Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Flashback Sales har de fleste tenkelige kabelvarianter; liten grunn til å skulle dra frem loddebolten med mindre man synes det er rasende festlig (eller utålmodigheten er ekstrem ...), skulle jeg tro.

(Men jeg har trodd feil før. Flerfoldige ganger.)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei ,da har jeg samlet ett knippe Naim bokser for test , lånt supernait , og fått i hus Headline og teddycap , som skal nå koples til både Headline og supernait....

Jeg har ikke manualen til supernait og lurer på følgende :

Kabel fra teddycap skal kobles på DIN kontakt merker med ?

Kabel fra Headline skal kobles på DIN kontakt merket med ?

Gleder meg til å prøve , men spør heller isteden for å plugge inn i øst og vest....

Håper på raskt svar....Mvh Espen

C

Cyber

Gjest
    Hvilke høyttalermerker, og helst modeller innen fornuftig prisklasse matcher godt med Nait 5i?

Tips mottaes, gjerne små gulvstående.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    cybervision_ skrev:
    Hvilke høyttalermerker, og helst modeller innen fornuftig prisklasse matcher godt med Nait 5i?

Easy: Kudos X2

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    ssm skrev:
    1) Jeg har ikke manualen til supernait og lurer på følgende :
    2) Kabel fra teddycap skal kobles på DIN kontakt merker med ?
    3) Kabel fra Headline skal kobles på DIN kontakt merket med ?
    Hei.

1) http://www.naim-audio.com/download/man_Amplifiers_English_Issue_4.pdf
    2) Usikker på akkurat hvordan du kobler en slik teddycap, men jeg vil anta at den
    må kobles på en eller annen måte som en hicap? kjekk i manualen..
    3) av in & out

Det blir spennende å høre hva du synest når kobling er i boks :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    cybervision_ skrev:

Spendor s5e muligens ?
    Har aldri hørt den kombinasjonen, men naim og spendor har flere her gode
    erfaringer med.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Er det noen som kan dele sine brukererfaringer med Naim DAC?

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    leon skrev:
    ssm skrev:
    Hei.

2) Usikker på akkurat hvordan du kobler en slik teddycap, men jeg vil anta at den
    3) av in & out

2) Du trenger så vidt jeg vet 2 kabler for å koble TeddyCap til SuperNait, din 4-4 og din 5-5 (ellers følges retningslinjer som i manual leon viser til)
    3) Meg bekjennt tape in&out, ikke av in&out. Deretter velger du rett kilde i 'record bank' på SuperNait (nederste rekke knapper), slår fra 'Mute', og evt slår på 'Mute' i 'Source bank' (øverste rekke) for å mute høyttalere.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    cybervision_ skrev:

Her burde du absolutt vurdert Kudos C2, som ligger på bruktbørsen akkurat nå. Glimrende match med Nait5i, og ikke spesielt store heller.....

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Ketil B skrev:
    leon skrev:
    ssm skrev:
    Hei.

3) av in & out

2) Du trenger så vidt jeg vet 2 kabler for å koble TeddyCap til SuperNait, din 4-4 og din 5-5 (ellers følges retningslinjer som i manual leon viser til)
    3) Meg bekjennt tape in&out, ikke av in&out. Deretter velger du rett kilde i 'record bank' på SuperNait (nederste rekke knapper), slår fra 'Mute', og evt slår på 'Mute' i 'Source bank' (øverste rekke) for å mute høyttalere.
    Jeg bruker av.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    cybervision_ skrev:

på bruktbørsen ligger nå monitor, totem (hawk), neat (momentum), kudos (c2)samt naim allae blant annet, kjøp høgtalerer brukte, lite eller ingen tap av penger, dersom di ikke passer din smak.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da virker det.... Takk.

Kobla psu rett inn i headline med signalkabel fra headline inn i sn.

Mvh Espen

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    leon skrev:
    Ketil B skrev:
    leon skrev:
    ssm skrev:
    Hei.

3) av in & out

Jeg bruker av.
    Så på det igjen (i manual), ser ut til tape in&out og av in&out er identiske. Vet ikke hvorfra jeg har fått ideen, at bare tape in&out kan brukes. Beklager, leon.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Ketil B skrev:
    leon skrev:
    Ketil B skrev:
    leon skrev:
    ssm skrev:
    Hei.

3) av in & out

Jeg bruker av.
    Så på det igjen (i manual), ser ut til tape in&out og av in&out er identiske. Vet ikke hvorfra jeg har fått ideen, at bare tape in&out kan brukes. Beklager, leon.
    Det går fint :)

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    cybervision_ skrev:

Neat Motive 2 (nyeste modell SE-2) eller Neat Elite SE (nyeste modell SX)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    cybervision_ skrev:
    Skulle noen ha behov for å selge en Nait 5i v2, ta kontakt.
    Cyber, hva har du av forventninger til Naim som du ikke fikk hos Roksan?
    Hva er du ute etter i en høyttaler som ikke ble dekket av Gallo, MA, VA og de andre høyttalerne du har eid eller prøvd det siste året?

C

Cyber

Gjest
    Gallo har alt, men utifra tiden jeg hadde til bruk og det at jeg enda måtte investere i stativer og en sub til gjorde at de drog seg opp mot 3 x det jeg betalte for paret som skal inn i stedet. Brukstiden var viktigst og økonomi opp i mot tiden jeg hadde til å benytte anlegget til musikkstunder.

Roksan ble solgt da jeg i mitt hode tenkte at jeg skulle bare "hanke inn" et billig 5.1 oppsett og legge stereoelskoven på hylla, men fant ut at det ikke gikk for min del så da blir dette et kompromiss til ca halve prisen.

C

Cyber

Gjest
    Hva ville dere brukt som høyttalerkabler i et oppsett med Nait 5i og Kudos C2 som kommer inn. Vurderer noe ala Chord Odyssey igjen, selv om jeg opplevde dem som litt lukkete i lyden sist de var inne. Kanskje Epic Twin er bedre, eller er det "overkill" mot Naiten?

Erfaringer og tips mottaes.

EDIT: Jeg ser på flere fora at de sier NACA5 er veien og helst 5-10 meter per kanal. For meg virker det utrolig snodig da mitt behov er maksimalt 2.5 meter på en god dag. Hjelper det på lyden å kveile opp noen meter på hver side?

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    cybervision_ skrev:
    Hva ville dere brukt som høyttalerkabler i et oppsett med Nait 5i og Kudos C2 som kommer inn. Vurderer noe ala Chord Odyssey igjen, selv om jeg opplevde dem som litt lukkete i lyden sist de var inne. Kanskje Epic Twin er bedre, eller er det "overkill" mot Naiten?

Erfaringer og tips mottaes.
    NAC A5

C

Cyber

Gjest
    Kim skrev:
    Ok. Men hva med lengden nevnt over, trenger man 10 meter per kanal for å få god lyd? Følger denne kabelen med produktet? Er det slik at det følger med noen innretninger man skrud kabelen fast i som en slags dobbel banan-kontakt når man kjøper et Naim produkt?

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    cybervision_ skrev:
    Kim skrev:
    Ok. Men hva med lengden nevnt over, trenger man 10 meter per kanal for å få god lyd? Følger denne kabelen med produktet? Er det slik at det følger med noen innretninger man skrud kabelen fast i som en slags dobbel banan-kontakt når man kjøper et Naim produkt?
    3,5 meter. Kabel må du kjøpe i tillegg; de koster ikke all verden. Ett sett bananplugger følger med forsterkeren, du trenger eventuelt plugger til høyttalerene i tillegg.

PS: Alle bruksanvisninene til Naim ligger på Naims hjemmeside og alle tenkelige problemstillinger og spørsmål angående bruk og oppsett av Naim finnes besvart på moderforumet. Det er absolutt verdt å bruke litt tid der.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Jeg fikk Kontrapunkt til å gjøre klar en NACA5 da jeg kjøpte min Nait 5i. Betalte vel ca kr. 1500 (men husker ikke eksakt). Nå og da finner man faktisk også NACA5 til salgs på bruktbørsen.

S

Stereo_Mono

Gjest
    De siste utgavene av Naitene er ikke så kinkige på lengde som de eldre modellene. Mange som bruker 2x2-3 meter på moderforumet uten at byr på noe trøbbel. Brukte selv Chord med Naim og synes det fungerte godt. NACA5 prøvde jeg dog aldri.

C

Cyber

Gjest
    1500? Man kan da få tak i ganske mye eksklusivt for de pengene, Chord Odyssey 2 er innen rekkevidde e.g.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    cybervision_ skrev:
    1500? Man kan da få tak i ganske mye eksklusivt for de pengene, Chord Odyssey 2 er innen rekkevidde e.g.
    Er du sikker på at det blir bedre?

Skal ikke gjøre dette til en kabeldebatt, men vil si at med NAC A5 så er du GARANTERT et godt resultat sammen med Naim elektronikk. Andre alternativer KAN være bedre, men de kan også være dårligere. Om du ikke går for NAC A5 så vil jeg på det sterkeste anbefale at du tester i eget oppsett før kjøper.

