High_End
Bransjeaktør
- Ble medlem
- 11.11.2002
- Antall liker
- 67
Jada, det er umulig å ta’n helt ut. Hvorfor? Fordi PBN AUDIO kan!!MONTANA M2!5
Vedlegg
-
205.5 KB Visninger: 272
Jada, det er umulig å ta’n helt ut. Hvorfor? Fordi PBN AUDIO kan!!MONTANA M2!5
Jeg er redd Montana sprenger budsjettet til godeste @Dolbytor med noen hundre tusen, men utover det ville jeg tro en sånn hadde vært en god løsning for mange av oss audiofile. Finnes slike i det norske land på nåværende tidspunkt?Splitter nye MONTANA M2!5 med «refurbished», kliss nye JBL-elementer er kanskje løsningen? In-house delefiltre og kabinetter? Valgfri finish? Velg akkurat hvilken pianolakk eller hvilken tre-finish du vil ha! Uendelige valgmuligheter. Lyden er likevel det sentrale...
Takker for forklaringenKalkulatoren viser kjapt og gale på hvilke frekvenser man vil få dipper (null) og topper (peak) med oppgitte avstander, og viser hvilke overflater som er årsak til hvilke dipper/topper man får.
Det er bare ment som en kjapp illustrasjon om konsekvensene av distanser fra drivere til forskjellige flater i grunntone-området. Dersom man får dipper/peaker i de samme frekvensområdene fra forskjellige flater så vil effekten forsterkes betraktelig.
Konsekvensen av gulvet er lite praktisk å gjøre noe med, det bør isåfall vurderes ved valg av høyttaler-løsning. Ved flere bassdrivere plassert i forskjellige høyder vil driverne få forskjellige kanselleringsfrekvenser og dermed redusere dipper fordi den ene fyller litt ut der den andre kanselleres. Slik fungerer det også i det horisontale planet.
Ser man på tallene som Final deler så ser man at det er noen dipper på 88 hz som går igjen pluss en null på 95 hz. Hvis det er tilfellet så vil man potensielt få en ganske stor utfasing i et relativt stort område i den viktige mellombassen. Forandring av plassering i en eller flere retninger eller demping av en eller flere flater vil da vinne tilbake noe av den kansellerte energien.
Med kvadratisk rom kan dere bruke romsimulatoren i REW for å få en ganske nøyaktig kalkulert respons under 200 hz hvor man kan eksperimentere med å flytte høyttalerne og lytteposisjon i programmet.
Disse kalkulatorene kan brukes for å forstå hva som skjer og hvorfor slik at man kan ta disse hensynene når man skal sette sammen et system.
Har man allerede høyttalere/system på plass er det bedre å bruke måling for å se hva som skjer, da blir kalkulatorene bare en veiviser til hvilke flater man bør vurdere å dempe/forandre avstand til.
Der er minst ett sett i Danmark. Jeg holdt på at kjøpe det for dkk 70.000 , men valgte at stå over da kurs, frakt og MVA blir=mye penge!Jeg er redd Montana sprenger budsjettet til godeste @Dolbytor med noen hundre tusen, men utover det ville jeg tro en sånn hadde vært en god løsning for mange av oss audiofile. Finnes slike i det norske land på nåværende tidspunkt?
Gårdagens fangst bak Elkjøp
JBL 4412 Vis vedlegget 706410
kostnad ca 350,- i nye skumringer fra USA er alt som skal til for å nyte de.
Pene i treverket var de også, tiltross for at de sto ute i dusk regnet en stund.
Audiocenteret på Rud Kolsås kan muligens skaffe det.Noen som vet hvor en kan få tak i høyttaler trekk som passer til L-100 classic?
Slikt?Noen som vet hvor en kan få tak i høyttaler trekk som passer til L-100 classic?
det er ikke griller jeg er ute etter men trekk, eller overtrekk for å beskytte høyttalerne...Slikt?
JBL - L100 Classic Grilles (2018 and Newer)
The world's largest online retailer of high-end audio, audiophile music, and accessories. We specialize in vinyl records and turntables.www.musicdirect.com
nei, har snakket med de og de viste ikke om trekk.Audiocenteret på Rud Kolsås kan muligens skaffe det.
Noe slikt?det er ikke griller jeg er ute etter men trekk, eller overtrekk for å beskytte høyttalerne...
yep, perfekt... takk for den
Takk for tips!jbl 120ti
Hvis du vil lage de selv finner du noe info her
Minidsp 2x4 (hd) ?Er det noen av dere kloke hoder som har tips til hvordan jeg kan erstatte et JBL DX-1 aktivt delefilter med et produkt som tilsvarer denne? Det delefilteret er helt umulig å få tak i og jeg har gitt opp. Jeg har et par sultne JBL XPL-200 jeg gjerne vil prøve å kjøre biamping på. Har en AMR 777 rørdac, to Primaluna EVO 400 poweramper og en rørpre av samme merke jeg gjerne vil fortsette å bruke. Noen her med disse eller? Vis vedlegget 727968
Ja fått med meg det.Står på listen. Spent på om noen her har prøvd minidsp. Litt redd for digital lyd og den ser litt «billig» ut, men hvis lydkvaliteten er bra så?Minidsp 2x4 (hd) ?
Steilhet mm finner man noe sted eller? Tror delefrekvensen er på 250. Tenker jo å aktivt biampe etterhvertDet finnes jo også "vanlige" analoge aktive filtre å få kjøpt. Men hva vet du om orginal filteret sin delefrekvens, flankesteilhet osv (?) Det er her løsninger som minidsp har en klar fordel. Det skal bare noen tastetrykk + nedlasting i filteret til, så har du endret filteret. Jeg kjører en kombinasjon, har et aktivt analog filter til å dele med. Så bruker jeg en enkel ikke hd 2x4 til å eq subbassene. Da er det bare subbassene som blir digitalt behandlet. Resten går i analoge filtre. Nå skal det sies at dette er bare en venteløsning, det står en RME boks i hylla til kommende vinterprosjekt...