Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Staglinen min plukker opp P4. Skrur du opp volumet hører du ganske tydelig hva som blir sagt.
    Finnes det noen gode løsninger på dette, eller er det bare noe man må leve med?
    Du skal være glad det ikke er Radio Grenland som mitt system plukker opp.... :p

S

Stereo_Mono

Gjest
    Nå er Allae satt sammen og det virker som ca 15-20cm fra bakvegg fungerer fint foreløpig.
    Det første-inntrykket jeg fikk etter 2 timer med musikk er hvor har bassen blitt av? Men etterhvert som jeg hører igjennom flere spor blir jeg mere oppmerksom på at Allae sin fravær av boom i bassen gjør at man lett blir lurt til å tro at dette er en slank lydende høyttalere. Men etterhvert som ørene tilpasser seg spiller de bass når det er bass i innspillingen og that is it. Ikke noe overheng her i gården :) Sett på en innspilling med dyp kirkeorgel og alt er der slik det skal være minus overdreven nivåer ved visse frekvenser som mange høyttalere kan ha her i heimet.
    Ellers er toppen befriende fri og luftig uten et snev av aggressivitet. Mellomtonen er litt snodig i forhold til det jeg vant til fra før.Vil nok tro at dette henger sammen med det totale fravær av farging og overdrivelse i bassen og videre oppover i nedere mellomtonen. Mark Knoplfer sin stemme høres tynnere ut en ellers, men du verden så tydelig alt er presentert foran deg.

Allae spiller musikk og jeg tror nok de er noe jeg kan leve med fremover i lang tid mens resten a Naim systemet vokser.
    Få la være å høre på Ovator S-600 nå :p

Vedlegg

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Gratulerer digiman...........veldig stilige høyttalere du har fått deg, kan tenke meg at dette er spennende.

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Nå er det jammen gode kjøp å gjøre på sbl i Sverige!

Erik

S

Stereo_Mono

Gjest
    Allae bare vokser og vokser på meg. Nå gjenstår bare rom problemene mine. Jeg har en kraftig dipp i mellombassen mellom 70-120Hz, mens dyp-bassen er ganske kraftig. regner med at det henger sammen uten at jeg er noen akustikk ekspert.
    Det er veldig irriterende da dette stjeler mye kropp og punch på slagverk og vokal. Det gjør også mange innspillinger for tynne og spinkle. Noen som har en formening om stein-plater under høyttalerne kan bidra positivt her eller er det ommøblering som gjelder tro?

Edit: Gulvet er forresten Laminat.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    digiman skrev:
    Allae bare vokser og vokser på meg. Nå gjenstår bare rom problemene mine. Jeg har en kraftig dipp i mellombassen mellom 70-120Hz, mens dyp-bassen er ganske kraftig. regner med at det henger sammen uten at jeg er noen akustikk ekspert.
    Det er veldig irriterende da dette stjeler mye kropp og punch på slagverk og vokal. Det gjør også mange innspillinger mye mere tynne en slik de skal låte. Noen som har en formening om stein-plater under høyttalerne kan bidra positivt her eller er det ommøblering som gjelder tro?

Edit: Gulvet er forrsten Laminat.

har ikke god erfaring med steinplatter under høyttaler. min sbl låt nesten død med steinplatter under. naim høyttaler reagere veldig sterk på underlag..

hav skjer , vis du tar støre avstand til veggen ?...10 til 20 cm mer ?

S

Stereo_Mono

Gjest
    balthar skrev:
    digiman skrev:
    Det er veldig irriterende da dette stjeler mye kropp og punch på slagverk og vokal. Det gjør også mange innspillinger mye mere tynne en slik de skal låte. Noen som har en formening om stein-plater under høyttalerne kan bidra positivt her eller er det ommøblering som gjelder tro?

Edit: Gulvet er forrsten Laminat.

har ikke god erfaring med steinplatter under høyttaler. min sbl låt nesten død med steinplatter under. naim høyttaler reagere veldig sterk på underlag..

hav skjer , vis du tar støre avstand til veggen ?...10 til 20 cm mer ?
    Har testet mere eller mindre alt mellom 10-50cm til bakveggen nå uten hell. Er nok uten tvil et rom problem, som muligens ikke kan løses med nåværende plassering. Har ikke testet med måle utstyr, men ved hjelp av test toner fra Macen er det ekstrem nivå forskjell mellom 40- 50hz og 80-120hz.
    80-120hz forsvinner nærmest, så noe merkelig skjer her. Har vel alltid synes det har vært et problem i rommet mitt, men har ikke så mange alternativer på plassering dessverre. Har heller ikke vært et like stort problem med andre høyttalere.

Noen akustikk eksperter, som har noen råd her? Dempe 40-50hz nivå f.eks? Virke nærmest som om ca50 og 100 faser hverandre ut på en måte?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    i mit rom var allae alt for basslastig...darfor blir det etterhvert sbl ( såm også ikke fungerte optimat i mit rom ) og så til ibl...

S

Stereo_Mono

Gjest
    balthar skrev:
    basslastig...darfor blir det etterhvert sbl ( såm også ikke fungerte optimat i mit rom ) og så til ibl...
    Synes det er mere en nok bass i Allae. Ikke minst kvaliteten også.
    Mine problemer lar seg ikke løse uten en ommøblering, så i morgen snur jeg alt på hodet her.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    digiman skrev:
    balthar skrev:
    basslastig...darfor blir det etterhvert sbl ( såm også ikke fungerte optimat i mit rom ) og så til ibl...
    Synes det er mere en nok bass i Allae. Ikke minst kvaliteten også.
    Mine problemer lar seg ikke løse uten en ommøblering, så i morgen snur jeg alt på hodet her.
    det er , hva jeg mente ..mere en nok bass i allae...

lykke til med ommøblering..

K

Kaarelars

Gjest
    Tja, hvordan beskrive IBL? Det meste er allerede skrevet om denne høyttaleren. Det jeg merket meg er en fantastisk klarhet og hvor detaljert den er. Vokaler er også enestående. En annen ting er at den aldri blir stresset eller forvirret, uansett hvor vanskelig innspilling, alt er med. Naims høyttalere blir ofte beskrevet som tørre, kalde, pågående og tørre i lyden. Dette stemmer overhodet ikke etter min mening. Undervurderte høyttalere som kanskje har utseende mot seg. De låter ikke som dem ser ut.

Sammenlignet med SBL opplevde jeg IBL som mer åpen og klar. Bedre attak, timing og skiller bedre på tempo. Jeg er svak for SBLs bassdrive og mer runde presentasjon. Den låter ikke riktig så åpent som IBL, bare nesten, men er for meg en bedre allround høyttaler. Når dette er sagt opplever jeg også IBL og SBL som høyttalere med nært slektskap. Kunne fint levd med begge, noe jeg også gjør. IBL spiller nå i et annet system med en ok cd-spiller og A&R A60.

En omtale av IBL:

http://i929.photobucket.com/albums/ad140/2111/002.jpg?t=1267870621

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det var fint sagt svein..!!! bedre kan man ikke beskriver de 2 ...

jeg lyrer på hvordan en ibl skulle låte på slutt av vidars 500 serie anlegg :)...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du får ta med et sett og høre. Men skal jeg tippe, basert på hva jeg husker fra IBL og SBL fra fordums tid, så er de antakelig ikke ideelle høyttalere for 500-serien. Jeg tror de passer Olive mye bedre.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det er hyggelig tilbud, men tror ikke jeg ha råd til å kjøpper 500 uansett, så kanskje for farlig å høre på det :)...

fortiden er jeg veldig fornøyd med ibl aktivdrift på end av min phonosophiekjeden.

hva hører man fra dac fronten ?..ingen skriver noe om naim dacen her i norge. hvor mange har kjøpt en ?

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Et lite bilde etter at Isoblue er kommet i hus, og nSats har erstattet IBL. Har bare så vidt montert racken (i går kveld), så det er litt tidlig å beskrive lydmessige forskjeller i forhold til tidligere rack. IBL fikk jeg ikke riktig til å fungere her, fin bass, men resten af lydbildet ble jeg liksom ikke fortrolig med, så tenkte jeg ville forsøke meg med nSats istedet. Inntil videre har den fungert ganske utmerket, og til min store glede klarer den de gamle klassiske optakene med bravour (klangrik og tilgivende på samme tid), så den får nok bli en stund til.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Takk :). Har fått litt ekstra trafo-støy med ny rack, mistenker i første omgang kablene bak ikke ligger helt optimalt, men mulig jeg må flytte litt rundt på enhetene også. Kan være SuperNait flyttes opp en hylde, eller evt flatcap skifter plass med Headline+Stageline. Vi får se, jeg får sikkert orden på det. Er uanset veldig fornøyd med det visuelle aspektet, og lydmessig burde vel Isoblue være en klar forbedring i forhold til tidligere rack (hvis man skal tro skriveriene på Naim-forum).

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Takk, Bach_Man. Bildet er forøvrig en anelse misvisende. Høyttaler er i cherry, men rack er i natural ash, så den er mer gullig i virkeligheten enn på bildet. Gir litt kontrast til vel mye cherry i huset ellers.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det ser veldig pent ut. ja :) jeg liker isoblue veldig godt !!!

gratis

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Takk, balthar. Er veldig fornøyd med racken, eneste irritasjonsmoment i øyeblikket er trafo-støyen, blir ikke riktig kvitt den. Hadde litt før og, men ikke så mye som nå. Tenkte ellers en lukket konstruksjon som isoblue ville dempe støyen noe, men nei.

Har nå byttet på flatcap og Headline/Stageline, så høyre rack går (fra toppen) SN - Stageline/TT-PSU - Headline/Hicap. Har også flyttet på kabler og prøvd å undgå parallelle løp, og har sjekket at de sitter ordentlig.

Det som støyer mest er tuner, hicap og forsterker. Tuner har egen antenne, så ser ikke problemet her. Slår jeg av tuner, tar flatcap'en over. Kobler jeg fra platespiller, cdp og tuner, fortsetter forsterker og hicap.

Har endret på rekkefølge i strømpadde (cdp/tuner/forsterker/fc/hc), snudd på kontakt(er), koblet fra husets øvrige installasjoner, like lite hjelper det.

Hmm, kanskje jeg får bare gi opp nå, og håpe støyen avtar eller forsvinner av seg selv. Det får vel høre inn under kategorien nett-støy, sukk, antar jeg.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Så veldig bra ut, Ketil B. Racket er råflott. Synd med during og støy.

Er selv på jakt etter noen gode lengder med Nac a5 med naimplugger for å få flere plasseringsmuligheter.
    Anlegget er vekk fra midten av høyttalerne, det er befriende.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    236
    Hva tror dere om Nait5i/Nait XS/Supernait på Klipsch RF-63? Og har alle disse prosessorinngang, og er de klasse A?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Roqer skrev:
    Hva tror dere om Nait5i/Nait XS/Supernait på Klipsch RF-63? Og har alle disse prosessorinngang, og er de klasse A?
    Naim liker litt å jobbe med, høyttalermessig. Så jeg vet ikke hvordan Naim og Klipsch spiller på lag.

Ingen Naim-konstruksjoner er klasse A.

S

Stereo_Mono

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Roqer skrev:
    Naim liker litt å jobbe med, høyttalermessig. Så jeg vet ikke hvordan Naim og Klipsch spiller på lag.

Ingen Naim-konstruksjoner er klasse A.
    Har heller ikke særlig troen på Naim og Klipsch gitt.
    Støy kan også bli et problem på disse veldig følsomme høytallere. 202/NAPSC/200 som jeg har i hus suser i hvertfall veldig godt når de er kombinert med relative følsomme Kefer. Men på Allae er det mye mindre sus.

Allae er forøvrig ute på børsen om dagen. De passet til slutt dessverre ikke helt for meg. PMC FB1i skal etter det siste jeg ble informert bli levert til meg om 2-3 uker. Håper jeg finner roen med de. Likte de i hvertfall ekstremt godt på demo i UK nylig :)

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Tror det er mye synsing om Naim/Klipsch :)
    Vet om en forhandler på østlandet som bruker mye Klipsch ved demo av Naim,var også tilstede og hørte en som driver en HI-FI klubben på samme sted sa att han ikke hadde hørt Klipsch så bra som han hørte det på Naim ?

På Klipsch tråden er det noen "guruer" som bruker Naim,så.......

S

Stereo_Mono

Gjest
    Brasse skrev:
    Det beste er jo å prøve!
    Helt klart! Har i utgangspunktet ikke snørring hvordan det lyder sammen :)
    Men på Naim moder forum er det mere eller mindre som å banne i kirken og blande de sammen.
    Med untak av noen positive eraringer med Klipsch Cornwalls og Heritage. I følge de på forumet der låter den nyere RF serien veldig krass med Naim.

Blir spennende å høre hvordan brukere her opplever kombinasjonen.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    236
    Høres ut som noen synsere dere ;)
    Ikke enkelt å prøve det når en bor pokkerivold, eller langt fra Naim-distributør som mange ville ha sagt.
    Avventer svar et par selgere ang. pris og lager etc.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Kombinasjonen jeg har, Audio Note høyttalere og Nait var ikke akkurat sikkert som banken heller, men er jo en fantastisk match!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Roqer skrev:
    På en måte er jo alt feil her.

- Naim er utelukkende klasse B
    - Naim skal tradisjonelt ikke ha for lettdrevne høyttalere
    - Vet ikke hva som menes med porsessorinngang. Supernait har inebygget DAC, de andre er helt analoge.

Sikker på at Naim er det du er ute etter?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nevnt til det kjedsommelige: de oppgådde stier er kanskje best når det kommer til høyttalervalg til naim? Ikke for å tråkke på andres ønsker om kombinasjoner, men det er kanskje ikke synsing alt sammen?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Roqer skrev:
    Høres ut som noen synsere dere ;)
    Ikke enkelt å prøve det når en bor pokkerivold, eller langt fra Naim-distributør som mange ville ha sagt.
    Avventer svar et par selgere ang. pris og lager etc.
    Nja! Jeg setter stor pris på å høre andres brukererfaringer og gjør man noen søk på Naim sitt forumet i UK finner du mange svar: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/frm/f/48019385
    Kan jo være greit å bruke som pekepinne. Særlig om man ikke har mulighet til å teste dette hjemme før kjøp eller høre i det minste hos forhandler.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    236
    Ikke "porsessorinngang", men et bedre ord er jo "home theatre"-inngang for bruk sammen med receiver ved avspilling av film. Naim brukes da utelukket som effektforsterker. Pre-delen er da ikke aktiv. Noen kaller det også "Direct input" tro jeg.
    Er ellers rart at de fleste synser, mens de som sier de har hørt kombinasjonen Naim/Klipsch sier det er en god match. Så langt iallefall.
    Takk for link Digiman... må lese meg litt opp ettehvert.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    En slik hjemmekinoinngang finnes vel på alle disse forsterkerne ja.

Men hvorfor kritiserer du de som ikke bekrefter forhåpningen om at Naim og Klipsch er bra? Typisk HFS egentlig: Kritiser de som ikke gir det ønskete svaret. Hvis du hadde hatt litt innsikt i Naims verden ville du sett at det er en svært utradisjonell kombinasjon av to forskjellige lydfilosofier. Litt av poenget med å velge Naim er å unngå å havne i matchehengemyren. Det er allerede velkjent hvilke høyttalere som passer sammen med Naim, går man utenfor det kjente er det ingen garanti for suksess. Det er ikke synsing.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt Naim med Klipsch ved en anledning, og det låt ikke mye bra i mine ører. Husker ikke modell. Men det suste, ropte og gjallet og ble helt feil for min smak iallefall. Ikke mye igjen av den musikalske flyten som jeg synes er mye av poenget med Naim. Men så er jeg ikke noen Klipsch-elsker heller, og sikkert farget av det at jeg liker andre høyttalere mye bedre.

Så får jeg vel kritikk for synet og synsing jeg også. Vil man ha kun ja-svar så får man vel presisere det kanskje. Ellers mener jeg da at Naim-forsterkere har mulighet for AV-prosessor inn? Se på bruksanvisningene eller connections guide (begge .pdf) på hjemmesida, tipper det vil avklare.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    236
    Dere må ikke være så hårsåre folkens. Er ikke ute etter noen av dere. Jeg tolker noen av innleggene ifbm mitt spørsmål dit hen at de ikke har hørt Naim på Klipsch, men "har hørt noen som sa at", altså rykter. Tar til meg lett at Naim ikke passer på Klipsch fra dere som faktisk har hørt komboen. Bedre det enn at jeg kjøper katta i sekken.
    Det er ikke værre enn det.
    Beklager hvis jeg har ordlagt meg feil.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Dere må ikke være så hårsåre folkens. Er ikke ute etter noen av dere. Jeg tolker noen av innleggene ifbm mitt spørsmål dit hen at de ikke har hørt Naim på Klipsch, men "har hørt noen som sa at", altså rykter. Tar til meg lett at Naim ikke passer på Klipsch fra dere som faktisk har hørt komboen. Bedre det enn at jeg kjøper katta i sekken.
    Det er ikke værre enn det.
    Beklager hvis jeg har ordlagt meg feil.
    HEISANN,har akuratt anskaffet Naim 200/202,og er på jakt etter samme informasjon som deg,har intrykk av at muligens H Rognlien kan go noen tips,siden han bruker Naim i teste oppsettet sitt ganske ofte,samt veldig glad i Klipsch.

Naim er ikke såååååå spesielt da er mitt inntrykk etter prøving og bruk (bare spesielt god lyd)
    Burde kunne parre dette med ganske mye,hvis musikken skal stå i høysetet vil jeg tro,også Klipsch.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn