Når jeg begynte å høre tweaks!

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har tenkt litt på når jeg begynte å høre på tweaks og når jeg virklig opplevde forskjeller. Har i mitt stille sinn funnet ut at det var etter at jeg kjøpte en ny forforsterker en gang at jeg virkelig begynte å oppleve de forskjellige tweaksene. Før det så var det mye vanskeligere å høre noe særlig forskjell. Noen andre som har lignende erfaringer eller har synspunkter på dette?

OU812
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da jeg for noen år siden koblet min ML320s forforsterker opp i anlegget mitt, fikk jeg et helt nytt syn på hva en god forforsterker kan gjøre for lyden. Den står for rundt 1/3 av totalkostnaden (hvis vi regner nypriser) i det som nå er mitt nr. 2 anlegg - og er verdt hver eneste krone. Jeg skal ikke skryte på meg noen audiofile gullører - og jeg har heller ikke brukt mye tid eller ressurser på tweaking - men tror at du er inne på noe her.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då eg fekk høyre Bose 901, i staden for mine Tandberg HiFi 12, skjøna eg at høgtalarar har mykje å seie for lyden. Og då eg prøvde drive mine nye 901 med Tandberg TR 200, forstod eg at forsterkarar også hadde ein viss effekt...
Etterpå oppdaga eg at platespelarmatta kunne få vekk knitring, og lage mørkare klangkarakter på Technics SL 1200-spelaren. Så var eg i militæret ei tid, besøkte mange rare butikkar langs kysten (særleg i Bergen). Og så tok det av fullstendig...
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
I gamle dager da Dahlquist DQ-10 var hot, lansert Monster en ny og utrolig høyttalerkabel. Bolse fant ut at det å spiltte lederne i kablene ga mye bedre lyd. Tror det var starten.
 
M

Mr-T

Gjest
Kan det utdypes hva som menes med "tweaks" relatert til denne tråden ?
Uttrykket er litt diffust, så enhver kan jo legge hva man vil i det.... Det kan jo være alt fra akustikkplater til whisky....
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
ayaboh skrev:
I gamle dager da Dahlquist DQ-10 var hot, lansert Monster en ny og utrolig høyttalerkabel. Bolse fant ut at det å spiltte lederne i kablene ga mye bedre lyd. Tror det var starten.
Er det Hi-Fi center Bolse du mener?

O
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
ou812rh skrev:
Har tenkt litt på når jeg begynte å høre på tweaks og når jeg virklig opplevde forskjeller. Har i mitt stille sinn funnet ut at det var etter at jeg kjøpte en ny forforsterker en gang at jeg virkelig begynte å oppleve de forskjellige tweaksene. Før det så var det mye vanskeligere å høre noe særlig forskjell. Noen andre som har lignende erfaringer eller har synspunkter på dette?

OU812
Helt enig i at det er når du får inn høykvalitetsprodukter i kjeden at tweaks gir effekter; kjøp gode produkter først, deretter se på tweaks.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.935
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Har rusla med denne hobbyen i rundt 40 år, og det har blitt mange oppgraderinger / utskiftinger og etterhvert tweaks på de årene. Som yasman sier så bør utstyret være av høy kvalitet før man begynner med kabler ect.
Personlig opplevde jeg et slags gjennombrudd / en ny måte å lytte på når jeg første gang koblet opp noen gode rør-forsterkere på Quad ESL 63 som jeg allerede hadde eid i mange år.
Da ga det plutselig mening i å teste ut kabler ect.
Det har blitt mange utskiftinger siden den gang, og selv om det nå går i transistor og dynamiske høyttalere så var det rør/elektrostat comboen som satte en ny standard/lærte meg en ny måte å lytte til/oppleve musikk på gjennom et stereoanlegg. Preferansene har siden da vært mye det samme, men det finnes flere veier til Rom. Tweaks er krydderet som av til gir det lille ekstra.
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
....har en SME vinylsnurrer med meeeeeget bløte puter(kleber seg omtrent fast til underlaget) som jeg trodde tok det meste av resonannser osv , helt til jeg tilfeldig en dag "tappet" med fingrene på racket og samme tapping hørtes godt i ht :mad: , vel , hentet noen dempeputer som ligger slengt , puttet de under spilleren og vips : null "tapperespons" ut i ht :) . Skulle ikke mer til !
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Mr-T skrev:
Kan det utdypes hva som menes med "tweaks" relatert til denne tråden ?
Uttrykket er litt diffust, så enhver kan jo legge hva man vil i det.... Det kan jo være alt fra akustikkplater til whisky....
I utgangspunktet så mente jeg produkter som er direkte koblet/påført til anlegget. Alt fra stømkontakter til snake oil. Men hvorfor ikke fortelle om akustiske tiltak hvis man har noen tips! Mange mener jo at det er der man bør begynne.

OU812
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
ayaboh skrev:
I gamle dager da Dahlquist DQ-10 var hot, lansert Monster en ny og utrolig høyttalerkabel. Bolse fant ut at det å spiltte lederne i kablene ga mye bedre lyd. Tror det var starten.
Jeg gjorde det samme; tok en tapetkniv og splitta Monsterkablene. Samme erfaring, lyden ble bedre. Trpr jeg hadde B&O oppsett på den tida, derettet ble det klassikeren fra NAD. Neste "tweak" var ei laminert trehylle ( nå kalles de visstnok for slakteblokk ) på spikes som vinylspilleren ble plassert på - også det hjalp.

Det som har innvirket mest på lyden hos meg - bortsett fra kabler og bytter / oppgraderinger av selve anlegget, er nok Vibracones + Vibrapods. Nå prøver jeg mine første NO Sorte Koner. De virker, de og...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.666
Torget vurderinger
23
Husker faktisk min første genuine tweak - hadde kjøpt splitter ny platespiller på hifiasylet - en Micro RX5000 - med 16 kg. messing tallerken UTEN matte :eek: :eek:

Så kom det en stammefrende innom og utbrøt forskrekket "Hva?? kjører du uten matte? det må da ringe noe jævlig?" Det gjorde det egentlig ikke, men spiren var sådd, og min første bevisste tweakeprossess var i gang. Prøvde alt fra kork til seig silikon, men ble vel aldri klokere.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Mitt første "tweak"var nok på mitt første studentanlegg Onkyo cd spiller og Onkyo surround reciever i 98 og byttet ut gratis kabelen med en Nordost magic 1 og fikk hakeslipp så det holdt.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Jeg skar ut vegg til vegg-teppet og de underliggende fem lagene med gulvbelegg og skrudde nedi fire bolter. Vatret opp, la en stor flat skiferstein på. Satte høyttaleren opp på, med spikes. Hørtes totalt jævlig ut. Litt bedre da jeg kuttet ut skifer og spikes og satte høytalerene rett ned på boltehodene.
Best hørtes det ut før jeg begynte. Men hørbart var det ja.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Var på 80 tallet en gang da jeg hadde en tuner fra Fisher.
Byttet originale RCA til WBT og med innvendig god kabling til dem. "Dramatisk" forbedring og en kamerat av meg bruker tuneren i dag.
 
Topp Bunn