Ment som en digresjon; man kan jo alltid vente på noe som kan komme i fremtiden. Og det vil alltids komme, noen ganger med innfrielse av ønsker og håp, andre ganger ikke. Og det vil alltid være noe enda nyere og kanskje sågar en anelse bedre i overskuelig fremtid. Spørsmålet er om når man kan kjøpe uten "fare" for at det kommer noe nytt. Det er vel antakelig aldri. Og slikt blir det ikke mye musikk av.
For min del har jeg en veldig avslappet holdning til at det kommer nye ting så lenge jeg er fornøyd med det jeg har; og jeg vet at det ikke er revolusjon i hver generasjon allikevel, selv om ivrige sjeler på fora gjør sitt beste for å få det til å virke slik. Og slik har jeg gjennom årene bygd meg opp det jeg selv synes er et musikalsk og på alle måter svært tilfredsstillende Naim-system, selv om nye ting kommer (og går). Jeg er veldig trygg på min innfallsvinkel for min egen del, fordi jeg har fokus veldig rettet på hvordan jeg bruker hifi (og ikke hvordan andre på fora bruker det), og hva jeg selv verdsetter av egenskaper.
Det som låter bra idag låter også bra i morgen, er min tanke iallefall. Og så får det bare komme nye ting; det er en uvilkårlig del av virkeligheten som jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg kan iallefall ikke la det hindre meg i å kjøpe et produkt og bruke det idag. Hadde jeg skulle tenkt slik hadde jeg vel f.eks aldri kjøpt meg datamaskin, siden det alltids vil komme nyere rett rundt hjørnet.
En god kilde eller forsterker idag vil ikke låte noe dårligere om noen år, og man kan spørre seg hvor mye bedre de nyere vil låte da. Neppe mye, skal historien være noen målestokk.
Dette er et av hifiprodusentenes dilemma; på den ene side må de 1) stadig lansere nye ting for ikke å gi inntrykk av å stå stille i utviklingen; på den annen så må de 2) ikke forrykke balansen og ytelsen innen sin produktlinjer på en slik måte at "alle vet" at deres produkt av idag ikke er verdt noe i morgen. Begge alternativer 1) og 2) vil være enden for deres suksess. Evolusjon er den hensiktsmessige rute. Dette vet Naim minst like godt som de fleste andre, noe deres snart 40-årige historie har vist. De lanserer aldri produkter som slår beina under noen av sine andre produkter ytelsesmessig; noe som igjen antakelig har sammenheng med at de aldri lanserer noen produkter uten at de har sin ytelsesmessige plass berettiget på prisstigen.
Slik jeg forstår deg Minutten så søker du en kilde til CD og til Sonos/computer. Mye likt situasjonen for de av oss som har kilder både for vinyl og cd, og attpåtil FM for noen av oss. Flere kilder koster mere, og det kunne ha vært hensiktsmessig å slå de sammen. Dette er en individuell vurdering som må gjøres, basert på den enkeltes bruk av hifi.
For min del ser jeg gjerne at jeg forsåvidt kunne hatt en dac til data og cd, men vil ikke være foruten cdp. Lynrask, intuitiv og brukervennlig når jeg skal spille cd'er. Og attpåtil er Naims cdp'er varige greier som aldri byr på problemer og elendighet. Ikke tale om at jeg hadde giddet å loade cd'er via et dvd-drivverk (for ikke å snakke om BD-drivverk!) slik som jeg bruker hifien. Da får det heller koste litt å ha en cdp, det er verdt hver krone for meg.