Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Glemte litt. Ønsker du å tenke i slike "alternative" løsninger ville jeg undersøkt muligheten for å skippe preamp, men i stedet kjøpe en Naim DAC og la denne drive NAP 200 direkte. Volum kontrol via Transporterns digitale. Om dette overhode kan henge sammen har jeg ikke noen videre formening om, men kanskje er det sannsynligt at dette vil lyde bedre enn å la Transporteren drive NAP 200 direkte. Og i hvert fall i teorien, en løsning som kunne være bedre enn TP+NAC202+NAP200 fordi man jo her lar Naim stå for hele den analoge lyd-kjeden.

Tilføyet: Denne ide er til dels motivert at jeg synes Naim CD5x, er bedre enn Transporteren i Naim system.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En aktiv preamp med gain har, i tillegg til den åpenbare switching og volumkontroll, som hovedoppgaver impedansebuffring og drift av effekttrinn. Den gjør livet lett for utgangstrinnet på kilden, og dette er helt sentralt for lydkvaliteten fra mange kilder, og den driver effekttrinnet med de nødvendige elektriske muskler.

En passiv pre, eller ingen pre for den del, gjør plutselig livet langt vanskeligere for utgangen på kilden; som plutselig også får kapasitive utfordringer fra kabler i tillegg til at det skal drive et effekttrinn til fulle. Denne kapasitive belastningen er også blant de egentlige hemsko, det vil rulle av høyfrekvensen, i tillegg til at et hardt belastet utgangstrinn vil støye og forvrenge mer.

Med en aktiv pre (som passer selvsagt) er disse problemene vips borte, og selv om den aktive introduserer noe støy, så vil fravær av pre også introdusere merstøy fra kilden. Naim's effekttrinn er bygd for aktiv drift fra solide preamper, og deres kilder er bygd for det godartede elektriske miljøet de møter i aktive preamper. Det koster jo ikke noe å plukke bort preampen for å prøve (om man får tak i kabler), så det er jo bare å prøve selv. Men i den grad det er av interesse så har jeg liten tro på suksess..

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Jeg koblet akkurat opp cdx2, 200 og 202, napsc i nytt lytterom, etter flytting. Her var det ikke lyd å få. Alt lyser og virker tilsynelatende greit. Men høyttalerne er helt døde.

Det pleier å komme svak susing fra ht når anlegget er på. Nå er det helt dødt. Noen som har tips til hva man skal gjøre :-(

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Vidar P, helt enig. Dette er også grunnen til at jeg med forbehold foreslår løsningen, Naim DAC direkte i NAP 200. Det samme problem gjør seg selvfølgelig gjeldene for TP direkte til NAP 200 - dog er det, om ikke annet ut fra et sikkerhetshensyn, betryggene å vite at konstruktøren av TP sier at den "i teorien" er designet til å kunne drive effektforsterkere direkte - noe som i øvrig også er motivasjonen bak den integrerte 5? trins analoge attenuator.

Tilføyet igen... Har akkurat sett SB/Transporter tråden, så derfor vil jeg fremhæve at alt det jeg har skrevet forudsetter at systemet er gain-tilpasset. Er dette ikke tilfelle er direkte tilkobling ganske enkelt en dårlig løsning uansett om det er skeivt den ene eller annen vei.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    bhaagensen skrev:
    Vidar P, helt enig. Dette er også grunnen til at jeg med forbehold foreslår løsningen, Naim DAC direkte i NAP 200. Det samme problem gjør seg selvfølgelig gjeldene for TP direkte til NAP 200 - dog er det, om ikke annet ut fra et sikkerhetshensyn, betryggene å vite at konstruktøren av TP sier at den "i teorien" er designet til å kunne drive effektforsterkere direkte - noe som i øvrig også er motivasjonen bak den integrerte 5? trins analoge attenuator.

Tilføyet igen... Har akkurat sett SB/Transporter tråden, så derfor vil jeg fremhæve at alt det jeg har skrevet forudsetter at systemet er gain-tilpasset. Er dette ikke tilfelle er direkte tilkobling ganske enkelt en dårlig løsning uansett om det er skeivt den ene eller annen vei.

Ref. Transporter>Naim DAC>NAP200: Er det i det hele tatt mulig å styre volumet via de digitale utgangene på Transporter? Trodde ikke det, selv.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Carter skrev:
    Ref. Transporter>Naim DAC>NAP200: Er det i det hele tatt mulig å styre volumet via de digitale utgangene på Transporter? Trodde ikke det, selv.
    Sikkert et spørsmål for TP/SB tråden, men ja, det gjør den pr. default. Faktisk kom jeg litt i tvil da jeg leste din beskjed... Såvidt jeg vet gjelder dette for alle Squeezebox-produkter. Hvor har du hørt at det ikke skulle være mulig?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Er det andre Hicap eiere der ute som har problemer med at sikringen går ved power-on ?

Min Hicap har stått påslått og fungert fint i flere måneder og i kveld skulle jeg bare rydde litt opp i kabler bak rack'et. Når jeg skulle slå på igjen Hicap gikk sikringen ??? Prøvde flere ganger, også etter å ha slått av alt annet på kursen, med samme resultat. Sikringen er en B13.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oh yes. Helt vanlig det der, og slett ikke bare med HiCap, det er enda vanligere med større psuer som de til 250.2, 300, XPS, SC, 552 osv.
    B-karakteristikk er litt for kvikk for Naim-psu'ene egentlig. Det går etter noen forsøk dersom man er rask nok med å vippe sikring til at lyttene ikke utlades i mellomtiden.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    En aktiv preamp med gain har, i tillegg til den åpenbare switching og volumkontroll, som hovedoppgaver impedansebuffring og drift av effekttrinn. Den gjør livet lett for utgangstrinnet på kilden, og dette er helt sentralt for lydkvaliteten fra mange kilder, og den driver effekttrinnet med de nødvendige elektriske muskler
    Ja dette er vel min oppfattning også egentlig,men syntes det er interesant og diskutere,siden nesten alle som tester ut transporter anbefaler og kjøre den som den som en preamp.derfor litt intresant og høre hva folk her inne gjør som har en TR.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    zippo skrev:
    Bare innom for å fortelle at her låter det svært overbevisende med CD5XS + NaitXS, brukte tidligere EC EMC1up, men med Naim's egen CD-spiller er alt så mye bedre og musikk og rytme og driv er mere i fokus! GLIMRENDE!! :D

Tanker om hvordan Naim lenger opp i stigen låter presser seg på. :)
    Hvordan låter f.eks NAC282 el. NAC252 sammen med f.eks. NAP250 i forhold til dette?
    Og kan jeg fortsette å benytte den samme CD-spilleren videre oppover?
    som leon sa; du får mere av alt! :D

jeg tilhører den katogori som sverger til kilde-først, så dersom zippo har et lass av cd-plater og vil fortsette å handle cd-plater bør han vurdere cds3. men dersom han vurderer hardiscbasert avspilning kunne jo hdx (med all dens muligheter for oppgradering) være et fristende alternativ.

men går du for cds3 bør du ikke kjøpe noe dårligere enn nac252, mener nå jeg.
    hadde et kort stund nac282 sammen med cds3 og det var ikke den beste match.

neat momentum er såpass lett å drive at en nap200 ville være tilstrekklig som effektrinn.

bare noen forslag.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Sitter nå plutselig med en stabbel med 13 Naim esker, fra tidligere erfaringer så skal jeg ikke kaste eskene denne gangen.
    Utstyret er jo glimrende pakket for evt. transport mange år frem i tid... :)
    Noen med ledig bod her!!!!! ;D

Trenger anlegget noe tid for oppvarming/innspilling føre jeg begynner å sammenligne kabel bytter o.l.
    Har jeg forstått riktig at det er like greit å bare ha strøm i alle produktene noen dager, som å ha musikk gående...
    Og er produktene langt unna sin lyd topp etter noen timers oppvarming.

Skal utstyret slås av om natten, eller er det mange her som kjører 24/7.
    Det er jo ikke noe varme å snakke om her på tomgang, sliter vel da heller ikke på komponentene eller blåser opp strøm regninga.

Har tidligere hatt Parasound JC1 og var avhengig av å skru av daglig, synes det er tungvindt. Tar jo minst et par timer føre det yter som det skal fra oppstart..

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bowerman skrev:
    Sitter nå plutselig med en stabbel med 13 Naim esker, fra tidligere erfaringer så skal jeg ikke kaste eskene denne gangen.: Meget kjekt.

Trenger anlegget noe tid for oppvarming/innspilling føre jeg begynner å sammenligne kabel bytter o.l.: Ikke noe særlig

Har jeg forstått riktig at det er like greit å bare ha strøm i alle produktene noen dager, som å ha musikk gående...: Ja

Og er produktene langt unna sin lyd topp etter noen timers oppvarming: Nei

Skal utstyret slås av om natten, eller er det mange her som kjører 24/7.: Nei/Ja ;)

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Så bra ;) det ble 6 av 6
    Litt lyd inntrykk skal jeg prøve å få til i løpet av helgen...

Ha en riktig god helg alle sammen... Heia Naim og HEIA NORGE!!!!

C

Cyber

Gjest
    Kjære Naimister,

Jeg er interessert i litt info om hvordan Naim låter, jeg har skjønt dette med at det bare låter "musikk", men de er altså nokså nøytrale og dynamiske? Jeg tenker da mer generelt og også mot XS serien. Noen mener og at mellomtonen kan låte litt røft og frempå, stemmer dette?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Uansett hvor godt noen beskriver det, så er det bare en ting som funker: hør et naim-anlegg ;)

cybervision_ skrev:
    Kjære Naimister,

Jeg er interessert i litt info om hvordan Naim låter, jeg har skjønt dette med at det bare låter "musikk", men de er altså nokså nøytrale og dynamiske? Jeg tenker da mer generelt og også mot XS serien. Noen mener og at mellomtonen kan låte litt røft og frempå, stemmer dette?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    bruce2 skrev:
    Hei!
    Jeg koblet akkurat opp cdx2, 200 og 202, napsc i nytt lytterom, etter flytting. Her var det ikke lyd å få. Alt lyser og virker tilsynelatende greit. Men høyttalerne er helt døde.

Det pleier å komme svak susing fra ht når anlegget er på. Nå er det helt dødt. Noen som har tips til hva man skal gjøre :-(
    Står Mute-knappen inne?
    Er en Burndy kabel montert feil?

Prøv å skru av samtlige komponenter og slå dem på igjen. Det kan fungere.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    bruce2 skrev:
    Hei!

Står Mute-knappen inne?
    Er en Burndy kabel montert feil?

Prøv å skru av samtlige komponenter og slå dem på igjen. Det kan fungere.
    har du fått lyd, bruce2?

bruce har vel ikke burndy kabel? men du kan vel sjekke om de er brudd i kablen mellom cdp og pre, eller en av snaicene (har opplevd det samme sjøl).

kan jo sjekke at cdx2 er config for din (og ikke rca-utgang), kan jo være noen som har trykket feil på remote?

iriterende når ting ikke funker!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at Naim hadde et par nyheter på Bristolmessen:

- HDX-SD, med solid state disker i stedet for ordinære harddisker. Det burde ta seg av støyproblemet i det minste. HDX blir stadig mer interessant med hver oppdatering.
    - Unitiserve: En slags RipNAS fra Naim, antagelig med rippeteknologien fra HDX. Blir nok høyt priset i forhold til tilvarende produkter. Hvis de kan by på sømløs integrasjon med Uniti kan den bli en vinner. På bildene ser det ut til at den har en digital utgang. Hmmm....

