han snakker bort hørbarheten av nivåshaping som følge av kanselleringer i grunntone-området. Hørbarheten av refleksjonene i seg selv aner jeg ikke. Synes det låt litt potet når jeg dempet gulvrefleksjonen med absorbenter, men det hjalp ikke særlig på kanselleringen rett over 100 hz om jeg husker riktig. La meg sjekke...

    ...Yep, det utgjorde ikke nok nedover i frekvens til å være effektivt. Effekten stoppet rett over 200 hz, og da er det bare drit med demping.

    Syk respons i det der greiene der. Kjøpt! :LOL:

    edit; når jeg tenker meg om, Bjørn... Du jukser når du måler inne i hornet!
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Flytter man høyttalerne lenger ut vil avstanden bli lenger = kansellering lavere i frekvens da bølgelengdene som skal være ute av fase også må være lenger. Eksempelvis er kanselleringsfrekvensen 57 hz når høyttaleren står 1,5 meter fra frontvegg. Halverer man avstanden til 75 cm blir kanselleringsfrekvensen 114 hz. Fordelen med nært vegg er da at det blir mye enklere å dempe bort med en absorbent :)

    Tar man utgangspunkt i driverens høyde på 45 cm vil man få kansellering fra frontvegg på 114 hz og gulv på 191 hz. I tillegg ender som regel kansellering fra taket et eller annet sted rundt 100-130 hz med noenlunde standard takhøyde.
    Tallene vil sikkert variere noe avhengig av avstand og konstruksjoner, men som regel tegner det seg fort et bilde av massevis av trøbbel akkurat i området som er viktigst for godlyd. Store, stygge horn, linjekilder, bassystemer, glavabuler og andre kreative løsninger ftw!
    Eh, kanselering lavere i frekvens ved større avstand ja :poop:. Totalen avhenger selvfølgelig av refleksjon fra alle flater så innlegget mitt er mer relevant i de tilfeller hvor høyttalere ikke er klint inntil veggen(e). Det som er sikkert er at musikken låter tamt og livløst uten god skyv i dette området, og som du er inne på neglisjeres dette ofte.
     

    High_End

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.11.2002
    Innlegg
    140
    Antall liker
    67
    Sett i gang karer ;D


    Det første skikkelige møte med JBL var et sett SVA2100 som ble drevet av en Parasound A21. SVA er langt fra noen perfekt høyttaler, men den hadde noen egenskaper i bassen som jeg ikke hadde hørt før. Den var stram og fyldig på en gang. Dette var veldig uvanlig for meg. Etter litt frem og tilbake ble det til at jeg kjøpte et sett SVA1800 som jeg etter litt jobbing, ble veldig fornøyd med. Mellomtone og diskant var bare sånn passe, men aldri har jeg hørt 2 8" basser i et vanlig bassreflekskabinett spille så tøft. Ikke HiFi, men jeg var hekta.

    Senere fikk jeg muligheten til å kjøpe et sett L65. Etter litt utskifting av gamle tørkede kondensatorer og en voldsom innspillingsperiode, synes jeg de låter helt fantastisk. Ekstremt dynamiske, og med veldig lite kompresjon. De går ikke fryktelig dypt, men respons ned til rundt 35-40hz tenker jeg. Til det meste av musikk er det godt nok. Er L65 high-end? I mine ører nei, men sett i forhold til alt mulig annet som blir karakterisert som high-end, så kvalifiserer de til top-end :p

    På grunn av at jeg i første omgang ikke fikk til L65 skikkelig ble de solgt til en kompiss. Da gikk jeg til innkjøp av aktive JBL studiomonitorer. Nærmere bestemt LSR4328P og LSR4312P subwoofer. Dette er et helaktivt system med både analoge og digitale innganger. Systemet har jeg fortsatt, og det tjenestegjør som PC høyttalere. Lyden er meget detaljert, med et veldig presist lydbilde. Det jeg savnet var litt av hurtigheten L65 hadde i midbass og mellomtone. Diskanten må nok sies å være litt mer oppløst.

    Så det endte altså med at jeg Byttet til meg L65 igjen, og bruker de pr. i dag. Jeg har skaffet meg et sett 2435HPL kompresjonsdrivere og jeg venter på en klone av H9800 som jeg har tenkt å bruke sammen med bassen i L65. Dette er en kombinsjon jeg har store forhåpninger til. Etter hvert skal L65 tilbake til normalstand, og 2435HPL/H9800 skal kombineres med 1200Fe basser. Systemet blir inspirert av hjemmesystemet til Greg Timbers. Sjefskontruktør hos JBL de siste 35? år.

    Grunnen til at jeg satte i gang med dette prosjektet var at jeg fikk hørt høyttalerne som BigSwifty har, og fikk totalt hakeslepp. K2 S9800 overgikk, med god margin, det jeg trodde var mulig med en høyttaler. Everest II har jeg ikke fått hørt under kontrollerte forhold, men de skal etter sigende være enda bedre. Er K2 S9800 High-End? Ja absolutt. Alt som er dårligere bør ikke stemples high-end.


    Vel det var i korte trekk min JBL story :)



    -Tim
    Ser at den nye MONTANA M2!5 med JBL-elementer er nevnt i tråden. M2!5 kommer også i en S-versjon, som er høyere en standardutgaven fordi bassene er plassert annerledes. Konstruktøren, Peter B. Noerbaek, fra PBN AUDIO beskriver MONTANA M2!5 slik:


    «I consider the M2!5 the best speaker I have ever designed, personally I prefer the standard version with the two woofers at the bottom. The S version images a tad bit better, the regular version has better impact due to the two woofers coupling together. The S version is larger.

    The M2!5 is the most live sounding speaker you can imagine plenty of PUNCH in the mid bass :) Anyone that has demoed the speaker here that could actually afford to buy them has bought them.»
    Mer info. om MONTANA M2!5 finnes her: www.pbnaudio.com

    3568350E-909E-46E9-9FE0-DE535F7F30D1.jpeg
     

    High_End

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.11.2002
    Innlegg
    140
    Antall liker
    67
    Pris til side, min mening er at fysiske lover gjør at en høyttaler med høyt montert bass/mellomtone kan føre til problemer med SBIR (kansellering som følge av refleksjon) i området der det er viktigst - i mellombassen. Her er eksempel fra mine M2-kloner plassert noenlunde slik de vil stå hos deg, @Dolbytor ;

    Vis vedlegget 704155

    Her er faktisk ETTER EQ hvor området mellom 100-200 hz har fått en liten bredbåndet økning (senere redusert da det låt dårlig). Grønn er høyttaler nært frontvegg uten sidevegger og rødt er andre høyttaler som avstand til sidevegg er ca 70 cm.
    Høyden fra woofer til gulv/ bestemmer hvilken frekvens som får kansellering, og er man riktig uheldig får man en serie med slike kanselleringer i noenlunde de samme områdene. (tak, gulv og sidevegg).

    De målingene her er forresten mange målinger over hele lytteområdet snittet, så ikke mikrofonplassering-betinget. Som deg sitter jeg tett inntil bakvegg.

    Pga disse erfaringene jeg har gjort ville jeg personlig gått for en løsning som ivaretar midbass-smekket på en bedre måte en høyttalere med 40-50 cm fra woofer til gulv. Derfor foreslo jeg den M2!5 tidligere som har en woofer ekstra i bunn som filtreres vekk etter et par hundre hz.
    I mine øyne har du altfor dyrt anlegg og altfor potente subber til å kaste vekk potensialet til fantastisk mid/øvre bass når du kan unngå problemet med gjennomtenkte helhetsløsninger.

    My 2 cents.
    Interessant at du har gjort slike undersøkelser, som samsvarer med fersk info. mottatt fra PBN AUDIO, som har utviklet og produserer storselgeren MONTANA M2!5.
    Ifølge produsenten er S-versjonen av denne et ørlite knepp bedre på «imaging» og å skape et gedigent lydbilde, mens standardversjonen gir en smule mer «punchy» og homogen bassgjengivelse, ikke minst i midbassen.
    Alltid litt artig når målinger understøtter lytteobservasjoner!
    For de som ev. måtte være nysgjerrige på prisnivået, ligger disse på USD 30000 + sales tax i USA, mens direkteimport-/salg til Norge gjør at nordmenn kan anskaffe disse til noe rundt eller i nærheten av USA-prisen.
    PBN AUDIO har kjøpt opp alle partier man har kunnet komme over av legendariske «retro» JBL-elementene. Selv om de er fabrikknye, testes de og gås over teknisk av PBN AUDIO før de integreres med de førsteklasses in-house delefiltrene og kabinettene.
    HighEnd / kontakt@highend.no
     

    High_End

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.11.2002
    Innlegg
    140
    Antall liker
    67
    Interessant at du har gjort slike undersøkelser, som samsvarer med fersk info. mottatt fra PBN AUDIO, som har utviklet og produserer storselgeren MONTANA M2!5.
    Ifølge produsenten er S-versjonen av denne et ørlite knepp bedre på «imaging» og å skape et gedigent lydbilde, mens standardversjonen gir en smule mer «punchy» og homogen bassgjengivelse, ikke minst i midbassen.
    Alltid litt artig når målinger understøtter lytteobservasjoner!
    For de som ev. måtte være nysgjerrige på prisnivået, ligger disse på USD 30000 + sales tax i USA, mens direkteimport-/salg til Norge gjør at nordmenn kan anskaffe disse til noe rundt eller i nærheten av USA-prisen.
    PBN AUDIO har kjøpt opp alle partier man har kunnet komme over av legendariske «retro» JBL-elementene. Selv om de er fabrikknye, testes de og gås over teknisk av PBN AUDIO før de integreres med de førsteklasses in-house delefiltrene og kabinettene.
    HighEnd / kontakt@highend.no
    Bildene viser MONTANA M2!5 Standard med begge basser under hornet og samme høyttaler i S-utgave med D’Appolito-konfigurasjon av bassene. Peter B. Noerbaek foretrekker standardutgaven pga. en smule ekstra homogen og punchy mid-bass:)

    Vektlegger man et (enda mer) enormt lydbilde, er nok den mer høyttravende MONTANA M2!5 S førstevalget!
     

    Vedlegg

    High_End

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.11.2002
    Innlegg
    140
    Antall liker
    67
    Plassering og avstand ser jeg ikke noe problem med, men synes prisen er idiotisk for en hundre år gammel sak. :oops:
    Splitter nye MONTANA M2!5 med «refurbished», kliss nye JBL-elementer er kanskje løsningen? In-house delefiltre og kabinetter? Valgfri finish? Velg akkurat hvilken pianolakk eller hvilken tre-finish du vil ha! Uendelige valgmuligheter. Lyden er likevel det sentrale...
     

    High_End

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.11.2002
    Innlegg
    140
    Antall liker
    67
    Splitter nye MONTANA M2!5 med «refurbished», kliss nye JBL-elementer er kanskje løsningen? In-house delefiltre og kabinetter? Valgfri finish? Velg akkurat hvilken pianolakk eller hvilken tre-finish du vil ha! Uendelige valgmuligheter. Lyden er likevel det sentrale...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn