Naboene har banket på min dør!

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det har seg slik at jeg bor i en boligblokk på 3 etasjer,jeg bor øverst. Dette er en murblokk satt opp tidlig i forrige århundre. I praksis så vil det si at jeg på stua har mur i tak og 2 av 4 vegger. I gulvet/etasjeskilleren er det "god svikt" ala dansegulv. ;D Gulvet er forøvrig type golvbelegg.

Skoeskene står på stativ uten spikes.Subwooferen plassert i ett hjørnet på sine medfølgende føtter.

Spiller ikke så svinhøyt (målte 95 db),men naboene blir noe frustrert.Må langt ned på volumknappen før bassen "forsvinner" ifra naboene. Hørte dette selv to etasjer nedenfor min leilighet.Ble lettere sjokkert når jeg hørte hvor "godt" bassen gikk i hele huset.

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Er i dialog med naboene,har en høflig tone osv,men jeg ønsker også å spille litt høyere enn jeg kan for øyeblikket.Er ikke om å spille høyest mulig,men såpass at jeg kan kjenne frasparket imellom.

Er det noen hensikt å sette subwooferen på en steinplate e.l? Høytalere på spikes? Bruker filtknotter under stativene og mellom stativ og høytaler idag.

Har fortsatt lyst til å være på hils med mine nye naboer,så gode råd ønskes!

mvh
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Du må isolere både sub og høyttalere fra gulvet. Om du skal/bør bruke spikes, dempeputer, steinheller el.l. er meningene delte om, men det må uansett opp fra gulvet! Du bør også plassere høyttalere og sub vekk fra hjørner og bakvegg da lyden forplanter seg via disse og nedover.

Hvis ingenting hjelper må du bare skru ned eller slutte å bruke sub :-[
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sviktende gulv = absorberende føtter
Solid gulv = spikes

Johan-Kr
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.144
Antall liker
4.300
Torget vurderinger
1
Mine 2 riksdaler: Myke skumgummiputer under HT og dipol sub (evt også dipol hoved-HT).

mvh
KJ
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Få suben ut av hjørnet ihvertfall. Og ja, det er ikke behagelig for noen å bo under folk som bruker sub i stor grad.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Få suben ut av hjørnet ihvertfall. Og ja, det er ikke behagelig for noen å bo under folk som bruker sub i stor grad.
Litt tveegget dette da sub`en spiller best i hjørnet.Har prøvd mange ulike lokasjoner til den,men den havner i det ene hjørnet. (måler også best der).

Spikes vs filtknotter skal prøves ut nå.Skumgummiputer,hva siktes det til?
Tepper på mitt gulv har ingen merkbar forskjell hos naboene hvertfall.


Takk for innspill!



mvh
 
T

Thomas1

Gjest
Nå er ikke jeg sikker på hvor stor subben din er i omfang, men 2 leca isoblokker plassert på gummiputer (for å slippe å ødelegge gulvet )bør drepe all lekkasje nedover.

 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Bruk 3 stk. av denne under subbene...



Det vil avdempe resonansene noe, samt at du får en bedre bass vil jeg tro.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Eller bolt fast subben din i taket, hengende med fjær eller tau imellom ;D
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Thomas1 skrev:
Nå er ikke jeg sikker på hvor stor subben din er i omfang, men 2 leca isoblokker plassert på gummiputer (for å slippe å ødelegge gulvet )bør drepe all lekkasje nedover.

Det er en SVS SB12-Plus som er 34cm lengde i alle retninger,så den har ikke så stor grunnflate.

Skal sette leca-blokker på listen min.

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hifiasylet skrev:
Bruk 3 stk. av denne under subbene...



Det vil avdempe resonansene noe, samt at du får en bedre bass vil jeg tro.

Størrelse på disse slangene?

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
Eller bolt fast subben din i taket, hengende med fjær eller tau imellom ;D

Dette var faktisk det første jeg tenkte på. ;D
Lage en anordning i taket,kanskje ett ett-punkts feste? Deretter bruke tau ala klatretau.
Problemet er vel heller at det kan bli seende noe helt forjævlig ut,så dette må jeg tenke nøye over.Noen som har prøvd noe slikt tidligere?


mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.144
Antall liker
4.300
Torget vurderinger
1
Pad skrev:
...
Litt tveegget dette da sub`en spiller best i hjørnet.Har prøvd mange ulike lokasjoner til den,men den havner i det ene hjørnet. (måler også best der).

Spikes vs filtknotter skal prøves ut nå.Skumgummiputer,hva siktes det til?
Tepper på mitt gulv har ingen merkbar forskjell hos naboene hvertfall.
Jeg vil anbefale deg å ha subben i hjørnet - der er romforsterkningen størst og gulvet stivest - hvilket bør bety at det omsettes minst mulig mekanisk energi i gulvet for et gitt lydnivå.

Ang. spikes vs dempeputer.
- Spikes kobler komponenten (HT/SUBB) til underlaget (gulvet) - dvs at mekanisk energi (vibrasjoner) kobler mest mulig effektivt til underlaget/gulvet - til ergrelse for naboene.
- Dempeputer (skumgummiputer) avkobler komponenten (HT/SUBB) fra underlaget - dvs at mekanisk energi koler minst mulig effektivt til underlaget - forhåpentlig til litt mindre ergrelse for naboene.

Dempeputer går under flere merkenavn: SD-foten er den «orginale», Hifiklubben selger noen tilsvarende under merkenavnet Valhalla Technology VTFeet, og Eltek selger noen tilsvarende uten merkenavn (gå inn på nettbutikken og se under «Diverse» >> «Høyttalerstativer» og scroll ned til «underlagsputer». Felles er at de bør være vektavstemte ift komponenten for å fungere best mulig.

mvh
KJ
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Har ikke prøvd det selv, men hørt engang at noen gærne tyskere benyttet seg av dette med hell :)
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Hva med å bygge en "sandfelle"? Lag en liten sandkasse med samme finish som sub, øvre gulv i sandkassa må være litt mindre enn ramma, slik at all enegi fra sub går via sitt sandflytende gulv rett ned i sandfella. Sett i tillegg selve sandkassa på sorbothanføtter. Små sjanser for mekanisk energiforflytning med en slik konstruksjon!

Honkey
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Tror dette blir vanskelig å få til, men en forbedring kan du nok oppnå. Lyden vil forplante seg igjennom konstruksjonen med mindre du ordner med avkobling. Luft/sand basert avkobling av sub fra gulv har jeg tro på, som nevnt over. Har du mulighet til å gjøre noe med gulvet? En løsning kan være Glava trinnlydsplater, deretter 22 mm gulvspon og til slutt gulvbelegg (parkett el.l.)

Jeg la forøvrig dobbelt lag gips nedhengt i lydbøyler i taket på begge stuene i min leilighet. Det hjalp betraktelig på lydgjennomgangen fra naboen over meg. Men dette krever jo en del av naboene under deg... :-\

Mvh
 
H

Hugh

Gjest
Har liten tro på noen av forslagene. Lydbølger med bølgelengde som stemmer overens med egensvingningene (moder i lengde, bredde og høyde rom samt alle kryssmoder) vil ha maksimal amplitude langs alle renner. Disse vil sette byggets bærende konstruksjoner i svinginger slik at lyden forplanter seg rundt med konstruksjonen. I betong, skremmende langt. Avkobling av sub har ingen effekt på det da lyden fra suben fortsatt er der. Helmholtz bassfeller i alle hjørner (helst gulv og tak) tunet for rommets stående bølger under f.eks 150 Hz vil hjelpe, men det er ekstremt. Alt annet er tull. Sub har ingen verdens ting i blokk å gjøre etter min mening.
 
L

lark

Gjest
KJ skrev:
Dempeputer går under flere merkenavn: SD-foten er den «orginale», Hifiklubben selger noen tilsvarende under merkenavnet Valhalla Technology VTFeet, og Eltek selger noen tilsvarende uten merkenavn (gå inn på nettbutikken og se under «Diverse» >> «Høyttalerstativer» og scroll ned til «underlagsputer». Felles er at de bør være vektavstemte ift komponenten for å fungere best mulig.

mvh
KJ
Vallhala Technology VTFeet er alt for harde til at de har noen dempende effekt. SD foten og Eltek sine dempeputer er myke og fungerer utmerket til formålet. Spikes gjør bare problemet vondt verre. Men vær klar over at dempeputene reduserer bare mekanisk overføring av vibrasjoner fra høyttalerene til gulvet. Svingninger i gulvet satt i gang av luftbårne lydbølger er det bare en medisin mot. Lydisolerende himling i etasjen under, eller et mer solid gulv.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan forresten prøve steinplate med vekt = subens vekt. Et sett myke føtter mellom plate og sub, beregnet for subens vekt, og et sett myke føtter under steinplata, beregnet for vekt av sub+steinplate.

Dette vil fungere på samme viset som en base-platform. Du vil antakeligvis forbedre bassen, også...

Johan-Kr
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
FAB skrev:
Eller bolt fast subben din i taket, hengende med fjær eller tau imellom ;D
Dette funker faktisk.Jeg ble nødt til å gjøre dette den gang jeg bodde i ett gammelt uisolert hus midt inni et nytt boligfelt-som plutselig grodde opp rundt meg.
Gjaldt ikke sub,men begge høyttalerene måtte henges i fjærer fra takbjelke før naboene sluttet å ringe sent om kvelden.
Mvh Rune
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Rune.U skrev:
FAB skrev:
Eller bolt fast subben din i taket, hengende med fjær eller tau imellom ;D
.....
Gjaldt ikke sub,men begge høyttalerene måtte henges i fjærer fra takbjelke før naboene sluttet å ringe sent om kvelden.
Mvh Rune
Det må være ganske plagsomt for naboer i blokk når det spilles 95db, som er svinhøyt etter mine begreper, eller når folk fra nabohusene ser seg nødt til å banke på på.

Folk kommer ikke før de har irritert seg lenge....

Forøvrig er kunsten med hifi å få det til å låte flott med lave og moderate volum. Ethvert Elkjøp anlegg kan prestere å ta fra naboen nattesøvnen..

Jeg anbefaler dere klarer å tilvenne dere å lytte på lavere volum så holder hørselen også slik at dere kan nyte musikk til dere blir 83,7 år.
Er det virkelig nødvendig med subwoofer??, Prøv med nærfelts lytting på stativhøyttalere og bli overrasker hvor godt det låter, og få samtidig tilfredse naboer.

Det er ikke tøft å bli omtalt som bråkmakerdusten i 4e etg...

Sleiven,
Som lytter på 75-82 db i enebolig,men som opprinnelig er blokkbarn og har bodd i leilighet hvor bassen går gjennom 6 etasjer....

Sleiven
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Man skal ha respekt for folks behov for nattesøvn og forståelse for at ikke alle er like begeistret for naboens musikksmak. Når man i tillegg stort sett får servert bassen er det faktisk til å bli helt sprø av. ( Har prøvd.) I en murblokk er det fåfengt å få til å spille dypbass uten at lyden forplanter seg i konstruksjonen.
Hugh skrev:
Har liten tro på noen av forslagene. Lydbølger med bølgelengde som stemmer overens med egensvingningene (moder i lengde, bredde og høyde rom samt alle kryssmoder) vil ha maksimal amplitude langs alle renner. Disse vil sette byggets bærende konstruksjoner i svinginger slik at lyden forplanter seg rundt med konstruksjonen. I betong, skremmende langt. Avkobling av sub har ingen effekt på det da lyden fra suben fortsatt er der. Helmholtz bassfeller i alle hjørner (helst gulv og tak) tunet for rommets stående bølger under f.eks 150 Hz vil hjelpe, men det er ekstremt. Alt annet er tull. Sub har ingen verdens ting i blokk å gjøre etter min mening.
Støttes!

Enebolig er løsningen. I grisgrente strøk av landet er det tom billig.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Punkt 1 er å frikople suben fra underlaget.

Prøv med myk avkopling. Føttene som suben står på bør være så myke at subben rugger forsiktig fram og tilbake når du dytter til den. Og frekvensen på denne ruggingen skal være godt under den laveste frekvensen som gjengis med nogenlunde lydtrykk. Da er det kun de luftbårne vibrasjonene som er igjen. Og tro det eller ei: Energien i disse er ikke så enormt stor.

Punkt 2 er å øke avstanden mellom element / port og gulv/ vegger. Hvor mye dette hjelper avhenger av hvilke frekvenser som går gjennom marg og bein. Men denne avstanden har sannsynligvis stor betydning for energioverføringen til naboen.

Punkt 3 er eventuelt å anskaffe en helmholz som tar den første fundamentale - og dermed sannsynligvis også tar flere av de verste etterkommerne. Det kan godt hende det er resonnansfrekvensene som naboene hører.

Pkt 4 er å moderere lydnivået.

Punkt 1 og 3 vil forøvrig også gi betydelig forbedret lydkvalitet hos deg også.
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Legg nytt gulv i lytterommet :
20 mm trinnlydplater
13 mm gips
ullpapp
14 mm parkett

Så kanskje naboen gir deg fred !

Avkobling av hoøttaler fra gulv har jeg ingen tro på , det er
lydbølgene som forplanter seg uansett i huset .
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
idet naboen banker på døra, så er det game over.
da kan du velge mellom å selge haifaien, kåken, eller gi jamt faen og lage et helvete i nabolaget.
det hjelper ikke med diverse dempetiltak, med mindre du bygger om kåken ganske dramatisk. og selv da vil du ha ufreden hengende over deg når du spiller musikk.
 
T

Thomas1

Gjest
Rasofiel skrev:
Legg nytt gulv i lytterommet :
20 mm trinnlydplater
13 mm gips
ullpapp
14 mm parkett

Så kanskje naboen gir deg fred !

Avkobling av hoøttaler fra gulv har jeg ingen tro på , det er
lydbølgene som forplanter seg uansett i huset .
du vet at det blir utrolig dyrt! Når man gjør slike ting er det en hel masse andre ting som følger med.
Han må jo bytte alle innerdører, karmer og listverk inn i stuen også.
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Jeg vet det . Jeg har gjort det !
Slapp å skifte dørene riktignok , greide å få løftet dem
opp 5 cm .
Men nye golv og dørlister ja ....
Gjør man det selv er det ikke så vanvittig dyrt .
Største bakdelen er at golvet blir høyere enn i tistøtende rom .
 

audionoten

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
spørsmål til dere som har hengt sub i taket, har dere noen formening om hvilke type tau som låt best?
ellers er vel dette en bassrefleks sub. hvilke vei peker luftehullet?
Ps jeg digget bilde av gummislangen og lecablokken...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Skaff deg en hagle så får du nok fred ;D
...kan hende det blir stille fra den kanten en stund, ja :-X
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
decibelius skrev:
Skaff deg en hagle så får du nok fred ;D
...kan hende det blir stille fra den kanten en stund, ja :-X
Så kan han selge subben og resten av anlegget og satse på bærbart i, -tja 8 år, hvis han er heldig. Imponerede dypbass på Koss bulletpluggs
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Få inn en akustiker før du vurderer å legge flytende gulv. Det kan være bygningsmessig elementer ut over gulvet som leder lyd fra en skoeske til en annen, i tilfelle vil nytt gulv avhjelpe, men ikke eliminere problemet.
 
M

musicus

Gjest
Hugh skrev:
Sub har ingen verdens ting i blokk å gjøre etter min mening.
Enig i dette, man får anpasse seg etter forholdene (bor selv i leilighet) og har heller tatt initiativet til å invitere naboen inn på en lytt, bedre med en forstående, enn forbanna nabo.
Kanskje en investering i ett par gode hodetelefoner kan være ett akseptabelt alternativ.

mvh
 
Topp Bunn