C

Cyber

Gjest
    Nei, det er ikke sikkert. Ikke meningen å lage noe kabeldebatt, jeg bare ville ha litt tips på god kabelmatch og syntes i farten at det var stiv pris for installasjonskabel av den typen A5 ser ut til å være og i stua gjør litt kledning på kablene seg også. Jeg har ikke erfaring med å høre store forskjeller på kabler, men skjønner jo at Naim saker kan være litt spesi der?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en innstallasjonskabel vært så uregjerlig som A5 ville det blitt streik i elektrikernæringen ;D

C

Cyber

Gjest
    Men alle bruker A5 altså?

Hva er de soniske forskjellene mellom A5 og andre kabler?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Jeg er ingen kabelmester, men har ingenting å utsette på A5. Fikk tre og halvmeteren billig og pent brukt. De gjør ingenting galt - her spiller alle oktavene ;)

Kjøp A5 i første omgang, bli godt kjent, så kan du teste Chord eller andre senere.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg brukte både A5 og Odyssey 2 med 122x/150x (begge 3,5 meter), og foretrakk sistnevnte pga økt raffinement. Men det var ikke SÅ stor forskjell. Prisen var den samme.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Da har jeg endelig fått ut finger'n og testet en Naim DAC i helgen. Har sammenlignet med Hegel HD10 som jeg har vært veldig fornøyd med. Litt urettferdig kanskje, men jeg fikk låne med Naim DC1 digital coax samt en HiLine interconnect som vel tilsammen koster like mye som Hegel DAC'en :eek: og har bare testet med disse. Nok om det, hvordan låter det så?

La meg først slå fast, HD10 gjør en ganske så respektabel jobb mot Naim DAC. Den mest åpenbare forskjellen for meg er at Naim DAC presenterer et roligere lydbilde hvor alt høres mer naturlig ut og flere detaljer kommer fram. Gitar, piano og vokal har en større fylde og fremstår mer "riktig", en litt varmere klang kan man kanskje si. Der hvor HD10 høres litt skarp ut i kantene, kanskje litt uslepen? er Naim DAC fløyelsmyk og har bedre kontroll. Jeg tar meg stadig i at lydnivået tenderer mot høyere enn vanlig når Naim DAC spiller.

For testen dro jeg fram en CD jeg ikke har hørt på 10 år (Andreas Vollenweider) for også å teste litt annen musikk enn den rock/prog-rock'en jeg hører på til vanlig. Her opplevde jeg faktisk større forskjeller enn tidligere. Naim DAC presenterer harpen mer naturlig og med mer fylde. Det er en større ro over presentasjonen, masse detaljer i anslaget og klingingen etterpå. HD10 låter litt skarpere, spesielt lyse toner flyter litt ut og strengene høres ikke like "live" ut. På med Bremnes, Nergaard o.l. og det samme gjentar seg. Stemmer får mer fylde og naturlighet, mere detaljer kommer fram, rett og slett bedre kontroll og timing.

Dette ble mange momenter fordel Naim DAC. Er det ingenting HD10 er bedre på? Tja, det virker som om HD10 har litt mer snert i bassen, litt mer moro-faktor. Kanskje et resultat av den mer frampå presentasjonen som gjør at HD10 føles litt skarp i kantene på mellomtone og diskant i forhold til Naim DAC? Når det er sagt må jeg likevel innrømme at forskjellene mellom disse ikke er enorme. HD10 er helt klart en meget bra DAC til prisen, problemet er bare at Naim DAC'en er enda bedre...

En liten detalj og uten å ha målt dette virker det som om HD10 har et høyere utgangssignal enn Naim DAC, så viktig å justere volum når man sammenligner. Helt på siden av det lydmessige men likevel verdt å nevne er også den åpenbare synergien av Naim DAC på toppen av racket med Naim-bokser, mens den blå lysdioden til Hegel med fordel kunne hatt en større motstand i serie...

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.153
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hei Sorzy!

Takk for test.

Prøvde du ulike signalkilder på DAC-ene? Naim har jo gått ut med "No Jitter" løfter - hadde vært interessant å høre om noen hadde erfaringer med dette.. at Naim har klart å redusere jitter i større grad enn andre - f.eks. Hegel..

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.153
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Affiniti skrev:
    Jeg merker ikke noe sus eller andre ulyder uansett om jeg skrur volumet på fullt. Dette er med Nait XS / Naim Dac på 90dB høyttalere. Så jeg er vel heldig der.

Og Naim Dac låter forresten kjempeflott, kjører optisk kabel fra MacBook Pro nå. Hadde jeg fått noe ut av å skaffe en sann HiFace ting?
    Jeg er også nyskjerrig på hvordan Naim Dac låter med Hiface.
    Noen som vet??
    Er det bedre enn optisk?

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    ardilla skrev:
    Prøvde du ulike signalkilder på DAC-ene? Naim har jo gått ut med "No Jitter" løfter - hadde vært interessant å høre om noen hadde erfaringer med dette.. at Naim har klart å redusere jitter i større grad enn andre - f.eks. Hegel..
    Nei dessverre, testet bare med streamet musikk via Sonos som vel ikke er kjent for å være særlig hifi. Testet en HDX forrige helg, men tror jeg skal ha litt is i magen her og vente på en ren Naim streamer-boks som kan erstatte Sonos. Når det gjelder jitter hevder jo også Hegel å ha løst dette på en måte som eliminerer jitter fra transporten. HD10 har også en buffring i RAM samt interne, nøyaktige klokker som reklokker input-signalene og skal i følge Bent Holter som hadde et mini-seminar om dette på Triaden for et par måneder siden bruke siste generasjon spdif/dac chip'er fra kjente underleverandører. Tror ikke nødvendigvis det er jitter som er årsaken til forskjeller mellom HD10 og Naim DAC...

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da er cd 5x i hus , og spiller som frittstående komponent i ett ikke-naim sett...

Jeg ble frarådet å kjøpe denne tidligere en gang , for den gjorde seg mest med Naim , det kan være en riktig påstand det selvsagt , mn den spiller jammen forrykende i ett ikke-Naim anlegg også-

Ikke prøvd med min teddycap psu enda , tenkte å spille noen dager uten , for så å koble den til.

Noen som har noe formeninger om hvordan en flatcap x virker inn på lycden opp mot teddycap s ??

I og med at jeg har 5x ( uten s) vil jeg selvsagt ha en flatcap i samme finish en , så da er jeg vel henvist til bruktbørs , om jeg ønsker en slik ved en senere anledning.

Vil det være dumt å sette feks cd spillern oppå en slik flatcap x ? har relativt høye avstander mellom rackhyllene , og hadde vært greit å satt to sånne bokser oppå hverandre i så tilfelle,....vet dette sikkert er litt fy fy , men allikevel....

Espen

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Da var Unitien på plass!
    Virkelig en genial liten sak. Flott låter den også. Men akkurat nå hører jeg på
    Van Morrison, og det lyder jo bra uansett :).
    Absolutt lovende og bedre skal det bli, har jeg lest.
    Gleder meg til fortsettelsen.

Mvh Jazz

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    ssm skrev:
    Hei , da er cd 5x i hus , og spiller som frittstående komponent i ett ikke-naim sett...

Jeg ble frarådet å kjøpe denne tidligere en gang , for den gjorde seg mest med Naim , det kan være en riktig påstand det selvsagt , mn den spiller jammen forrykende i ett ikke-Naim anlegg også-

Ikke prøvd med min teddycap psu enda , tenkte å spille noen dager uten , for så å koble den til.

Noen som har noe formeninger om hvordan en flatcap x virker inn på lycden opp mot teddycap s ??

I og med at jeg har 5x ( uten s) vil jeg selvsagt ha en flatcap i samme finish en , så da er jeg vel henvist til bruktbørs , om jeg ønsker en slik ved en senere anledning.

Vil det være dumt å sette feks cd spillern oppå en slik flatcap x ? har relativt høye avstander mellom rackhyllene , og hadde vært greit å satt to sånne bokser oppå hverandre i så tilfelle,....vet dette sikkert er litt fy fy , men allikevel....

Espen
    Jeg foretrakk DualTeddyCap II (forrige generasjon) framfor FlatCap 2x, da brukt på CD5x og 122x samtidig.

Jeg skrev følgende om dette for et år siden:

"... jeg har gjort noen små endringer underveis - hovedsaklig av praktiske grunner. Den eneste jeg vil betegne som vesentlig, er overgangen fra FlatCap 2x til DualTeddyCap MkII. Jeg bør vel være forsiktig med å være bastant her, da jeg ikke har sammenliknet direkte og kablene også er bytta. Men jeg mener uansett å oppleve lydbildet som større, mer gjennomsiktig og detaljert, med bedre fokus og oversikt. Dessuten noe glattere i toppen .... Men jeg hadde klart meg fint med FC2x, bevares. CD5x/122x/150x uten noen av dem er derimot en overraskende stor nedtur; ullent og inneslutta i forhold. Jeg hadde ikke trodd at forskjellen skulle være så tydelig da jeg sendte av gårde FC2x."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn