Nærfeltslytting

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Det er også et annet moment som må nevnes i forbindelse med nærfeltlytting, og det er redusert "cross-talk". Det vil si at lyden fra feks høyre ht ikke når venstre øre på samme måte som når du sitter lengre unna fordi "hodet er i veien" for å si det sånn. Dette betyr at stereoperspektivet blir mye klarere, og du får bedre "pin-point".
 
K

kbwh

Gjest
Den kjøper jeg ikke, for geometrien i trekanten er den samme.

Stereoperspektiv og pinpoint blir klarere fordi nivåforskjellen mellom direktelyd og reflektert lyd er større.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
En av hovedgrunnene til at jeg foretrekker nærfelt, er muligheten for å øke bredden på lydbildet. Dette kan gjøres på to måter: Avstanden mellom ht'ene økes, eller lytteposisjonen flyttes nærmere ht'ene. Ved å opprettholde en konstant likebeinet vinkel mellom ht'er og lytteposisjon oppnår man etter min mening ingen ting. Det eneste som skjer er at man går tom for plass når man øker avstanden mellom ht'ene. Jeg vil anta at 3 meter er maks av hva man kan komme unna med i en normal norsk stue, i hverfall hvis det skal være luft/plass både bak ht'ene og lytteposisjonen. Direkte komisk blir dette hvis du sitter 1 meter foran 2 ht'er med inbyrdes avstand på 1 meter.

Virkelig festlig blir nærfeltlytting først når du plasserer deg ca 2 meter ht aksen, og øker den innbyrdes avstanden mellom ht'ene litt etter litt til det begynner å bli hull i mitten. Da kan du begynne å vinkle dem inn sånn 5 - 10 grader, og se om det tettes igjen. Jeg vil anta at ender opp med ht'ene minst 50% lengre fra hverandre enn tidligere før du blir fornøyd.

Jeg hører på et par Lowther-horn med jevne mellomrom som er plassert med en innbyrdes avstand som er dobbelt så stor som avstanden til lytteposisjon. Dette fungerer aldeles utmerket. Har også gode erfaringer med AP og andre ht'er med smal frontbaffel, og tro det eller ei, det fungerer også utmerket med paneler.
 
T

theStig

Gjest
2 meter avstand til høyttalerne er ikke nærfelt, meget langt der i fra også. I et normalt rom må man godt under 1,5 meter, helst ned mot 1 meter. Det er først DA man virkelig hører hva nærfeltslytting er for noe.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg kjører vil ikke full nærfeltslytting iht til siste definisjon, men Cardas-prinsippet førte meg til en ca. 1,70m fra HT til lytteposisjon- hakeslipp er vel ikke så langt i fra passende beskrivelse ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
2 meter avstand til høyttalerne er ikke nærfelt, meget langt der i fra også. I et normalt rom må man godt under 1,5 meter, helst ned mot 1 meter. Det er først DA man virkelig hører hva nærfeltslytting er for noe.
Mener du fra senterpunktet av en tenkt linje mellom ht'ene, og fremdeles som en likebeinet trekant?
 
T

theStig

Gjest
Mener avstand lytter-høyttaler, altså sidene i den likesidede trekanten.

Nå liker jeg å ha det noe bredere, så derfor ville jeg f.eks med lytter-høyttaleravstand på 1,2 meter hatt 1,5 senter-senter mellom høyttalerne.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
OK, da er vi vel sånn ca enige. Selv har jeg 1,3 meter til dette senterpunktet, og snaut 2,5 meter mellom de akustiske sentrene på ht'ene. Dette fungerer helt greit hos meg.
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Bruker nesten alltid nærfeltslytting til kritisk lytting, med ca 120 til hver høyttaler, men nesten 2 meter mellom høyttalerene.

Kan anbefale å se film i denne posisjonen.

God dynamikk på lavt nivå og tydelig rominformasjon som for meg fungerer såpass godt at sourrond aldri har vært i tankene.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
2 meter avstand til høyttalerne er ikke nærfelt, meget langt der i fra også. I et normalt rom må man godt under 1,5 meter, helst ned mot 1 meter. Det er først DA man virkelig hører hva nærfeltslytting er for noe.
Jeg bruker Mirage Omnipolare høyttalere. Da kan jeg faktisk sitte mellom høyttalerne å lytte, nærmere kommer man ikke ;)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
OK, da er vi vel sånn ca enige. Selv har jeg 1,3 meter til dette senterpunktet, og snaut 2,5 meter mellom de akustiske sentrene på ht'ene. Dette fungerer helt greit hos meg.
Nøyaktig!! det jeg har også.. Og høytt står rett mot meg.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Ca. 1.80m unna Snells referanse system låter helt utrolig. Hadde dog vært artig å hørt dette i et rom på 100 kvadratm............
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Nå har jeg justert plassering i en tid, litt frem og tilbake. Til slutt endte jeg opp med 155cm mellom høyttalere og 105cm fra øre til høyttalere, de er vinklet innover så jeg akkurat ser sidene på kabinettene. De står desverre bare 0,8 meter fra bakvegg av plasshensyn men totalt sett er dette så bra som det antagelig kan bli i min stue uten akustisk behandling av rommet.

Og jeg er kjempefornøyd med lyden ;D

Dette er noe som MÅ prøves.
 
B

Back_Door

Gjest
Er ikke egentlig nærfeltslytting et opplegg der man ved sin egen plassering i forhold til høyttalerne eliminierer forstyrrelsen fra reflektert lyd i rommet?
Dersom man alternativt plasserer høyttalere og seg selv slik at refleksjonsvinklene faller utenfor sitteposisjon, vil man kanskje oppleve noe tilsvarende m.h.t lyden?
 
T

theStig

Gjest
Ja, poenget er å redusere nivået på refleksjonene fra rommet i forhold til direktelyden. Man kan fint oppnå 20 dB forskjell ved å sitte 1 meter fra høyttalerne.

Å få alle refleksjonene til å ikke gå direkte til lytteposisjon er ikke så lett, spesielt ikke fra tak og gulv.

Poenget er å lage et nesten ekkofritt tidsgap mellom direkte og reflektert lyd på minst 20 ms. Da bør refleksjonene som ankommer 0 - 20 ms etter direktelyden være i området --30 dB, noe som neppe lar seg gjøre uten demping eller et ekstremt stort rom.
 
B

Back_Door

Gjest
Ok.
Det er da et poeng i å forsøke å plassere høyttalere i gunstige vinkler i forhold til sidevegger, dersom man har et stort nok rom. Dette som et alternativ til ren nærfeltslytting. Man kan jo også på en slik måte REDUSERE behovet for demping?
Viktig moment er vel også rommet bak sin egen lytteposisjon. Jeg legger merke til at mange ikke ser ut til å vurdere dette ved sine plasseringer. Det har selvsagt en del å gjøre med rommets størrelse og beskaffenhet, om hvor vidt man har slike muligheter.
 
T

theStig

Gjest
Ja, "smart" plassering og vinkling kan redusere behovet for demping av rommet.

Hvilke steder man må dempe eller diffusere er selvsagt avhengig av hvilke flater som gir tidlige refleksjoner. Bakveggen blir ofte glemt som du sier.

20 ms tidsgap mellom direkte og reflektert lyd betyr en avstandsforskjell på ca. 7 meter. I praksis må avstanden fra høyttaleren og/eller lytteren til nærmeste direkte reflekterende flate være  i området 3-4 meter for å oppnå dette.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
En fordel med nærfelts-lytting som ikke har vært nevnt her er at forholdet mellom SPL og forvrengning forbedres betydelig ift. en mer 'normal' sitte-avstand. Og siden de aller fleste høyttalere forvrenger ikke ubetydelig ved anstendige lytte-nivåer (fordi elementenes linjære arbeidsområde vanligvis ikke er all verden å skryte av, resonanser oppstår ved høyere mekanisk belastning osv.) vil det si at dynamisk headroom ved et gitt gjennomsnittlig SPL i lytteposisjon kan økes dramatisk når du flytter nærmere.

Går du for eksempel fra 4 til 1.2m til baffel får du over 10db ekstra SPL i lytteposisjon (gitt en punktkilde som faller med 6db/dobling av avstand). Det er MYE, og lyden vil ved samme lyttenivå derfor oppleves som mye renere og mer dynamisk. (Gjelder ikke i de laveste oktavene, men der er vi til gjengjeld på langt nær så følsomme for forvrengning...)

...og i tillegg blir altså perspektivet mye bedre... ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Nærfelstlytting i en stue er lite sosialt. Det er et alternativ som man ved anledning kan bruke, men jeg mener at det kan være vesentlig å tenke over de momenter jeg nevnte i mine to forrige innlegg som tilpasning til en "normal hverdag" i samvær med andre.
Selvsagt vil sweet spot være forbehold et lite område uansett..
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.121
Antall liker
34.060
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Nærfelstlytting i en stue er lite sosialt. Det er et alternativ som man ved anledning kan bruke, men jeg mener at det kan være vesentlig å tenke over de momenter jeg nevnte i mine to forrige innlegg som tilpasning til en "normal hverdag" i samvær med andre.
Selvsagt vil sweet spot være forbehold et lite område uansett..

Enig med Back_Door her. Tror ikke jeg ville slappet helt av sittende med trynet helt opp i høyttalerene.
Dessuten blir det som sagt veldig ego. Skal jeg lukke meg inne så bruker jeg en sjelden gang hodetelefoner.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Ingen tvil om at det er asosialt, og for meg er det totalt uaktuelt å sitte sånn med nesa rett i veggen til vanlig.

MEN, det gir udiskutabelt en annen og på mange måter mye heftigere opplevelse av musikken. For meg føles det nesten litt som IMAX fra første rad - jævlig heftig men litt slitsomt i lengden!

...en stund siden IMAX nå forresten - ikke det mest vellykkede prosjektet på Aker Brygge sånn rent kommersielt kan man vel si... Synd, med bedre innhold kunne det blitt bra.
 
K

kbwh

Gjest
Nærfeltslytting i en stue er lite sosialt.
Er det ikke slik at musikklytting på stereoanlegg er noe som helst gjøres alene da?

Hvor ofte sitter man to eller flere sammen og kriger om det søte punkt? Er det ikke i de tilfellene hvor man er flere mer naturlig å trekke seg ut i diffusfeltet og dyrke samtalen heller enn musikken?
 
P

Parelius

Gjest
Er det ikke slik at musikklytting på stereoanlegg er noe som helst gjøres alene da?

Hvor ofte sitter man to eller flere sammen og kriger om det søte punkt? Er det ikke i de tilfellene hvor man er flere mer naturlig å trekke seg ut i diffusfeltet og dyrke samtalen heller enn musikken?
Nei, ikke som en regel, vil jeg tro. Det kan da godt være to i det søte punkt. I den tiden kvinner f.eks. ennå ville ha noe med meg å gjøre, satt vi ofte sammen og lyttet til henrivende musikk gjennom en lang kveld, før vi lot oss rive med av hverandre. Nå skjer det også at jeg sitter med venner og lyttter til musikk, uten at vi gjør oss selv til en diskusjonsklubb. Selv om jeg nå for tiden for det meste lytter alene, så eksister fremdeles musikklytting som sosial aktivitet (ikke forstått som lydlytting med andre likesinnede hifitullinger). Det beste er vel å ha muligheten til rask og grei flytting av høyttalerne for de ulike settingene.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg vil på det sterkeste anbefale gummiputene til Biltema (9,90 for 8 stk). De gjør det enkelt å flytte høyttalerne herover og derover, og kan med hell også brukes under lyttestolen. Diskrete tusjmerker på parketten er også nyttige.
Musikklytting av sosial karakter krever etter min erfaring ikke den vanlige audiofile stereoperspektivistiske perfeksjonen.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Jeg vil på det sterkeste anbefale gummiputene til Biltema (9,90 for 8 stk). De gjør det enkelt å flytte høyttalerne herover og derover, og kan med hell også brukes under lyttestolen. Diskrete tusjmerker på parketten er også nyttige.
Musikklytting av sosial karakter krever etter min erfaring ikke den vanlige audiofile stereoperspektivistiske perfeksjonen.
varenr??
mvh
Sleiven
 
K

kbwh

Gjest
86-317, Sleiven.

Jeg har endelig fått hørt hva nærfeltslytting kan gjøre i en stue på 50m2.
Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder sitte og finlytte i diffusfeltet.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
86-317, Sleiven.

Jeg har endelig fått hørt hva nærfeltslytting kan gjøre i en stue på 50m2.
Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder sitte og finlytte i diffusfeltet.
Fortell !!! ;D

Sitter selv i nærfelt med mine magnepan høytalere, og det er rimelig heftig....
Store paneler flytter luft også, så dynamiske innspillinger blir rimelig heftige.
50m2 og nærfeltslytting tryller frem mikrodynamikk i ekstremklassen vil jeg tippe! :)
 
K

kbwh

Gjest
Det blir mer av det samme. Større avstand til alle vegger gjør at refleksjonene kommer senere og lavere enn i heimen. Jeg gleder meg til JEG skal få 50 kvadrat å spille i, med førsterefleksjonsdrap av frontvegg og tak!

(Var hjemme i helgen, men tiden strakk ikke til. Neste gang skal den det, FallenA)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det blir mer av det samme. Større avstand til alle vegger gjør at refleksjonene kommer senere og lavere enn i heimen. Jeg gleder meg til JEG skal få 50 kvadrat å spille i, med førsterefleksjonsdrap av frontvegg og tak!

(Var hjemme i helgen, men tiden strakk ikke til. Neste gang skal den det, FallenA)
Alltid hyggelig med besøk......
Mulig det er store endringer neste gang du er "hjemme", da jeg er på flyttefot ;-)

OT!
Jeg har forstått at du er litt bevandret innenfor klassisk musikk...
Jeg har et par - tre hundre vinylplater med klassisk, som det hadde vært artig å fått en "kjenner" til å se igjennom ;-)
 
K

kbwh

Gjest
Hadde jeg visst om platene før helgen er det mulig at tiden hadde strukket til allikevel. Musikk er morsommere enn hifi.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sv: Nærfeltslytting

Testet nærfelt lytting i går kveld, og da jeg vinklet høytalerne til jeg såvidt så den yttre sideveggen mente jeg intuitivt at lydbildet ble best. Det var uansett veldig morro å prøve. For oss med 5" i bassen er nok litt mer hjelp fra bakveggen å foretrekke i lengden.8)
 
R

RL69

Gjest
Sv: Nærfeltslytting

Har et par ESL 63 som jeg har brukt til nærfeltslytting.
Lytteposisjonen var ca 1,5 m fra hver høytaler og ca 1-1,5 m fra bakvegg. 0,8 m mellom høytalerne (dette gir ca 1,4 m mellom senter på panelene). Høytalerne ble vinklet inn slik at de sto vinkelrett mot lytteposisjonen.
Spesiellt "intersant" var det å lytte på intervjuer fra NRK P1/P2 som var gjort i studio.
:eek: spøkelsesaktig :eek: Det var som å bli flyttet inn i studioet.

Dette er vel 6-7 år siden nå, men det frister til gjentagelse etter at jeg har lest alle inleggene under dette emnet.
Problemet er at kona også vil høre på musikk/film ;D
 
T

theStig

Gjest
Sv: Nærfeltslytting

ESL'ene er glimrende høyttalere til nærfeltslytting!

Det går jo an å ha høyttalerne plassert for nærfelt, og at du bare setter deg nærmere når du skal lytte. Ikke sikkert familiens andre 50% er så opptatt av korrekt stereobredde?
 
R

RL69

Gjest
Sv: Nærfeltslytting

Joda, det går an, men det blir nok til at jeg venter et års tid. Kommer til å være på flyttefot de neste 12-14mnd.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.840
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
John_Harald skrev:
Avhengig av høytalerene jeg har brukt opp gjennom tidene har sett store lydmessig forbedringer med å plassere meg med "nærfeltslytting". Spesielt hvis høytalerene har en smal og liten sweatspot, og gjerne en begrenset bassgjengivelse..
Helt enig!
Etter å ha testet ut nærfeltslytting en stund hjemme, fant jeg ut at jeg faktisk foreterkker den fantastiske holografien som oppnås ved å bruke hele rommet!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sv: Nærfeltslytting

theStig skrev:
ESL'ene er glimrende høyttalere til nærfeltslytting!

Det går jo an å ha høyttalerne plassert for nærfelt, og at du bare setter deg nærmere når du skal lytte. Ikke sikkert familiens andre 50% er så opptatt av korrekt stereobredde?
Hei Stig!
Hva vil si til et par nye Quad i mitt nye kjellerrom på kun 3,05x 4,65?
Tror du det kan fungere?
Quad kan jo stå rimelig nære sidevegg uten store problemer og "trekanten" paneler/lytter er jo forsåvidt fritt frem i dette rommet, det blir jo uansett et egorom ;)
Hva med bakvegg? Her skal det vel helst/mest diffuseres med denne type ht. eller er det noe avhengig av avstanden?
Mvh.KW
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Sv: Nærfeltslytting

theStig skrev:
ESL'ene er glimrende høyttalere til nærfeltslytting!

Det går jo an å ha høyttalerne plassert for nærfelt, og at du bare setter deg nærmere når du skal lytte. Ikke sikkert familiens andre 50% er så opptatt av korrekt stereobredde?
Verdens største hodetelefoner ;D
 
Topp Bunn