Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Uten å være negativ til Fraim, så kan du jo for de samme pengene kjøpe f.eks. en HiCAP til Supernaiten. Jeg vet ikke hva som er mest fornuftig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Begge kanskje. I min mening er de omtrent ekvialent i gevinst, iallefall ut ifra opplevelser med andre Naim-apparater.

Men det er jo gjerne slik; vanskelig å holde det ene opp mot det andre; det er begge gode produkter med en klar lydmessig gevinst på nivå med hverandre. Man får vel bare enten prøve eller elle melle om man vil velge kun en.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    De dyrere Naimproduktene har vel gjerne disse harde føttene som er beregnet på interaksjon med Fraim. Vet ikke om det er like mye vits med 5i og XS-serien, og i det tilfellet er jo også Fraim relativt sett en større investering.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det løfter 5-serien også jeg. Om det er verdt det eller ei får bli en annen vurdering, som med det meste annet.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Fraim er en stor oppgradering for NAC202/NAP200 i forhold til Quadraspire. (NAC202/NAP200 har bløte føtter i forhold til SuperLine.) Vil derfor tro man også vil oppleve en forbedring for SuperNait.

Ville jeg opplevd like stor - eller større - forbedring med HiCap til NAC202? Hvem vet. Men med Fraim på plass så vil jeg i alle fall høre hva HiCap gjør dersom den kommer inn i systemet. Slik ser jeg det i alle fall.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alt utfyller alt Kim, og det er vanskelig å stille det ene opp mot det andre. Imidlertid synes jeg hos meg at Fraim gir en stramhet og renhet som øker innsikten, mens HiCap gir en litt annen effekt; klangfullhet og rikhet til alle instrumenter.

Helt overfladisk sett så gir Fraim en litt slankere lyd mens HiCap en litt feitere lyd; men det er å bomme på poenget; begge øker nyansene i gjengivelsen, og man ender opp med en synergisk effekt av rikere mer nyansert og levende organisk musikkgjengivelse.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Til et kontorsystem, kanskje en eller to slike vil kunne fungere. Ganske rimelig og man får rubbel og bit opp fra gulvet.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    En annen positiv egenskap mad Fraim er at man ikke trenger å bytte det ut/oppgradere etterhvert som man oppgraderer komponentene (Om man lever livet på oppgraderingsveienvel å merke).

hm

Medlem
    Ble medlem
    22.10.2009
    Antall liker
    0
    C. Alshus skrev:
    En annen positiv egenskap mad Fraim er at man ikke trenger å bytte det ut/oppgradere etterhvert som man oppgraderer komponentene (Om man lever livet på oppgraderingsveienvel å merke).
    Det er jo nettopp slike tanker jeg har, og har fått et fristende tilbud fra en forhandler over dammen (er det lov å nevne det her?). Hicap og andre godsaker kan komme senere. Kommer garantert til å holde meg til Naim så Fraim (til en god pris) føler jeg er en god investering.

M

miaN

Gjest
    Dere som har erfaring med olive utstyr eller eldre.
    Skal ha et Naim effekttrinn som skal benyttes med Beresford DAC/ Preamp.
    (Kjøper egnet kabel fra Flashback).

Noen forslag? Ser det ligger NAP 110, 140 osv for salg på ulike børser.
    Noe man bør styre unna?
    Skal drive et par JBL bokhylle høyttalere.

På forhånd takk.
    Mvh Steinar O

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    140 er jo en klassiker. Hadde 110 en periode og den var full av fart og liv, og mye for pengene. Ser det ligger en 110 på hifimagasinets bruktsider til en fin pris. Ligger en 140 der også, men den er for dyr, imo.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    110 var jo virkelig god, ja. Helt enig. Kunne levd lykkelig med den jeg.

C. Alshus skrev:
    140 er jo en klassiker. Hadde 110 en periode og den var full av fart og liv, og mye for pengene. Ser det ligger en 110 på hifimagasinets bruktsider til en fin pris. Ligger en 140 der også, men den er for dyr, imo.

K

Kaarelars

Gjest
    Enig, Nap110 er en artig og god forsterker.
    Aner ikke hvordan det fungerer med direkte drift fra Beresford.
    Hva med Nait1 eller 2?
    Hvis andre merker kan være aktuelt er en A&R A60 en fantastisk god forsterker i dette skiktet.

M

miaN

Gjest
    Takk for svar. Har tenkt en Nait også.
    Sikkert mye for pengene og en bedre løsning enn dette kvasi greiene.

F. eks synes jeg nait 1 som er for salg er for dyr.

Dersom NAP110 er god. Hva er passende preamp?

Mvh

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    42 eller 72, muligens. Noen skal kvitte seg med en nait 2. Gjør jobben den også, forsåvidt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    72 trekker ganske mye strøm, så der er det en klar fordel å ha en HiCap, og da blir det fort dyrt.

Har en halvveis defekt 42,5 i boden og den er finfin når den fungerer. Billig er den også.

Om høyttalerne ikke er så altfor tungdrevne, vile jeg helt klart gått for en integrert. Enten 1,2 eller 3.

K

Kaarelars

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Har en halvveis defekt 42,5 i boden og den er finfin når den fungerer. Billig er den også.
    Den er ikke defekt. Det er bare brytersystemet for kildevalg som må strammes opp litt. 10 minutters jobb og preampen er som ny.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    miaN skrev:
    Har også koblet til Powerline, foreløpig bare på NAP200.
    Den gjør virkelig susen hos meg og er en oppgradering i seg selv etter min mening.
    Nei denne tuller ikke nei.
    kobler du powerline rett i kontakt i veggen el. via padde/strømfordeler?

music-line.de har vist kommet med padde inkl powerline (preis ukjent).

kjøpte grahams hydra i vinter og den er langt å foretrekke, bedre timing og større klarhet og innsikt.

men powerlines skal prøves og jeg trenger bare 3.

hei nilsen,

i have actually checked and you are right. musicline came with another solution. its the reasonable padde inkl. powerline. it came up some days ago on the musicline site. that was new. so now they have 3 different solutions.i can try to find out the price...but i assume it will be something around powerline + padde in euro.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    balthar skrev:
    hei nilsen,

i have actually checked and you are right. musicline came with another solution. its the reasonable padde inkl. powerline. it came up some days ago on the musicline site. that was new. so now they have 3 different solutions.i can try to find out the price...but i assume it will be something around powerline + padde in euro.
    de vil ikke sende hit. :eek:

We do not have the permission to sell it outside of germany/austria.

Maybe you will find a WAY, you are from nor-WAY. :)

The price is 598,- Euro.
    :D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    balthar skrev:
    hei nilsen,

de vil ikke sende hit. :eek:

We do not have the permission to sell it outside of germany/austria.

Maybe you will find a WAY, you are from nor-WAY. :)

The price is 598,- Euro.
    :D
    i will ask my dealer in hamburg and come back.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Sett at eg vil ha meir av alt eg får ut av min Nait5 — kva gir mest for pengane; PSU til Nait5 eller Nait XS? Eller kanskje ein for. / effekt. kombo? Og kva PSU anbefales til Nait5?

K

Kaarelars

Gjest
    En Flatcap2 kan gjøre mye bra med Nait5, spesielt hvis du har gode kilder. Ellers ligger det et komplett olive forsterkersett på børsen som fullstendig overgår Nait5/Flatcap, sikkert NaitXS også.

for moro skyld:

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg dobbler sveins svar :)

the olive set is quite fantastic. especially for the money. and seldom to get a 250 in norway. i have owned the same set 3 years back and i certainly don´t say that just because i know maha.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    En liten rapport herfra:

Jeg bruker fremdeles Spendor s8e, cdx2, 202 og 200. Dette fungerer fantastisk i nytt lytterom. Det kunne ikke falle meg inn å bytte ut noe som helst i denne kjeden. Rommet er bare 11 kvm, men det er godt dempet. Jeg opplever at lyden er lite farget og timingen sitter som et skudd i hele frekvensregisteret. Det må vel bety at dette lille rommet er tilstrekkelig dempet.

Nytt i det siste er bytte av Atacama equinox til fordel for Aavik-rack, og Teddycap til 202.

Rack-byttet førte til litt mer organisk og åpen lyd, men det er snakk om små nyanser. Byttet ble først og fremst gjort fordi rommet var for lite til det gamle AV-racket.

Teddycap var en stor oppgradering. Økt dynamikk, strammere og dypere bass, lagene i musikken kommer tydeligere frem. Alt blir mer naturlig. Jeg har ikke forsøkt Hicap, men registrerer at mange foretrekker teddycap. Jeg kan ihvertfall si at jeg opplever Teddycap som er veldig god oppgradering pr krone.

Nå er det bare en ting igjen før jeg føler at jeg har det optimale anlegget: XPS2 til cdx2. Dette skal jeg vente en god stund med. Jeg føler ikke at det er nødvendig for å nyte musikken. Det er greit å ha noe å se frem til langt ute i horisonten.

Det fine med Naim er at man kan være sikker på at neste oppgradering blir effektiv. Da slipper man å vingle frem og tilbake og bruke masse penger uten at man oppnår så mye.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg holder på å komponerer et anlegg for en bekjent, og det ser ut som om vi lander på en Nait 5 med flatcap. Hun har et godt forhold til Kef Reference Model Two fra før av, og jeg vet om et sett til en hyggelig pris. Selv tenker jeg noe mer i retning Totem Hawk. Naim og Totem er en kombinsajon jeg har stor sans for. Men hva med Nait5 /Kef model Two? Noen som har noen tanker?

S

Stereo_Mono

Gjest
    impulse skrev:
    Jeg holder på å komponerer et anlegg for en bekjent, og det ser ut som om vi lander på en Nait 5 med flatcap. Hun har et godt forhold til Kef Reference Model Two fra før av, og jeg vet om et sett til en hyggelig pris. Selv tenker jeg noe mer i retning Totem Hawk. Naim og Totem er en kombinsajon jeg har stor sans for. Men hva med Nait5 /Kef model Two? Noen som har noen tanker?
    Har hatt Reference model 2 og 4 i mange år. Suverenene høyttalere. Men er noe krevende i forhold til at de liker å ha det ypperste av elektronikk. Ref 2 spilte faktisk overraskende bra på Audiolab pre/power.
    4ern trenger noe større for å komme riktig til liv (NAP250 o.lign og oppover).
    Men Ref 2 skulle nok klare seg greit, men mulig at jeg personlig heller hadde gått for en XS.
    Så kan du jo prøve å overbevise henne om verdien av en Flatcap (hi-cap) lenger nede i løypen f.eks. :)

K

Kaarelars

Gjest
    Fant et bilde av et system jeg hadde for noen år siden. cdx/xps, nat3, 72/hicap, nap250 - ariva. Vanligvis stod en nac72 på plassen til 42.5 vist på bildet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker for svar, digiman. Nå ble det likevel ikke Kef R Two, hun syntes de ble for store. Så vi er tilbake i tenkeboksen. Det ser ut til å bli mindre ting, type Totem Model 1, Epos ES 12 o.l. Men det er jo dere som vet hva som synger med en Naim, så tips mottas med stor takk....
    Kilden er forresten en Astin Trew 3500..

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    impulse skrev:
    Takker for svar, digiman. Nå ble det likevel ikke Kef R Two, hun syntes de ble for store. Så vi er tilbake i tenkeboksen. Det ser ut til å bli mindre ting, type Totem Model 1, Epos ES 12 o.l. Men det er jo dere som vet hva som synger med en Naim, så tips mottas med stor takk....
    Naim n-sat kan jo være et alternativ..

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Hei!
    Noen som har en SNAIC 4-4 pins kabel liggende tilovers?
    Pris blir vi enig om.

mvh
    Terje

C

Cyber

Gjest
    Må bare si at jeg er så utrolig fornøyd med min Nait 5i - den spiller utrolig musikalsk og er diskret i hylla. Har alt jeg trenger av funksjoner og muligheter, helt super!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Hva med an s små høyttalere , spiller veldig flott med Naim bør gjøre ,. jeg hadde jo supernait innom på an/e - veldig bra det.....Totem er flotte saker , skulle vært moro å høre på Naim,

Mvh Espen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    cybervision_ skrev:
    Må bare si at jeg er så utrolig fornøyd med min Nait 5i - den spiller utrolig musikalsk og er diskret i hylla. Har alt jeg trenger av funksjoner og muligheter, helt super!
    Heilt genial forsterker! Min er utan i, men med hol for meir straum. Det må jo prøvast!

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Men det er jo dere som vet hva som synger med en Naim, så tips mottas med stor takk....

Vill selv velge innen KEF,AN,Tannoy Definition,Spendor eller Harbeth med Sonus Faber som en outsider :)

Er selv på let etter høytalere til Naim og har merket meg og er i gang med og evaluerere disse merkene :)

C

Cyber

Gjest
    Nå har ikke jeg testet så mye annet på Naiten, men Kudos synes jeg spiller svært godt. Et tips jeg selv fikk for maange sider siden.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    av rimelige høgtalere er neat også svært velykket match til naim, selvfølgelig ikke på nivå med kef's ref serie, men både momentum og elite spilte veldig bra i mitt rom, og ikke minst med høy morofaktor.
    neat bruker jo naim elektronikk under utvikling av høgtalere.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    impulse skrev:
    Hva med Kudos sine stativhøyttalere? Er jo en særdeles god match til Naim....

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Naim's egne høyttalere er vel flotte greier, mine utgåtte Arriva er iallfall ikke stor med et fotavtrykk ikke større en et par normale stativer.

Knall høyttaler med et stort og kraftfullt musikalsk uttrykk.

Savner ikke mye ;-)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå ble det likevel ikke Naim til slutt, selv om det var det hun helst ville ha. Dvs, soga er ikke slutt enda. Vi må bare lete etter en annen . Men høyttalere er kjøpt. Eps M5i på orginale stativer. Fantastisk høyttaler!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å du hildrande du!

Nå har jeg satt opp Allae etter noen av kunstens regler på kontoret, og dette oversteg selv mine høyeste forhåpninger! Jeg kjenner jo Allae fra flere møter tidligere, og har alltid likt de godt. Og jeg kjenner kontoret mitt, med de akustiske forhold der (ca 25kvm med betong reisverk). Men dette var saker jeg ikke hadde ventet..

Her er det hverken for mye eller for lite bass, det er akkurat den drivende mellomtonen jeg hadde håpet på, og mer. Og diskanten er mange klasser bedre enn fra de Dynaudioene den overtok plassen til. Dynaudioene høres regelrett ut som en reiseradio i forhold. Gubbevaremegvel for et trøkk, skala og driv. Dette var enerverende, jeg hadde aldri tort håpe på en slik fulltreff. Disse blir stående, såpass kan jeg berolige sekretærene om (med ørepropper for anledningen).

Meridian 200/263 begynner å bli gammel, men låter fin i denne konstellasjonen. Dyr som den var i sin tid. Audiolab 8000S driver Allae til fulle så det holder, og det er sjelsettende å høre hvilket volum og skala dette er i stand til å varte opp med. Jeg har hjul på stolbeina, og må nesten sette føttende i gulvet for ikke å bli trillet bakover… og jeg har et sett 8000Q/M som bare står og samler støv. Paradoksalt nok låter 8000S så bra at jeg er fristet til å fiske frem det store settet pre/mono nå. Men det blir fort mange bokser da..

Jeg får fylle på med bilder etterhvert, har ikke tatt noen ennå.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn