Når er stiften utslitt?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er lykkelig eier av en Benz Ruby 3 som jeg kjøpte brukt for ca 3-400 timer siden. Selger hadde selv kjøpt pu-en brukt av en kompis og mente at den max hadde kjørt i 500 timer. Men dette vet jeg selvsagt ikke noe om. Nå er spørsmålet om det finnes andre indikasjoner på om en stift er slitt enn at lydkvaliteten blir dårligere? Hvordan ser en stift ut som begynner å slites i forhold til en ny. Jeg mener selvsagt betraktet gjennom en kraftig lupe, - eller må det mikroskop til?
Grunnen til at spørsmålet melder seg er fordi Elusive disc nå tilbyr innbytte av Ruby 3 mot Ebony LP for $1999,99. Dersom jeg kunne ha fått en indikasjon på at stiften begynte å nærme seg slutten av sin levetid hadde dette vært interessant.

Noen som kan svare?

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Benz selges adskillig rimeligere i Norge enn i utlandet. Forhør deg om pris på Ebony LP hos Audioart eller Lyric før du hopper på det tilbudet. Ellers hadde jeg selv svært god erfaring med retipping av en L04 i sin tid. Testet den så vidt etter retipping da den allerede var solgt, men inntrykket var at det hele var svært vellykket.

Levetid på stifter strides man jo om. Det har vært lange tråder om det her nylig.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Ellers hadde jeg selv svært god erfaring med retipping av en L04 i sin tid. Testet den så vidt etter retipping da den allerede var solgt, men inntrykket var at det hele var svært vellykket.
Så en gang en PU som vistnok var retippet av Benz. Denne hadde fått klippet av ca. halve cantilever og en ny med diamant var festet til det som var igjen av den opprinnelige nåla. Så ikke særlig tillitsvekkende ut. Hvordan så L04 ut etter retipping. Skjøtt nål eller helt ny? Husker du hva det kostet?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
FZ skrev:
Fosse skrev:
Ellers hadde jeg selv svært god erfaring med retipping av en L04 i sin tid. Testet den så vidt etter retipping da den allerede var solgt, men inntrykket var at det hele var svært vellykket.
Så en gang en PU som vistnok var retippet av Benz. Denne hadde fått klippet av ca. halve cantilever og en ny med diamant var festet til det som var igjen av den opprinnelige nåla. Så ikke særlig tillitsvekkende ut. Hvordan så L04 ut etter retipping. Skjøtt nål eller helt ny? Husker du hva det kostet?
Kan ikke huske at det så slik ut på min. McLaren kan sikkert svare, han kjøpte den av meg i sin tid. Litt usikker på prisen.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Benz selges adskillig rimeligere i Norge enn i utlandet. Forhør deg om pris på Ebony LP hos Audioart eller Lyric før du hopper på det tilbudet. Ellers hadde jeg selv svært god erfaring med retipping av en L04 i sin tid. Testet den så vidt etter retipping da den allerede var solgt, men inntrykket var at det hele var svært vellykket.

Levetid på stifter strides man jo om. Det har vært lange tråder om det her nylig.
Benz LP oppgis i prislisten til Hifi guiden til 30K! Ang tilbudet i fra Elusive, så er det såvidt jeg forstår snakk om innbytte, ikke om retipping, slik at jeg ved å levere inn min Ruby 3 vil få en LP tilbake til en pris av ca 11K + moms. Eller er det noe jeg har misforstått? http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=BENZMCLP (se nederst på siden)

Ellers har jeg fått med meg alt om PU-ers levetid, men som jeg påpeker så er det altså usikkert hvor lenge denne har kjørt. Derfor lurte jeg på om det fantes andre indikatorer på når en stift begynner å bli slitt, før det kan høres. Jeg ser imidlertid av VdH sine sider at det skal et mikroskop og et trenet øye til for å avgjøre. Jeg er ikke i besittelse av noen av delene.

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Ok, forstod det som det var Ebony du snakket om, den er priset til 20 000, beklager. Uansett gir du ikke 30 000 for en LP i Norge, ta et par-tre telefoner og spør om pris. Jeg sier ikke at tilbudet fra Elusive Disc er dårlig, jeg råder deg bare til å undersøke litt i forkant.

B

break_out

Gjest
Det skal visstnok et trent øyne til for å bestemme om en PU er slitt selv om mikroskop er tilgjengelig. Det beste blir nok å stole på egen hørsel. For min del så fikk jeg dårligere sporing i de innerste sporene, og det merkes spesielt på høyere toneleier. Det vil jo være en jevn forringelse av prestanda på disse PU’ene, så en merker det kanskje ikke så godt før den markant begynner å feile.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
break_out skrev:
Det skal visstnok et trent øyne til for å bestemme om en PU er slitt selv om mikroskop er tilgjengelig. Det beste blir nok å stole på egen hørsel. For min del så fikk jeg dårligere sporing i de innerste sporene, og det merkes spesielt på høyere toneleier. Det vil jo være en jevn forringelse av prestanda på disse PU’ene, så en merker det kanskje ikke så godt før den markant begynner å feile.
Det er vel ikke bare stiften som blir slitt. Gummiopphenget mot huset "eldes" vel også. Blir stivere og "morkner". Men hvor lang tid dette tar?

Mvh
Geir

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Ok, forstod det som det var Ebony du snakket om, den er priset til 20 000, beklager. Uansett gir du ikke 30 000 for en LP i Norge, ta et par-tre telefoner og spør om pris. Jeg sier ikke at tilbudet fra Elusive Disc er dårlig, jeg råder deg bare til å undersøke litt i forkant.
Elusive bruker betegnelsen LP Ebony. Derfor heiv jeg også på "Ebony", selv om jeg ser at det stort sett kun brukes betegnelsen LP om denne.
Joda, jeg skal ta en telefonrunde, men jeg tror neppe noen kommer i nærheten av et tilbud på 11K + moms.
Nå er jo ikke situasjonen den at jeg trenger en ny PU. Jeg har mange ideer om oppgraderinger som kommer foran denne, men når det er sånn at en god sjanse byr seg så... Derfor går også oppgraderingene på enkelte områder mye lenger enn på andre.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Kjøpte en retippet Benz M09 for en rimelig penge, og har en følelse at det er gjort på en vellykket måte. Vet ikke om de bare skifter cantileveren, eller om de skifter hele opphenget med gummien. Er jo gummien som blir stiv eller morkener med årene. Min canilever ser ikke skjøtt ut i alle fall. Hadde en AT OC9 i ti år, og pensjonerte den da Benzen kom i hus. Noen sier 1000 timer spilletid, andre lenger. Kommer vel oxo an på klimaet hjemme også. Er det tørr eller fuktig luft??

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
Noen sier 1000 timer spilletid, andre lenger. Kommer vel oxo an på klimaet hjemme også. Er det tørr eller fuktig luft??
Tørt ellef fuktig miljø, varmt eller kaldt? Hva er gunstigst?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Vil vel anta at det er gunstigst rundt 20-23 grader inne og 60-65 % luftfuktighet. Gummi tørker jo ut eller smuldrer opp over tid, og det har vel noe med miljøet rundt som avgjør livslengden på det opphenget. Blir det stivt, så får en skaffe seg en ennå tyngre arm ::)

Topp Bunn