Se litt ned på siden her for bilder: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/3812948827/p/6

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Ser ut til at Naim hadde et par nyheter på Bristolmessen:

- HDX-SD, med solid state disker i stedet for ordinære harddisker. Det burde ta seg av støyproblemet i det minste. HDX blir stadig mer interessant med hver oppdatering.
    - Unitiserve: En slags RipNAS fra Naim, antagelig med rippeteknologien fra HDX. Blir nok høyt priset i forhold til tilvarende produkter. Hvis de kan by på sømløs integrasjon med Uniti kan den bli en vinner. På bildene ser det ut til at den har en digital utgang. Hmmm....

Se litt ned på siden her for bilder: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/3812948827/p/6

endelig..det var på tiden...:)..tror på den lille naim servern sammen med dacen...hdx SD er vel mer en hdx uten disker ? solid state er kanskje bare for OS og noe interne filer ?

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Hei,

Litt forsinket fikk jeg i kveld endelig tid til å koble opp nyinnkjøpte NAC202/NAP200/NAPSC og nyte litt favorittmusikk. Eneste problemet nå er at gåsehuden ikke gir seg :) Dette låter rett og slett utrolig bra i forhold til elektronikk jeg har hatt tidligere. Ting tyder på at Naim og Triangle Genese er en god match. Så mye detaljer, dynamikk og ikke minst en kraftig men kontrollert bass. Herlig.

Litt overraskende hvor lite jeg må skru på volumkontrollen. Ligger stort sett mellom kl. 9 og 10 og synes det er høyt nok. Tror jeg målte rundt 90dB på radioshacken :-o

Noen av dere som var innom Triaden i helgen? Synes ikke Naim oppsettet der imponerte noe særlig. Mulig det var rommet som ødela mye for jeg savnet det engasjementet og attacken som jeg opplever her hjemme.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Naim imponerte ikke særlig på Triaden nei. Var såvidt innom, og det var lite folk der så lenge jeg rusla rundt. Høyttalerne var helt nye, pakket ut av esken på fredag. Kanskje ikke et sjakktrekk? Er Naim "symposium" med en mann fra Naim, som jeg desverre ikke hugser navnet på, på Kontrapunkt 10. mars kl. 18. Noen andre kan sikkert komme med mer informasjon ang. dette.

K

Kaarelars

Gjest
    Hei.

Har hatt IBL her en liten stund og har mange timer foran høyttalerne. De har en mellomtone jeg aldri har hørt maken til og spiller fantastisk åpent. Mer om det en annen gang.

Hvilken avstand bruker dere IBL eiere mellom høyttalerne? Har plassert dem på samme sted som SBL stod. Etter en interessant start med disse høyttalerne er det tid for fintuningen.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    Hei.

Har hatt IBL her en liten stund og har mange timer foran høyttalerne. De har en mellomtone jeg aldri har hørt maken til og spiller fantastisk åpent. Mer om det en annen gang.

Hvilken avstand bruker dere IBL eiere mellom høyttalerne? Har plassert dem på samme sted som SBL stod. Etter en interessant start med disse høyttalerne er det tid for fintuningen.
    bra å høre svein. :) er spent , hva du kommer å fortelle. mine er 2 meter fra hverandere og 5 cm fra veggen.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Svein skrev:
    Hei.
    198 cm fra hverandre og 3 cm fra veggen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Litt over to fra hverandre tipper jeg, så næme bakveggen jeg klarer.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Har endelig fått lyd i anlegget :) Litt flaut, men jeg hadde koblet feil.

Nå skal det spilles i nytt dedikert lytterom! Dessverre er rommet bare ca 11 kvm. Jeg er derfor litt spent på hvordan det går med Spendor s8.

Det er mulig jeg må investere i mindre høyttalere. Jeg må også investere i nytt rack. Rommet er for lite til av-racket jeg har brukt i dag.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det er godt nytt!
    Muligens du får plass til et eller to Fraim i det lille rommet? Og små høyttalere som spiller godt finnes jo i hopetall.
    Jeg tror dette kommer til å bli bra, Bruce.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    bruce2 skrev:
    Har endelig fått lyd i anlegget :) Litt flaut, men jeg hadde koblet feil.

Nå skal det spilles i nytt dedikert lytterom! Dessverre er rommet bare ca 11 kvm. Jeg er derfor litt spent på hvordan det går med Spendor s8.

Det er mulig jeg må investere i mindre høyttalere. Jeg må også investere i nytt rack. Rommet er for lite til av-racket jeg har brukt i dag.
    30 prosent rabatt på Spendor hos Maxwell Drammen for tiden - kanskje SA1 (ev. A5) er en løsning :).

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er mange spennende alternativer når det gjelder høyttalere. Jeg tenker å kjøpe brukt, slik at jeg kan kjøpe og selge uten for store mellomlegg. Jeg tenker at det kan være lurt å beholde s8e, i tilfelle jeg flytter anlegget til et større rom senere. Har vært veldig fornøyd med disse.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det beste er jo naturligvis om du får dine S8e til å fungere i det nye rommet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Fedex ringte her i sted... Allae fra UK blir levert i morgen.
    Er fryktelig spent på hvordan de vil fungere i mitt rom. De er visst ganske så vanskelige på plassering og rommet ellers, men visst nok ikke fullt så ille som de eldre modellene til Naim. Likte de veldig godt i England, men rommet der var betydlig mere dempet en mitt ::)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ibl er visstnok også vanskelig, her spilller de allikevel fin musikk før jeg har fått satt i gang med justeringer osv. Har flyttet anlegget vekk fra midten og ut til siden, har litt korte kabler til å få Ibl'ene langt fra hverandre. De har nå ca 1,30 mellom seg, det er ikke mye. Oistrach spiller ikke noe dårligere så langt, så det funker.

Er nå litt i samme dilemma som du var Steinar: skal jeg ha anlegget i midten og bruke Chord Epic Twin eller skal jeg flytte det og bruke Nac a5 hvor jeg kan få mer lengde uten at det koster for mye. Får bare prøve litt.

MA'ene er på vei ut da fruen har signalisert at de blir for store hvis det skulle være aktuelt å ha alt dette i finstua. Ergerlig å kvitte seg med den beste høyttaleren jeg har hatt, den er jo blant de aller beste. Men, noengang må man ta ubehaglige valg. Kommer til å gråte litt, men men.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Staglinen min plukker opp P4. Skrur du opp volumet hører du ganske tydelig hva som blir sagt.
    Finnes det noen gode løsninger på dette, eller er det bare noe man må leve med?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hadde samme problemet selv når jeg hadde en annen platespiller/pickup. Husker ikke helt om jeg greide å bli helt kvitt problemet. Har ikke dette problemet med min Pro-ject/Ortofon p.u. Mulig avstanden mellom riia og platespiller er avgjørende. Har platespilleren min montert på vegg og Riiaen i racket 1 meter unna.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Fikk spilt litt i det nye rommet i går. Spendor s8e fungerer utmerket i rommet. Jeg var redd for at bassen skulle ta overhånd, men det var ikke noe problem. Det må jobbes en del med akustikken i rommet, men utgangspunktet var slett ikke verst. Det betyr at høyttalerbyttet legges på is. Nytt rack skal anskaffes.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Disse dukket opp på kontoret her nå.... Kan noen få denne arbeidsdagen til å bli ferdig raskt som F ;D

Vedlegg

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    digiman skrev:
    Disse dukket opp på kontoret her nå.... Kan noen få denne arbeidsdagen til å bli ferdig raskt som F ;D
    allae? gratulerer, dette blir nok spennende!

ps: du kan jo få plutselig mageonde e.l. :D

S

Stereo_Mono

Gjest
    Hehe! Plutselig akutt influensa frister, men få gjøre jobben min ferdig og heller stikke litt før i dag :)
    Snakk om å oppføre seg som en unge i lekebutikk.... ;D

Stay tuned!

S

Stereo_Mono

Gjest
    Store Naim esker er spennende saker gitt.... Innholdet låter ikke så værst heller ;D

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn