Rørutstyr når skifte dere rør?

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg lurte på hva dere andere som eier rørutstyr gjør når det gjelder å bytte rør.
Jeg har hatt conrad johnson pre og slutttrinn i mange år. Det har aldri skjedd at rørene slutter å virke. Inn i mellom , hvert 2-3 år begynner jeg å lure på om jeg har mistet hørsel eller hater musikk: lyden lukker seg og blir gjørmete. Det er da når jeg skifte rør og oppleve en subjektiv forbedring.
Jeg stoler ikke alltid på mine hører, siden jeg er 52 og som mange andere ikke har perfekt hørsel. Fra min jobb som professjonel musiker vet jeg også hvor subjektiv vurdering av lyden kan vaere.

Har ikke tenkt så mye på det tidliger men rørene har blitt nokså mye dyrere etterhvert så jeg er litt mindre fornøyd når jeg skal skifte 6 stykker E88CC plus 1 e88CC, 2 6H30 og 8 stykker 6550...
I Stavanger har jeg aldri hørt om noen som har rørtester.

Hva gjør dere? Skifte etter en tidstabell? Ta alle rør samtidig eller ikke? Vente til de dør?
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
439
Antall liker
569
Sted
Bærum
For min del går det på antall timer. Det er timeteller i forforsterkeren så det er ikke så vanskelig for min del. Smårør får lenger tid, mens effektrør noe kortere. Dette finnes råd for på nettet.
Men det er helt sikkert bedre å bruke en rørtester.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rørtester gir deg svaret!
Levetid varierer voldsomt. Spesielt på nyproduserte rør.
Det er ganske risikofritt å sende rør i posten. Godt pakket er du sikker.
Et par dager hver vei i posten og noen dager til test.
Plutselig har du spart mange tusen.
Jeg bytter ALDRI rør fordi jeg tror det er nødvendig.
I forsterkeren jeg bruker nå er det fortsatt de samme utgangs rørene etter 18 år.
Likeretter og driver har jeg byttet.
Tester etter "innfallsmetoden"🙂
IMG_20221219_224258131.jpg

IMG_20221216_175513190.jpg
 

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
jeg bør kanskje prøve rør tester...Har foran meg 16 stk . brukte 6550 winged c...det er mye penger det...
men hvis jeg finner ut at rørene og hørseltest er bra og jeg forsatt ikke liker conrad johnson premier 140 , da blir det også dyrt...

...har nå kjøpt en dynaco mk3 som jeg liker bedre enn de meste jeg har hørt, og det skaper også forvirrelse i mitt hode.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
jeg bør kanskje prøve rør tester...Har foran meg 16 stk . brukte 6550 winged c...det er mye penger det...
men hvis jeg finner ut at rørene og hørseltest er bra og jeg forsatt ikke liker conrad johnson premier 140 , da blir det også dyrt...

...har nå kjøpt en dynaco mk3 som jeg liker bedre enn de meste jeg har hørt, og det skaper også forvirrelse i mitt hode.
Dynaco er mye for pengene. Billig i drift.
Ikke noe for øyet akkurat.
Litt omskrevet:
Dårlig lys og litt feedback fikser det meste.
 

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
jeg kjøpte dynaco fra en venn selv om jeg ikke trengte ny forsterker. Fra første stund merkte jeg at jeg kunne sitte og lytte hele dagen uten å slutte å bli fascinert. jeg har skjelden opplevt det. En del av fascinering er at den er så gammelt og billig... Støler på at det ikke bare er en subjektiv følelse (eller kanskje det skal vaere akkurat det) siden forsterker er så stygg å se på 😊. Akkurat nå er den på verksted igjen siden bias krangle med rørene. Håper vi finne ut av det.

Mer avsporing : vet noen om jeg kan prøve kt88 eller til og med kt120 i en Conrad Johnson premier 140 som er beregnet for 6550?
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
jeg kjøpte dynaco fra en venn selv om jeg ikke trengte ny forsterker. Fra første stund merkte jeg at jeg kunne sitte og lytte hele dagen uten å slutte å bli fascinert. jeg har skjelden opplevt det. En del av fascinering er at den er så gammelt og billig... Støler på at det ikke bare er en subjektiv følelse (eller kanskje det skal vaere akkurat det) siden forsterker er så stygg å se på 😊. Akkurat nå er den på verksted igjen siden bias krangle med rørene. Håper vi finne ut av det.

Mer avsporing : vet noen om jeg kan prøve kt88 eller til og med kt120 i en Conrad Johnson premier 140 som er beregnet for 6550?
Nå tror jeg jammen jeg fikk 2+2 til å bli 4🙂
KT88 bør gå. Sjekk bias. Det er vel en led som hjelper deg der?
KT120 eller større ville jeg ikke prøvd.
Dessuten: Større er ikke bedre.
Er "ståbass" bedre enn violin?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Dynaco mk3 er vel David Hafler/ Herbert Keroes sin konstruksjon med Ultra-Linear kopling på utgangstrafoen der det går tilbakekopling ( 18,5% fra primærvikling til Gitter 2 ) på utgangsrørene.
Jeg ser den er omtalt i Jean Hiraga's bok Rørforsterkere som er oversatt til Svensk. Ifølge Hiraga senket denne koplingen harmonisk forvrenging kraftig i utgangstrinnet.

KT88 og 6550 er like med hensyn til effekt. Rundt 40 Watt anodetap. KT120 er oppgitt til 60 Watt anodetap så du får ikke utnyttet den siste effekten uten å overbelaste strømmen i utgangstrafoen. Skal du bruke KT120 må bias justeres til strømmen ikke overbelaster utgangstrafoen.

VH. Bernt.

PS: For mye er ikke nok...
 
Topp Bunn