Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    18
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Nac 82 er sykt bra, særlig siden denne har vært på service. Hvis du kjøper 200 er nok psu like bra i den som i Flatcap, vil jeg tro.
    Ok, så en Flatcap vil ikke gjøre noe fra eller til så lenge den er koblet til 200?

Kilder er Node 2i med RCA -> DIN for digitalt, og Pro-Ject 1Xpression med Ortofon 2M Black via Stageline N for analogt. Helt ærlig... Jeg A/B-testa Naim DAC V1 og onboard-DACen i Node 2i nå.... IKKE rare forskjellen å nevne. Tror ikke jeg hadde hørt forskjell i en blindtest.

Sist redigert:

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    40
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å lytte til helheten og flere låter. Ikke a/b teste raskt frem og tilbake. En bedre dac får frem rytme, driv og sammenheng i musikken ikke bare oppstykkede deler av musikken som bass og diskant. Du ville fått bra lyd fra en gammel iPhone, men ikke musikk.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    18
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å lytte til helheten og flere låter. Ikke a/b teste raskt frem og tilbake. En bedre dac får frem rytme, driv og sammenheng i musikken ikke bare oppstykkede deler av musikken som bass og diskant. Du ville fått bra lyd fra en gammel iPhone, men ikke musikk.
    Joda, enig i det. Men har hatt Noden og DAC V1 en god stund nå, og brukte kun Noden noen måneder før jeg kjøpte V1. Kjenner begge to ganske godt. Og det er ikke rare forskjellen. I hvert fall ikke en forskjell som rettferdiggjør 18.500 i innkjøp. Både Node og V1 slår ut Abrahamsen A-DAC II og NAD D1050, men opp mot hverandre syns jeg forskjellen var skuffende liten for Naims del, og imponerende liten for Bluesounds del.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    427
    V1 er sendt nordover. Så i så fall må det bli å teste på Noden. Bruker en Chord RCA —> DIN fra den.

Og USB-kabler har jeg nok av.
    Ja da har du fått testet den store forskjellene på Dac skjønner jeg :)
    Jeg har stort sett brukt coax på Noden jeg også det fungerer supert.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    18
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Ja da har du fått testet den store forskjellene på Dac skjønner jeg :)
    Jeg har stort sett brukt coax på Noden jeg også det fungerer supert.
    Jeg har i hvert fall testet de nevnte, og kommet fram til at Noden har en fabelaktig DAC til prisen, og er en skikkelig multimaskin. Tester jeg har lest antyder det samme; En maskin som spiller langt over prispunktet. Én test hevdet sågar at du trolig må nord for 10 løk for at det skal være noe vits i å se på andre DACer. Nå er riktignok Naim DAC V1 også en multimaskin som kan ta rollen som DAC, preamp og hodetelefonforsterker. Men på nypris skiller det 18.500, og til mitt bruk (som ikke omfatter preampen og hodetelefonforsterkeren) så holdt det ikke. Nå er vi ikke på «Bluesounds venner», så jeg skal ikke dra det lenger. Er svært glad i Naim, og har akkurat inngått avtale om nytt forsterki 🙂👌

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sjekket ut en NAC82 + NAP200 + NAPSC
    Hvis jeg kombinerer dette med en nDAC og bra streamer, hvordan blir det da vs. nDAC + SN2 / Nova?
    Vingler litt mellom en en-boks-løsning og muligheten for å oppgradere enkeltkomponenter, og nå er jeg altså på siste alternativ.

Sist redigert:

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    40
    Torget vurderinger
    1
    Sn2 med Ndac og streamer er nok bra. Ville ikke hatt nova ndac. Veldig dyrt og ikke så bra lyd for pengene. Tror 82-200 er en del bedre enn sn2, sikkert ikke natt og dag, men med hicap og 250 er det enormt potensiale. Når det gjelder kilde ville jeg hatt en moderne veldig bra streamer, allo/vilumio og ndac. Eller Linn Klimax renew for 1/3 av prisen til en NdX2.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    4
    Sn2 med Ndac og streamer er nok bra. Ville ikke hatt nova ndac. Veldig dyrt og ikke så bra lyd for pengene. Tror 82-200 er en del bedre enn sn2, sikkert ikke natt og dag, men med hicap og 250 er det enormt potensiale. Når det gjelder kilde ville jeg hatt en moderne veldig bra streamer, allo/vilumio og ndac. Eller Linn Klimax renew for 1/3 av prisen til en NdX2.
    Skulle vært (nDAC + SN2) / Nova :)
    Da sjekker jeg denne komboen litt mer ut.

Stover

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.075
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    20
    Min erfaring er at det som er rett for den ene kan være helt feil for den andre. Greit å lytte til råd, men de er ikke nødvendigvis rett for deg. Det er først når du prøver noe i eget rom, med egne høyttalere at du kjenner svaret spør du meg.
    Råd om å unngå redundans eller dårlig synergi er en ting, men lydpreferanse er noe personlig.

En annen ting (basert på min erfaring selvfølgelig), kun Naim er Naim, samme gjelder for Linn og andre. Det ene er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn den andre, det er det du sjøl som vet best :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke kjempegod erfaring med å blande olive og black naim, egentlig. Kan være 202/hc/200 blir vel så balansert, ellers sn2/hc. Ikke alltid at større er bedre

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    2.078
    Torget vurderinger
    48
    Nei, jeg har kun brukt koax.
    Det er endel forskjell på spdif og USB rent teknisk.
    Enkel forklaring.
    Over spdif er det kilden som styrer klokkesignalet, dacen må følge dette, er da avhengig av god kvalitet på kilden.
    Ved USB (asynkron) overføring tar dacen over klokkingen av datastreamen, og får signalet Sendt i datapakker fra kilden.

Her kan du lese deg opp på forskjellen.

USB vs S/PDIF

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke kjempegod erfaring med å blande olive og black naim, egentlig. Kan være 202/hc/200 blir vel så balansert, ellers sn2/hc. Ikke alltid at større er bedre
    Hva er det som ikke passer så bra ved mixing? Hva kan evt. funke bra til NAC82 istedenfor NAP200 (Eller omvendt)?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    4
    Olive-serien hadde en annen signatur, og flere bokser i serien kunne man oppleve at var tunet mot analog og ikke digital kilde. 82 var nok noe annerledes der, 52 også. Hvis man går olive så er 180 forgjengeren til 200. Avhengig av resten av oppsettet, kan 180 funke vel så bra som 250 (senere 250.2) som er litt saftigere men også roligere i presentasjonen. Liker man det lettbente og hurtige ved 200 ville jeg testet 180. Personlig syntes jeg 72 var langt mer musikalsk enn 82 som jeg syntes var noe kald og øretrettende. Eide 82 en stund mens 72 hadde jeg lenge sammen med hc og 180 på ibl mk.2 og cds2, en flott balanse hele veien. 82 ville veltet den flyten i mitt oppsett

Hva er det som ikke passer så bra ved mixing? Hva kan evt. funke bra til NAC82 istedenfor NAP200 (Eller omvendt)?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn