Naim HDX - Hvilken NAS eller eller "USB harddisk"

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
74.659
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Trenger noen råd fra ekspertisen. Har kjøpt en nesten ny Naim HDX. Har til hensikt å kvitte meg med cd'ene, og kun spille fra harddisken, men problemet er at jeg har flere cd'er enn harddisken på 1 Tb "svelger" (og at jeg ønsker også å ha litt ekstra å gå på til nye cd-kjøp).

Jeg tenker at mulighetene mine ligger i å enten kjøpe en NAS eller USB-basert harddisk, koble den til HDXen, og rippe inn de cd-ene jeg ikke vil ha på den interne harddisken. Hva bør jeg satse på for at det skal kjøre mest mulig "sømløst" med HDXen, cat5e med NAS eller USB harddisk? Jeg er definitivt ingen dataekspert, men tenker at dette er mine muligheter for å få hele cd-samlingen tilgjengelig på HDXen (uten å streame fra ekstern PC). I tilfelle hva bør jeg kjøpe (1-2 TB) som har kvalitet, og er så pass lydløst at jeg kan ha det i oppsettet mitt? Hva er prisen?

Jeg er ikke interessert i noen tilbakemeldinger på at jeg har kjøpt en spiller for dinosaurer som ikke kan holde tritt med utviklingen på området ;D her har jeg gjort mine egne vurderinger (og jeg fikk den så rimelig at jeg ikke kunne si nei :) Er heller ikke interessert i forslag til PC-baserte streamingsløsninger som er mye billigere og bedre. Jeg har bevisst gått for det enkle, og vet godt at prisen ikke harmoniserer med REMA-konseptet ;D

Håper noen tar seg tid til å gi meg noen tips på veien :)

Hilsen TomZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Naim HDX - Hvilken NAS eller eller "HDMI harddisk"

Dette har jeg ikke mye greie på, men har ikke Naim drevet og prøvd ymse slags hdd'er og signalisert at de har vært veldig fornøyde med apparatene fra Seagate tro? Er det ikke sågar Seagate hdd'er i Naim-apparatene også tro?

http://www.seagate.com/www/en-us/

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4

Bare en sidebemerkning: HDMI-harddisk har jeg aldri hørt om.
Jeg har en ReadyNAS DUO som er veldig stille. 2*2 TB Seagate disker i (ST32000542AS) - kan anbefales.

M

medlem215396

Gjest

Du har absolutt ikke kjøpt en dinosaur. Naim kjennere sverger til HDX.
Jeg er absolutt ikke inne i materien, men har startet kunnskapsjakten.
Tror NAS er løsningen.

Linken gir deg forslag til NAS som Naim har testet og funnet kompatible.
Andre er sikkert også akseptable.

http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878604340111

Forøvrig bør du oppsøke Naim forum og lese innlegg om HDX.

Du kan sikkert også ringe importøren Ljudtema i Oslo. Han benytter HDX i sitt demo. oppsett.
Der benyttes NAS fra Netgear og Synology.

Lykke til.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
74.659
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42

Stover skrev:
Du har absolutt ikke kjøpt en dinosaur. Naim kjennere sverger til HDX.
Jeg er absolutt ikke inne i materien, men har startet kunnskapsjakten.
Tror NAS er løsningen.

Linken gir deg forslag til NAS som Naim har testet og funnet kompatible.
Andre er sikkert også akseptable.

http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878604340111

Forøvrig bør du registrere deg på Naim forum og lese innlegg om HDX.

Du kan sikkert også ringe importøren Ljudtema i Oslo. Han benytter HDX i sitt demo. oppsett.
Der benyttes NAS fra Netgear og Synology.

Lykke til.

Glimrende dette hjelper meg godt på vei :) dette skal jeg forfølge i morgen :)

Hilsen Tom

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
74.659
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42

Nolfi skrev:
Bare en sidebemerkning: HDMI-harddisk har jeg aldri hørt om.
Jeg har en ReadyNAS DUO som er veldig stille. 2*2 TB Seagate disker i (ST32000542AS) - kan anbefales.
Takk for en høflig kommentar ift HDMI harddisk! Enten rødvin ellert inkompetanse som snakker, skal være harddisk mot USB-port ;D

Seagate allerede nevnt to ganger; hva koster de, og er det noen importør i kongeriket?

Hvis jeg satser på NAS; er det noen som har peiling på om det er enkelt å velge mellom NAS og intern harddisk når jeg ripper på HDXen (bytte raskt frem og tilbake ift hvor jeg vil ha cd-en)? Kanskje selvforklarende når jeg starter opp, men foreløpig står spilleren død i stuen og venter på at jeg får byttet mine XLR-kabler til RCA, og 5 m cat5 på Clas Ohlson (hvis ikke noen kan fortelle meg at det skulle være nødvendig å legge penger ned i den...).

Hilsen Tom

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7

Alle NAS skal/bør fungere da den kanskje viktigste egenskapen til en NAS er at den er plattform-uavhengig på klient siden (HDX i ditt tilfelle).

Den listen over NAS-er virker ikke særlig pålitelig da det er flere NAS/HD kombinasjoner der som er notorisk problematiske. Flere NAS fungerer dårlig med bl.a. WD20EARS (Western Digital disk) men i listen står det bare en generell "Seagate Barracuda or Western Digital Caviar Green Drives were used in tests at Naim".

Om Naim har gjort en skikkelig jobb bør det være enkelt å velge hvor rip skal lagres.

De fleste databutikker selger harddisker fra Seagate men som nevnt, velg harddisker til NAS-en fra NAS produsentens egen liste over kompatible disker, ikke tilsvarende fra Naim.

Jeg har en QNAP TS-659 Pro+ NAS, veldig fornøyd med den.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1

Vil det ikke være enklere å skifte den interne hdd med en ny 3 TB.
Hvis det skal være enkelt, så er jo USB plug&Play uten å måtte styre med nettverk. Skal du bruke NAS så må du kable, trådløst vil oppleves som tregt hvis du skal rippe direkte til NAS. Uansett hva du velger HUSK BACKUP

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
74.659
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42

stejorge skrev:
Vil det ikke være enklere å skifte den interne hdd med en ny 3 TB.
Hvis det skal være enkelt, så er jo USB plug&Play uten å måtte styre med nettverk. Skal du bruke NAS så må du kable, trådløst vil oppleves som tregt hvis du skal rippe direkte til NAS. Uansett hva du velger HUSK BACKUP
En ny harddisk med passende størrelse høres besnærende ut, men er redd for at det blir vanskeligere enn det høres ut......tenker da at all mulig logikk skulle tilsi at Naim på så dyre produkter gir en mulighet til å velge når en kjøper....men kanskje ikke likevel....

Jeg har ikke peiling på NAS, og utgangspunktet mitt er at jeg ikke har behov for lyd og media til/fra andre kilder i huset (det ordnes på andre måter). USB plug and play er definitivt det som høres mest kjent og kjært ut, gitt at når jeg ripper på HDXen at jeg får valgmuligheten på hvor jeg vil legge musikken.....selvfølgelig en mulighet å gjøre det fra en PC og så koble på, men jeg har lyst å kunne sitte med Ipaden å styre både spilling og ripping med den.

Jeg skal ta meg en telefon til denne Willy og høre hva han sier.

Takk for all hjelp :) Hadde vært kjekt med flere synspunkt/tilbakemeldinger/voksenopplæring :)

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
74.659
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hadde hastverk da jeg "måtte" ha dette i hus til onsdag. Valgfriheten ble plutselig veldig begrenset ift at jeg bor i Bergen. Utgangspunktet etter å ha snakket med Willy (som var skikkelig hjelpsom) ble en NAS fra Synopsy, men endte opp med en billig NAS fra AC Ryan (ACR-PV73100P+), og en Western Digital 2TB harddisk. Har jeg gjort noe dumt?

Topp Bunn