NAD 3020 vs 3020A vs 3020B

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det kan brumme litt av disse selv om de er iorden.

    Ta den til Teletor, og la han gå over hele apparatet. Han er meget dyktig og erfaren.
    Tor Modalen, Åkerøveien 12, 0586 Oslo.

    Han vil at du ringer først: 22223210
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Ser ut til at jeg får lagt labbene på en 3020A ganske snart. Har aldri eid en slik (hadde ikke vett nok til å kjøpe denne mens jeg var student på åttitallet). Men hva ville dere ha kombinert denne med hvis man skal sette sammen et "klassisk" åttitallsanlegg med platespiller og høyttalere??
    Tenker på lyd og look her. Målet er jo selvsagt å få til en litt mer vintage og kroppslig lyd enn dagens ideal.

    Kjør på med selvopplevde og erfaringsmessige gode kombinasjoner - eller bare syns i vei helt uhemmet!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Har 3020 (series 20 uten suffiks) selv med Carlsson OA51. Spiller veldig bra og er veldig 80-tall :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Carlsson er høyaktuelt - har lenge ønsket meg Larsen 8 i hovedanlegget pga spredningsmønsteret på lyden. Men til en 3020 på små 20-25 watt, greier denne å drive Carlsson/Larsen på et greit vis? Og er det modeller som kan passe bedre enn andre? Det er utrolig mange varianter av Carlsson når man begynner å se over tingene.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Tror jeg ville styrt unna NAD 3020 på Carlsson OA-50.3 iallefall, da begge har en "varm" klang. Det blir for mye av det gode. Har prøvd dette og det var ingen vinnerkombinasjon for å si det enkelt
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    OK. Andre? Mission, B&W osv? Det finnes utvilsomt mange riktig gode vintage høyttalere som er riktig fine! Men er det et poeng at kanskje særlig diskant-teknologien har forbedret seg til dels enormt de siste 15-20 år, slik at man like gjerne kan se etter pent brukte men relativt nye høyttalere pga dette? Synspunkter? Eller vil den varme og mørke klangen i 3020'en passe godt til litt utagerende gamle diskanter?

    Når det gjelder platespiller kan man jo se etter pent brukte Dual, Tecnichs etc. Mange har vel brukt enkle Regaspillere på 3020'en i hine hårde. Lett å skaffe brukt, men disse kan vel være slitne etter mange års bruk. Hva med denne splitt nye: Rega RP Queen Edition - STEREOFIL AS til 4000 kroner? Ingen slitne slarkete lagre og skjev pickup. Alt nytt, ferdig justert, plug & play...

    Maser fælt nå, men temaet vintagelyd er interessant og når man omsider skal bygge opp et anlegg er det riktig moro å fråtse i temaet:) selv om ikke alt kanskje blir like gammelt, vi får se....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    B&W 805 kanskje? Jeg har slike og, men har aldri prøvd de med 3020. Også JBL 18Ti for rocka rolla. Det ble solgt en del Boston A40 sammen med NAD, men jeg er usikker på om de har stått seg. AE-1?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg ville styrt unna NAD 3020 på Carlsson OA-50.3 iallefall, da begge har en "varm" klang. Det blir for mye av det gode. Har prøvd dette og det var ingen vinnerkombinasjon for å si det enkelt
    Nå får jeg nesten aldri varm nok klang faktisk, synes nesten alltid at fioliner og delvis kvinnfolkstemmer kan bli for pågående med en gang man kommer over lavt volum. Er det dette som kalles presensområdet? Rundt 3 kHz? Leter etter høyttalere som har en dipp her slik at lyden oppleves å komme lenger unna fra, hvis du skjønner. Hører en del klassisk musikk og synes lett det blir for massivt i 'fiolinområdet'.

    Men nå er det ikke sikkert at det blir slik musikk på dette anlegget da. Kan hende mer populærmusikk fra siste halvdel av forrige århundre.:) Skal lete litt i gamle tråder og se hva folk anbefaler, i tillegg til Carlsson.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen med erfaring med Epos sine høyttalere? De startet vel nedpå åtti- og nittitallet og lager gode og rimelige høyttalere den dag i dag. Knalltester på Epic-serien fra noen få år tilbake. Lettere varm og svært musikalsk, homogen klang med silkeføre helt øverst går igjen i testene. Og lettdrevet, rundt 90-92 dB.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.395
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Mission 770 Freedom på 3020 mener og husker jeg låt bra,spilte ikke klassisk musikk :)

    O
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Tror jeg ville styrt unna NAD 3020 på Carlsson OA-50.3 iallefall, da begge har en "varm" klang. Det blir for mye av det gode. Har prøvd dette og det var ingen vinnerkombinasjon for å si det enkelt
    Nå får jeg nesten aldri varm nok klang faktisk, synes nesten alltid at fioliner og delvis kvinnfolkstemmer kan bli for pågående med en gang man kommer over lavt volum. Er det dette som kalles presensområdet? Rundt 3 kHz? Leter etter høyttalere som har en dipp her slik at lyden oppleves å komme lenger unna fra, hvis du skjønner. Hører en del klassisk musikk og synes lett det blir for massivt i 'fiolinområdet'.

    Men nå er det ikke sikkert at det blir slik musikk på dette anlegget da. Kan hende mer populærmusikk fra siste halvdel av forrige århundre.:) Skal lete litt i gamle tråder og se hva folk anbefaler, i tillegg til Carlsson.
    Med tidligere nevnte kombinasjon blir lyden nærmest ullen og det blir rett og slett ubehagelig å høre på over tid. Jeg tror at jeg ville ha lånt øre til kombinasjonen 805 Matrix og 3020. Har hatt 805 Matrix selv på 90 tallet sammen med Rotel CD, pre og effekt. Dette ble veldig klinisk og kjedelig og ingen godfot. Å parre 3020 med 805 tror jeg veldig på. Håper Trondmeg gjør seg umaken å teste dette og kommer med en lytterapport etterhvert.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.390
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en gammal 3020 som jeg har tenkt å pare med Coral fulltonehorn.
    Voigt Minihorn.
    Om det blir i dette årtiende får tida vise!:rolleyes:
    Det er meningen de skal se slik ut:


    Et vintageanlegg som låter varmt er mye bedre enn et som hyler og skriker.
    Ingen fare å bruke 3020 på Carlsson hvis man synes det er nok effekt, mener jeg.:)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg har en gammal 3020 som jeg har tenkt å pare med Coral fulltonehorn.
    Voigt Minihorn.
    Om det blir i dette årtiende får tida vise!:rolleyes:
    Det er meningen de skal se slik ut:


    Et vintageanlegg som låter varmt er mye bedre enn et som hyler og skriker.
    Ingen fare å bruke 3020 på Carlsson hvis man synes det er nok effekt, mener jeg.:)
    Trodde det var en varmepumpe med en gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.390
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en gammal 3020 som jeg har tenkt å pare med Coral fulltonehorn.
    Voigt Minihorn.
    Om det blir i dette årtiende får tida vise!:rolleyes:
    Det er meningen de skal se slik ut:


    Et vintageanlegg som låter varmt er mye bedre enn et som hyler og skriker.
    Ingen fare å bruke 3020 på Carlsson hvis man synes det er nok effekt, mener jeg.:)
    Trodde det var en varmepumpe med en gang.
    Jo, det kan man godt si.;)

     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Synes også godt om NAD 3020 med Carlsson. Nad er "varm" og Carlsson er ofte "kald" i lyden.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Synes også godt om NAD 3020 med Carlsson. Nad er "varm" og Carlsson er ofte "kald" i lyden.
    jeg uttalte meg etter hva jeg selv har hørt her hjemme med min 3020 og mine OA-50.3 og det ble ullent. Hvordan andre Carlsson lyder vet jeg ikke da jeg ikke har hørt andre modeller
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.390
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er både lovlig og helt greit og ikke være helt enig om alt TT.
    Det går også fint:)

    Jeg vil ikke si at Carlsson låter "kaldt".
    Integrert og avslappende er ord som er nærmere.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det går veldig fint BB, ville bare nevne at jeg hadde prøvd kombinasjonen. Ofte kommer det uttalelser basert på synsing og ikke egenopplevd erfaring. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Beklager hvis det har støtet noen.
     

    P1200VB

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Har köpt en oanvänd NAD 3020. Frågan är om jag ska använda den eller om den är värd att spara som samlarobjekt. Säljaren hade två st, en har han packat upp, testat och tagit bilder på. Den andra, den som jag budade hem ligger fortfarande försluten i sin kartong.
     

    Vedlegg

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Låt den ligga kvar i kartongen, om du inte har för avsikt att använda den i din anläggning, tycker jag. :)
     

    P1200VB

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Nu har jag förstärkaren hemma hos mig. Har lagt märke till att det står "MADE BY NAD. TAIWAN" på baksidan av denna medan det står "MADE IN TAIWAN" på baksidan av den som säljaren behöll. Vad är skillnaden, är de tillverkade i olika fabriker?

    För övrigt så var det inga problem att öppna kartongen utan att skada något. Var bara att knyta upp snörena. Omöjligt att säga att den aldrig har använts med andra ord. Men buntbandet som håller ihop kabeln sitter fortfarande kvar. Och vad jag kan se finns det inget damm inuti. Serienumret som står på förstärkaren stämmer överens med det som står på kartongen.
     

    Vedlegg

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Man får ju en del svar om man söker på ”NAD 3020 serial number” men jag har inte kollat närmare på dem.
    De allra första var tillverkade i England, det står alltså på baksidan. Jag har sett bilder på en sådan. Aldrig i verkligheten, dock.
    Jag har haft 3 eller 4 stk. Den senaste jag hade, den hade front i plast.
    Konstruktören var Björn Erik Edvardsen från Norge. Han avled i cancer (kreft på norska) 16 dec 2018.
     

    P1200VB

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Igår var jag förbi killen som jag köpte förstärkaren av. Det visade sig att den jag fått inte var riktigt hel ny. Det fanns damm på några ställen och synliga spår efter apparatfötter på ovansidan. Den som fanns kvar hos honom var dock förseglad innan han plockade upp den ur kartongen. Inga spår av damm eller slitage någon stans. Så jag åkte hem med den i stället.

    Båda två fungerar fint har vi konstaterat nu så ingen av dom är helt ny längre, dock så ska jag försöka hålla den så oanvänd som möjligt.


    Kunde inte låta bli att koppla in den provisoriskt för att testa hur den fungerar med mina B&W Signature 805. Och det var inga problem att spela på rätt så höga volymer. YouTube gillar inte att jag har med musik i mitt videoklipp och blockade det så jag laddade upp det här i stället.

     

    Kalle79

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2021
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Vanse
    Som en kuriositet nevner jeg følgende: For noen år siden arrangerte HIFI Klubben en konkurranse hvor de etterlyste norges eldste NAD 3020. Denne konkurransen vant jeg og fikk en NAD reciever og DVD spiller i premie.
    Jeg har forsterkeren ennå, den står i underetasjen på ungdommenes rom og den spiller fremdeles godt på et par Rauna betonghøytalere og en yamaha cd spiller. Serienummeret er 3254548 og den er "Made in England".
    :)
    Jeg har en 3020 stående, med serienummer 3210552 og "made by NAD. Taiwan". Skjønner meg ikke på dette.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 2 stk 3020.
    Ene er en series 20 gul skrift RCA transistor.
    Andre er en 3020b med samme akkurat de samme RCA transistorer.
    Bruker utelukkende disse som sluttforsterkere.
    Det er her de glimrer.
    Jeg foretrekker 3020b særlig etter at den fikk 2x 10000uf montert for noen år siden.
    Mye mer kontroll på ting enn den tidligere versjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn