Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da blir jeg visst Allae-eier jeg også, så man takker for muligheten til dere som har dratt de til lands.

Har lenge vært på utkikk etter noen gulvstående som kan stå tett ved bakvegg og som fungerer med Uniti og denslags, så jeg får håpe det klaffer med rommet. Det gjør det nok sikkert slik jeg kjenner Allae.

De blir værende på kontoret mitt, så nå får jeg endelig hivd ut mine aktive Dynaudio MC15 som aldri egentlig har fungert særlig bra her.

Allae kommer først og fremst til å møte et Audiolab 8000Q/M forsterkersett, evt en 8000S integrert. Har begge deler, får se hva som fungerer mest hensiktsmessig. Kilde blir min gamle Meridian 200/263 inntil videre. Jeg planlegger bygg av nytt kontorbygg, med et digert kontor størrelse stor stue med sofakrok og det hele. Så da blir det nok platespiller og Uniti eller noe slik. Blir bra dette, eller hva? Trivelig med Naim på arbeidsplassen da.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Gratulerer Vidar P.
    Var det de i Maple som jeg tok med over fra UK i februar tro? Irriterende at de aldri funket helt i mitt rom dessverre. De er jo pene og se på, pluss at de har jo mange flotte egenskaper lydmessigst også. De spilte i hvertfall mye bedre hjemme hos han i UK en hos meg. Håper du blir fornøyd med Allae.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De er Maple ja, de med en skjønnhetsfeil på fronten.

Allae kjenner jeg fra før, og liker de godt. Poenget med de til kontoret er at de er stilige å se til, de er stabile og stødige ift velting ikke minst også pga nærhet til bakvegg, de kan festet til bakvegg også, og de låter upfront og direkte og de er lett å drive med riktig type elektronikk. Og de er allerede med neon små finish-feil så jeg slipper å være så redd for de. Her løper jo barn rundt. Akkurat slike egenskaper som passer på mitt nye kontor som er i kjømda.

Jeg gidder ikke ha noen "luft-og-soundstage"-høyttalere til kontorbruk, jeg vil høre på tonene og ikke på lufta jeg. Og det bør svinge og låte dynamisk på lavere/medium volum. Så jeg tror Allae blir perfekt til mitt bruk jeg.

Hvorfor de ikke spilte like bra hos deg som i UK aner jeg ikke. Om det var Naim elektronikk du hadde så burde det jo spille bra, men rom er jo så forskjellige da.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Det er mine ex Allae ja. Absolutt pene høytalleer :)
    Allae hadde mange bra egenskaper, som jeg likte veldig godt her hjemme. Men det som gjorde at jeg ikke endte karusellen der er nok en blanding av de rom problemene mine og hva jeg i bunn grunn var ute etter til slutt. Rommet mitt er bassfattig og Allae sin «tighte» bass gjorde ikke ting til det bedre for min smak. Dessverre er ikke rommet noe jeg får gjort noe med på sannsynligvis ganske så lenge. Men i hovedsak var det nok de totale preferanser som gjorde at Sugden klangen med noen raske høyttalere som Audio Physics ble nirvana for meg.

Utefra de preferansene du oppgir her er jeg sikker på at du blir kjempefornøyd med Allae.

For ordens skyld synes jeg Naim er et fantastisk merke som jeg har dypt respekt for. Egentlig liker jeg i bunn og grunn alt det Britisk Hi-Fi har gjort for Hi-Fi bransjen. Det meste «British» faller meget godt i smak hos meg. Naim eierskapet gjorde i hvertfall meg en god erfaring rikere.
    Forøvrig skal en ny Rega P9 kjøpes etter USA ferie nå i mai. Har virkelig fått sansen for platespillerne deres etter at P5 kom i hus her tidligere i år.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    gratis med allae vidar.

i heard allae in some few set and it played good . unfortunatelly it din´t at my place. i heard 2 different sets here. i guess it was my room. there was always a thick boomy bass over teh whole image, though i placed them already 35 cm off the wall.

now the ibl is doing the job :)

i hope it works well out for you. finally the price was quite reasonable.

M

miaN

Gjest
    En morsom liten sak sakset fra Naim forum....oversatt til Norsk.

Det finnes 3 typer forsterkere. Rør, Solid State og Naim

:) Mvh Steinar

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Da blir jeg visst Allae-eier jeg også, .

Jeg planlegger bygg av nytt kontorbygg, med et digert kontor størrelse stor stue med sofakrok og det hele. Så da blir det nok platespiller og Uniti eller noe slik. Blir bra dette, eller hva? Trivelig med Naim på arbeidsplassen da.
    Gratulerer med nye kontorhøytalere Vidar P
    Synes som om Dr. House må stille i andre rekke fremover når det gjelder godlyd på kontoret- sannelig på størrelse også.
    Regner med at du har like lojale folk rundt deg.
    Min egen fastlege er musikk- og anleggsintr. (sist jeg var der snakket vi bla. om Squeesebox) men om jeg hadde bodd i Kr.sund, er jeg redd for at legebesøkene hadde vart lengre.....

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Noen på Østlandet som har lyst til å komme på besøk med sin Supernait for demo, evt bytte/byttelåne med annet utstyr? :)

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Etter en fordelaktig test og omtale av Naim DAC tidligere i tråden, ble fristelsen for stor :eek:. Dette ble litt over planlagt budsjett, men uansett er nå både Naim DAC og en ny CD5XS på plass i racket :D

Til helgen blir det snekring av noen flere akustikkrammer samt kalibrering av ikke mindre enn 4 Svanå-kasser for å se om bassområdet kan jevnes ut litt.

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Jøss, det må jeg si.......grattis til Sorzy med frisk satsing. ;D

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.153
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sorzy skrev:
    Etter en fordelaktig test og omtale av Naim DAC tidligere i tråden, ble fristelsen for stor :eek:. Dette ble litt over planlagt budsjett, men uansett er nå både Naim DAC og en ny CD5XS på plass i racket :D

Til helgen blir det snekring av noen flere akustikkrammer samt kalibrering av ikke mindre enn 4 Svanå-kasser for å se om bassområdet kan jevnes ut litt.
    Gratulerer! Håper du skriver ned dine betraktinger om den omtalte DAC-en når du har hørt deg inn :)

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Takk for det Paulsen!

ardilla skrev:
    Gratulerer! Håper du skriver ned dine betraktinger om den omtalte DAC-en når du har hørt deg inn :)
    Hvis du blar tilbake et par sider skrev jeg om testing av Hegel DAC vs Naim DAC. Videre fremover kommer jeg til å jobbe videre med akustikken i rommet, skal som nevnt tune hh-kassene og nedsenke akustikkplatene i taket 10 cm for å dempe litt ekstra nedover i frekvens. Disse forbedringene bør gi hele anlegget bedre arbeidsbetingelser. Kan selvfølgelig komme tilbake om 2 uker å si at Naim DAC er en helt sinnsyk stor oppgradering, men det er nok mest virkningen av akustikktiltakene jeg hører da ;D

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Sorzy skrev:
    Takk for det Paulsen!

ardilla skrev:
    Hvis du blar tilbake et par sider skrev jeg om testing av Hegel DAC vs Naim DAC. Videre fremover kommer jeg til å jobbe videre med akustikken i rommet, skal som nevnt tune hh-kassene og nedsenke akustikkplatene i taket 10 cm for å dempe litt ekstra nedover i frekvens. Disse forbedringene bør gi hele anlegget bedre arbeidsbetingelser. Kan selvfølgelig komme tilbake om 2 uker å si at Naim DAC er en helt sinnsyk stor oppgradering, men det er nok mest virkningen av akustikktiltakene jeg hører da ;D
    Dumt å gjøre for mange endringer på en gang vettu. Bare utålmodige hifi-sjeler driver på sånn ;)
    Gratulerer med flott rigg!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Sorzy skrev:
    Akustikkrammer høres spennende ut, ta gjerne noen bilder og ligg ut..
    Er litt i samme tanke bane om dagene.

Y

ymir

Gjest
    Hei

Naim Ovator 600 er satt opp på listen som mulig neste høytalerkjøp.Innside informasjon?Rykter,førstehand kjennskap?Mottas med takk.Er den oppe og spiller i noen demorom?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den er vel levert til mange brukere allerede. Finnes flere tråder på Naim-forum.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    ymir skrev:
    Hei

Naim Ovator 600 er satt opp på listen som mulig neste høytalerkjøp.Innside informasjon?Rykter,førstehand kjennskap?Mottas med takk.Er den oppe og spiller i noen demorom?
    Den står på Kontrapunkt og får meg til å vurdere alle andre innkjøp. Den er virkelig god. Virkelig.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ovator er helt super! Stikk til Kontrapunkt med en eneste gang. Naim fortjener all heder og ære med denne konstruksjonen!

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.327
    Torget vurderinger
    4
    Ndac til salgs på hifimagasinet.com, 18000sek (15k nok). Noen som vil ta seg en harrytur?

M

miaN

Gjest
    Lastet ned driver og plugget inn Hiface til Mac igår.
    Jeg må si resultatet er strålende. Det var en skikkelig "døråpner" for musikken.
    BNC versjonen kostet meg kr 1200 inkl. alt.

Jeg opplever at en god kilde med riktig grensesnitt mot NDac er avgjørende for resultatet. Tenker på når TV`n benyttes. Ikke særlig bra i forhold.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    miaN skrev:
    Jeg må si resultatet er strålende. Det var en skikkelig "døråpner" for musikken.

Jeg opplever at en god kilde med riktig grensesnitt mot NDac er avgjørende for resultatet. Tenker på når TV`n benyttes. Ikke særlig bra i forhold.
    Spennende. Har vurdert en slik Hiface selv. Tenkte benytte denne mellom PC og Beresford.

Hvordan vil du beskrive effekten utover at den er en "døråpner"?

M

miaN

Gjest
    Todd skrev:
    miaN skrev:

Spennende. Har vurdert en slik Hiface selv. Tenkte benytte denne mellom PC og Beresford.

Er ingen ekspert, men du har vel allerede USB inngang i din Beresford?

Mer liv og energi til musikken.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    miaN skrev:
    Todd skrev:
    miaN skrev:

Er ingen ekspert, men du har vel allerede USB inngang i din Beresford?

Mer liv og energi til musikken.
    Jepp, benytter USB til Beresford. Begrensningen idag ligger i 16bit/44.1khz

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da spiller Headline/cd5x koplet med teddycap psu til både cd 5x/headline.

Åpna pluggen og snudde/roterte kablene til de to ledige pluggene....Blå nærmest jord , slik som det satt.

spiller kjemepbra rett og slett. Jeg får prøve meg med en sammenlikning med pre tilkoplet senere....

Akg 242HD gjør jobben , men det kommer helt sikkert ett par Sennheizer i samlingen etterhvert.

Mye spennede her : www.headaudio.dk

Tusen TUSEN takk til Bachman som forklarte dette , og terpet til det forståelige.

Mvh Espen Saatvedt.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , titta litt på spec på Headline , ser den har 50 ohm s inputimpedanse.

Jeg har prøvd med to headset i dag , akg 242hd og Beyerdynamic dt-131

dette er jo to vidt forskjellige hodetlf , men må bare innrømme at de gamle beyerne spiller helt rått på headline,.

55 ohms ser akg ene ut til å være....mens beyerne er 32 ohms.

da vil spørsmålet være = er høyere ohm verdi synonymt med vanskligere last for headline , og at den er beregnet med laster opp til 50 ohm ?

Mulig jeg er helt på jordet her , men bare lurer.....Beyerne spiller JÆvlig !! bra , men komforten er så som så.....

at akg ene ikke leverer like godt,kan selvsagt ha med innspilling å gjøre.

Det er vel flere som har akg på Naim headline , og impedansen på feks 701 ligger høyere enn 50 ohm.....

Noen som kan forklare dette enkelt ?

Jeg står ovenfor ett ev kjøp av ett headset med 75 ohms impedanse , og ett med 50 ohm ( sennheizer 595) , hva må jeg forholde meg til når det gjelder denne oppgitte 50 ohms impedansen på headline , for å lykkes best mulig med forsterkern...( som låter bedre enn ALLE andre amper jeg har hatt opp igjennom , rør som transistor!)

Håper på hjelp fra andre headline brukere.....I og med at beyerne leverer så det holder , er det ikke lyden jeg vil til livs med lengere , men komforten er ikke bra på disse , så de egner seg ikke for lange seanser.

Mvh Espen

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hadde meget hyggelig besøk av herrene Alshus og balthar igår. Dagen gikk med til platesnurring og hovedsaklig hyggelig skravling. Musikken ble spilt på både Cds2 og Rock3 via 82\Hi\250 på Ibl.
    Her er Alshus opptatt med å ta "uheldige" bilder av balthar og undertegnede, noe som morer han ganske bra.

Takk for usedvanlig hyggelig selskap og flott musikk, gutter!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Går ut ifra at Alsvik ikke moret seg til ingen nytte :)  At noen av de uheldige resultatene kommer på utstilling her i tråden?

Tipper det låter skikkelig tøft der nede i sydens land nå!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ja, personlig synes jeg det låter helt suverent. Men, kan ikke svare for de andre to. :D
    Kanskje de har noen bilder. Helst balthars, da han og jeg så rimelige corny ut på ett par av de Alshus tok ;)

Forøvrig to gutter med virkelig god peiling på naim og det som hører naim til, med en veldig behagelig ro over det hele, og en sterk fokus på musikkgleden kontra bokshysteri. Jeg prøvde å nevne ett par ting om bytte av det ene eller andre, de så ingen grunn til å drive med sånt tøys.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Riktig trivelig nede i ferielandet Tønsberg.
    Salaten var knallgod, musikken var tilsvarende og så bra som det spiller nå, trenger du ikke bytte noen verdens ting. Skal man være veldig kritisk er bassen noe slank, men slik musikken blir presentert er ikke det noe jeg(imho) tenker på.

Damian kommer sikkert opp med noen bilder. Jeg får se hva jeg får gjort. ()

Neste sammenkomst blir enten over Akerselven eller i en seilbåt.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    takk takk for så hyggelig tur og dag. med godt prat og deilig mat og musikk :)...

bilder er levert !!

jeg klarer vel å skriver flere feil i de få settninger her, så jeg slutter bedre nå ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Du skriver garantert bedre engelsk, tysk og polsk enn meg. Skrivefeilene dine har ingen verdens ting å si, balthar.

Men hvor er bildene dine av musikksystemet til Magnus?

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Det var da noen sjeldent pene høyttalere!
    Stilrent og enkelt - kanskje de er med på å lage god lyd også?

Erik

K

Kaarelars

Gjest
    Fine høyttalere og naimkomponenter.

IBL er høyttalere jeg får mer og mer sansen for. Skjønner godt dem som foretrekker IBL framfor SBL.
    Er det noen som har prøvd IBL og/eller SBL med Nait XS eller Supernait?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg prøvde supernait på mine ibl ( mk2 )....

ha alt sammen prøvd nait 5i / 52 / 252 / 252 med snaxo activ / nait 2 olive / phonosophie bi amp 1 - 4 activ / og nå min pre power phonosophie activ på mine ibl over tiden. ha eid begge sbl og ibl sammen et stund . men prøvde aldri sbl på supernaiten eller nait 2. alle andere kombinasjoner blir prøvd.

jeg synst ibl og sbl er lit forsjel fra hverandere og beholder sine egetskaper på alle nevnet kombinasjoner.

ibl på supernait var moro. på nait 2 olive var de lit agresive synst jeg. det samme på nait 5 i

etter jeg bytet supernait til min phonosophie bi am 1 - 4 tilbakke, blir ibl activert igjen. det var da en liten forsjel.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    De spiller knallbra hos meg, Erik B. Har aldri hatt noe som har gitt meg så mye ro, det er nok balansen i hele kjeden som gjør det. I en ideell verden hadde jeg tilføyd en sub, men akkurat nå blir det bare å innføre nok en variabel jeg ikke orker å bale med. Tilstanden er slik at hifi er det jeg bekymrer meg minst om i disse dager, det er så mye annet som er viktig. Anlegget er bare ett verktøy jeg bruker jevnlig for å spille mine plater og som gir meg mye glede. Ett godt tegn, antar jeg ;)

Erik B skrev:
    Det var da noen sjeldent pene høyttalere!
    Stilrent og enkelt - kanskje de er med på å lage god lyd også?

Erik

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det er ekstra tidstakst for konsultasjoner over 20 minutter vettu...
    Der har legen min tapt noen kroner de siste 15 årene......men kanskje det ikke gjør noe, han har vel knapt en radio på kontoret sitt.
    Spørs om jeg må tipse ham om denne tråden- slik at han blir fristet på et Naim oppsett.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er sjeleglad jeg ikke fikk solgt radioen min(NAT03) til skampris for et par år siden. Kjøper valgte å ikke kjøpe da han mente at det bare var syv år til FM-båndet kanskje ble nedlagt. Nå blir radioen brukt opptil flere timer hver dag. Akkurat nå er det Pyro på P3. Uendelig mye musikk for lite penger.

Lytt til radio!

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Jeg er sjeleglad jeg ikke fikk solgt radioen min(NAT03) til skampris for et par år siden. Kjøper valgte å ikke kjøpe da han mente at det bare var syv år til FM-båndet kanskje ble nedlagt. Nå blir radioen brukt opptil flere timer hver dag. Akkurat nå er det Pyro på P3. Uendelig mye musikk for lite penger.

Lytt til radio!

yup...husker nor jeg eide en nat 02. den spillte en vist periode mer en alt annen her. tenkte faktisk på uniqute / dac løsningen, vis den blir noe bra. uniqute spiller fm of internet radio i tilleg til streaming.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn