Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Sonus faber også, inntil jeg bare må ha den ultimate tolkning av BBCs nærfeltsmonitor.
    Jeg glemte å spørre: Hva er det du anser som den ultimate tolkningen av BBCs nærfeltsmonitor?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    SN byttet ut med XS? Sjekk PM.

smog skrev:
    Hei

Du får si ifra hvis du har lyst på besøk, så kan jeg ta med meg XS. Er hjemme ca en uke, før det blir noe ut av Tønsberg.

Mvh
    Even

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Ser at what-hifi oppgir at naim cd5i, altså mk2, skal ha coax ut. Stemmer dette?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.665
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Valentino skrev:
    Sonus faber også, inntil jeg bare må ha den ultimate tolkning av BBCs nærfeltsmonitor.
    Jeg glemte å spørre: Hva er det du anser som den ultimate tolkningen av BBCs nærfeltsmonitor?
    Sf Minima Vintage. Guds hånd, vet du.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    I´ve got an old Naim!

Nå om dagen er min trofaste Single ended JJ 322 inne til smøring og oljeskift. Og ettersom man ikke kan være uten lyd, selv i disse ferietider, har jeg fått fatt i en vintage Naim Nait II, satt den på en baseplattform, koblet den opp mot min Adionotekombo....og fått hakeslepp! Fullstendig, grernseløst hakeslepp! Det låter rytmisk, uhyre musikalsk, åpent, luftig og virkelig til å leve med. Kanskje ikke allverdens basskontroll, men det låter så fint at det ikke er noe å henge seg opp i. Jeg begriper Naim-menighetens stadige fokus på musikken. It figures! Alldeles uforskammet, fantastisk bra! Det er hevet over enhver tvil at Naim og Impulsehøyttalere er en ubegripelig bra match, og ikke høres det ut som om denne lille svarte boksen har direkte vondt av å få tilkoblet kabler fra Oblivion heller. Jeg tar virkelig av meg hatten. Dette er noe av det morsomste jeg har prøvd på lenge. Og det sier pokker ikke lite! Og enda er den kald.....

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Morro det impulse,har selv lyst på en...
    Og ja naim spiller bra med oblivion ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Veldig moro å høre, impulse. Prøv uten Base også. Skal ikke påstå hardnakket at det er alle verdens forskjell å hente, men verdt forsøket for å se om det blir mer, eller mer av alt, om du vil. :D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Uten Base høres mellomtonen litt mer masete ut, og bassen er klart mere "one note" enn tilfellet er med. Så den forblir på plattformen sin, så mye er sikkert......

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.093
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tilbringer aftenen i Impulses herskaplige gods. 65finger er også her. Naiten spiller. Herrene går bananas i Impulses fyldige platesamling. Ganske artig å beskue.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    Bach_Man skrev:
    Liker hodetelefoner jeg, aldri noen spørsmål om plassering der.
    Helt sant er jo ikke det, Bach_Man.
    Vi vet alle hva som er den beste plasseringen av hodetelefoner - på hodet, liggende rett ut i sofaen, eller utslått i godstolen ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan går det an å lese så feil? Du skriver jo at målingen kom senere, allikevel messer jeg videre. Beklager hele misforståelsen.

MaHa skrev:
    Dette blir kanskje litt mye ikke-naim, samtidig som det er veldig on-topic. Hvorfor? Jo, man kan sikkert finne glede i målinger, og grafer osv. Jeg kan se den. Men, litt av grunnen til at jeg lar meg tiltale av hele denne flat-earth greia er at den lar meg gjøre det samme som i f.eks en konsertsal. Når opplevelsen er riktig, så er den riktig. Jeg trenger ikke å få det dokumentert på noe vis. Samme hjemme, når jeg lar meg rive med og blir sugd inn i hele stykket, da forteller alle nerver meg at dette er riktig. Jeg er på ingen måte mer sikker eller i tvil uansett graf, i hvertfall ikke hvis målingen tilsier en plassering som etter erfaring/egen ører låter helt feil. Men, det jo samtidig meget godt være at hvis jeg måler nå, så ser det veldig bra ut. Det låter jo bra, eller det vil si, jeg synes det låter bra. Det er kanskje sånn at det som låter bra måler bra, men ikke omvendt nødvendigvis?

Ja, jeg er übernøye med plassering og at alt står likt og slikt, det er jo selvskrevent når ting er kilent. Men, ikke for at jeg skal kunne lese av noe. Det handler kun om nytelsen ;)

Tenker stadig på færre bokser. Det er det eneste marerittet jeg kan komme på med naim, alle disse boksaijn.

Valentino skrev:
    Nåda. Måleinstumenter kom senere. Av og til er det lettere å høre hvordan det spiller når man kan se hvordan det spiller, ikke sant? ;)

Er det noen som IKKE bruker måleapparatur når de plasserer høyttalere og seg selv, forresten?

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Men erre no digitalutgang på den naim`n el?? 8)

S

Steinar O

Gjest
    montesi skrev:
    Men erre no digitalutgang på den naim`n el?? 8)
    Ifølge siste nytt er det kun CD5XS og CDX2 som har BNC digitalutgang...foreløpig.

Line outputs
    1 x DIN, 1 x RCA phono

Mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Dere ihuga Naimister, blaserte som dere sikkert er blitt etter stadig omgang med bokser med navn som Hiccup, pip, snip, Flap, reCap og hva de nå heter alle sammen, får bare tilgi min gnåling om den lille svarte boksen som står på toppen av racket her i huset om dagen.
    Nå har den fått omtrent et døgn i støpselet, og der kom jaggu basskontrollen, følelsen av rom, klang, oppløsningen i mellomtonen..og ikke minst, dybden . I går låt det overbevisende nok, men lydbildet var flatt som en fregne. I dag fremkommer akustikken, dybden og rommet. Det virker som den lille fystikkeska har fått uante krefter. Denne Naiten kommer til å okkupere en permanent plass på lista over mine definitive favorittprodukter, for det er lenge siden jeg har vært borti noe så rimelig og noe så til de grader engasjerende hva hifikomponenter angår. En perle, rett og slett!
    Om jeg noengang kommer på tanken å bygge opp et anlegg nummer to, vet jeg hvilken forsterker jeg skal ha...... ;D

"This is a Nait to remember...."

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Er Nait2 så mye bedre enn andre Nait'er eller er dette bare en bekreftelse på at Naim har skjønt ett og annet ang forsterkerkonstruksjon? ;)

Velkommen som Naimist, Impulse!
    :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    de fleste naimister anser nait3 som den beste. ;)

men det er ikke bare forsterkerkonstrunksjon Naim har peil på; når jeg hører på cds3 går de klart fram at de har dreis på digitalkilden også. ;D

savnet etter vinyl blir stadig mindre.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Herlig, impulse. Etter å ha hatt den i hus en periode selv (og den var ikke recappet engang) skjønner jeg godt hva du mener. Og, jeg kan samtidig tenke meg at nettopp opp nait 2 appellerer til rør-folket.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.093
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er til og med samme boks. Finfin liten sak.

Tror Nait 1 og 2 står sterkere enn Nait3 fordi de har skoboksdesign. Om N3 er bedre, vet jeg ikke. Har ikke sammenlignet dem samtidig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nait 3 var dessverre et designmessig skille til det verre. Bort fra kul skoeske til kjedelig hifiboks

K

Kaarelars

Gjest
    Omtale av nesten alle Naitene:

http://www.penna-media.hu/review/naim/Tom Tom Naitology.pdf

Har hatt alle sjøl unntatt den siste 5i. Noen av modellene opptil flere ganger og er periodenaiter.
    Min rangering er Nait 5-2-1-3-5i
    De tre første modellene 1, 2 og 3 er som nevnt i artikkelen over forholdsvis like i spillestilen. Artige og engasjerende er dem alle tre. Problemet er at når all musikk blir så funky går jeg lei etter hvert. Nait5 er min favoritt med litt mer tilbakelent og nøytral presentasjon med god rytmisk sans. Nait 5i ble jeg aldri fortrolig med. Den manglet litt snert og var kjedelig synes jeg.
    Har forøvrig tatt følgene av min fasinasjon for Naitene og har en 3r i skapet i tilfelle abstinenser.

S

Steinar O

Gjest
    Svein skrev:
    Omtale av nesten alle Naitene:

http://www.penna-media.hu/review/naim/Tom Tom Naitology.pdf

Har hatt alle sjøl unntatt den siste 5i. Noen av modellene opptil flere ganger og er periodenaiter.
    Min rangering er Nait 5-2-1-3-5i
    De tre første modellene 1, 2 og 3 er som nevnt i artikkelen over forholdsvis like i spillestilen. Artige og engasjerende er dem alle tre. Problemet er at når all musikk blir så funky går jeg lei etter hvert. Nait5 er min favoritt med litt mer tilbakelent og nøytral presentasjon med god rytmisk sans. Nait 5i ble jeg aldri fortrolig med. Den manglet litt snert og var kjedelig synes jeg.
    Har forøvrig tatt følgene av min fasinasjon for Naitene og har en 3r i skapet i tilfelle abstinenser.
    Med all respekt Svein, dette har du testet ut.

Jeg forundres litt over at du ikke har fått til 5i.
    Siden dette er den eneste jeg har hørt av dem, må de øvrige være veldig gode :D. En annen løsning kan være preferanser eller matching, hva vet jeg.
    I mine ører er 5i en perle. Rytmisk, med snert og sjel. Magi på boks.
    Jeg hadde den i eie sammen med Spendor S6e og CD5.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har bare hørt 2 og 5i. De er veldig ulike. Hvis 2 representerer gamle naiter, er dagens naiter ganske annerledes, ja. Nait 5i har en mer direkte lyd, og gjør nok ikke så mye vesen av seg. 2 har en litt mer tydelig signatur.
    Får muligens testet XS til helgen, det hadde vært artig.

K

Kaarelars

Gjest
    Steinar O skrev:
    Jeg forundres litt over at du ikke har fått til 5i.
    Siden dette er den eneste jeg har hørt av dem, må de øvrige være veldig gode :D. En annen løsning kan være preferanser eller matching, hva vet jeg.
    I mine ører er 5i en perle. Rytmisk, med snert og sjel. Magi på boks.
    Jeg hadde den i eie sammen med Spendor S6e og CD5.
    Hei,
    Jeg brukte 5i sammen med CD3.5 med både Hi og Flatcap strømforsyninger - SBL i enden. Var overrasket over at det ikke var vellykket i mine øre etter alt det positive om 5i jeg hadde lest på naimforumet. Har brukt både Nait 1, 2 og 3 i samme system med etter min mening mye bedre resultat.
    Har også brukt Nait1 og 2 sammen med CDX/XPS Ariva og det synes jeg låt helt forferdelig. Nait 3 var ok. Kanskje 5i hadde vært knallgod i dette systemet? Det skulle ikke forundre meg ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo mulig at blandingen av black og olive-serien ikke er ideell. Cd5i er vel det tryggeste valget til Nait 5i.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror det også er snakk om at Nait5i er mer ærlig, åpen og direkte enn sine forgjengere. På en åpen høyttaler vil den da også vise litt av det som gikk feil underveis?
    Jeg hadde Cdx sammen med nevnte forsterker litt. På mine høyttalere kom da like mye svakhetene som styrkene til Cdx frem. Det kan jo være at utfallet med Sbl er litt samme greia.
    Med Cds2 spilte det overraskende godt, og det manglet i grunnen bare storheten, skalaen og tyngden fra de store settene for at alt skulle være på plass, egentlig. Skal jeg tippe litt vilt, vil jeg tro voicingen i tidligere Naiter er mer kompatible med voicingen i eldre Naim-kilder, godt mulig du er inne på noe der, Bach_Man.
    Cd5i ble hos meg litt for ufin i de øvre skalaer, men det var jo naturligvis temmelig ubalansert mtp MA'ene. Har forstått det slik at Cd5i er bedre nettopp der, og gjør nok derfor også Nait5i og i til en bedre forsterker. Ellers er vel Cd5x også i passe balanse med en 5'er av noe slag.

Bach_Man skrev:
    Det er jo mulig at blandingen av black og olive-serien ikke er ideell. Cd5i er vel det tryggeste valget til Nait 5i.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har en cdx selv sammen med annet olive-utstyr men minnes å ha lest at cdx er en særing som er vanskelig å lage partnerskap med.....

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    cdx er vel kjent for å være litt sær, veldig frempå spillestil og kresen på matchede forsterkeri og underlag. cdx2 litt av det same men mere human.

cds-serien er mer analog (og tilbakelent) i spillestilen, men krever like mye av omgivelsene (matchede frorstekre og underlag) som sine rimeligere brødre får og få fram sitt potensial.

matching, matching og atter matching ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har matchet min gamle cdx med en nac102 som har fått en teddycap til både hi- og -sc funksjon men jeg har en nap90 som jeg gjerne ser byttet ut med en 180 evt 250 i beste fall. Og da vil jeg ha et par.....ja så var vi i gang igjen hehehe ;D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hifiguru skrev:
    Og da vil jeg ha et par.....ja så var vi i gang igjen hehehe ;D
    hmmm. lyder velkjent dette her. ;D

selv sikler jeg etter både Steinars 252-300 og på naims nye høgtalerserie.

S

Steinar O

Gjest
    nilsen64 skrev:
    hifiguru skrev:
    Og da vil jeg ha et par.....ja så var vi i gang igjen hehehe ;D
    hmmm. lyder velkjent dette her. ;D

selv sikler jeg etter både Steinars 252-300 og på naims nye høgtalerserie.
    En æra er i ferd med å avsluttes. Står nå midt oppe i pakking av forsterker. Den er solgt til nabolandet.

Jeg satser nå på 5 serieprodukter og sparer XPS2 til en kommende Dac eller annen avspillende enhet.
    Siden n-sub også er i hus, satses det på n-sats. På den måten blir det Naim gjennom hele kjeden, samt at ht plasseres mot vegg og derved kommer enda mer ut av rommet og ut av fokus.

En ny æra starter og måtte jeg aldri mer klatre særlig langt opp Naimstigen. Jeg har ingenting der å gjøre.
    ;D

Mvh

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    En æra er i ferd med å avsluttes. Står nå midt oppe i pakking av forsterker. Den er solgt til nabolandet.

Jeg satser nå på 5 serieprodukter og sparer XPS2 til en kommende Dac eller annen avspillende enhet.
    Siden n-sub også er i hus, satses det på n-sats. På den måten blir det Naim gjennom hele kjeden, samt at ht plasseres mot vegg og derved kommer enda mer ut av rommet og ut av fokus.

En ny æra starter og måtte jeg aldri mer klatre særlig langt opp Naimstigen. Jeg har ingenting der å gjøre.
    ;D

Mvh
    Velkommen til den dejlige low-end verden hos Naim, Steinar! :)
    Her er det godt at være ;)

PS: Da kan du slutte å sikle nilsen :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Blir det den stilige nye XS-serien da?

Ser forresten at Kontrapunkt har hevet prisene sine betydelig i sommer.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    For de om skal anskaffe Nait XS eller andre produkter i 5-serien kan det være greit å vite at serien er i forandring. Den vil få samme finish som reference-serien, altså en kosmetisk forandring. CD5x blir som kjent til cd5xs med diverse forandringer og 122x/150x blir også rebrandet. Eventuelle forandringer i elektronikken har ikke blitt kunngjort, men Nait XS blir uforandret. Greit å vite om man skal kjøpe ny Naim i nærmeste fremtid.
    Xs serien vil få samme finish i front som reference-serien, men det vil fremdeles være
    en høyde forskjell på 17mm. Xs serien 70mm og reference-serien 87mm

S

Steinar O

Gjest
    Takk for medlemskap i lowend klubben. jeg har vært der før jeg.

Bestilt Nait XS, CD5XS og n-sats. Blir den nye look`en ja.
    Cdp er ikke kommet enda.

Tanken er å benytte xps på kommende Dac eller tilsvarende i avspillingsleddet, Hicap på Nait og fortsette å rippe ved siden av.

Tar det tid å selge lp12, stabler jeg sammen noe spillbart der også...kanskje.

Jeg er veldig fornøyd med salg. Et lite tap ble det, ikke mye, men man er da mann ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    433
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Takk for medlemskap i lowend klubben.
    Her er det en som definitivt ikke søker medlemskap i low-end klubben ;D

Edit: Glemte at det er bare de som er medlemmer av naim-forum som ser bildet :p

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med salg, Steinar. Blir spennende å høre hva du synes om XS og n-sats. MA'ene solgt også? Du får bare svinge innom hvis suget etter Naim/MA blir for stort ;)

S

Steinar O

Gjest
    MaHa skrev:
    Gratulerer med salg, Steinar. Blir spennende å høre hva du synes om XS og n-sats. MA'ene solgt også? Du får bare svinge innom hvis suget etter Naim/MA blir for stort ;)
    Er spent selv jeg.
    Det er synd at nstand ikke leveres lenger så jeg må finne alternativt stativ.

MA er også solgt så det er veldig tomt her nå. Takk for den stående invitasjonen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn