Alt til hus og bolig Når er 9Volt batterier kassable?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.521
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Har hatt et raid og byttet batterier i røykvarslerne. 9X 9 Volt 9X 3stk 1,5 Volt AA batterier. Med andre ord en pen liten haug med brukte batterier.

AA batterier kasserer jeg når de gir mindre enn 1,25 Volt. Da er det ikke så mye mening i å ta vare på dem lenger.

Mere enn 1,5 Volt betraktes de som "nye", Mellom 1,5 og 1,4 "lettbrukte" og mellom 1,4 og 1,3 "brukes under tvil". Om de benyttes beror da helt på hva de skal brukes til.

Men 9 Volt batterier er jeg litt mere usikker på. De jeg nå tok ut av røyvarslerne holder ca 8,2 Volt. I runde tall ca 10% reduksjon i spenning i forhold til nytt. Jeg har noen smarte diodelamper kjøpt hos Biltema som man kan sette oppå 9 volt batterier. Disse fungerer helt fint med gamle røykvarsler batterier, så uansett vil de ha en oppgave framover. Men finnes det noen "industristandard" for når ulike batterier regens som "brukt opp"?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.506
Antall liker
6.890
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vanlige 9V-batterier inneholder som oftest 6 miniatyr 1.5V-celler i serie. Multipliser opp spenningene for et 1.5V-batteri med 6, så er du høvelig nære.

Johan-Kr
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.521
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Det burde jeg vel egentlig tenkt på selv!

Takk skal du ha.:)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er det ikke bare å vente til røkvarsleren selv sier fra om lav batterispenning ? - det gjør jeg. Måler altid batteriet jeg tar ut, og min erfaring er at dette varierer en del fra varsler til varsler slik at å forholde seg til en fast min spenning blir feil.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.521
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Er det ikke bare å vente til røkvarsleren selv sier fra om lav batterispenning ? - det gjør jeg. Måler altid batteriet jeg tar ut, og min erfaring er at dette varierer en del fra varsler til varsler slik at å forholde seg til en fast min spenning blir feil.
Bytter en gang hvert år i Des/Jan. Spørsmåler er mest hva annet/hvor lenge batteriene kan benyttes til etterpå, for det er jo masse strøm på dem etter et år i en røykvarsler.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.800
Antall liker
5.449
Sted
Holmestrand
Batterier er billige.
Det er som med bading: Hvert år om det trengs eller ei.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.800
Antall liker
5.449
Sted
Holmestrand
... eller du kan bruke sprettesten:
Innestår ikke for hvor korrekt dette fungerer.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
^ scishow sier at bounce-testen er upålitelig. Skiller på ubrukt og brukt, men vanskelig å se forskjell på litt brukt, middels brukt og ferdig batteri.
 
Topp Bunn