Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.931
    samlanes skrev:
    No har dere målemestere "avslørt" kor dårleg hifi folk egentlig høyrer.

    Da må den einaste riktige metoden ved innjustering av lyden,faktisk foregå med hørselvern på til lyden er "perfekt,og så lene seg tilbake og nyte musikken,eller?
    Kan vel ikkje bruke hørselen,siden den er såå dårleg?
    Er det så vanskelig å forstå forskjellen på det å detektere/karakterisere mikroskopiske forskjeller og det å lytte til musikk? Hørselen er ikke konstruert for førstnevnte, derfor bruker man dataprogrammer når man skal feks. identifisere stemmer eller lyder i etterforskningsøyemed.
     
    N

    nb

    Gjest
    orso skrev:
    Undersøkelse av dette viser som sagt det motsatte. Jmf. grafen ovenfor. Her er det heller ikke snakk om små forskjeller. De som virkelig er trente lyttere scorer 100% mens neste beste (selgere) har en treffprosent på ca. 30%.
    Ikke helt korrekt, skalaen er relativ, dvs at scoren til de trenede er satt til 100%, så eneste du kan lese ut av den er hvor flinke grupper er i forhold til hverandre.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Asbjørn,

    Ditt eksempel/spørsmål avhenger helt av anlegg. I mitt eget oppsett er jeg ikke i tvil om at Nordost Valhalla eller sågar Nordost Odin hadde gitt større lydforbedring pr. krone enn noen versjon av DEQX.

    Mvh
    Roysen
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Roysen skrev:
    Asbjørn,

    Ditt eksempel/spørsmål avhenger helt av anlegg. I mitt eget oppsett er jeg ikke i tvil om at Nordost Valhalla eller sågar Noedost Odin hadde gitt større lydforbedring pr. krone enn noen versjon av DEQX.

    Mvh
    Roysen
    Hva baserer du slik en uttalelse på?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.826
    Antall liker
    38.237
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Asbjørn,

    Ditt eksempel/spørsmål avhenger helt av anlegg. I mitt eget oppsett er jeg ikke i tvil om at Nordost Valhalla eller sågar Noedost Odin hadde gitt større lydforbedring pr. krone enn noen versjon av DEQX.

    Mvh
    Roysen
    Nåja, jeg kan egentlig ikke motsi deg på det (du kjenner anlegget og ikke minst rommet, det gjør ikke jeg), men mitt utgangspunkt var en "fersking" som tilfeldigvis ramlet innom tråden, og da kan man vel formode utstyr i en annen pris- og kvalitetsklasse enn hos deg. Men du har kanskje fortsatt ikke prøvd DEQX eller tilsvarende selv i eget anlegg og dermed egne erfaringer å støtte synspunktet på?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Parelius,

    Flere demoer av Nordost Odin sammenlignet med andre kabler. Blant annet noen som befinner seg i eget anlegg.

    Når det gjelder Deqx er dette bedømt ut fra hva jeg oppfatter som en generell karakter på deqx baserte systemer fra lyttere jeg kjenner godt og kjenner preferansene til godt.

    I tillegg har jeg hørt Deqx baserte systemer selv som delvis består av komponenter jeg eier selv eller kjenner godt selv hvor lydkvaliteten nok har vært bra på noen punkter som jeg dog ikke kjenner igjen fra de kjente komponentene, men hvor noe var bra og annet var dårlig. Manglene har nok vært i overvekt.

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Asbjørn,

    Ditt eksempel/spørsmål avhenger helt av anlegg. I mitt eget oppsett er jeg ikke i tvil om at Nordost Valhalla eller sågar Nordost Odin hadde gitt større lydforbedring pr. krone enn noen versjon av DEQX.

    Mvh
    Roysen
    Skal bli interessant å se om nye erfaringer med både DEQX og akustisks tiltak ikke vil gi deg litt annet perspektiv.

    Registrerer f.eks at du ofte tilegnet kvaliteter i anlegg mer til elektronikken enn akustikk, høyttalere og samspillet mellom disse. For min del er det mest motsatt. Så får vi se om du endrer oppfatning når du får nye erfaringer.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    Asbjørn,

    Ditt eksempel/spørsmål avhenger helt av anlegg. I mitt eget oppsett er jeg ikke i tvil om at Nordost Valhalla eller sågar Nordost Odin hadde gitt større lydforbedring pr. krone enn noen versjon av DEQX.

    Mvh
    Roysen
    Skal bli interessant å se om nye erfaringer med både DEQX og akustisks tiltak ikke vil gi deg litt annet perspektiv.

    Registrerer f.eks at du ofte tilegnet kvaliteter i anlegg mer til elektronikken enn akustikk, høyttalere og samspillet mellom disse. For min del er det mest motsatt. Så får vi se om du endrer oppfatning når du får nye erfaringer.
    Dette er også helt feil Orso. Jeg mener bestemt at akustikk og høytalere er det viktigst for god lyd. Jeg mener imidlertid i motsetning til deg at elektronikken bidrar med sitt som hverken høytalere eller akustikk kan kompensere for. Alt må være på plass for å få den ideelle lyden og selv om man ikke har optimal akustikk eller høytaler/rom interaksjon, så mener jeg at man har god brukt for så optimal elektronikk som mulig.

    Når det gjelder Deqx er jeg temmelig sikker på at det vil bekrefte mine erfaringer så langt, men det er litt morsomt å ha prøvd det og ikke bli avskrevet for ikke å ha noen erfaring eller kunnskap om emnet. For meg er det et kvantesprang mellom gode akustiske tiltak og å rette opp akustiske skavanker med en ny feil i motfase.

    Mvh
    Roysen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.408
    Antall liker
    16.642
    Sted
    Østfold
    DEQX setter ikke opp noen "Ny feil i motfase".

    Ellers har det aldri vært snakk om å kompensere for elektronikkens kvaliteter vha korreksjonsenheter. Det er snarere snakk om hva man kan høre over hodet, og ikke minst hva man kan høre forbi dårlig akustikk. Det finnes nok av eksempler på dyre oppsett som spiller under forferdelige forhold.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    DEQX setter ikke opp noen "Ny feil i motfase".

    Ellers har det aldri vært snakk om å kompensere for elektronikkens kvaliteter vha korreksjonsenheter. Det er snarere snakk om hva man kan høre over hodet, og ikke minst hva man kan høre forbi dårlig akustikk. Det finnes nok av eksempler på dyre oppsett som spiller under forferdelige forhold.
    Da er vi mer på linje Snickers. Mulig jeg tar feil med hensyn på Deqx måte å foreta korreksjoner på. Bx fortalte om Audiolense metode som var å korrigere det man ønsket å fjerne fra lydbildet ved å sende ut tilsvarende "feil" i motfase for å kansellere ut den opprinnelige "feilen".

    Mvh
    Roysen
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Parelius,

    Flere demoer av Nordost Odin sammenlignet med andre kabler. Blant annet noen som befinner seg i eget anlegg.

    Når det gjelder Deqx er dette bedømt ut fra hva jeg oppfatter som en generell karakter på deqx baserte systemer fra lyttere jeg kjenner godt og kjenner preferansene til godt.

    I tillegg har jeg hørt Deqx baserte systemer selv som delvis består av komponenter jeg eier selv eller kjenner godt selv hvor lydkvaliteten nok har vært bra på noen punkter som jeg dog ikke kjenner igjen fra de kjente komponentene, men hvor noe var bra og annet var dårlig. Manglene har nok vært i overvekt.

    Mvh
    Roysen
    Roysen !

    De andre kablene du snakker om formoder jeg ikke er dine egne Kimber ?
    Er det disse som produseres i kina ?
    Har jo sett at du har lånt/prøvd disse i oppsettet ditt...

    mvh
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    DSP kan ikke tilføre kvaliteter som ikke finnes i utgangspunktet. M.a.o. blir ikke anlegget bedre enn det svakeste ledd.
    Problemet for de fleste av oss, er dog at våre dyre komponenter ofte innehar kvaliteter som vi ikke vet om. Dette fordi disse kvaliteter blir ødelagt/overskygget av misstilpasning mellom rom og høyttaler. Her kan DSP komme som en reddende engel, så fremt det settes opp av en person som vet hva han holder på med.Det skal nemlig være fullt mulig å kun fjerne skavanker, uten å fjerne positive kvaliteter samtidig.
    Hvor grensene går for kvalitet for cd-spillere/kilder, har selvsagt sammenheng med kvaliteten på resten av anlegget. Uansett hvor man måtte sette en slik grense, synes jeg personlig det mest interessante er å fokusere på de sider ved et anlegg som betyr mest for den totale kvalitet. Kost/nytte effekt.Men alle kan vel være enig om at det som ikke slippes gjennom kilden, ikke kan gjenskapes av andre komponenter? ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Parelius,

    Flere demoer av Nordost Odin sammenlignet med andre kabler. Blant annet noen som befinner seg i eget anlegg.

    Når det gjelder Deqx er dette bedømt ut fra hva jeg oppfatter som en generell karakter på deqx baserte systemer fra lyttere jeg kjenner godt og kjenner preferansene til godt.

    I tillegg har jeg hørt Deqx baserte systemer selv som delvis består av komponenter jeg eier selv eller kjenner godt selv hvor lydkvaliteten nok har vært bra på noen punkter som jeg dog ikke kjenner igjen fra de kjente komponentene, men hvor noe var bra og annet var dårlig. Manglene har nok vært i overvekt.

    Mvh
    Roysen
    Roysen !

    De andre kablene du snakker om formoder jeg ikke er dine egne Kimber ?
    Er det disse som produseres i kina ?
    Har jo sett at du har lånt/prøvd disse i oppsettet ditt...

    mvh
    Nå forstod jeg ikke helt hva du mente. Kan du utdype?

    Mvh
    Roysen
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Parelius,

    Flere demoer av Nordost Odin sammenlignet med andre kabler. Blant annet noen som befinner seg i eget anlegg.

    Når det gjelder Deqx er dette bedømt ut fra hva jeg oppfatter som en generell karakter på deqx baserte systemer fra lyttere jeg kjenner godt og kjenner preferansene til godt.

    I tillegg har jeg hørt Deqx baserte systemer selv som delvis består av komponenter jeg eier selv eller kjenner godt selv hvor lydkvaliteten nok har vært bra på noen punkter som jeg dog ikke kjenner igjen fra de kjente komponentene, men hvor noe var bra og annet var dårlig. Manglene har nok vært i overvekt.

    Mvh
    Roysen
    Roysen !

    De andre kablene du snakker om formoder jeg ikke er dine egne Kimber ?
    Er det disse som produseres i kina ?
    Har jo sett at du har lånt/prøvd disse i oppsettet ditt...

    mvh
    Nå forstod jeg ikke helt hva du mente. Kan du utdype?

    Mvh
    Roysen
    Får prøve...... Vet du har super utgaven til Kimber på ht i hvertfall og så har jeg forstått at du har testet noen danske/kinesiske kabler ? stemmer ikke dette ?

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Parelius,

    Flere demoer av Nordost Odin sammenlignet med andre kabler. Blant annet noen som befinner seg i eget anlegg.

    Når det gjelder Deqx er dette bedømt ut fra hva jeg oppfatter som en generell karakter på deqx baserte systemer fra lyttere jeg kjenner godt og kjenner preferansene til godt.

    I tillegg har jeg hørt Deqx baserte systemer selv som delvis består av komponenter jeg eier selv eller kjenner godt selv hvor lydkvaliteten nok har vært bra på noen punkter som jeg dog ikke kjenner igjen fra de kjente komponentene, men hvor noe var bra og annet var dårlig. Manglene har nok vært i overvekt.

    Mvh
    Roysen
    Roysen !

    De andre kablene du snakker om formoder jeg ikke er dine egne Kimber ?
    Er det disse som produseres i kina ?
    Har jo sett at du har lånt/prøvd disse i oppsettet ditt...

    mvh
    Nå forstod jeg ikke helt hva du mente. Kan du utdype?

    Mvh
    Roysen
    Får prøve...... Vet du har super utgaven til Kimber på ht i hvertfall og så har jeg forstått at du har testet noen danske/kinesiske kabler ? stemmer ikke dette ?

    mvh
    Hjemme har jeg kabler fra Kimber ja i tillegg til Nordost, Stealth Audio og Aural Symphonics. Jeg har hatt en demo av Zensati kabler hjemme hos meg en kveld, men de er ikke der nå. Jeg tror Zensati kablene er laget i Danmark.

    Mvh
    Roysen
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Parelius,

    Flere demoer av Nordost Odin sammenlignet med andre kabler. Blant annet noen som befinner seg i eget anlegg.

    Når det gjelder Deqx er dette bedømt ut fra hva jeg oppfatter som en generell karakter på deqx baserte systemer fra lyttere jeg kjenner godt og kjenner preferansene til godt.

    I tillegg har jeg hørt Deqx baserte systemer selv som delvis består av komponenter jeg eier selv eller kjenner godt selv hvor lydkvaliteten nok har vært bra på noen punkter som jeg dog ikke kjenner igjen fra de kjente komponentene, men hvor noe var bra og annet var dårlig. Manglene har nok vært i overvekt.

    Mvh
    Roysen
    Roysen !

    De andre kablene du snakker om formoder jeg ikke er dine egne Kimber ?
    Er det disse som produseres i kina ?
    Har jo sett at du har lånt/prøvd disse i oppsettet ditt...

    mvh
    Nå forstod jeg ikke helt hva du mente. Kan du utdype?

    Mvh
    Roysen
    Får prøve...... Vet du har super utgaven til Kimber på ht i hvertfall og så har jeg forstått at du har testet noen danske/kinesiske kabler ? stemmer ikke dette ?

    mvh
    Hjemme har jeg kabler fra Kimber ja i tillegg til Nordost, Stealth Audio og Aural Symphonics. Jeg har hatt en demo av Zensati kabler hjemme hos meg en kveld, men de er ikke der nå. Jeg tror Zensati kablene er laget i Danmark.

    Mvh
    Roysen
    Det er de ikke.......

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Karma skrev:
    Men alle kan vel være enig om at det som ikke slippes gjennom kilden, ikke kan gjenskapes av andre komponenter? ;)
    Diskusjonen her startet vel med at "alt" slipper igjennom selv rimelige kilder. At det rett og slett ikke er noen større teknologisk utfordring å lage en digital kilde som for alle praktiske formål er "god nok" for en betalbar penge. I_L sier at et referansedesign tilbys for et par hundre dollar fra produsentene og at det skal svært mye til å overgå dette på de parameterene som er aktuelle. Jeg er temmelig sikker på at de som utvikler de sentrale komponentene som TI, AKM, BurrBrown og hva nå alle heter driver hardcore ingeniørvirksomhet og at begreper som "åpenhet i mellomtonen" ikke finnes i dokumentasjonen og kravspecen til produktene.

    For å anvende den logikken - hvordan skal dette high-end-ørtentitusenerskroners englestøvet som er drysset på kunne gjøre sin gjerning når det ikke er et tema i utviklingen av selve nøkkelkomponenetene i produktet? Hvor kommer den magiske high-end-lyden inn når den ikke på noe tidspunkt har vært et kriterie i utviklingen av komponentene som boksesammensetterene ganske enkelt er nødt til å forholde seg til? Om en kjede ikke er svakere enn det svakeste ledd, så kommer dette high-end-støvet aldri av CD-platen av den enkle grunn at mekanismen som leser av CD-platen aldri har vært designet med det som mål.

    Det er innenfor ingeniørvirksomhet ganske lurt å lage noe som er "godt nok" + nødvendig margin. Men skal man legge HiFi-logikk til grunn, så kan man alltids lage mer av alt - det er en veldig merkelig tilnærming til problematikken.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Karma skrev:
    DSP kan ikke tilføre kvaliteter som ikke finnes i utgangspunktet. M.a.o. blir ikke anlegget bedre enn det svakeste ledd.
    Problemet for de fleste av oss, er dog at våre dyre komponenter ofte innehar kvaliteter som vi ikke vet om. Dette fordi disse kvaliteter blir ødelagt/overskygget av misstilpasning mellom rom og høyttaler. Her kan DSP komme som en reddende engel, så fremt det settes opp av en person som vet hva han holder på med.Det skal nemlig være fullt mulig å kun fjerne skavanker, uten å fjerne positive kvaliteter samtidig.
    Hvor grensene går for kvalitet for cd-spillere/kilder, har selvsagt sammenheng med kvaliteten på resten av anlegget. Uansett hvor man måtte sette en slik grense, synes jeg personlig det mest interessante er å fokusere på de sider ved et anlegg som betyr mest for den totale kvalitet. Kost/nytte effekt.Men alle kan vel være enig om at det som ikke slippes gjennom kilden, ikke kan gjenskapes av andre komponenter? ;)
    Siterer meg selv for å legge til:

    DSP kan hjelpe deg å avsløre at resten av komponentene i ditt anlegg er langt bedre enn du på forhånd visste om. Dette da selvsagt inkludert din kilde. Dermed har jeg vel også flagget mitt ståsted når det gjelder prioritering. Å bruke veldig mye penger på en cd-spiller, før man har fått et godt samspill med rommet, blir som å montere ekstreme racingdekk på en gammel Lada.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Parelius,

    Flere demoer av Nordost Odin sammenlignet med andre kabler. Blant annet noen som befinner seg i eget anlegg.

    Når det gjelder Deqx er dette bedømt ut fra hva jeg oppfatter som en generell karakter på deqx baserte systemer fra lyttere jeg kjenner godt og kjenner preferansene til godt.

    I tillegg har jeg hørt Deqx baserte systemer selv som delvis består av komponenter jeg eier selv eller kjenner godt selv hvor lydkvaliteten nok har vært bra på noen punkter som jeg dog ikke kjenner igjen fra de kjente komponentene, men hvor noe var bra og annet var dårlig. Manglene har nok vært i overvekt.

    Mvh
    Roysen
    Roysen !

    De andre kablene du snakker om formoder jeg ikke er dine egne Kimber ?
    Er det disse som produseres i kina ?
    Har jo sett at du har lånt/prøvd disse i oppsettet ditt...

    mvh
    Nå forstod jeg ikke helt hva du mente. Kan du utdype?

    Mvh
    Roysen
    Får prøve...... Vet du har super utgaven til Kimber på ht i hvertfall og så har jeg forstått at du har testet noen danske/kinesiske kabler ? stemmer ikke dette ?

    mvh
    Hjemme har jeg kabler fra Kimber ja i tillegg til Nordost, Stealth Audio og Aural Symphonics. Jeg har hatt en demo av Zensati kabler hjemme hos meg en kveld, men de er ikke der nå. Jeg tror Zensati kablene er laget i Danmark.

    Mvh
    Roysen
    Det er de ikke.......

    mvh
    Hvor har du det fra? Jeg antar at produsenten vet det best? Jeg vet at råkabelen som benyttes som ledere i de billigste Zensati modellene ikke lages hos Zensati, men det var ikke disse jeg testet.

    Mvh
    Roysen
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Jeg har ikke forsvart noe behov for ekstremt dyre kilder. Har kun påstått at intet blir bedre enn det svakeste ledd. Er faktisk ganske enig i mye av det du skriver.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Karma skrev:
    Men alle kan vel være enig om at det som ikke slippes gjennom kilden, ikke kan gjenskapes av andre komponenter? ;)
    Diskusjonen her startet vel med at "alt" slipper igjennom selv rimelige kilder. At det rett og slett ikke er noen større teknologisk utfordring å lage en digital kilde som for alle praktiske formål er "god nok" for en betalbar penge. I_L sier at et referansedesign tilbys for et par hundre dollar fra produsentene og at det skal svært mye til å overgå dette på de parameterene som er aktuelle. Jeg er temmelig sikker på at de som utvikler de sentrale komponentene som TI, AKM, BurrBrown og hva nå alle heter driver hardcore ingeniørvirksomhet og at begreper som "åpenhet i mellomtonen" ikke finnes i dokumentasjonen og kravspecen til produktene.

    For å anvende den logikken - hvordan skal dette high-end-ørtentitusenerskroners englestøvet som er drysset på kunne gjøre sin gjerning når det ikke er et tema i utviklingen av selve nøkkelkomponenetene i produktet? Hvor kommer den magiske high-end-lyden inn når den ikke på noe tidspunkt har vært et kriterie i utviklingen av komponentene som boksesammensetterene ganske enkelt er nødt til å forholde seg til? Om en kjede ikke er svakere enn det svakeste ledd, så kommer dette high-end-støvet aldri av CD-platen av den enkle grunn at mekanismen som leser av CD-platen aldri har vært designet med det som mål.

    Det er innenfor ingeniørvirksomhet ganske lurt å lage noe som er "godt nok" + nødvendig margin. Men skal man legge HiFi-logikk til grunn, så kan man alltids lage mer av alt - det er en veldig merkelig tilnærming til problematikken.
    Mener du her å påstå at f.eks. strømforsyningen eller analogdelen i en digitalkilde ikke er av betydning for lydgjengivelsen?

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Karma skrev:
    Men alle kan vel være enig om at det som ikke slippes gjennom kilden, ikke kan gjenskapes av andre komponenter? ;)
    Dette er i hvert fall jeg helt enig i.

    Mvh
    Roysen
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.383
    fodera skrev:
    Det er de ikke.......

    mvh
    Zensati 2 og 3 produseres i Kina.
    Tror også at XLR, IC og CAST produseres der også.
    Zensati 1 og Gold vet jeg ikke hvor produseres.

    mvh
    JackX
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Mener du har å påstå at f.eks. strømforsyningen eller analogdelen i en digitalkilde ikke er av betydning for lydgjengivelsen?

    Mvh
    Roysen
    Nei, bare at det neppe koster allverden å lage noe som er bra nok.

    Men jeg lurer på hvordan du mener dette "noe", X-faktoren om du vil, det ikke-kvantifiserbare, kommer seg av CD-platen, gjennom kretsense på printene, gjennom DACen osv når X-faktor ikke på noe tidspunkt har vært et kriterie for design av de delene av produktene. Og disse delene gjør neppe en high-end-produsent av CD-spillere noesomhelst med, kanskje utover å pynte litt kosmetisk på de.

    Om en kjede ikke blir sterkere enn det svakeste ledd så blir dette konsekvensen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.931
    Roysen skrev:
    nb skrev:
    Mener du har å påstå at f.eks. strømforsyningen eller analogdelen i en digitalkilde ikke er av betydning for lydgjengivelsen?
    Mon tro hvor den kom fra... Selvsagt har analogdelen mye å si, men en god småsignalforsterker er ikke noen dyr konstruksjon. Referansedesignene som de fleste bruker, inkludert de fleste produsenter som putter elektronikken i et panservognkabinett og femtidobler prisen, er av svært høy kvalitet. De som bruker sære esoteriske kretsløsninger er stort sett garasjemekkere som ikke lager i nærheten like gode og gjennomprøvde elektronikkonstruksjoner som de store firmaene. Utviklingskortene til en IC, feks en DAC, er designet for å fasilitere ytelsesevaluering av komponenten som IC-produsenten lager, de er mao optimalisert for aktuelle komponent. Og de koster fortsatt ikke mer enn noen få hundre dollar i innkjøp.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Mener du har å påstå at f.eks. strømforsyningen eller analogdelen i en digitalkilde ikke er av betydning for lydgjengivelsen?

    Mvh
    Roysen
    Nei, bare at det neppe koster allverden å lage noe som er bra nok.

    Men jeg lurer på hvordan du mener dette "noe", X-faktoren om du vil, det ikke-kvantifiserbare, kommer seg av CD-platen, gjennom kretsense på printene, gjennom DACen osv når X-faktor ikke på noe tidspunkt har vært et kriterie for design av de delene av produktene. Og disse delene gjør neppe en high-end-produsent av CD-spillere noesomhelst med, kanskje utover å pynte litt kosmetisk på de.

    Om en kjede ikke blir sterkere enn det svakeste ledd så blir dette konsekvensen.
    Vi snakker ikke egentlig om at noe ikke er kvantifiserbart ved hjelp av målinger. Det vi snakker om er at selv om vi kan måle noe, så vet man ikke hvordan dette vil gi seg utslag i den subjektive oppfattelsen av lyden. Selv om du måler 0,5% THD, hvordan vil det gi seg utslag i lyden sammenlignet med om man hadde 0,6% THD?

    Hvordan vil lyden påvirkes av 1% mer andreharmoniske forvrengning sammenlignet med om man velger 1% mer tredjeharmoniske forvrengning. Om valget er et av disse to for å holde utviklingskostnadene på nivåaet man ønsker. Hvordan vil den subjektive lydoppfattelsen påvirkes av upsampling til 24/192 sammenlignet med 32/384? Hvordan vil den subjektive lydoppfattelsen påvirkes av en stereostrømforsyning på 60W sammenlignet med to mono forsyninger på 30W hver? Hvordan vil den subjektive lydoppfattelsen påvirkes av at strømforsyningen skilles ut i et eget kabinett sammenlignet med å være i samme kabinett som D/A kretsen?

    Hvordan vet du at en strømforsyning er god nok? Målingene forteller bare hvordan det måler. Det teller ikke så mye dersom man ikke vet hvordan den subjektive lydopplevelsen påvirkes.

    Det er dette som er X-faktorene.

    Mvh
    Roysen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.931
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
     
    R

    Roysen

    Gjest
    I_L skrev:
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
    Om produktet subjektivt lyder bedre, så vil det være en fordel for de som mener det og synes produktet faller innefor det budsjettet de kunne tenke seg å bruke. Det koker ned til at målinger kun kan benyttes til å underbygge det man subjektivt opplever når det gjelder en maskin som har som funskjon å produsere subjektive opplevelser. Hvordan det måler er av liten betydning sammenlignet med hvordan det lyder.

    Mvh
    Roysen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.931
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
    Om produktet subjektivt lyder bedre, så vil det være en fordel for de som mener det og synes produktet faller innefor det budsjettet de kunne tenke seg å bruke.
    For all del, men da er vi tilbake på subjektiv oppfatning igjen, som altså er noe helt annet enn objektiv kvalitet. Folk skal selvsagt få lov til å bruke sine egne penger på akkurat hva de vil.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
    Om produktet subjektivt lyder bedre, så vil det være en fordel for de som mener det og synes produktet faller innefor det budsjettet de kunne tenke seg å bruke.
    For all del, men da er vi tilbake på subjektiv oppfatning igjen, som altså er noe helt annet enn objektiv kvalitet. Folk skal selvsagt få lov til å bruke sine egne penger på akkurat hva de vil.
    Objektiv kvalitet på et produkt som gir subjektive opplevelser blir veldig vanskelig å forholde seg til. Målinger er ikke en slik målestokk i hvert fall fordi de gir ikke noe svar på hvordan noe lyder.

    Mvh
    Roysen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.931
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
    Om produktet subjektivt lyder bedre, så vil det være en fordel for de som mener det og synes produktet faller innefor det budsjettet de kunne tenke seg å bruke.
    For all del, men da er vi tilbake på subjektiv oppfatning igjen, som altså er noe helt annet enn objektiv kvalitet. Folk skal selvsagt få lov til å bruke sine egne penger på akkurat hva de vil.
    Objektiv kvalitet på et produkt som gir subjektive opplevelser blir veldig vanskelig å forholde seg til. Målinger er ikke en slik målestokk i hvert fall fordi de gir ikke noe svar på hvordan noe lyder.
    Målinger brukes for å kvantifisere objektiv kvalitet. De kan nok korreleres med subjektiv oppfatning mer enn du tror, men det blir uansett en fagdiskusjon*. Hva vi nå konvergerer mot ser ut til å være omtrent det jeg skrev for 10 (20?) sider siden, og du du da avfeide som "tull": At objektiv kvalitet ikke fortsetter å øke når prisene går inn i hifi-stratosfæren.

    For å gjenoppfriske:

    I_L skrev:
    Hvis noen synes at en CD-spiller blir bedre om den koster femti, hundre eller fem hundre tusen, hvis deres ører forteller dem det, så er det helt fint og ikke noe noen kan motsi. Men etter objektive kriterier er ikke de dyre greiene kvalitativt bedre enn feks Transporteren linket til for litt siden.
    Roysen skrev:
    Dette er bare tull.
    Nei, det er ikke det.

    * For ordens skyld: Å korrelere objektive målinger med subjektiv oppfatning hører inn under fagområdet psykoakustikk, hvor "transparens" er en betegnelse på "ingen hørbar forvrenging".
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Dette er også helt feil Orso. Jeg mener bestemt at akustikk og høytalere er det viktigst for god lyd. Jeg mener imidlertid i motsetning til deg at elektronikken bidrar med sitt som hverken høytalere eller akustikk kan kompensere for. Alt må være på plass for å få den ideelle lyden og selv om man ikke har optimal akustikk eller høytaler/rom interaksjon, så mener jeg at man har god brukt for så optimal elektronikk som mulig.

    Når det gjelder Deqx er jeg temmelig sikker på at det vil bekrefte mine erfaringer så langt, men det er litt morsomt å ha prøvd det og ikke bli avskrevet for ikke å ha noen erfaring eller kunnskap om emnet. For meg er det et kvantesprang mellom gode akustiske tiltak og å rette opp akustiske skavanker med en ny feil i motfase.

    Mvh
    Roysen
    Takk for oppklaringen. Men ikke tolk meg dithen at jeg sier at det ikke finnes kvalitetsforskjeller på elektronikk. Det mener jeg i høyeste grad, og jeg er også opptatt av det. Og jeg har heller ikke sagt at akustikk eller lydkorreksjon på noe som helst måte kan kompensere for kvalitetsforskjeller på elektronikk. Vi er nok derimot uenige når kvaliteten flater ut (spesielt på kilder) og hvor stor rolle elektronikken spiller inn. Og ikke minst hva som kan karakteriserer som kvalitetsforskjeller.
    Selv tror jeg utjevning av frekvensresponsen er langt viktigere enn om man bruker Hegel eller Halcro som forsterker for å nevne et eksempel.

    Håper du får oppleve DEQX med justeringer som passer din smak. Det er jo ikke helt rett fram å få et slikt verktøy til eller hente potensiale ut.
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
    Om produktet subjektivt lyder bedre, så vil det være en fordel for de som mener det og synes produktet faller innefor det budsjettet de kunne tenke seg å bruke.
    For all del, men da er vi tilbake på subjektiv oppfatning igjen, som altså er noe helt annet enn objektiv kvalitet. Folk skal selvsagt få lov til å bruke sine egne penger på akkurat hva de vil.
    Objektiv kvalitet på et produkt som gir subjektive opplevelser blir veldig vanskelig å forholde seg til. Målinger er ikke en slik målestokk i hvert fall fordi de gir ikke noe svar på hvordan noe lyder.
    Målinger brukes for å kvantifisere objektiv kvalitet. De kan nok korreleres med subjektiv oppfatning mer enn du tror, men det blir uansett en fagdiskusjon*. Hva vi nå konvergerer mot ser ut til å være omtrent det jeg skrev for 10 (20?) sider siden, og du du da avfeide som "tull": At objektiv kvalitet ikke fortsetter å øke når prisene går inn i hifi-stratosfæren.

    For å gjenoppfriske:

    I_L skrev:
    Hvis noen synes at en CD-spiller blir bedre om den koster femti, hundre eller fem hundre tusen, hvis deres ører forteller dem det, så er det helt fint og ikke noe noen kan motsi. Men etter objektive kriterier er ikke de dyre greiene kvalitativt bedre enn feks Transporteren linket til for litt siden.
    Roysen skrev:
    Dette er bare tull.
    Nei, det er ikke det.

    * For ordens skyld: Å korrelere objektive målinger med subjektiv oppfatning hører inn under fagområdet psykoakustikk, hvor "transparens" er en betegnelse på "ingen hørbar forvrenging".
    Er meget enig.....

    Jeg fulgte innhold i et eksempel fra Roysen som egentlig ikke var noe galt med men som illustrerer faktiske forhold med en "highend" kabel som sikkert låter som beskrevet men sakens kjerne er om denne kabelen hadde funnet plass hvis den ble solgt for 20-30 kr.meteren som bulk ( noe den faktisk koster den ene utgaven ) denne har forøvrig en veil ferdigterminert pris på rundt 35 tusen i norge... Da er vi inne på at pris styrer opplevelse og nysgjerrighet innenfor respektive miljøer... mulig også value for money..
    Men det som er helt opp i dagen at dette ikke har noe med høye og nitidge utviklingskostnader å gjøre...

    Hadde denne kabelen hatt en veil.pris på 4 tusen med Jinwei brandet kan jeg garantere denne hadde blitt sett på som rimelig uinteresant ....God markedsføring og rett pris innfrir..... altså ingenting med konstruksjon og utvikling å gjøre....

    Dermed illustrerer det et av mange eksempler som benektes av highend miljøet, sammenheng mellom pris og kvalitet er ikke objektivt beskrivende om produktet.

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
    Om produktet subjektivt lyder bedre, så vil det være en fordel for de som mener det og synes produktet faller innefor det budsjettet de kunne tenke seg å bruke.
    For all del, men da er vi tilbake på subjektiv oppfatning igjen, som altså er noe helt annet enn objektiv kvalitet. Folk skal selvsagt få lov til å bruke sine egne penger på akkurat hva de vil.
    Objektiv kvalitet på et produkt som gir subjektive opplevelser blir veldig vanskelig å forholde seg til. Målinger er ikke en slik målestokk i hvert fall fordi de gir ikke noe svar på hvordan noe lyder.
    Målinger brukes for å kvantifisere objektiv kvalitet. De kan nok korreleres med subjektiv oppfatning mer enn du tror, men det blir uansett en fagdiskusjon*. Hva vi nå konvergerer mot ser ut til å være omtrent det jeg skrev for 10 (20?) sider siden, og du du da avfeide som "tull": At objektiv kvalitet ikke fortsetter å øke når prisene går inn i hifi-stratosfæren.

    For å gjenoppfriske:

    I_L skrev:
    Hvis noen synes at en CD-spiller blir bedre om den koster femti, hundre eller fem hundre tusen, hvis deres ører forteller dem det, så er det helt fint og ikke noe noen kan motsi. Men etter objektive kriterier er ikke de dyre greiene kvalitativt bedre enn feks Transporteren linket til for litt siden.
    Roysen skrev:
    Dette er bare tull.
    Nei, det er ikke det.

    * For ordens skyld: Å korrelere objektive målinger med subjektiv oppfatning hører inn under fagområdet psykoakustikk, hvor "transparens" er en betegnelse på "ingen hørbar forvrenging".

    Jeg mener fortsatt at det utsagnet er bare tull fordi jeg det ikke kan måles med subjektive metoder hvor god kvalitet et hifi produkt har. Kvaliteten er subjektiv i og med at produktets funskjon er å produsere en subjektiv opplevelse. Den "objektive kvaliteten" gir ikke noe bilde på den virkelige kvaliteten. Dersom man hadde hatt en fullstendig transparent komponent hade jeg vært enig, men den finnes ikke. Ergo vil ulike avvik fra transparens påvirke den virkelig kvaliteten (som er den subjektive) på ulike måter som ikke lar seg måle på noen objektiv måte.

    Forøvrig er bare tull et lite egnet budskap og noe som ble skrevet i affekt. Jeg er uenig er en bedre måte å uttrykke dette på.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    fodera skrev:
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    I_L skrev:
    ^ I så fall er det ingenting ved X-faktorene heller som tilsier at god småsignalelektronikk skal være så fordømt dyr...
    Om produktet subjektivt lyder bedre, så vil det være en fordel for de som mener det og synes produktet faller innefor det budsjettet de kunne tenke seg å bruke.
    For all del, men da er vi tilbake på subjektiv oppfatning igjen, som altså er noe helt annet enn objektiv kvalitet. Folk skal selvsagt få lov til å bruke sine egne penger på akkurat hva de vil.
    Objektiv kvalitet på et produkt som gir subjektive opplevelser blir veldig vanskelig å forholde seg til. Målinger er ikke en slik målestokk i hvert fall fordi de gir ikke noe svar på hvordan noe lyder.
    Målinger brukes for å kvantifisere objektiv kvalitet. De kan nok korreleres med subjektiv oppfatning mer enn du tror, men det blir uansett en fagdiskusjon*. Hva vi nå konvergerer mot ser ut til å være omtrent det jeg skrev for 10 (20?) sider siden, og du du da avfeide som "tull": At objektiv kvalitet ikke fortsetter å øke når prisene går inn i hifi-stratosfæren.

    For å gjenoppfriske:

    I_L skrev:
    Hvis noen synes at en CD-spiller blir bedre om den koster femti, hundre eller fem hundre tusen, hvis deres ører forteller dem det, så er det helt fint og ikke noe noen kan motsi. Men etter objektive kriterier er ikke de dyre greiene kvalitativt bedre enn feks Transporteren linket til for litt siden.
    Roysen skrev:
    Dette er bare tull.
    Nei, det er ikke det.

    * For ordens skyld: Å korrelere objektive målinger med subjektiv oppfatning hører inn under fagområdet psykoakustikk, hvor "transparens" er en betegnelse på "ingen hørbar forvrenging".
    Er meget enig.....

    Jeg fulgte innhold i et eksempel fra Roysen som egentlig ikke var noe galt med men som illustrerer faktiske forhold med en "highend" kabel som sikkert låter som beskrevet men sakens kjerne er om denne kabelen hadde funnet plass hvis den ble solgt for 20-30 kr.meteren som bulk ( noe den faktisk koster den ene utgaven ) denne har forøvrig en veil ferdigterminert pris på rundt 35 tusen i norge... Da er vi inne på at pris styrer opplevelse og nysgjerrighet innenfor respektive miljøer... mulig også value for money..
    Men det som er helt opp i dagen at dette ikke har noe med høye og nitidge utviklingskostnader å gjøre...

    Hadde denne kabelen hatt en veil.pris på 4 tusen med Jinwei brandet kan jeg garantere denne hadde blitt sett på som rimelig uinteresant ....God markedsføring og rett pris innfrir..... altså ingenting med konstruksjon og utvikling å gjøre....

    Dermed illustrerer det et av mange eksempler som benektes av highend miljøet, sammenheng mellom pris og kvalitet er ikke objektivt beskrivende om produktet.

    mvh
    Jeg blir litt usikker på hva du forsøker å illustrere ved å henvise til en kabel som ingen har uttalt seg om hverken objektiv eller subjektiv kvalitet på.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    nb skrev:
    Mener du har å påstå at f.eks. strømforsyningen eller analogdelen i en digitalkilde ikke er av betydning for lydgjengivelsen?
    Mon tro hvor den kom fra... Selvsagt har analogdelen mye å si, men en god småsignalforsterker er ikke noen dyr konstruksjon.
    Så f.eks. Esoterics VRDS-Neo drivverk, Burmesters beltedrevne drivverk, Boulders 993 opamper, Wadias patenterte I/V konvertere, dCS Ring DAC eller Goldmunds diskrete Alize D/A konvertere er ikke dyre å produsere og lyder ikke bedre (legg merke til at jeg her ikke snakker om målinger som ikke gir et bilde på hvordan noe lyder) enn andre standard off-the-shelf produkter med samme funksjon?

    Mvh
    Roysen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.408
    Antall liker
    16.642
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    DEQX setter ikke opp noen "Ny feil i motfase".

    Ellers har det aldri vært snakk om å kompensere for elektronikkens kvaliteter vha korreksjonsenheter. Det er snarere snakk om hva man kan høre over hodet, og ikke minst hva man kan høre forbi dårlig akustikk. Det finnes nok av eksempler på dyre oppsett som spiller under forferdelige forhold.
    Da er vi mer på linje Snickers. Mulig jeg tar feil med hensyn på Deqx måte å foreta korreksjoner på. Bx fortalte om Audiolense metode som var å korrigere det man ønsket å fjerne fra lydbildet ved å sende ut tilsvarende "feil" i motfase for å kansellere ut den opprinnelige "feilen".

    Mvh
    Roysen
    Ja, dette er også Audiolense sin måte å jobbe, og Bx har fremholdt at dette er en av svakhetene med DEQX. Jeg og Bx er med andre ord ikke enige om hva som er riktig fundamental innfallsvinkel til korreksjon, men det er en helt annen diskusjon.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.931
    Roysen skrev:
    Så f.eks. Esoterics VRDS-Neo drivverk, Burmesters beltedrevne drivverk, Boulders 993 opamper, Wadias patenterte I/V konvertere, dCS Ring DAC eller Goldmunds diskrete Alize D/A konvertere er ikke dyre å produsere og lyder ikke bedre (legg merke til at jeg her ikke snakker om målinger som ikke gir et bilde på hvordan noe lyder) enn andre standard off-the-shelf produkter med samme funksjon?
    Din subjektive oppfatning kan da ikke jeg uttale meg om...
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn