Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du i all verden må søke videre (selv i naim familien) om supernait funker som bare faen. ;)
    Funker det godt så er det vel ikke noe poeng i å søke videre?
    Hva skulle det i såfall være godt for?

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Det kan vel alltid bli bedre, eller?
    Slappa nå da.

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    At Naim kan spille om kapp med gode rørforsterkere er vel bare bra?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Det skal være godt for å kunne være sikker på å velge riktig , dersom man går avsted å kjøper elektronikk til ett sted mellom 26k og oppover til 60 k

Det vil være greit å forsikre seg om , og finne ut hva man får for ett knippe mere penger , og /eller om det holder med en supernait....Supernait spiller veldig bra den , men jeg kunne tenke meg å få en dreining FRA bokser TIL musikk , i større grad inn i fremtiden .

Derfor vil jeg selvsagt gå en slik runde , dette er også årsaken til at jeg denne gangen har brukt litt tid på utprøving av saker , isteden for raske bruktkjøp. Det er jo også lettere med hjemlån av nye produkter , samt at jeg nå har en grei økonomi , gjør at jeg kan titte på litt forskjellig.

Jeg prøver å gjøre litt research FØR innkjøp-.

Når jeg da først kjøper , tror jeg det vil være enklere å slå seg til ro og nye musikken.

Håper dette bringer oppklaring Birger.

Mvh Espen-.

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Ja, jeg hadde tenkt å si knuse dem, men tidde ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger ikke oppklare mye for meg Espen.
    Jeg følger jevnlig med i naim-tråden, da jeg synes dette er både vellydene og kvalitetsgode produkter.
    All den tid jeg verken eier eller har som hensikt i den oversiktlige fremtid å anskaffe meg naim, ser jeg heller ikke særlig behov for å poste noe her.
    Blir bare oppgitt over at du ser ut til å ha funnet noe som funker, for så og umiddelbart søke høyere på samme stige. Det er faktisk ikke merkelig at du aldri slår deg til ro.
    Case closed fra min side i naim tråden....en flott tråd jeg ikke vil kødde med. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Paulsen skrev:
    Ja, jeg hadde tenkt å si knuse dem, men tidde ;D
    ;)

Vel, må nok få lånt meg en amp skjønner jeg.
    En flott tråd det her, fortsett sånn.

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    supernait spiller flott , skal det trekkes for noe i det heletatt , må det være litt på sax gjengivelse , kan hende det ville bli enda bedre med ekstern psu....

Men igjen , den beste forsterkern jeg hittil har hatt på disse høyttalerne , inkl Audionote Meishu silver 300b.

til prisen er dette latterlig mye lyd for pengene.

Ser det kommer folk innpå med sine meninger om meg og min hi-fi , dersom det skal diskuteres meninger , opp , ned og i mente , har jeg en egen anleggstråd , dette trenger ikke foregå i Naim tråden .

Mvh Espen

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ser det kommer folk innpå med sine meninger om meg og min hi-fi , dersom det skal diskuteres meninger , opp , ned og i mente , har jeg en egen anleggstråd , dette trenger ikke foregå i Naim tråden .
    Neida kom igjen,vitsen må vere og dele erfaringer og meninger.
    Er selv i tankeboksen når det gjelder oppgraderinger,det for og balansere det jeg alerede har kjøpt.
    Kjøpte først en supernait som jeg kanselerte etter noe fundering,siden jeg alerede har en ok DAC.
    Endte opp med 200/202 som nå etter en måned oppkoblet 24 timer i døgnet har virkelig løsnet og begyner og sette seg,Tror det med innspillingstid ikke kan stresses nok.
    Neste steg blir noen nye kabler,Naca5 er på vei,så for vi se hva det gjør med lyd etc.
    Så kommer vi til høytalere,har hørt Naim på diverse merker.Men liker Spendor/Tannoy best så langt mot min combo,så en av de... men så hørte Harbeth hos en venn,men har ikke noen egenopplevde referanser mot Naim,kun diverse forum som påstår att det er top·notch ?

Når det er på plass og er fornøyd,da først eventuelt vil ekstern PSU ,andre kabler etc bli vurdert.
    Så det er jo en spiral men samtidig en hobby som man kombinerer med lytting til god musikk ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Testa akkurat headampen i supernait , slett ikke værst på mine billige Beyer dt-131 :D

Jeg spør de vise menn( og kvinner) igjen......

Dersom jeg kjøper en headline trengs psu separat......

1) kan denne brukes med flatcap ? ( mtp å benytte denne også til andre ting senere)

2) den kan brukes med i-supply har jeg forstått som en egen kombo.

3) vil NAPCH gi en bedre lyd /kontroll enn med i-supply ?

spiller litt jeg , mens jeg venter på svar , låter jo så fint a gitt...... ;D

Mvh Espen Saatvedt.

S

Stereo_Mono

Gjest
    ssm skrev:
    DEt er helt riktig Per ,

Jeg har ett rørmonoblokk-sett på tur hit.....jeg skal gid ette en real sjanse....uansett m, stresser ikke nå , fordi jeg har naim å falle tilbake på , det spiller som ei kule rett og slett. ;D ;D

Jeg kjøper Naim pre/power/psu om rørsakene nå ikke slår an.....dette er faen hakke meg så bra !

Jeg går nok for en nap 250 på power-siden , tenker litt høyt nå , men når s.nait spiller så bra som den gjør , ønsker jeg ikke kompromisse mht power.

Her kan alle mere enn meg , ang dette , slik at jeg hører gjerne på anbefalinger...

Mvh Espen
    Om du ender på Naim så finnes det mange oppskrifter for hvordan Naim komponenter henger best sammen. Men for all del hør på det først.
    Alle mine utsprang fra det velprøvde endte mere eller mindre opp i grøfta!
    Jeg digger Naim, selv om det ikke var for meg til slutt.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    ssm skrev:
    Testa akkurat headampen i supernait , slett ikke værst på mine billige Beyer dt-131 :D

Jeg spør de vise menn( og kvinner) igjen......

Dersom jeg kjøper en headline trengs psu separat......

1) kan denne brukes med flatcap ? ( mtp å benytte denne også til andre ting senere)

2) den kan brukes med i-supply har jeg forstått som en egen kombo.

3) vil NAPCH gi en bedre lyd /kontroll enn med i-supply ?

spiller litt jeg , mens jeg venter på svar , låter jo så fint a gitt...... ;D

Mvh Espen Saatvedt.
    1) Ja. 2) Ja. 3) Ja.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Da har begynnelsen på slutten startet, iallefall for lasern i CD-spillern.
    Nå har den begynt å hakke på perfekte skiver.

Får vel bare hoppe i det og sende den hjem til Salisbury. (Eventuelt ta en tur til E. med spillern i kofferten. :) )

Noen som vet om den norske Naim importøren sender produkter til England for reparering/oppgradering?

S

Stereo_Mono

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Da har begynnelsen på slutten startet, iallefall for lasern i CD-spillern.
    Nå har den begynt å hakke på perfekte skiver.

Får vel bare hoppe i det og sende den hjem til Salisbury. (Eventuelt ta en tur til E. med spillern i kofferten. :) )

Noen som vet om den norske Naim importøren sender produkter til England for reparering/oppgradering?
    Ta deg en tur over, så kan du jo kanskje få med deg omvisningen av Naim i Salisbury samtidig.
    Kunne godt tenkt meg den turen selv.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Jammen.

Jeg har jo ikke vært der før. Og så snakker de utenlandsk.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Dumt spørsmål: Kan det være pucken din? Laseren min høres defekt ut når pucken slurrer. Det hakker og hopper frem og tilbake.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Det burde jeg kanskje ha sjekket.

Når jeg tenker meg om, så har jeg lest drøssevis av innlegg angående dette på N-forum.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg pusser pucken på baksiden omtrent som jeg pusser brillene. Da fungerer min optimalt igjen.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da ble det Headline på meg i dag , skal bli moro.

kjører dette separat en tid , og nå trenger jeg selvsagt strømforsyning , og bedre headset.

Valget faller på sennheizer 595 vil jeg tro , dersom noen ikke har innvendinger mot denne komboen.

spørsmålet vil være ang psu en....

det må enten bli NAPSC eller flatcap XS . sistnevnte blir dyr sammenlinket med headline s nypris. Spørsmålet om dette blir noe fornuftig , eller om det eneste fornuftige til denne er Napsc ?

Hva mener dere ?

Mvh Espen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo kjøpe en HiCap2 og bytte mot min Napsc for Headline... som allikevel vil havne på børsen snart. Da jeg vil ha en Hicap. Etter omtaler og lytteinntrykk så virker det som om FlatCap er et unødvendig nivå mellom Napsc og HiCap. Noe jeg godt kan forstå etter å ha hørt Napsc og HiCap hjemme på Headline.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eller du kan rett og slett legge inn et bud på min Napsc, og jeg kjøper meg en Hicap selv :)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja da har jeg sendt deg PM Vidar....vi kan jo ta akkurat dette på PM.

Espen Saatvedt.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har somsagt kjøpt headline i går , brukt .

Jeg har tenkt å bruke Bryston dac , men så kom jeg til å tenke på , at denne nok har DIN inn , fant ikke noe bakside bilde på nettet , men det kan jo bli en utfordring å koble sammen headline og bryston.....

må bare spørre , finnes det overgangskabel rca/din....altså fra rca i dac og til din på headline å få kjøpt.?

Kan din plugger loddes selv med diy , dersom plugger er å få tak i , slik at man kan lege en passende kabel til annen kilde enn <Naims kilder mon tro ?

Det blir en kostbar headfi rigg dersom en dedikert cd må innhandles ;D

alle svar tas i mot med takk , det ordner seg nok , in worse case får jeg ha den stående en stund....ingen krise det da.

Espen

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det finnes overganger, sjekk på flashback eller engelsk ebay. Imidlertid er DIN-kontakten på headline noe spesiell, koblingene er speilvendt i forhold til vanlig DIN, såkalt monitorkonfigurasjon. Så hvis du kobler den rett inn i en DIN-kontakt annet enn monitorutgangen på forsterkeren blir det ingen lyd. Så i verste fall må du lodde, eller du kan prøve å finne et adapter som tar hensyn til dette.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da har jeg løst problemet med tilkobling til headfi .

Ringte kontrapungt ( super service på tlf) og de sa de kunne lage en kabel men den kostet 2k sånn ca.

Hvis jeg nå kanskje går over til Naim fullt ut med tiden , blir jo denne kabel overflødig , dermed fant jeg heller ut at jeg skulle flotte meg litt ekstra , og kjøpte en Naim cd5x cd spiller , som brukes sammen med headline/Napsc.

Da blir det dedikert Naim på hodetelefoner fremover tanken var da å kunne benytte denne cd spillern , kanskje fremfor min bryston dac , i ett fullt Naim sett med tiden , og dermed få synergieffekt med andre apparater.

Det er vel unødvendig å si at jeggleder meg veldig.... ;D

Takker for alle vennlige svar på pm og i tråden , forøvrig en svært hyggelig tråd dette , selv om jeg ikke har fulgt den fra A til Å

Mvh Espen Saatvedt.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hei, det var vel nevnt over, men du må altså uansett ha en overgang mellom CD5x og Headline, da +/- er byttet om på sistnevnte. Koster ikke stort. En DualTeddyCap (som jeg og flere med meg foretrekker framfor FlatCap 2x) kan forøvrig mate både CD5x og Headline samtidig:)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    pris på denne teddycap da mon tro ? dette vil nok bli en kostbar affære skjønner jeg , :D

Det hele er vel laget for å spille sammen , som litt nyfiken , og utenforstående må jeg bare si at lyden i supernait er topp , men disse koplings duppedittene er jaggu sære greier.

denne overgangen hadde det vært fint å fått help til å få fatt på , nå som spiller er innhandlet , ser ingen grunn til å avblåse den .

Espen

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    http://teddypardo.com/ eller http://tinyurl.com/yb26ejq (eBay). Eller legg inn en ønskes kjøpt-annonse her. Du må ha en DIN til SLIC-kabel for å bruke "HiCap"-utgangen på TeddyCap til Headline, men bare oppgi ditt bruk, så får du det du trenger. Det samme gjelder forøvrig om man skal bruke en org. Naim HiCap til Headline.

Headline kobles vanligvis via tape out på en Naim pre, og da blir det riktig. Sjekk med TomTom om overgangen du trenger for direktekobling av Naim cd-spiller til Headline: http://tomtomaudioshop.com/store/. Men så lenge du har SuperNait i hus kan du jo koble via dennes tape-utgang, da uten overgang:)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar , da har jeg bestemmt meg for en kombo på dedikert headfi med Naim cd5x som kilde , og headline/napsc , som skal drive Sennheizer 595

i og med at jeg har gått på en smell med tilkoblings-snacks mellom kilde og headline , så får det heller stå til , jeg har veldig lyst på en cd5x , og det er ikke første gangen jeg har vært inne på å kjøpe denne spillern.

Jeg har altså kjøp spillern.

Tanken er å benytte denne ,i ett kankje fullt Naim oppsett med tiden , det får vi se. Akkurat nå frister det veldig.

Men jeg må løse dette med fasene i kontakten inn til headline....

gikk igjennom linkene over her , men fant ikke noe rask løsning , så løsningen er kansje å lodde ett adapter selv.I og med at jeg skal bruke cd5x som kilde , vil det være best med DIN mot DIN , eller RCA mot DIN og bruke spillerns rca kontakter ?

Har jeg nå forstått det rett om overgangen skal bytte om på pluss og minus signal slik at pluss signal fra cd ender opp i headline....

Jeg innrømmer at jeg er på jævlig tynn is nå , men håper jeg får ett supermusikalsk headfi oppsett , som også kan benyttes utenfor hi-fi racket en gang i mellom.

Mvh Espen

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det enkleste er kanskje å åpne DIN-pluggen på Headline og bytte fasene, om de da ikke har en dedikert "reverse connection"-overgang? Usikker. Send en mail til Naim ...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    En Flatcapxs løfter cd5xs opp en divisjon. Hadde du kjøpt en slik kan jo denne forsyne headline og cd5xs samtidig. En Napsc kan du bruke til å forsyne deler av en evt 202 pre.
    Flatcapen er den eneste ( tror jeg ) som kan forsyne 2 bokser med strøm samtidig.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    DualTeddyCap III forsyner tre (to "HiCap" og en "NAPSC") :). Andre her og på britiske fora har sammenliknet direkte med HiCap. Veldig god vfm, men det er jo ikke org. Naim.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Carter skrev:
    Det enkleste er kanskje å åpne DIN-pluggen på Headline og bytte fasene, om de da ikke har en dedikert "reverse connection"-overgang? Usikker. Send en mail til Naim ...
    For å være helt presis så er det ikke fasene som er byttet om. DIN-kontakten har fem nåler, men på signalkablene er det bare tre som er i bruk. Den i midten er jord, mens begge signallederne sitter enten på høyre eller venstre side, alt etter hvordan man ser det. De skal "speiles" rundt jordkabelen for å få monitorkonfigurasjon.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Hallo folkens,

Jeg lånte nylig en HDX og testet litt i oppsettet. Naim skryter jo av rippe-funksjonen så jeg var veldig nysgjerrig på denne. Gjorde ingen stor test, men ca. 10 spor fra 3 ulike CDer ble sammenlignet (WAV fra HDX vs. WAV fra PC). Benyttet 2 ulike programmer for WAV compare som begge rapporterte om identiske filer. Jeg har derfor slått meg til ro med at PC/dBPoweramp/AccurateRip gjør jobben godt nok. En større test som også tar med "vanskeligere" CDer (riper etc.) kan kanskje gi noe forskjellige resultater, men jeg er skeptisk til at HDX skulle gjøre dette mye bedre enn et PC-drev med egnet software. Som nevnt, dette er en liten, uhøytidelig test og er ikke ment å starte noen diskusjon rundt betydningen av drivverk som kan tas i andre tråder ;-)

Testet deretter streaming med HDX fra NAS og tilhørende iPhone-app som fungerte meget bra. Merkbart bedre respons enn Sonos ved surfing i biblioteket samt ved spoling i låter. Sonos har på sin side noen andre sterke sider jeg liker. Jeg forventer at fremtidige Naim-app'er vil få mer funksjonalitet og brukervennlighet.

Lydmessig testet jeg Sonos og HDX begge matet via digital coax til Hegel DAC'en og klarte ikke høre noen forskjeller. Sonos + Hegel DAC vs. HDX bød på forskjeller der Sonos/Hegel var litt mer crispy/pågående mens HDX hadde et noe roligere lydbilde. Regner med å teste Naim DAC'en snart, spent på denne.

MEN: 2 stk hard-disker som surrer i HDX er negativt. En konstant summing og knitring når de jobber kan jeg være foruten. Naim har jo presentert en oppgradert HDX med SSD disk som kun inneholder OS'et samt mellomlagring for musikk så jeg er neppe den første som påpeker dette. Det ryktes også at det kommer flere nyheter på Munchen-messa i mai så jeg tror vi får sitte litt på gjerdet og se hva de kommer opp med av streaming-produkter framover.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Carter skrev:
    For å være helt presis så er det ikke fasene som er byttet om. DIN-kontakten har fem nåler, men på signalkablene er det bare tre som er i bruk. Den i midten er jord, mens begge signallederne sitter enten på høyre eller venstre side, alt etter hvordan man ser det. De skal "speiles" rundt jordkabelen for å få monitorkonfigurasjon.
    Da må det jo gå an å åpne DIN pluggen på Headline , og bytte om på disse to kablene ?

Jeg lodder selv , og bekymrer meg ikke for ev prisreduksjon v videresalg.

Jeg ser jo hvordan pluggen er i morra når Headline ankommer.

Jeg skal somsagt ha dc5x direkte inn i headline en.

Man må selvsagt snu rundt på kablene i pluggen på headline igjen , dersom amn senere skal benytte den på Naim preamp ikkesant.

Mvh Espen

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sender du en mail til Teddy Pardo lager han det vil ha avabel til fornuftie priser. Om du vil ha mer Naim kan du jo kjøpe noe av meg.... ;D

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Hei Sorzy, er selv imponert over det jeg har hørt av Naim dacen, blir spennende dette fremover.

Du får la høre fra deg når du har prøvd en.........

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn