Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk for tips Bach_Man, akkurat den type beskrivelse jeg var ute etter! Ser du bruker en Graham Slee selv, er det heller veien å gå?

Mvh Tom

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Graham Slee er bra, men såpass dyr at du likegodt kan kjøpe Headline. Min er forresten nettopp solgt til en venn sammen med mine HD650. Har bestilt meg en Graham Slee Novo som midlertidig erstatning. Skal ha Headline med tiden, men akkurat nå er det en Naim Superline RIAA som tar alle pengene mine.

Headline leveres forresten med kabel, enten RCA eller DIN, pass på å få den rette.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Igjen takk! Da blir det nok Naim, godt å slippe å finne ut alt selv :)

Mvh Tom

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har nettopp koblet til stageline riiaen, men får ikke lyd. Riiaen lyser grønt som den skal. Har koblet til en Flatcap2xs. Må jeg igjennom Flatcapen med riiaen også?

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    http://www.naim-audio.com/download/man_Accessories_English_Issue_2.pdf

To alternativer:

1) Fra Stageline til Aux2 på pre/int med snaic5 (strøm+signal)
    2) Fra Stageline til Flatcap/Hicap med snaic5 (strøm+signal), videre herfra til pre/int med interconnect 4-pin to 5-pin 180 grader (signal). Ikke Aux2 her (240 grader), men en av de andre signalinnganger (180 grader).

Vet ikke om det er dette du spør om? Har selv prøvd begge alternativer (alt2 brukes i øyeblikket)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hadde koblet slik som alt 1, men hadde glemt å mappe om Din/rca. My bad... ( at jeg aldri lærer )

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Amateur hehehe

Hørte rykter om at du var fornøyd med C3 hos Magnus i går?

Funker bra med NA også det serru....

S

Steinar O

Gjest
    ssm skrev:
    Steinar O skrev:
    ssm skrev:
    Hei

Har noen spm om Naim utstyr....

Vurderer en Naim cd spiller , koblet opp på Audionote utstyr(forsterker/ht)

Ønsker den rimligste modell som kan kjøres med sep. psu. Hvem er det ?

Er det slik at større psu på ett apparat låter bedre ?les mere strøm til dedikert apparat , eller er større psu for muligheter for flere apparater tilkoblet? feks 3-4 apparater,.?

Er det mye å hente på separat psu på en slik cd spiller , eller er det mest for forsterkernes del ?

Mvh Espen Saatvedt.
    Hvorfor ikke heller prøve en AN cd spiller?

Prøv en Naim cdp i oppsettet ditt før du kjøper. I tillegg vil jeg anbefale deg å lese mer om Naim, sette deg inn i produktserien på egenhånd. Kun da, kan du treffe et riktig valg.
    Hei , jeg har prøvd an s spillere , OG hatt en dac 3.1x balanced til en del kroner...Årsaken til at jeg vil vurdere Naim er at jeg har hørt naim supernait spille utrolig fint med den rimlige naim cd spiller.

Jeg vil heller ikke ha rørbasert cd rigg , da jeg kun sporadisk spiller cd , har altså vinyl som primærkilde.

Jeg holdt jo på å kjøpe din naim spiller for en tid tilbake steinar...

Espen
    Ser at jeg kanskje ikke helt har svart på spørsmålet ditt. Jeg blir litt ivrig og avviker fra utgangspunktet.

Det må være enkelt i ditt boområde å lytte til både CD5i og CD5XS hjemme. Derretter avgjøre om du liker det du hører, som sammen med SuperNait.
    Alternativet er brukt. CD5X og XS kan oppgraderes med Flatcap og hicap psu, CD5i ikke.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ser etter oppgradering av min gamle naim-pakke, hva ville dere valgt, CB NAP250 eller Olive NAP 180? Sistnevnte vil gjøre seg best estetisk men er den mye slappere enn en gammel 250? (som er overhalt for 4-5 år siden, 180'n kjenner jeg ikke historikken på men skal være en sen utgivelse)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Griffenfeldt skrev:

Da ble det en oppgradering i dag. Alltid moro med noe nytt. Nytt av dagen er en Flatcap2xs som står øverst til Venstre.
    Så bra ut det der Griffenfeldt!
    Gleder meg til å lese om hva du synes om MAene.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    hifiguru skrev:
    Ser etter oppgradering av min gamle naim-pakke, hva ville dere valgt, CB NAP250 eller Olive NAP 180?
    Vil nok tro at 250 passer systemet ditt bedre. Den skal etter sigende spille mer maktfullt og ha en noe varmere lyd enn 180. Hadde CDX/102/Hi/250 tidligere, og var godt fornøyd med den kombinasjonen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Om det stemmer at den er recappet for 4-5 år siden, anser jeg 7000,- som en fin pris for en 250CB.

K

Kaarelars

Gjest
    Enig med Alshus. Har hatt olive 180 og 250 her samtidig. Ikke enorme forskjeller. Benyttet cdx/xps-nac72/hi-Ariva. 250 har bedre kontroll enn 180. 180 er en tanke mer agressiv og kan virke litt hurtigere, men dette tror jeg blir dempet mye med teddycap som er en god del mer tilbakelent enn med Hicap som strøforsyning. En recappet 250 til 7000 er et godt kjøp og 1. valg etter min mening også. Men det et er et par SBL til salgs på hifimagasinet bruktbørs,-

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Enig i det som blir sagt her om 180 og 250, hifiguru. Men, jeg vil kanskje driste meg til å si at jeg heller ville vurdert å gå løs på kilde og pre først. 250 er fantastisk frodig og full av musikk, men trenger sitt å jobbe med for å vise sitt sanne ansikt. Uansett er nok 7000 helt fint for en recappet 250 hvis du uansett har tenkt å gå løs på hele kjeden OG har tenkt å holde deg på olive eller cb.
    Når det er sagt, en nyere 200 er jo slettes ikke dum den heller hvis black ikke er utelukket. Men, da dukker kanskje nye oppfordringer opp, som f.eks at cdx blir litt "masete" for nyere serier forsterkere, og man vil nok også få lyst på f.eks 202 etterhvert helt ufrivillig, ville jeg anta. Lett skal det ikke være. Tenk fremover og vær ærlig mot deg selv på hvor du tror du skal med dette, så blir kanskje de rette valgene tydeligere.

K

Kaarelars

Gjest
    Maha,

Brukte CDX med 202/napsc/Hi/150x en god stund. Det gikk helt fint uten for mye mye mas;- Så blir en 202 aktuell er den vesentlig roligere og mer tilbakelent enn 102. Det blir eventuelt ikke noe problem etter min mening. 250 er en meget god oppgradering i forhold til Nap90 uansett i systemet til hifiguru.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det kan du meget, meget godt ha rett i, Svein. Jeg har ikke testet Cdx i alle mulige konstellasjoner, men sitter igjen med det inntrykket at transparent utstyr også viser dens verste sider. Men, som alltid: her er det nok også snakk om balanse. 250 er en veldig god forsterker, om det hersker det ingen tvil. Den er vel ikke så legendarisk for ingenting.

Svein skrev:
    Maha,

Brukte CDX med 202/napsc/Hi/150x en god stund. Det gikk helt fint uten for mye mye mas;- Så blir en 202 aktuell er den vesentlig roligere og mer tilbakelent enn 102. Det blir eventuelt ikke noe problem etter min mening. 250 er en meget god oppgradering i forhold til Nap90 uansett i systemet til hifiguru.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Takk for engasjementet folkens!
    Bruker egentlig squeezebox med dac mer enn cdx men ønsker alikevel i neste omgang å putte på en Teddy XPS for å trimme cd'n skikkelig. Har jo hundrevis av cd-er som jeg ikke har orket å rippe men som er skatter. Noe må "spares" også da squeeze kan bli litt overfladisk og tilrettelagt fysisk.
    102 kan vel på sikt erstattes med en hvassere Olive-pre men i første omgang må jeg ha mer power da 90'n fort gir seg på powersiden og innskrenker dynamikken når det blir litt komplekst på ikke altfor høye lyttenivå. Dessuten kan det hende Epos også skal erstattes (om ikke permanent) med noe betydelig mer tungdrevne høytt. ;)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har testet Uniti mot Supernait med CD(spdif)/squeezebox/Sonos som kilde?
    Er mest DACen i SN jeg lurer på, da den har fått litt "tyn" på naimforumet.
    Vurderer en Uniti men trenger ikke radio/streamer da jeg bruker Sonos, så en SN er et alternativ.

Minutten

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du har ikke vurdert Linnn DS-I? Den burde være bedre enn Uniti på streaming.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Du har ikke vurdert Linnn DS-I? Den burde være bedre enn Uniti på streaming.
    Jo jeg har vurdert den, men som sagt jeg trenger ikke streamer.
    Fordelen med Linn er jo HighRez, men jeg har bare noen få plater som er kjøpt for test, hadde de store selskapene gitt ut katalogene sine i HighRez så...
    Etter det jeg har lest så er ikke Naim/Linn i nærheten av Sonos på brukervennlighet, men det kommer kanskje etter hvert?
    Vanskelig å velge når man ikke man mulighet til å lytte før kjøp.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Noen som har testet Uniti mot Supernait med CD(spdif)/squeezebox/Sonos som kilde?
    Vurderer en Uniti men trenger ikke radio/streamer da jeg bruker Sonos, så en SN er et alternativ.

Minutten
    Hva trenger du da? En fleksibel dac med høy ytelse? Og en forsterker?
    Om budsjettet ikke tilsier å kline til fullt ut på begge; hva med å først og fremst gå for en solid kilde med fremtidsmuligheter, som f.eks Naim DAC, siden det er dac'en du lurer mest på. Selv med en rimelig Nait vil man jo kunne nyttiggjøre seg kvalitetene i en virkelig god kilde; og så kan man jo evnt oppgradere forsterker (uten nevneverdig verditap) senere om man ønsker. DAC kan vel også evt oppgraderes senere.

Burde (i mine teorier iallefall) være en veldig hensiktsmessig innfallsvinkel, dersom det er best mulig nåværende- og fremtidig fleksibilitet, samt best mulig lyd her og nå og også etter senere oppgraderinger man er ute etter mener jeg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jreg ser ikke poenget med i det hele tatt å tenke på Uniti om dens unike features ikke er av interesse. Da blir den for dyr. Supernait virker langt riktigere om du trenger de ekstra kreftene og helst vil ha et ryddig oppsett. Ellers ville jeg nok gått for Vidar Ps foreslåtte løsning, Naim DAC og Nait. Koster vel omtrent det samme som en SN også.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Minutten skrev:

Minutten
    Hva trenger du da? En fleksibel dac med høy ytelse? Og en forsterker?
    Om budsjettet ikke tilsier å kline til fullt ut på begge; hva med å først og fremst gå for en solid kilde med fremtidsmuligheter, som f.eks Naim DAC, siden det er dac'en du lurer mest på. Selv med en rimelig Nait vil man jo kunne nyttiggjøre seg kvalitetene i en virkelig god kilde; og så kan man jo evnt oppgradere forsterker (uten nevneverdig verditap) senere om man ønsker. DAC kan vel også evt oppgraderes senere.

Burde (i mine teorier iallefall) være en veldig hensiktsmessig innfallsvinkel, dersom det er best mulig nåværende- og fremtidig fleksibilitet, samt best mulig lyd her og nå og også etter senere oppgarderinger man er ute etter mener jeg.
    Har tenkt den tanken også.
    Ser at mange mener at XS pre/effe er mye bedre en Nait XS.
    Men slik er det vel om man oppgraderer til Ref serien også?
    Dessverre er prisen avgjørende, så spørsmålet er jo om merkostnaden er verdt det?

Uniti: alt i ett, ferdig med det kr. 22 000
    Naim DAC kr.21 000
    Nait XS kr.14 500/ (Pre/eff kr.20 000)
    Kabler kr. 2 500?
    = kr. 38 000 (kr.43 500)
    CD5XS kr. 18 700 rimeligste Naim spiller digital utgang.
    = kr. 56 700 (kr.62 200)

CDspilleren trenger jeg strengt tatt ikke, men den hadde jo sett bra ut når alt det andre er Naim.
    Har vel kjøpt mellom 3-400 cder det siste året og tipper max 15% er rippet, så jeg trenger en CDspiller/drivverk.
    Blir nok en gammel Marantz som blir brukt dersom jeg går for Naim DACen, i første omgang.
    Magefølelsen sier XS Pre/eff dersom jeg skipper onebox løsningen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Jreg ser ikke poenget med i det hele tatt å tenke på Uniti om dens unike features ikke er av interesse. Da blir den for dyr. Supernait virker langt riktigere om du trenger de ekstra kreftene og helst vil ha et ryddig oppsett. Ellers ville jeg nok gått for Vidar Ps foreslåtte løsning, Naim DAC og Nait. Koster vel omtrent det samme som en SN også.
    Er CD/ Forsterker/DAC i en boks som lokker, bare den og SN (snart DAC) som har digitale innganger hos Naim.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hos Naim er det en ganske konsekvent "får-det-man-betaler-for" type prisfastsetting. Om man betaler mer, innad i nogenlunde suggested systems-hierarkiet, så får man økt ytelse tilsvarende. Det betyr at man ikke kan sammenlikne Uniti med f.eks DAC/CD5XS/Nait XS uten videre, fordi det er forskjellige nivåer ytelse.

Man får simpelthen velge seg et nivå ytelse og forsøke å balansere sitt system best mulig på det nivået man mener er mest hensiktsmessig for seg selv.

Om 85% av dine plater ikke er rippet, og 100% av dine plater er i ditt eie, så hadde jeg vel personlig tenkt at en best mulig cdp er første prioritet. De 15% som er rippet er jo sikkert også mulig å spille direkte på en cdp. Så da kan man spørre seg hvorfor man skal bruke brorparten av budsjett på en dac. Det fins jo rimeligere dac'er enn så lenge, som kan brukes til Sonos osv.

Så forsterker. Pre/power XS er sikkert bedre enn Nait XS, tviler ikke. Men så betaler man mer. 202/200 er sikkert bedre enn det igjen. 282/250 er bedre enn de igjen. Tilbake til å velge seg et hensiktsmessig nivå.

Ut ifra mine egne forutsetninger, så hadde jeg for egen del tenkt CD5XS/NaitXS først og fremst. Med evt kroner i kassa ekstra så hadde jeg tenkt FlatCap XS. Men det er med bakgrunn i hvordan jeg bruker hifi; jeg spiller lite fra data... mest Popquiz o.l. når jeg ikke rekker å høre det direkte. Om budsjett ikke tillater begge deler, hadde jeg gått for kilde (CD5XS eller DAC) og en Nait. Vil neppe skuffe, siden CD5i (for ikke å snakke om en bedre kilde) og Nait5i allerede er vel så gode som en Uniti (etter sigende), og de er allerede på dette nivået suverent vellydende.

Om dataen var en kilde langt mer i bruk så ville jeg derimot vurdert å legge til en DAC, som ville ha oppgradert både dataavspillingen og cdp-avspillingen. Og heller tatt den sure svia med at flere gode kilder koster mer enn ingen gode kilder, evt en god kilde. 5-serie pre/power ser jeg på som mer et mellomstadium til et Reference pre/power-sett, og jeg ville ikke ha tatt det med i betraktningen når det ville ha gått på bekostning av en ordentlig kilde.

Kabler til 2.5k.. følger det ikke med kabler til XS-serien da?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Uniti er en fantastisk musikkmaskin, men bare dersom det at alt er i en boks er viktigere enn fleksibilitet. Lyden til DAC/CD/streamer er omtrent på nivå med CD 5i/Nait 5i, punktum. Som en ekstra bonus kan den drive et Naim phonotrinn, og den har mulighet for å koble til en separat effektforsterker. Disse tingene kan ikke Nait 5i. Uniti er et røverkjøp med dagens pundkurs, og med softwareoppdatering og konkurransen fra Linn DS-I kommer den bare til å bli bedre.

Supernait burde ha en like bra DAC (har ikke prøvd den, men...) og en kraftigere og bedre forsterker. Koster bare litt mer.

Om du skal ha Naim DAC mener jeg en Naim CD spiller er 18000 bortkastete penger, ethvert anstendig drivverk kan forsyne DACen med signal, og Naim burde ha anstendighet til å lansere Cd 5i med digital utgang. Videre vil selv en Nait 5i som kan får for 4-5000 på bruktmarkedet i kombinasjonen med Naim DAC gi deg langt bedre lyd enn Uniti kan. Opgradring til XS eller reference forsterker kan komme siden.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    @Bach_Man og Vidar P.
    Takk for at dere gadd svare.

Det jeg mente var at 15% av Cdene jeg har kjøpt siste året var rippet. (bla. endel bokser)
    Har vel et par tusen CDer rippet, og sammen med Sonos egen kontroller PC, og Iphone er Sonos helt suverent av det jeg har sett på brukervennlighet og oppsett.
    Dersom kabler følger med XS er jo det flott.
    Tror nok at alle nye Naim spillere vil ha digital ut, og skulle ikke forundre meg om det kom en ren transport også.
    Dacen blir vel tilgjengelig i desember stemmer ikke det?

Så var det bare å bestemme seg for hvilken forsterker, må ha en kjapt da jeg har solgt den jeg hadde.

Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ment som en digresjon; man kan jo alltid vente på noe som kan komme i fremtiden. Og det vil alltids komme, noen ganger med innfrielse av ønsker og håp, andre ganger ikke. Og det vil alltid være noe enda nyere og kanskje sågar en anelse bedre i overskuelig fremtid. Spørsmålet er om når man kan kjøpe uten "fare" for at det kommer noe nytt. Det er vel antakelig aldri. Og slikt blir det ikke mye musikk av.

For min del har jeg en veldig avslappet holdning til at det kommer nye ting så lenge jeg er fornøyd med det jeg har; og jeg vet at det ikke er revolusjon i hver generasjon allikevel, selv om ivrige sjeler på fora gjør sitt beste for å få det til å virke slik. Og slik har jeg gjennom årene bygd meg opp det jeg selv synes er et musikalsk og på alle måter svært tilfredsstillende Naim-system, selv om nye ting kommer (og går). Jeg er veldig trygg på min innfallsvinkel for min egen del, fordi jeg har fokus veldig rettet på hvordan jeg bruker hifi (og ikke hvordan andre på fora bruker det), og hva jeg selv verdsetter av egenskaper.

Det som låter bra idag låter også bra i morgen, er min tanke iallefall. Og så får det bare komme nye ting; det er en uvilkårlig del av virkeligheten som jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg kan iallefall ikke la det hindre meg i å kjøpe et produkt og bruke det idag. Hadde jeg skulle tenkt slik hadde jeg vel f.eks aldri kjøpt meg datamaskin, siden det alltids vil komme nyere rett rundt hjørnet.

En god kilde eller forsterker idag vil ikke låte noe dårligere om noen år, og man kan spørre seg hvor mye bedre de nyere vil låte da. Neppe mye, skal historien være noen målestokk.

Dette er et av hifiprodusentenes dilemma; på den ene side må de 1) stadig lansere nye ting for ikke å gi inntrykk av å stå stille i utviklingen; på den annen så må de 2) ikke forrykke balansen og ytelsen innen sin produktlinjer på en slik måte at "alle vet" at deres produkt av idag ikke er verdt noe i morgen. Begge alternativer 1) og 2) vil være enden for deres suksess. Evolusjon er den hensiktsmessige rute. Dette vet Naim minst like godt som de fleste andre, noe deres snart 40-årige historie har vist. De lanserer aldri produkter som slår beina under noen av sine andre produkter ytelsesmessig; noe som igjen antakelig har sammenheng med at de aldri lanserer noen produkter uten at de har sin ytelsesmessige plass berettiget på prisstigen.

Slik jeg forstår deg Minutten så søker du en kilde til CD og til Sonos/computer. Mye likt situasjonen for de av oss som har kilder både for vinyl og cd, og attpåtil FM for noen av oss. Flere kilder koster mere, og det kunne ha vært hensiktsmessig å slå de sammen. Dette er en individuell vurdering som må gjøres, basert på den enkeltes bruk av hifi.
    For min del ser jeg gjerne at jeg forsåvidt kunne hatt en dac til data og cd, men vil ikke være foruten cdp. Lynrask, intuitiv og brukervennlig når jeg skal spille cd'er. Og attpåtil er Naims cdp'er varige greier som aldri byr på problemer og elendighet. Ikke tale om at jeg hadde giddet å loade cd'er via et dvd-drivverk (for ikke å snakke om BD-drivverk!) slik som jeg bruker hifien. Da får det heller koste litt å ha en cdp, det er verdt hver krone for meg.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    @VidarP

Tror vi er litt på samme bølgelenge her og.(Vi har vel relativ lik musikksmak selv om jeg kanskje heller litt mer mot jazz og du mot klassisk.) Ideelt sett ville jeg hatt en topp platespiller og CDspiller + en steamer. Da jeg kun har et par tre hundre LPer samt at CDer aldri har vært rimeligere noen gang, virker det fornuftig å satse på CD selv om det er litt mer stas med LPer. Hadde jeg hatt 10% av din LPsamling hadde jeg kjøpt en topp platespiller.Det gis ut "nye" plater med mine gamle jazzhelter hele tiden og det virker som om de klassiske selskapene spyr ut bokser til en rimelig penge, slik som den nye DG111 boksen. Forstår veldig godt at noen vil ha en skikkelig CDspiller.
    Har faktisk vært inne på tanken om kjøpe en topp CDspiller og bruke Sonosene mer til bakgrunnsmusikk, radio og vekkeklokke. Det er jo en del styr med dataavspilling og, ripping, backup for ikke å snakke om "taggingen" som er noe h#%&%¤ herk på klassisk. Leste nettopp på Naimforumet at de diskuterer om dyre minneplugger gir bedre lyd en billige!

Minutten.

PS. Selv om jeg gjene skulle hatt anlegget ditt, ville jeg mye heller hatt platesamlingen, ja selv en mindre del av den før annlegget. (må innrømme jeg er litt misunnelig)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Minutten;

Nå har du jo allerede fått gode råd fra folk som vet hva de snakker om, men jeg ville bare legge til en liten ting. Hvis du allerede spiller mye rippet musikk, og har lyst på en god DAC, ville jeg personlig ha lagt mest penger i DAC, brukt den sammen med PC/server eller whatnot, og brukt et billig og godt drivverk til CD en stund for å se hvordan vanene dine forandres/blir ved, før man eventuelt legger mer gryn i CD-spiller. Hvis du kjøper en Naim DAC, som sikkert er meget god, har du en stor grad av fleksibilitet mht hva du vil spille fra, og så kan man etter en tid vurdere om det er verdt å kjøpe en god cdp i tillegg. For du har jo sannsynligvis bedre lyd allerede med f.eks. et billig og ok drivverk inn i Naim DAC enn en CD5XS rett i forsterker, så det virker ikke fornuftig å kjøpe cdp i en slik situasjon. Naim DAC skal, ifølge designerne, være forholdvis lite kildesensitiv. Det virker jo forholdsvis dustete å kjøpe en CD5XS og kun bruke den som drivverk, når den har en glitrende D/A-del som ikke blir brukt...
    Cyrus har et snasent drivverk for øvrig, uten analogdel. Går for mellom 4 og 5k på eBay.

Jeg hadde gått for en Naim DAC og Nait 5i/XS. Begge deler lyder sikkert fortreffelig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cyrus drivverk er jo elegant, særlig er de nye med Cyrus sin egen slot-mekanisme i særklasse fine. Det rapporteres lydmessige fordeler av brukere også, uten at jeg skal mene noe mer om det. Imidlertid synes disse rapportene temmelig konsekvente, så det er neppe røyk uten ild her.

De fås jo også i sort med grønt lys, og har dimensjoner nogenlunde som en HiCap, om det skulle være et poeng. God ide det der.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    De fås jo også i sort med grønt lys, og har dimensjoner nogenlunde som en HiCap
    Ligger en ex-dem sort med grønt lys og garanti :) her til £600, sikkert en superduper kompis til Naim DAC. Dette er et rent drivverk uten D/A.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har snust litt på saken, og det viser seg at Naim NAP500, som ble først lansert i 2000 og har blitt jevnlig oppdatert siden, har et serviceintervall på 15 år. Dette i likhet med de andre 500-serieproduktene. Årsaken til den lange tiden mellom hver service er angivelig bl.a i kvaliteten/toleransene på komponentene.

Iflg kilder som har snakket med fabrikkens service så koster det omlag £1000 med full service på begge boksene. Det er noen innlegg om akkurat den saken her i denne tråden;

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/6492995627

Folk på Naim-forum mener jo så mye og mangt om lyd, men akkurat dette med serviceintervall og dermed forventet levetid (man må jo forvente minst at den fungerer fint til første service... og vil fortsette å tute og gå deretter) leser jeg med stor interesse. Dette betyr at man kan kjøpe en brukt 500 som er f.eks 5-6-7 år gammel, og allikevel trenger den ikke på service tidligere enn dersom man hadde kjøpt en flunkende ny f.eks 250. Slikt er jo interessant for oss naimister... og en av gledene ved Naim også kanskje.

Naim 500-serie, noe nær "hifi en gang for alle"?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn