Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle,

Jeg har et spørsmål som dere eminente Naimere sikkert har synspunkter på og erfaringer med. I dag bruker jeg Naim DAC V1 kun som DAC. Videre bruker jeg Nait XS, og en Flatcap 2 som forsyner forforsterkeren i Nait og en Stageline N. Spørsmålet er: Hvor god er forforsterkeren i DAC V1? Vil et kjøp av for eksempel NAP200 som kombineres med DAC V1 gjøre en like god eller bedre jobb som å bruke forforsterkeren i Nait XS, slik jeg gjør det i dag? Om så er så ser jeg ingen god grunn til å sitte med "to forforsterkere", og kan således selge Nait XS. Håper jeg forklarte det på en forståelig måte :)

-Thomas

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    241
    Sted
    Berlin
    Tenkte mer på at V1 er en ren DAC og ikke har analoge innganger. Hvordan blir det å koble Stageline inn i V1?

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mer på at V1 er en ren DAC og ikke har analoge innganger. Hvordan blir det å koble Stageline inn i V1?
    Det er et valid poeng som har gått forbi huset mitt. Da tenker jeg ikke mer på det. Takk for oppklaringen 😆

Oppfølgingsspørsmål: Hvordan er NAP200 kontra effektforsterkeren i Nait XS?

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg drister meg til et spørsmål til. Jeg ser at Supernait 1 har innebygget DAC. Noen som vet hvordan denne stiller seg opp mot nDAC og DAC V1? Og ettersom pre i SN1 kan få strøm fra Flatcap 2 (hvis jeg ikke har misforstått noe), så kan det se ut som et godt alternativ å selge Nait XS og DAC V1, og kjøpe Supernait 1. Tanker og erfaringer?

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    241
    Sted
    Berlin
    Jeg kan driste meg til å svare uten å ha hørt hverken SN1 sin DAC eller V1. Er tanken din å beholde høyttalerne du nå har?
    Jeg har hatt mye forskjellig fra Naim, blant annet nDAC. Hadde jeg visst det jeg vet i dag etter 10 år med Naim hadde jeg kjøpt NAC82 og NAP200 som ligger til salgs på Finn. Så hadde jeg beholdt V1 og vurdert å kjøpe en nDAC brukt, da de er svært lavt priset, syns nå jeg, i forhold til hvor bra de er. Så kan du, om du vil, plukke opp en "billig" XPS-2 til nDAC når det dukker opp en til salgs. Og om du ikke har noe i mot mange bokser en SuperCap til NAC82. Et slikt oppsett har jeg selv hatt (282 i stedet for 82) og det var et oppsett som etter min mening har en fin balanse mtp pris og ytelse (alt kjøpt brukt til hyggelige bruktpriser).

Jeg er ikke sikker på om ting blir noe bedre av å selge XS og V1 og bytte ut med en SN1. Men om du ønsker mindre bokser er jo det en fin løsning.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan driste meg til å svare uten å ha hørt hverken SN1 sin DAC eller V1. Er tanken din å beholde høyttalerne du nå har?
    Jeg har hatt mye forskjellig fra Naim, blant annet nDAC. Hadde jeg visst det jeg vet i dag etter 10 år med Naim hadde jeg kjøpt NAC82 og NAP200 som ligger til salgs på Finn. Så hadde jeg beholdt V1 og vurdert å kjøpe en nDAC brukt, da de er svært lavt priset, syns nå jeg, i forhold til hvor bra de er. Så kan du, om du vil, plukke opp en "billig" XPS-2 til nDAC når det dukker opp en til salgs. Og om du ikke har noe i mot mange bokser en SuperCap til NAC82. Et slikt oppsett har jeg selv hatt (282 i stedet for 82) og det var et oppsett som etter min mening har en fin balanse mtp pris og ytelse (alt kjøpt brukt til hyggelige bruktpriser).

Jeg er ikke sikker på om ting blir noe bedre av å selge XS og V1 og bytte ut med en SN1. Men om du ønsker mindre bokser er jo det en fin løsning.
    Ja, jeg ønsker å behold Focus 160. Eventuelt gå opp til gulvstående av samme type på litt sikt. Fryktelig glad i de.

Et alternativ kan jo være å starte med NAP200, og la XS ta seg av pre? Eller gir ikke den nok ekstra valuta for 6-7k?

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    139
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    18
    Ja, jeg ønsker å behold Focus 160. Eventuelt gå opp til gulvstående av samme type på litt sikt. Fryktelig glad i de.

Et alternativ kan jo være å starte med NAP200, og la XS ta seg av pre? Eller gir ikke den nok ekstra valuta for 6-7k?
    Nait XS m/ekstern strømforsyning er en habil pre, men likevel milevis unna en overhalt 82. Prisforskjellen mellom disse er ofte ikke mer enn 3-5k, så da er det vel eg et spørsmål om hvor mye en ønsker å bruke. Personlig er ikke jeg i tvil om hva jeg ville ha gjort.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Nait XS m/ekstern strømforsyning er en habil pre, men likevel milevis unna en overhalt 82. Prisforskjellen mellom disse er ofte ikke mer enn 3-5k, så da er det vel eg et spørsmål om hvor mye en ønsker å bruke. Personlig er ikke jeg i tvil om hva jeg ville ha gjort.
    Skjønner. Jeg har grubla og tenkt litt, i hvilken ende jeg skal begynne. Og jeg tror jeg begynner med kilden. Strømmer i dag ALAC fra Synology NAS til Node 2i og videre DAC V1 før Nait XS. Tror jeg skal swappe Node 2i og DAC V1 med en ND5 XS2. Forenkle oppsettet noe og samtidig forbedre DACen i systemet er målet med dette. Trenger heller ikke å være store kostnaden. Så blir neste steg å selge Nait XS og oppgradere til Supernait 2/3 eller todelt oppsett. Tror det blir veikartet på ubestemt tid.

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Hei Thomas
    Har hatt Naim i 15 år. Gjort masse erfaringer og det høres klokt ut å prioritere kilde først. XS er en veldig god forsterker. Når det gjelder kilde er min erfaring at det billigste er dedikert streamer og en knall dac. Jeg tror eksempelvis at det å bytte streamer som du gjør er et sidesteg og ikke så mye opp. Du kan lese fra naimforumet ar naims bedre dac med dedikert streamer kan matche ndx2. Jeg ville enten ha kjøpt en litt bedre streamer (gjør litt research) og naim dacen over din eller chords bedre.
    Som andre har skrevet her kan du forbedre pre-amp først og så gå for effekt til sist.
    F

Skjønner. Jeg har grubla og tenkt litt, i hvilken ende jeg skal begynne. Og jeg tror jeg begynner med kilden. Strømmer i dag ALAC fra Synology NAS til Node 2i og videre DAC V1 før Nait XS. Tror jeg skal swappe Node 2i og DAC V1 med en ND5 XS2. Forenkle oppsettet noe og samtidig forbedre DACen i systemet er målet med dette. Trenger heller ikke å være store kostnaden. Så blir neste steg å selge Nait XS og oppgradere til Supernait 2/3 eller todelt oppsett. Tror det blir veikartet på ubestemt tid.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei Thomas
    Har hatt Naim i 15 år. Gjort masse erfaringer og det høres klokt ut å prioritere kilde først. XS er en veldig god forsterker. Når det gjelder kilde er min erfaring at det billigste er dedikert streamer og en knall dac. Jeg tror eksempelvis at det å bytte streamer som du gjør er et sidesteg og ikke så mye opp. Du kan lese fra naimforumet ar naims bedre dac med dedikert streamer kan matche ndx2. Jeg ville enten ha kjøpt en litt bedre streamer (gjør litt research) og naim dacen over din eller chords bedre.
    Som andre har skrevet her kan du forbedre pre-amp først og så gå for effekt til sist.
    F
    Hei Fred,

Takk for innspill. Jeg har lenge tenkt på nDAC.Har imidlertid lest fler enn et par steder at den er krevende og glad i en påkostet psu. Har du noe erfaring med det?

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Hei Fred,

Takk for innspill. Jeg har lenge tenkt på nDAC.Har imidlertid lest fler enn et par steder at den er krevende og glad i en påkostet psu. Har du noe erfaring med det?
    Ja, faktisk. Hadde den i 6 år. Min erfaring er at den fungerer utmerket med en god strømkabel alene. Sammenliknet med Chord dac, den siste svarte, og fant at Chord spilte større mer detaljert, men opplevde ndac mye mer musikalsk medrykkende, groovy bass og med mer punch. Holdt fast på ndac med Powerline uten psu. Hadde også Teddy xps på den, som også var veldig bra. Tror en god og prisverdig streamer er viktig. Finnes spennende alternativer nå. Nå har jeg en andre generasjons Linn Klimax Renew. Den er råbra, til ca 20-25000. Ville heller hatt denne enn NdX2 som for meg blir rådyr og du kan få masse bra saker også på forsterkersiden for samme penger.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Ja, faktisk. Hadde den i 6 år. Min erfaring er at den fungerer utmerket med en god strømkabel alene. Sammenliknet med Chord dac, den siste svarte, og fant at Chord spilte større mer detaljert, men opplevde ndac mye mer musikalsk medrykkende, groovy bass og med mer punch. Holdt fast på ndac med Powerline uten psu. Hadde også Teddy xps på den, som også var veldig bra. Tror en god og prisverdig streamer er viktig. Finnes spennende alternativer nå. Nå har jeg en andre generasjons Linn Klimax Renew. Den er råbra, til ca 20-25000. Ville heller hatt denne enn NdX2 som for meg blir rådyr og du kan få masse bra saker også på forsterkersiden for samme penger.
    Liker det du skriver om nDACens karakteristikker. Har lyst til å holde på Naim gjennom kjeden.
    Angående streamer. Hva vinnes ved å kjøpe en streamer til 25.000 kontra en til 5.000?

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Linn er både dac og streamer sammen, så da sparer man på dacen. Det finnes moderne streamere, en fra pro-ject, en som er anmeldt i Stereo (nettavisen) til 6000 eller sotm-200. Står en del spennende her https://www.lejonklou.com/forum/viewforum.php?f=10&sid=502322c0c6c80257f7fd52886ce19594
    Jeg har en Lejonklou forsterker også, sammen med en Nait 2 i kjelleren. LK vet hva han snakker om.
    F
    Naturlig oppfølgingsspørsmål føler jeg; Pro-ject til 6.000 og SOtM til snaut 5.700, hva gjør de bedre enn Bluesound Node 2i til 5.000? Alle tre må kunne sies å være moderne streamere?

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Er faktisk litt usikker, kan tenkes 2i også er bra, ved siden av å være brukervennlig. Ville lest her også: https://audiophilestyle.com/ for siste oppdatering i feltet. Kommer mye nytt.
    F

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Som streamer skal den være veldig god. Og ikke minst til prisen. Spørsmålet blir litt hvordan nDAC eventuelt passer inn i kjeden som da vil bli Node 2i - nDAC - Nait XS - Flatcap 2. Som sagt så står Naim DAC V1 i oppsettet i dag.

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Og her...https://community.naimaudio.com/t/nd5xs2-vs-digione-signature-ndac/9536/2

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei Thomas!
    så du var innom moder-forumet. Veldig lurt. Mye visdom der. Kom over denne tråden som viser hvor bra ndac er og viktigheten av en god streamer:https://community.naimaudio.com/t/ndx2-vs-ndac/8048/14
    Så en ndac til 8000 i Sverige nå. Og for pengene får man mye! Søk her: hifitorget.se .
    F
    Ja, tok en tur innom Naim community. Mye kunnskap der. Ser en nDAC i Lidingö på Hifitorget.se, men den ligger til 9.500?

Stover

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.078
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    20
    Mener å ha lest at Naim Olive som nac82 er tunet mot vinylkilde? Stemmer det?

Thomas. Du gjør rett i å lese deg opp og stille spørsmål på Naim Community. Har fått mye hjelp der opp igjennom årene.
    Legg en plan og vær tålmodig, de produktene du måtte søke dukker opp på brukten med jevne mellomrom.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Mener å ha lest at Naim Olive som nac82 er tunet mot vinylkilde? Stemmer det?

Thomas. Du gjør rett i å lese deg opp og stille spørsmål på Naim Community. Har fått mye hjelp der opp igjennom årene.
    Legg en plan og vær tålmodig, de produktene du måtte søke dukker opp på brukten med jevne mellomrom.
    Hei Stover,

Ja, mye god hjelp å få der. Jeg ser på det som et ganske så risikofritt steg å bytte V1 med nDAC, gitt bruktprisene på de to. Trad nDAC passer nok uansett bedre inn i en mer langsiktig plan.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    19
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Blant ulike oppgraderingstanker så vurderes overgang fra Nait XS til NAP 200 og NAC 82. For det første: Synspunkter fra dere som har erfaring med tilsvarende eller lignende? For det andre: Vil Flatcap 2 kunne brukes som forsyning til 82? Den vil uansett blir stående for å forsyne Stageline, og ettersom den kan forsyne to enheter så hadde jo det vært strålende om den kunne hjelpe 82 litt også.

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Nac 82 er sykt bra, særlig siden denne har vært på service. Hvis du kjøper 200 er nok psu like bra i den som i Flatcap, vil jeg tro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn