Nå har jeg sammenlignet en ”bunch” med USB og digitalkabler.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Uten å blande meg inn i debatten så vil jeg likevel påpeke at selv om det skulle være forbedringspotensiale på innsiden av produkter også så betyr ikke det at vi ikke skal forbedre det på utsiden av den grunn. Det viktigste er vel å forbedre det som det er mulig å forbedre, om ikke alt. En bedre forbindelse på utsiden vil jo ha sin effekt selv om innsiden ikke forandres, slik at selv om det er vanskelig å forbedre et print så betyr ikke det at vi skal gi opp å forbedre det som vi kan forbedre. Det er ikke nødvendig med en enten eller holdning.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Da er Transparent Audio Performance USB kabel bestilt.
Ser frem til å få prøvd den ut mot andre billigere kabler.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Kan du sammenligne med andre topp USB-kabler?

Endre Askeland skrev:

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Endre Askeland skrev:
Spennende! Hvor har du bestilt fra? NAT? Noen som kjenner til nettbutikk som selger denne, helst innen EU? Vurderer også å bestille denne selv, evt. også WW Starlight 6 USB eller WW Ultraviolet USB fra www.hificables.co.uk.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.376
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hagto skrev:
En artikkel om forskjell på digitalkabler:
http://www.avguide.com/blog/guest-blog-its-time-admit-we-dont-know-everything

Her er også linken til test av høyttalerkabler/last som det refereres til i artikkelen:
http://www.audiodesignline.com/howto/showArticle.jhtml?articleID=201807390
Interessante artikler, og jeg er enig i mye av det. Legg merke til at det ikke står noe som helst om at en kabel trenger å være grisedyr for å fungere godt. Stor båndbredde skulle holde i massevis, nøyaktig som for enhver annen datakabel. Og datakabel med mange ganger større båndbredde enn hva som strengt tatt er nødvendig for denne overføringsprotokollen kan kjøpes for noen tiere på enhver Elkjøp-butikk. ;)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Nei, jeg har ikke andre topp USB kabler til å sammenligne mot.
Får sammenligne med andre standard usb kabler som jeg har liggende.

mvh

DEKOas skrev:

Endre Askeland skrev:

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Ja, bestilte fra Morten i dag.

mvh

ceroxol skrev:
Endre Askeland skrev:
Spennende! Hvor har du bestilt fra? NAT? Noen som kjenner til nettbutikk som selger denne, helst innen EU? Vurderer også å bestille denne selv, evt. også WW Starlight 6 USB eller WW Ultraviolet USB fra www.hificables.co.uk.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Endre Askeland skrev:
Nei, jeg har ikke andre topp USB kabler til å sammenligne mot.
Får sammenligne med andre standard usb kabler som jeg har liggende.

mvh

DEKOas skrev:

Endre Askeland skrev:
Hvordan går det med testingen? :)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Jeg har ikke mottatt kabelen enda fra Morten. Det var 3 ukers leveringstid på kabelen. Jeg venter spent på at Morten skal ring meg og si at nå har kabelen kommet!
Jeg skal gi tilbakemelding om mine erfaringer med kabelen når jeg har fått den. Min erfaring fra de 2 andre USB kablene som jeg har brukt så langt viser at de har blitt bedre med innspill.
Regner derfor med at også Transparent USB kabelen drar nytte av innspilling. Jeg kommer tilbake med mine erfaringer etter hvert. Nå må jeg bare vente til Morten ringer meg.

mvh

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Antall liker
0
DEKOas skrev:
Hva mener du med lite følsomt? Hører du nesten ikke forskjell på kabler i eget anlegg?

achri-d skrev:
asbjbo skrev:
Altså en DAC uten noen form for upsampling, reclocking, digital "brick wall"-filtrering, eller (gisp!) analogt filter på utgangen. Det som kommer inn konverteres og sendes ut, sammen med alle artifakter som ble introdusert i prosessen.
Jeg benytter selv dCS´ USB implementasjon og mitt system er svært lite "kabelfølsomt". Dog ser jeg ikke bort fra at kabler kan gi opphav til endringer, men de er nok vanskeligere å høre enn hva som rapporteres her. Mvh.
Med korrekt utførte inngangs og utgangsbuffere vil en noenlunde velkonstruert kabel medføre lite refleksjoner.
Problemer på en digitalkabel kan forekomme, men det er vanligvis å betrakte som et feilkonstruert system.

SPDIF er kjent som et feilkonstruert system ås her er det mye muligheter, men USB bør ikke kunne påvirkes i noen grad av forskjellige kabler som fyller spesifikajsonene for USB.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
PCM2x02-tingene er ikke asynkrone.
Men selv asynkrone DAC'er låter forskjellig med USB-kabler. Techno pjittpjattet har vi hørt 1000 ganger før og alle som ikke er direkte idioter vet noenlunde at bits er bits og hvordan ting fungerer i en PC. Et cetera. Men *vi* snakker av *erfaring*, mens techno pjittpjattet kan alle trolle med. (men sørg nå ihvertfall å få med riktige fakta første gangen; som å hevde at USB har feilkorreksjon, eller å hevde at PCM2x02 sakene er asynkrone, og ikke vite forskjell på streaming og bulk-mode, er å drite på draget. )

Forskjellen mellom kabler er så stor at jeg har hatt stupfulle venninner på besøk hvor jeg spilte av en sang, og de tilfeldigvis gikk på do etterpå, når de kom tilbake spilte jeg samme sang etter at jeg hadde byttet kabel. De hørte og kommenterte dette, helt uoppfordret og i fylla...nok sagt.

Det aller viktigste, og som er alfaomega, er å holde kabellengden på max en halv meter, eller mindre. Forskjeller utover dette er ren bonus.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Til Man.

Mener du kort kabellengde både med coax og usb?

Mvh.

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
19
Man skrev:
PCM2x02-tingene er ikke asynkrone.
Men selv asynkrone DAC'er låter forskjellig med USB-kabler. Techno pjittpjattet har vi hørt 1000 ganger før og alle som ikke er direkte idioter vet noenlunde at bits er bits og hvordan ting fungerer i en PC. Et cetera. Men *vi* snakker av *erfaring*, mens techno pjittpjattet kan alle trolle med. (men sørg nå ihvertfall å få med riktige fakta første gangen; som å hevde at USB har feilkorreksjon, eller å hevde at PCM2x02 sakene er asynkrone, og ikke vite forskjell på streaming og bulk-mode, er å drite på draget. )

Forskjellen mellom kabler er så stor at jeg har hatt stupfulle venninner på besøk hvor jeg spilte av en sang, og de tilfeldigvis gikk på do etterpå, når de kom tilbake spilte jeg samme sang etter at jeg hadde byttet kabel. De hørte og kommenterte dette, helt uoppfordret og i fylla...nok sagt.

Det aller viktigste, og som er alfaomega, er å holde kabellengden på max en halv meter, eller mindre. Forskjeller utover dette er ren bonus.
Beklager, mine innlegg er nå fjernet.
Håper dette ikke har først til større forvirringer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Da er det jo ganske utrolig at blindtester forteller noe annet....
Ok, jeg skal ikke si noe mer.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Man skrev:
Ok, jeg skal ikke si noe mer.
Ikke les deg blind nå da ;)

M

musicus

Gjest
orso skrev:
Man skrev:
Ja det vil jeg nesten si er ganske utrolig, at blindtester skulle ssi noe som helst om stupfulle venniner på do tur, på den andre siden så er det jo av fulle folk og barn man skal höre "sannheten"...

mvh

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Regner med at en WW Starlight USB kommer i posten denne uken, skal ha den på hjemlån og teste den i eget anlegg.. Er mildt sagt skeptisk, men flere rapporterer forskjeller (f.eks. UltraAudio når de testet min dac). I kabelsammenheng så er jo ikke prisen spesielt voldsom heller, så dette blir spennende. Kommer tilbake med mer når den kommer..

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Hva slags forskjeller er det dreier seg om?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Nå har jeg også fått testet en av disse kablene som det er referert til i denne tråden. Ikke store investeringen, men DAC'en er helt klart blitt "dobbel så dyr" for å si det sånn.. Så dette kan ikke annet enn å anbefales!

Topp Bunn