Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    Naim og Spendor fungerer strålende, men regelen er som ellers, det må matches riktig.
    Har erfaring med S6e, som nok er noe enklere last enn 5e. Med Nait5i spilte dette kjempebra.
    Seinere CDX2-202-200 og S8e.
    Spendor fokuserer IMO ikke på detaljer og innsikt (som f. eks MA), men det er noe levende og godt over hvordan musikken presenteres.

Headline
    Må jo kobles til forskerker/ preamp. og da må **** in&out benyttes. Det er viktig at headline IKKE kan kobles til aux2 pwr. i den tro at den da forsynes, uten tilhørende psu.

Dersom man lytter mye til hodetelefoner og disse er av god kvalitet, kan man vurdere hicap som psu. Det høres, ved en rikere og mer naturlig musikkpresentasjon.

Tilslutt spør jeg tenkerne rundt "pris/ kjøp- salg aksen". Hvem kjøper seg opp gjennom tilnærmet hele Naimhierarkiet via nytt og selger til 1/2 pris? Jeg tror svaret er.... ingen ;) Mao, her mangler så mange parameter i loopen at nevnte teori forbeholdes noen promille av befolkningen.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Norum skrev:
    Hei Naimere.

Har akkurat fått meg et par Spendor S5e, har blitt anbefalt naim til disse. Noen som har spendor og naim her som kan fortelle litt om lyden? :)
    Enig med Stover. Spendor fokuserer ikke på detaljer, men helheten i lydbildet. I forhold til andre ht jeg har forsøkt, spiller de med mer autoritet og tyngde, samtidig som man føler at man sitter litt bak i konsertlokalet. (Dette gjelder s8e).

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har et par Spendor A6 koblet til Supernait og er strålende fornøyd. Enig med Steinar og Bruce i at de er svært underholdende og musikalsk, men A6 evner absolutt å være detaljert også. I alle fall etter at DualTeddyCap mk3 kom i hus. Har ikke hatt andre Spendor hjemme så de kan jeg ikke uttale meg om, men jeg kan i alle fall anbefale den kombinasjonen som står hos meg.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Norum skrev:
    toriamos skrev:
    Norum skrev:
    Hei Naimere.

Har akkurat fått meg et par Spendor S5e, har blitt anbefalt naim til disse. Noen som har spendor og naim her som kan fortelle litt om lyden? :)
    Det er vel bare du som har Spendor og Naim for øyeblikket? Kanskje du kan fortelle oss om lyden? Har hørt Spendor og Naim og er faktisk spent på hva du synes.

Har ikke handlet Naim enda :) Derfor jeg spurte om noen hadde hørt den matchen, er spent på den selv, så skal til Kontrapunkt i dag for å høre om det er mulig med et lite hjemlån.
    Aha, beklager. Vel, har hørt Naim og Spendor. Slettes ikke verst. Men har også hørt Naim og Monitor Audio, og liker denne kombinasjonen bedre. Så mye bedre at jeg har Monitor Audio selv. Men så hørte jeg Naim Ariva... og de kommer til å bli stående, og MA blir gående...

Nok om det. Ser at flere benytter Spendor til Naim, men ser vel også at noen HAR benyttet Spendor og nå har beveget seg mot andre ting.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde gjerne skulle beholdt mine Spendor hadde det ikke vært for en generell runde med oppgraderinger jeg har vært gjennom. Liker Spendor-høyttalere svært godt, og har bare lovord å si om S5e. Jeg ville nok ha valgt S6e til entrylevel 5-serie dog, de virker lettere å ha med å gjøre.

Mine S9e var kjempegode på det nivået de i utgangspunktet var brukt til, men langt dyrere Naim-utstyr tillot meg å gå mye opp på høyttalere, og som sagt så gjort.

Det er vel også svært viktig at de passer rom og smak, så ta det endelig ikke som noen anbefaling.

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Har hatt Spendor s5e - og var vel fornøyd med de - hos meg erstattet de allae - fikk det så for meg at jeg måtte prøve naim ibl - har lest mye positivt om de på bl.a naim/uk forum. Fikk så ibl i hus - og sammenliknet med s5e var det som om en tykk dyne var takk vekk.
    En helt annen opplevelse av åpenhet - vel noe lysere og noe mindre bass men det kan kompenseres med en sub.
    Mener også å ha lest at ibl sikkert også kan brukes langt opp i høyeste naim områder.
    Slik var det i mitt rom.

Erik

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ibl tåler klart en 500 set :)...den var ment som en svart serøst høyttaler for små rom og en alternative til dbl i store rom.

PerFlemming

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    3
    Er man til Spendor lyden skal man klart lægge ører til Harbeth eller Kudos inden man investerer

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    eller neat.

neat elite, litt strammere, tørrere og kjappere enn storebror momentum, som er fyldigere, mere klangrik. begge anbefales dersom match ellers er i orden.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nilsen...
    Har helt glemt å gratulere deg med innkjøpet av KEF ref høyttalerene. Budsjettet mitt er desverre altfor stramt til å leke meg med tanken på slike.

Thomas1

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei Naim-venner,
    så det lå en Naim 252 forforsterker til salgs på sentralen idag.
    Noen ide om hvordan dette går å blande med annet utstyr, eller bør Naim følges av Naim.
    Selv ingen Naim-eier, men observerer at merket har en sterk tilhengerskare - hva er det med dette brandet?
    Nacka

PerFlemming

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    3
    nacka skrev:
    Hei Naim-venner,
    Noen ide om hvordan dette går å blande med annet utstyr, eller bør Naim følges av Naim.
    Selv ingen Naim-eier, men observerer at merket har en sterk tilhengerskare - hva er det med dette brandet?
    Nacka
    Det spiller musik som få

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    e-h skrev:
    NaimUniti
    Nå i det siste har jeg brukt en NaimUniti mens min SN har vært inne til oppgradering. Den er enkel og god men kanalseparasjonen er ikke i samme ligaen som Reference serien. Opp mot SN er den mindre fyldig noe som gjør at jeg ikke synes det er nok bass på lavere volum og derav skrur opp. Derimot så er den jo fullkommen med tanke på muligheter. Jeg liker den veldig godt (om ikke like mye som SN) og hadde nok levd med denne om den hadde blitt lansert i 2007 :)
    Når vi snakker om muligheter. Jeg snakket med Norman hos UHES i dag, og han nevnte muligheten til å bruke en effektforsterker sammen med Uniti, enten en 200 eller en 250. Et slikt oppsett gir jo i tillegg muligheten til å bi-ampe høytalerne. Han hevdet at det i såfall ville være best å bruke effektforsterkeren til diskanten og Unitis innebygde forsterker til bassen. Dette fordi diskanten dekker over et langt større frekvensspektrum og at det dermed er best å bruke den antatt beste forsterkeren til dette.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    nacka skrev:
    Hei Naim-venner,
    Nacka
    Nacka (5) For bare ett par år siden satt jeg med akkurat de samme tankene som du sitter med. Lite viste jeg at om et par år seinere kom jeg selv til å være en Naim aficionada. Det er uhyre vanskelig å si noe særlig om hva det er med dette "brandet" Tror det er noe med en følelse av tilhørlighet til et merke som er litt "annerledes" med tanke på helhetsideen, deres tankegang på musikalitet, og tilnærming til musikk osv osv.
    Tror du må prøve for å forstå!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim er vanedannende. Lyden er tøff og rytmisk, men samtidig klangfull og nyansert. Altså alt som musikk skal være.

Skal man se mer kynisk på det så gis brukeren alltid mulighet til å anskaffe flere av de matchende svarte boksene eller å bytte til et høyere steg i hierarkiet, og med hver anskaffelse føler man seg mer komplett og mandig. ;) Samtidig som stereoen låter bedre selvsagt. For det gis alltid god valuta for pengene, selv om dette er dyre ting. Og glem kabler, de følger med. ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Når vi snakker om muligheter. Jeg snakket med Norman hos UHES i dag, og han nevnte muligheten til å bruke en effektforsterker sammen med Uniti, enten en 200 eller en 250. Et slikt oppsett gir jo i tillegg muligheten til å bi-ampe høytalerne. Han hevdet at det i såfall ville være best å bruke effektforsterkeren til diskanten og Unitis innebygde forsterker til bassen. Dette fordi diskanten dekker over et langt større frekvensspektrum og at det dermed er best å bruke den antatt beste forsterkeren til dette.
    Jeg vurderer å prøve SN som effektforsterker på Uniti når jeg får den tilbake om noen dager. Det forutsetter selvfølgelig at de kablene jeg allerede har er nok til å koble dette opp (har ikke sjekket det). Noen bi-amping blir det selvfølgelig ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    BachMan, det spørs om ikke Norman (for en gangs skyld) har tatt litt mye Møllers tran; i en typisk toveis så dekker diskanten omlag tre oktaver, mens bass/mid dekker 5-6 oktaver.

Jeg husker godt at Linn anbefalte den beste forsterkeren i (edit; korrigert) diskanten ved multiamping der hvor forsterkerne var forskjellige, med den forklaring at det var diskanten som var mest følsom på unoter fra forsterkeren, og at det oftest ville gi best lyd slik. På den tiden anbefalte ikke Naim passiv biamping i det hele tatt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mulig jeg er på feil jorde, rett og slett. Men, er ikke det å bruke integrerte opp mot hverandre, men gitt nye funksjoner, eller integrerte istedet som power og pre om hverandre, plutselig feil forutsetninger for begge bokser? Med unntak av en effektforsterker naturligvis, som fortsatt får den oppgaven den er ment til å ha, men som i verste fall ikke får vist sitt sanne ansikt da den ikke får en skikkelig forforsterker å jobbe på lag med, slik konstruktøren har tenkt og konstruert etter.
    En integrert har liksom ingen spissegenskaper, den er jo helheten av "alle" egenskaper samlet i en og samme boks, mens delte bokser har sine spesifikke oppgaver og brukes nettopp derfor til det.
    Ville det ikke være mye mer riktig rent balansemessig og oddsmessig å la en integrert være nettopp det og omvendt?

Mulig jeg forklarte meg særdeles dårlig nå, men håper det ble noenlunde forståelig.

edit: ikke bare ment som en kommentar til uniti osv i siste innlegg, men også en del som er skrevet om dette før, og ikke minst rare konstellasjoner man kan lese om på n-forum, foruten mye annet rart som kan leses om.

S

Steinar O

Gjest
    I eksempelet Uniti og SN skjønner jeg ikke annet enn at nytten må være Uniti som kilde og ikke annet?
    Samme for Uniti tilkoblet en NAP200. Jeg ville ha benyttet NAP200 aleine for høyttalerne og Uniti kun som kilde/ pre.
    ;)

Selv om jeg liker det plug and play forstår jeg at andre ønsker å forske og eksperimentere.
    Av samme årsak styrer jeg også unna vinyl.

Hei Naim-venner,
    Nacka
    Samme her. Dette blir ikke mye plug and play. Det må ordnes overgang for pre. power. noe Flashbacksales sikkert ordner til en rimelig penge.
    Jeg kjenner denne fantastiske preampen. men kun sammen med Naim effekt. Man kan f. eks satse på 252/Sc og den annonserte NAP200 og du har et ekstraordinært forsterkersett, som kan.... og bør oppgraderes :)

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Hva er de vesentligste forskjellene på en Naim Nait 5i og Naim Nait 5i? Leser ulike steder at det skal være enkelte improvements samt ipodtilgang i front, men utover det, hvordan beskrives forskjellen??

Å lese gjennom denne trådens 450 sider blir litt too much for å finne svar på akkurat dette.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    BachMan, det spørs om ikke Norman (for en gangs skyld) har tatt litt mye Møllers tran; i en typisk toveis så dekker diskanten omlag tre oktaver, mens bass/mid dekker 5-6 oktaver.
    Hehe, det er jo mulig, men han var veldig spesifikk på at de fleste feilaktig trodde det skulle være den andre veien. Han snakket ikke om oktaver, bare frekvens, og da blir jo argumentet riktig. Jeg har vel heller aldri hørt snakk om oktaver i noe som har med stereoanleggets tekniske aspekter å gjøre. Så jeg vet ikke hva som stemmer. Det er vel bare å prøve antar jeg. Ser heller ikke noe gale i å biampe fremfor å bruke Uniti bare som kilde. Men alle disse tingene kan jo prøves ut med tiden. Uansett ødelegges jo Unitis enkeltboks-eleganse i prosessen.

Jeg må forøvrig få nyansere et annet aspekt ved Uniti: At den ikke spiller digitale filer med høy oppløsning gjelder bare streameren. DACen tar 24/96.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også merket meg at et par brukere på britiske fora bruker f.eks. en NAP300 til diskant og to NAP250.2 til mellomtone og bass i sine aktive oppsett. Grunnen til at jeg husker det, er vel at det går mot det jeg har trodd var gjengs oppfatning. Men de har henvist til Naims anbefalinger.

Jeg var i Stockholm og kjøpte en fin eneiers CDS3 i helga, og selger kjørte et svært godt oppsatt aktivt Naim NBL-oppsett med nettopp en 300 til diskant og to 250.2 til bass og mellomtone - etter råd fra Naim. Dette var en erfaren mann i 60-åra, som brukte 3*250 på Isobariks på åttitallet og 135 på DBL på nittitallet. Han var forøvrig platesamler av rang, musiker og sannsynligvis en av verdens triveligste typer :).

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med fantastisk spiller, Carter. Og jeg som trodde du var ute av karusellen ;)

Carter skrev:
    Jeg har også merket meg at et par brukere på britiske fora bruker f.eks. en NAP300 til diskant og to NAP250.2 til mellomtone og bass i sine aktive oppsett. Grunnen til at jeg husker det, er vel at det går mot det jeg har trodd var gjengs oppfatning.

Jeg var dessuten i Stockholm og kjøpte en fin eneiers CDS3 i helga, og selger kjørte et svært ogdt oppsatt aktivt Naim NBL-oppsett med en 300 til diskant og to 250.2 til bass og mellomtone - etter råd fra Naim. Dette var en erfaren mann i 60-åra, som brukte 3*250 på Isobariks på åttitallet og 135 på DBL på nittitallet. Han var forøvrig platesamler av rang, musiker og sannsynligvis en av verdens triveligste gubber :)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg holdt jo i nesten ett år ;). Men det var et av disse tilbudene man ikke kan si nei til ...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    MaHa skrev:
    Mulig jeg er på feil jorde, rett og slett. Men, er ikke det å bruke integrerte opp mot hverandre, men gitt nye funksjoner, eller integrerte istedet som power og pre om hverandre, plutselig feil forutsetninger for begge bokser?
    Vel, boksene er jo produsert med disse mulighetene fra Naim sin side. Uniti har en Din-kontakt som heter pre out, og Supernait har muligheter til å brukes bare som effekt eller bare som pre. Som effektforsterker er den jo kraftigere enn en 200.

Så det er jo ikke noe gale i seg selv å benytte seg av disse mulighetene, bortsett fra at det kanskje ikke er god økonomi i å bruke bare deler av det man har betalt for. Kanskje noe for et mellomoppsett? I tilfellet Uniti har jo denne et sett av funksjoner som er unikt, og som fremdeles kommer til å være det selv etter oppgraderingen av HDX, så om man vil ha et kraftigere Naim-oppsett med akkurat disse funksjonene gis det ikke noe valg.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert ikke feil det, Bach_Man. I hvertfall ikke som mellomløsninger. Jeg tenkte like mye på disse ulike variantene man hører om med Snait oms forforsterker og 200 som effekt, og en masse andre løsninger. Det blir liksom så rart og ubalansert på ett vis. F.eks en 200 eller 250 uten en tilsvarende og naturlig forforsterker, det låter jo utvilsomt snodig ut, i hvertfall i mine ører.

Ellers særdeles fornøyd med oppsettet nå, har en ro jeg ikke har hatt før. Så, kan man jo si at på det nivået bør man vel snart være fornøyd og, det ville i hvertfall ikke vært feil å si.

Bach_Man skrev:
    MaHa skrev:
    Mulig jeg er på feil jorde, rett og slett. Men, er ikke det å bruke integrerte opp mot hverandre, men gitt nye funksjoner, eller integrerte istedet som power og pre om hverandre, plutselig feil forutsetninger for begge bokser?
    Vel, boksene er jo produsert med disse mulighetene fra Naim sin side. Uniti har en Din-kontakt som heter pre out, og Supernait har muligheter til å brukes bare som effekt eller bare som pre. Som effektforsterker er den jo kraftigere enn en 200.

Så det er jo ikke noe gale i seg selv å benytte seg av disse mulighetene, bortsett fra at det kanskje ikke er god økonomi i å bruke bare deler av det man har betalt for. Kanskje noe for et mellomoppsett? I tilfellet Uniti har jo denne et sett av funksjoner som er unikt, og som fremdeles kommer til å være det selv etter oppgraderingen av HDX, så om man vil ha et kraftigere Naim-oppsett med akkurat disse funksjonene gis det ikke noe valg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Selv om jeg liker det plug and play forstår jeg at andre ønsker å forske og eksperimentere.
    Vinyl kan jo væreplug and play det også om du kjøper en Rega, DPS, Well Tempered eller annen spiller som ikke har flytende oppheng og ørten oppgradringsmuligheter.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    MaHa skrev:
    Sikkert ikke feil det, Bach_Man. I hvertfall ikke som mellomløsninger. Jeg tenkte like mye på disse ulike variantene man hører om med Snait oms forforsterker og 200 som effekt, og en masse andre løsninger. Det blir liksom så rart og ubalansert på ett vis. F.eks en 200 eller 250 uten en tilsvarende og naturlig forforsterker, det låter jo utvilsomt snodig ut, i hvertfall i mine ører.
    Ja det er jo mye rart. Er vel også minst en bruker som har CDS3 og en gammel skoeske-Nait. Men det er jo i hvert fall source first.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ubalansert, uøkonomisk, eller ikke. Poenget er jo å få testet slike ting for å høre hvordan det låter. Det er hvordan det låter som teller :)
    Det blir morro når Uniti snart kan spille High-res filer. Det ser jeg også frem til å få testet. Er mye som er kjekt å teste.

Dere må heller ikke glemme at "flat-earth" ikke er helt flat lenger heller så hvem vet hva Naim snart vil anbefale.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Steinar O skrev:
    Vinyl kan jo væreplug and play det også om du kjøper en Rega, DPS, Well Tempered eller annen spiller som ikke har flytende oppheng og ørten oppgradringsmuligheter.
    For meg er ikke det riktig. Selv med spillere uten flytende oppheng er det oppfølging som ikke har med oppgradering å gjøre, som jeg ikke er interessert i. Tilleggsutstyr, vasking, rensing osv. I tillegg riaa, psu mm.
    Da jeg kjøpte lp12 var tanken å skulle teste ut om vinyl var noe for meg, siden jeg var usikker på akkurat det. Det ble lp12 fordi jeg på samme tid hadde CDS3-252 osv og ville holde samme kildenivå.

Til det kjedsommelige er konklusjonen altså at det ikke er noe for meg. Jeg ser og leser med glede at andre mener noe annet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    e-h skrev:
    Dere må heller ikke glemme at "flat-earth" ikke er helt flat lenger heller så hvem vet hva Naim snart vil anbefale.
    Ja, jeg føler vel at flat-/round earth er et utdatert konsept, og har vært det en stund. Naim er da ikke særlig sært lenger, og Linn er jo nesten et lifestyle-merke.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Carter skrev:
    Jeg var i Stockholm og kjøpte en fin eneiers CDS3 i helga
    gratulere carter med verdens nest beste cd-spiller! ;D

det er vel bare 3-4 stk her til lands tenker jeg.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk - så var det resten:). Tenker 282/250, men er ikke bestemt.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Steinar O skrev:

dps is not necessary plug and play. the TT is quite complex and consist of a well chosen material mix . it is in principal a "flytende oppheng" and sounds rather toward the last mentioned then a mass TT.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Carter skrev:

cds3 er som skapt for 252, synes nå jeg.
    tror 252-200 er bedre enn 282-250, er nå min mening.

:)

men for all del; det blir jo bra uansett dette her! ;)

K

Kaarelars

Gjest
    hifiguru skrev:
    På vei fra Stockholm....

Gratulerer. Nå kan du vente deg en god forsterker hifiguru. Mente det var CB du fikk fatt på. Er denne recappet?

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    nilsen64 skrev:
    Carter skrev:

cds3 er som skapt for 252, synes nå jeg.
    tror 252-200 er bedre enn 282-250, er nå min mening.

:)

men for all del; det blir jo bra uansett dette her! ;)
    Har ikke råd til den komboen, og både Naim og TomTom mener 282/250 er et bra valg for mine Guru. Får se om jeg prøver Avondale G1/M130 først. Eller ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    ..Man kan f. eks satse på 252/Sc og den annonserte NAP200 og du har et ekstraordinært forsterkersett..
    Veldig enig; jeg vil mene at 252/200 bør være en veldig god kombinasjon. Bakgrunnen er at 252/300 er så vellykket, og 300 ikke er veldig fjernt fra 200 i klang. I mange situasjoner kanskje en enda bedre løsning enn 252/250 slik sett.

Den ypperlige NAP200'en på børsen bør absolutt tas med i betraktningen for noen som vurderer 252/SC! Den koster "ikke noe" i forhold, og man slipper å tenke på å bestille kabler som jo også koster penger. Så kan man jo også frigjøre kapital ved å selge nåværende effektforsterker.

NAC'er kan selvsagt brukes med andre effekttrinn enn Naim, om enn med en litt egen kabelløsning. Men hvorfor? Vil man ikke ha Naim-lyd? Hva skal man da med en Naim pre? Føler man at man kan forbedre lyden fra en Naim-forsterker ved å bytte ut halve av den med noe fra et annet sted? I don't think so. Det er alltid klokest å bruke apparater som fungerer optimalt med hverandre.
    Som vanlig så oppfordrer jeg til å tenke helhet og balanse, ikke mix&match. Hvorfor? Fordi resultatene gjerne blir både mer forutsigbare og mer vellydende. Imo.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn