Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hadde Klipsch høyttalere da jeg kjøpte mitt første Naim anlegg, og jeg trodde for alvor Naim var defekt. Sinnsykt høy susing når det ikke spilles musikk. Holdt ut ca 2 uker før jeg kjøpte andre høyttalere (etter anbefaling av Naim via Lyric, da jeg kontaktet dem og lurte på hva som var galt). Anbefales ikke av meg i alle fall.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Her har godlyd virkelig begynt å våkne ;)
    Men det startet litt trått. Koblet først samtlige powerline via Naim sin egen skinne, og det var fullstendig uten dynamikk, viser seg jo å være en 1 kvmm, kan vel være manko på strøm til de 6 boksene som begrenset de??
    Satt nå i stedet på et supra filter med 2,5kvmm, og ting begynte virkelig å svinge.
    Har vel hittil hatt til gode å høre Leonard Choeen sin drøvel så til stedet, eller Catie Melua sine negler gå over gitar strenge med så utrolig riktig gjengivelse.
    Bassen er veldig fyldig og kontrollert, er jo tross alt bare 6,5" element i S3'ene, men dette spiller outstanding, og kankje enda bedre om noen uker/måneder.....

S

Stereo_Mono

Gjest
    Er det Supra sine LoRad powerkabler du bruker Bowerman?
    Jeg har noen slike liggende, men var usikker på om de fungerte noe særlig på Naim forsterkeriet første gang jeg testet. Få vel gi dem en sjanse til.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jeg var litt manko på vegg kontakter, så de skinnene jeg har prøvet er på lån, kan sjekke ut type når jeg kommer hjem.
    Når anlegget ankommer den stuen det er ment for, forhåpntligvis føre jul, så er tanken og koble samtlige powerline rett i veggkontakter.
    Egen 16A med 2,5 eller 4kvmm PR kable mellom sikringskapet og veggstøppsel.
    Skal Naim helst ungå disse filter skinnene??

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    skal noe til kontrapunkt idag ?

ovator s 600 / xs serie og naim dac presentasjon

S

Stereo_Mono

Gjest
    balthar skrev:
    skal noe til kontrapunkt idag ?
    ovator s 600 / xs serie og naim dac presentasjon
    Forbannet sertifiserings eksamen med jobben i morgen tidlig, så må pugge «glosene» ikveld :-\
    Håper på en fin rapport her på tråden.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Spennende, Bowerman. Bruker LoRad selv med hell.
    Hjelp, trenger Nac a5. Anyone?

MA'ene gikk forresten til en hyggelig herremann her fra byen som etterhvert skal bruke de sammen med en S.nait og kanskje Cdx2. Det blir nok bra. Black er definitivt rette matchen til de, unntaket er vel Cds2 som har mye black i seg.

Med Ibl er det finfin balanse og alt høres ut som en kjede. Om Ibl er best med Olive eller Black tør jeg ikke si noe bastant om, men jeg er helt med på det Vidar P sier om at de passer bra med Olive. Har samtidig hørt mk2 av de på Phonosophie, som ikke er så ulikt Black, det fungerer også veldig bra. Gode er de, i hvertfall.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Hvordan var Ovator S600, XS serie og Naim DAC presentasjon hos Kontrapunkt i går kveld?

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Demoen hos Kontrapunkt i går kveld var ok den :) Mulig det er skrevet her tidligere, men siste firmware til HDX gjør at den nå både kan streame fra NAS samt rippe direkte til NAS. Stor fordel som utvilsomt utvider bruksområdet. Det skal visstnok også finnes en lignende enhet som ikke har display og integrert dac og som jeg tror han kalte NS-01? Med Naim-dac og iPod/iPhone fjernkontroll er jo heller ikke display og integrert dac noe poeng og jeg mener å huske at prisen på denne enheten sammen med Naim-dac var ca. samme som HDX. Noen som har mer info?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Et eller annet sted i denne tråden mener jeg å ha sett en prisliste fra Olive-tiden, noen som har'n?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Naim CDX CD Player - £2,335.00
    Naim CD3-5 CD Player - £1,112.00
    Naim CD5 CD Player - £1,125.00
    Naim CDSII CD Player - £3,920.00
    Naim Credo Speakers - £1,285.00
    Naim Flat Cap 2 Power Supply - £475.00
    Naim Headline H/Phone Amplifier - £216.00
    Naim Hi-Cap Power Supply - £760.00
    Naim Intro 2 Speakers - £760.00
    Naim NAC 52 Pre Amplifier - £3,655.00
    Naim NAC 82 Pre Amplifier - £2,360.00
    Naim NAC 92 Pre Amplifier - £514.00
    Naim NAC 92R Pre Amplifier - £689.00
    Naim NAC 102 Pre Amplifier - £1,145.00
    Naim NAC 112 Pre Amplifier - £625.00
    Naim NAIT 3 Amplifier - £650.00
    Naim NAIT 3R Amplifier - £799.00
    Naim NAIT 5 Amplifier - £799.00
    Naim NAP 135 Power Amplifier (Each) - £1,805.00
    Naim NAP 140 Power Amplifier - £815.00
    Naim NAP 150 Power Amplifier - £750.00
    Naim NAP 180 Power Amplifier - £1,155.00
    Naim NAP 250 Power Amplifier - £1,805.00
    Naim NAP 500 Power Amplifier - £9,995.00
    Naim NAT 01/NA PST Tuner - £1,885.00
    Naim NAT 02 Tuner - £1,200.00
    Naim NAT 05 Tuner - £725.00
    Naim NBL Speakers - £6,175.00
    Naim SBL Speakers - £2,290.00
    Naim Super-Cap Power Supply - £2,250.00
    Naim XPS Power Supply CDX/CDS - £1,980.00

Prisene er fra 28-03-01.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Heisann

200/202 med Transporter er nå i daglig drift,må si det var en stor overgang fra Densen/Sony ESCD /Transporter.
    Låt ikke bra tilog begyne med"tynt(nytt) men er i gang med og bytte ut de gamle kablene (flattline)Byttet signalkabel til WBT-0144 og skiftet også power kabler rund baut til NGR-2 eu, og nytt Supra Skjermet nettfilter.
    Det gjorde susen forsåvidt,samt att anlegget først og fremst begyner og spille seg inn.
    Holder på og ommøblere og vil da også bytte ut de gamle flattline høytalerkablene med Naim sine.

Ankepunktet framover vil bli nye høytalere,er helt avhengig av og lese meg opp på andres erfaringer,da mulighet til og prøve ut i praksis er liten. :(
    har vel ett intrykk av att med Neat er jeg på den sikre siden,ellers ser jeg at Kef er mye brukt,Allea får vel både gode og dårlige referanser ?

Mange greie høytalere på bruktbørsen,men så var det det med prøving og feiling da,tror
    jeg må forsikre meg om att jeg treffer nogenlunde via andres erfaringer ved bytte av høytalere.

Så alle gode tips tas i mot med takk

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    thank you to kontrapunkt for a nice naim evening.

because i am a bit short of time right now just a fast sum up

what was demonstrated was the hdx / dac / 555 ps / ovator 600...all through a 282 / hicap / 250.2...on a fraim tower. highlines were also used, but i didn´t ask about powerlines

when i came into the room i was struck by the size of the ovator. they really huge !!! this model was in zebrano black . very nice finish and a nice designed loudspeaker. i still though feel for the design of the old naim speakers, but that´s a mater of taste, isn´t it ?

my sitting position was not optimum , but it allowed despite to hear the differences between all the steps. we started with the bare hdx, which is on its own a really good and convincing player. it has got a bit brighter and more detailed presentation compared to the naim cd players. i though didn´t hear the new 5 xs and the new cdx2.2. the hdx sounded sovereign, with a clear and tuneful bass. the hights though were a bit sharp from time to time for my taste. this was changed by adding the naim dac. that was an obvious difference. even more detailed...but the main difference for me was the more analogue sound. that´s the main point for the dac in my opinion. everything sounded so much smoother. definitely the way to go . finally the 555ps which changed the 3 box combo into a sovereign beast. you guys know what a 555ps does with your cd players. well definitely a great digital 3 box player. everyone must decide, if this is worth the money and the 3 extra fraim levels ( there is one now for sale on 2nd hand marked ;) )

the ovators were stunning. absolute control and sovereignty. i though felt the room wasn´t optimum for them.i can imagine how they sound, if the room is perfect. the controlled bass and the punch was breathtaking ( never heard that on an sbl or sl 2 ). they definitely deserved a 252 or 552 ( the 282 /hicap was a bit harsh here i felt . spoiled i know ;) ). what was a bit new, was the presentation of the ovators. not the typical familiar naim sound. a more neutral and not just PRAT accentuating sound . i can imagine it will find many freinds among those, who choose other speakers then naim speakers with their naim chains.it will also be interesting which models naim will let follow after the s 600.

nilsen.. you should listen to one definitely.on the other side i never heard a KEF with a naim chain. the ovator is very friendly to build up, since you don´t have to worry about gluing stuff together ;)

i left after the first pause for work, so can´t comment what happened later.

pity we didin´t demo a stick with high res files into the dac. for the money it is an outstanding product .

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Naim CDX CD Player - £2,335.00
    Naim CD3-5 CD Player - £1,112.00
    Naim CD5 CD Player - £1,125.00
    Naim CDSII CD Player - £3,920.00
    Naim Credo Speakers - £1,285.00
    Naim Flat Cap 2 Power Supply - £475.00
    Naim Headline H/Phone Amplifier - £216.00
    Naim Hi-Cap Power Supply - £760.00
    Naim Intro 2 Speakers - £760.00
    Naim NAC 52 Pre Amplifier - £3,655.00
    Naim NAC 82 Pre Amplifier - £2,360.00
    Naim NAC 92 Pre Amplifier - £514.00
    Naim NAC 92R Pre Amplifier - £689.00
    Naim NAC 102 Pre Amplifier - £1,145.00
    Naim NAC 112 Pre Amplifier - £625.00
    Naim NAIT 3 Amplifier - £650.00
    Naim NAIT 3R Amplifier - £799.00
    Naim NAIT 5 Amplifier - £799.00
    Naim NAP 135 Power Amplifier (Each) - £1,805.00
    Naim NAP 140 Power Amplifier - £815.00
    Naim NAP 150 Power Amplifier - £750.00
    Naim NAP 180 Power Amplifier - £1,155.00
    Naim NAP 250 Power Amplifier - £1,805.00
    Naim NAP 500 Power Amplifier - £9,995.00
    Naim NAT 01/NA PST Tuner - £1,885.00
    Naim NAT 02 Tuner - £1,200.00
    Naim NAT 05 Tuner - £725.00
    Naim NBL Speakers - £6,175.00
    Naim SBL Speakers - £2,290.00
    Naim Super-Cap Power Supply - £2,250.00
    Naim XPS Power Supply CDX/CDS - £1,980.00

Prisene er fra 28-03-01.

Thx!!

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Har selv kombinasjonen
    CDS3/555ps, powerline, hiline, og det låter strålende.
    Men det kan jo lett settes sammen 3 ulike pakker her å havne ut ca likt pris messig.
    Hva er Naim folkets egen favoritt, preferanser... :)

1. CDX2/555ps, DAC
    2. HDX/555ps, DAC
    3. CDS3/555ps

Snakker jo 100K pluss på alle tre her......

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    HDX, DAC/555ps er min favoritt! Vel, hadde nok kutta HDX og brukt en Mac i stedet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Problemet med kombinasjonen slik jeg har forstått det er at du får tre bokser og en prislapp på 100k, mens Linn Klimax DS er en liten boks som koster omtrent det samme og låter enda bedre. Årsaken er selvsagt at HDX i dette tilfellet er en filserver til 40k.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    "2. HDX/555ps, DAC" er min favoritt. Streaming er i vinden. Spørsmålet er om Naim sin rippe-teknologi virkelig utgjør en forskjell sammenlignet med pc-ripping...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellen er nok uansett ikke verdt prisen på en HDX. Da er det bedre å bruke pengene på bedre forsterker eller høyttaler.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tja, si det. Tror ikke Naim har gjort noe som ikke allerede er mulig å matche på en PC / Mac. Jeg ser kun fordeler ved å bruke en PC i stedet for en HDX. Den aller største fordelen er merket pris og den nest største er merket funksjonalitet.

Sorzy skrev:
    "2. HDX/555ps, DAC" er min favoritt. Streaming er i vinden. Spørsmålet er om Naim sin rippe-teknologi virkelig utgjør en forskjell sammenlignet med pc-ripping...

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes jo at det å sitte med favorittplatene i handa, og imponere litt kompiser som kommer med platene sine er noe av morroa..
    Derfor dedikert cd-spiller på meg! Ingen PC og unødvendig lednings rot her.. ;), men skjønner samtidig at mange tyr til altaernativ transport!!

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Brasse skrev:
    Tja, si det. Tror ikke Naim har gjort noe som ikke allerede er mulig å matche på en PC / Mac. Jeg ser kun fordeler ved å bruke en PC i stedet for en HDX. Den aller største fordelen er merket pris og den nest største er merket funksjonalitet.
    Tja, Naim hevder jo at det virkelig er forskjeller men jeg er også skeptisk. Bruker dbPoweramp i dag med AccurateRip og den bekrefter jo bit-identisk resultat sammenlignet med andre rip'ere.

Nå har jeg avtalt lån av Naim DAC nest helg, er spent på hvordan denne er ift. Hegel.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Bowerman skrev:
    Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes jo at det å sitte med favorittplatene i handa, og imponere litt kompiser som kommer med platene sine er noe av morroa..
    Derfor dedikert cd-spiller på meg! Ingen PC og unødvendig lednings rot her.. ;), men skjønner samtidig at mange tyr til altaernativ transport!!
    Helt klart, dette kan kombineres. En enklere cd-spiller med digital-utgang og DAC matcher jo dyrere cd-spillere. Og man trenger ikke bruke pc'en som kilde. En NAS kombinert med Squeezebox, Sonos eller Naim NS01 (evt. HDX) gjør samme nytten.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Sorzy skrev:
    Nå har jeg avtalt lån av Naim DAC nest helg, er spent på hvordan denne er ift. Hegel.
    Jeg også! Gi et pip her i tråden er du snill.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    as good as an hdx / dac/ 555 ps sounded, my sympathy is still with my DPS TT. it costed me 25 K 2nd hand and is still holding up to a 3 box super streamer beamer.

but i am also looking for a streaming solution and i must admit , that my sympathy goes to companies, which manage to solve this problem in one box ( + a nas of course )...

S

Steinar O

Gjest
    Hei alle :)

Da er siste brikke på plass hos meg, DC-1 coaxial BNC til BNC kabel og lysten til å oppsummere litt er der.
    Kanskje til nytte for noen? Meningene er mine og kun mine. Hva andre måtte mene er deres sak :) de trenger slettes ikke å sammenfalle med mine inntrykk.

Etter å ha levd med NDac en stund nå har jeg vel dannet meg et visst inntrykk.
    Hos meg oppleves denne Dac`en som vid åpen, krystallklar, stor skala, ekstremt innsiktsfull.
    Særlig ved bruk av coax/ BNC fra CD5XS gjør dette seg gjeldende.
    Det finnes ingen hardhet eller digitalis som kan skyldes Dac`en hos meg. Jeg kjenner rommet mitt nå og dets svakheter.

Ved bruk av Mac Mini, optisk kabel til en snau 1K kontra ovenfor nevnte cdp løsning. Carola- At komma hem...
    Stemmen oppleves mer naturlig med transporten, er klart åpnere, reinere, mer innsiktsfull og har mer energi. Denne energien gir en bedre musikalsk flyt og får foten til å gå i større grad enn Mini får til, i dette musikkeksempelet emosjonene til å beveges. Musikk oppleves som levende og naturlig, "sparkling" på et vis. Mini er mer praktisk i bruk og jeg kan leve med begge.

Å benytte en såpass kostbar cdp som transport trigget et salgsforsøk. Siden spilleren er splitter ny er min pris relativt høy. Ikke solgt mao. Kan hende jeg prøver en annen transport for sammenligning.

Anbefaler de som fristes til å prøve Dac`en. Den er et scoop. Om jeg finner lysten skal jeg prøve Dac`en med og uten XPS.
    Jeg kan ikke huske å ha hørt noen Naim CDP så åpen, ærlig og rik, engasjerende eller forlystende som transport/ Dac`en. Dette er isolert sett og vil helt sikkert endres i ulike oppsett og rom....som alltid.

Alle komponenter står nå i 1 Fraim høyde. Det gir forenkling og gjør at Fraim kan stå på siden. Av hensyn til kabel er nå NAca5 i bruk igjen 2 x 7m. Om det er det visuelle som lurer meg vet jeg ikke, men det låter godt uten rack i senter. Skyldes også akustiske forhold i mitt rom, der langveggen har mest etterklang. NAca5 kontra Chord Epic...Naim er mer levende og engasjerende, mens Chord kanskje er reinere, mer naken (positivt ment) og kanskje ikke like "brilliant".
    Siden ingen kjøper Fraim heller så har jeg muligheten til å reversere til 2 x Fraim.

Allae er nok en elsk/ hat høyttaler. Den er avslørende, og gir det som innspillingen har å by på. Den pudrer ingenting, gir bass der det er bass og klangrikdom der det finnes. Har man fokus på at det er musikk som spilles er ikke det noe problem.
    På langveggen hos meg har jeg en grad av stående bølger og bassen er kanskje til tider "stor". På den annen side kan man la seg lure av disse (i mine øyne) vakre søylene, de har dyp kvalitetsbass. Kanskje det virkelig er det platen byr på, for det er dyp eller mye bass, samtidig er den tight og veldig levende.
    Mine Allae har avstand bakvegg til rygg ht 45cm. Sidevegg til senter er 1,35m. Jeg liker at ht står så langt fra hverandre som mulig, uten hullvirkning. Av den grunn flyttes de ikke lenger ut. Jeg kommer til å legge øret til neste Naim høyttaler på markedet.

Steinhellene under høyttalere som det refereres til. Mener det er Brasilliansk skifer, 30mm tykke. Jeg har flytende parkett på betonggulv. Har testet med og uten heller og er ikke i tvil...med heller.

Så til slutt. Hvordan man opplever musikken ligger i stor grad i hodet. Har man et balansert oppsett, UANSETT nivå, er det kun opp til deg selv hvor fornøyd man bestemmer seg for å være. ;)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Av der jeg leser her så har du samme opplevelse som er blitt rapportert på naimforum, at det er lett å høre forskjell på forskjellige drivverk (pc/cdspiller) på denne dacen.?

-Minutten

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Morsomt å lese beskrivelse av DAC'en Steinar. Hadde kanhende vært interessant å få sammenlignet Mac og CD5XS "rettferdig", dvs. kjøre BNC fra Mac til DAC og ikke optisk? Denne lille USB-knotten (er det HiFace den heter?) koster svært lite og leveres med BNC ut.

K

Kaarelars

Gjest
    Fine beskrivelser Steinar O. Enda mer fristet til å prøve Naimdacen. Den er kanskje riktig priset også, omtrent som en god cd-spiller.

Er enig i dine betraktninger omkring Naim høyttalere, de er tilfeldigvis det jeg ville kalle ærlige. Har aldri hatt Allæ men det du skriver ligner mye på det jeg har erfart med Naim ht.

Mye ligger nok i hodet ja, gjør en liten malerjobb innvendig nå med et cd-anlegg som har kostet meg 7000 totalt spillende i nærheten, selvsagt med IBL i enden. Det låter egentig mer enn bra nok, i bakgrunnen spiller seven last words, haydn. Det eneste som plager meg er at jeg egentlig ønsker å være ute i sola.

S

Steinar O

Gjest
    Fidelio:
    Kan du spisse dette HiFace? Er det en USB til BNC overgang?
    Hvor kan dette kjøpes?

Forøvrig artig at egne opplevelser er sammenfallende med andres, uten at det skal vektlegges for mye selvfølgelig.

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    Sitter med et helt enkelt Naim system - NAITXS+CD5XS+Neat Momentum - og det er interessant å lese om andres erfaringer når det gjelder DAC, men hva med PSU'ene?

Jeg vil ha bedre lyd, men en Naim DAC er vel litt overkill?
    Så hvilken PSU skal jeg velge?
    HiCap på CD5XS? Eller Flatcap på både forsterker og kilden?

Anlegget spiller i et rom på ca.20Kvm og alle bemerker de små, minimalistiske boksene og Neat'ene som gir slik god lyd! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn