Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Ta en titt på https://www.flashbacksales.co.uk
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Vært der. De har ikke denne typen kabel. Men kan følge tipset til Bachman og sende dem en mail :)
    ...og selv sent en kveld svarer de lynfort. De kan fikse det, null stress :)
    Flott at det ordnet seg!

    Da jeg likevel hadde loddebolten fremme og det var lenge siden jeg hadde laget noe, så satte jeg sammen en slik kabel i går kveld. Hvis du vil ha denne som en ventekabel til ‘the real stuff’ ankommer, så send meg en pm med din adresse. Jeg har ikke fått testet denne da jeg ikke har noe utstyr til dette, men utfra multimeteret så sender den i hvertfall signaler som den skal.
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Flott at det ordnet seg!
    Da jeg likevel hadde loddebolten fremme og det var lenge siden jeg hadde laget noe, så satte jeg sammen en slik kabel i går kveld. Hvis du vil ha denne som en ventekabel til ‘the real stuff’ ankommer, så send meg en pm med din adresse. Jeg har ikke fått testet denne da jeg ikke har noe utstyr til dette, men utfra multimeteret så sender den i hvertfall signaler som den skal.
    Wow!
    PM sendt, dette er jo fantastisk snilt gjort :)
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Beklager hvis dette har vært et tema tidligere, har ikke lest alle 800 foregående sider ...

    NAC202/NAP200/NAPSC:
    opplever sus i høyttalerne, og volumet er rimelig høyt allerede ved klokka 10. I tillegg er det et rimelig heftig poff når jeg slår av effektforsterkeren. Alt utstyret har vært til service hos Naim for kort tid siden.

    Er dette "vanlig"? Virker som det er gain mismatch, men det ville være merkelig med matcher utstyr.

    Drifter Proac Response 2s, kilde Irdac/Chromecast audio.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.914
    Antall liker
    1.939
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Beklager hvis dette har vært et tema tidligere, har ikke lest alle 800 foregående sider ...

    NAC202/NAP200/NAPSC:
    opplever sus i høyttalerne, og volumet er rimelig høyt allerede ved klokka 10. I tillegg er det et rimelig heftig poff når jeg slår av effektforsterkeren. Alt utstyret har vært til service hos Naim for kort tid siden.

    Er dette "vanlig"? Virker som det er gain mismatch, men det ville være merkelig med matcher utstyr.

    Drifter Proac Response 2s, kilde Irdac/Chromecast audio.
    Høres ut som Naim dette ja. Høy gain, sus fra HT elementer på «tomgang» og høyt knepp/poff når man slår av.
    *Jeg opplever samme til og med på min lille Qute, når den nå brukes i en periode som selvstendig anlegg i påvente flytting.
    (Bruker den normalt kun som HUB/Streamer/Radio/kildevelger)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Grunnen til att jeg sluttet med NAIM.

    Beklager hvis dette har vært et tema tidligere, har ikke lest alle 800 foregående sider ...

    NAC202/NAP200/NAPSC:
    opplever sus i høyttalerne, og volumet er rimelig høyt allerede ved klokka 10. I tillegg er det et rimelig heftig poff når jeg slår av effektforsterkeren. Alt utstyret har vært til service hos Naim for kort tid siden.

    Er dette "vanlig"? Virker som det er gain mismatch, men det ville være merkelig med matcher utstyr.

    Drifter Proac Response 2s, kilde Irdac/Chromecast audio.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    788
    Antall liker
    340
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Eneste pre som ikke er «hot» på volumkontrollen er vel 172/272.
    La utstyret stå på 24/7 så slipper du poff ved av og på.
    Høy sus eller? Mulig du må verifisere at kabler ikke ligger på strømkabler eller lignende


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Beklager hvis dette har vært et tema tidligere, har ikke lest alle 800 foregående sider ...

    NAC202/NAP200/NAPSC:
    opplever sus i høyttalerne, og volumet er rimelig høyt allerede ved klokka 10. I tillegg er det et rimelig heftig poff når jeg slår av effektforsterkeren. Alt utstyret har vært til service hos Naim for kort tid siden.

    Er dette "vanlig"? Virker som det er gain mismatch, men det ville være merkelig med matcher utstyr.

    Drifter Proac Response 2s, kilde Irdac/Chromecast audio.
    Jeg har ikke sånne problemer, da må jeg langt tilbake i tid. Jeg er langt unna ekspert på området, men lurer allikevel på.
    Påvirkes "poffet " av volumnivå? Har du prøvd å trykke "mute" før du slår av. Er komponentene ryddig plassert, ikke står oppå hverandre, samme med kabler, er det ryddig.
    Eksperimenter eller ring importøren for råd.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har heller egentlig ikke hatt slike problemer, selv om jeg tidvis har hørt brumming og litt susing. Men dette har forandret seg over tid og ved flytting av både komponenter og bolig. Nå er det flere år siden min SuperCap DR brummet og alt er bare velstand. Da den brummet litt var anlegget koblet på samme krets som veldig mye annet: Vaskemaskin, kjøleskap, oppvaskmaskin, lys. Men det gikk over av seg selv. Så kanskje var det andre ukjente elementer som fremprovoserte brummingen.
    Jeg bor nå i helt nytt bygg hvor forhåpentligvis det elektriske er tipp topp. Mitt tips er å tenke litt på hva som ellers er koblet på samme krets som anlegget. Kjøleskap, oppvaskmaskin, taklamper med dimming osv. Alle slike ting kan påvirke. I det minste er det greit å tenke litt over det. Og så bør man vel ikke bruke hvilken som helst type strømpadder, spesielt de fra IKEA og lignende med av/på-bryter. Jeg bruker en Music-Line PowerIgel og en Music-Line vanlig strømpadde. Den siste koster 50 euro.

    Det eneste jeg har hatt litt problemer med er ved oppstart av XPS og spesielt da jeg bodde i et gammelt hus. Men dette kan som regel enkelt ordnes ved å få en kategori C sikring på plass. Nå har jeg ikke XPS lengre og med 555PS er det ikke slike problemer.

    Det anbefales å la Naim-anlegget stå på med mindre man er bortreist. Jeg tror ikke at Naim er det eneste merket i verden som er ømfintlig mtp plassering av komponenter, strøm og om kablene er borti hverandre eller ikke. Jeg var superfornøyd med mitt Naimanlegg i 6-7 år før jeg begynte å bli mer oppmerksom på at det er mulig å få enda litt bedre ytelse dersom en følger spesifikke råd mtp hvordan kabelsalaten er dressert. Og faktisk hvordan komponentene er plassert i forhold til hverandre. Nå har jeg etterhvert samlet opp mange komponenter og det kan godt være at kabelhygiene da gir større utslag enn dersom en "bare" har 3-4 komponenter. Jeg har vel totalt 12 snart 13 i sving dersom jeg teller med LP12en. Som jo også har kabler.

    Det er alltid et lite poff i hver høyttaler når man slår av effektforsterkeren, men jeg har da alltid forforsterkeren på "mute" når jeg slår av anlegget. Det er også viktig at en slår på/av anlegget i riktig rekkefølge: Når man slår på begynner man med kilde først og avslutter med effekt sist. Når man slår av er det da omvendt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er flere som har hatt disse i demo og resultatet er kanskje varierende for alt hva jeg vet. Uansett, jeg ble positivt overrasket for å si det mildt, over hvor bra de integrerer i mitt rom og Sopra 2 er alt annet enn hva jeg leser fra enkelte kritikere. Jeg skal finpusse akustikken i rommet utover høsten, men totalt sett, dette er gøy gitt :)

    IMG_0335.jpg
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Det er flere som har hatt disse i demo og resultatet er kanskje varierende for alt hva jeg vet. Uansett, jeg ble positivt overrasket for å si det mildt, over hvor bra de integrerer i mitt rom og Sopra 2 er alt annet enn hva jeg leser fra enkelte kritikere. Jeg skal finpusse akustikken i rommet utover høsten, men totalt sett, dette er gøy gitt :)

    Vis vedlegget 546556
    Gratulerer med veldig gode høyttalere.
    Var så heldig å ha disse på demo i mange uker tidligere i år. Var spesielt imponert over bassen i disse. Kos deg med htene og skriv gjerne noen ord om de etterhvert.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er flere som har hatt disse i demo og resultatet er kanskje varierende for alt hva jeg vet. Uansett, jeg ble positivt overrasket for å si det mildt, over hvor bra de integrerer i mitt rom og Sopra 2 er alt annet enn hva jeg leser fra enkelte kritikere. Jeg skal finpusse akustikken i rommet utover høsten, men totalt sett, dette er gøy gitt :)

    Vis vedlegget 546556
    Spørs er i mine ører veldig bra. Kunne tenkt meg de selv.
    Gratulerer
    Mvh
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er flere som har hatt disse i demo og resultatet er kanskje varierende for alt hva jeg vet. Uansett, jeg ble positivt overrasket for å si det mildt, over hvor bra de integrerer i mitt rom og Sopra 2 er alt annet enn hva jeg leser fra enkelte kritikere. Jeg skal finpusse akustikken i rommet utover høsten, men totalt sett, dette er gøy gitt :)
    Gratulerer med veldig gode høyttalere.
    Var så heldig å ha disse på demo i mange uker tidligere i år. Var spesielt imponert over bassen i disse. Kos deg med htene og skriv gjerne noen ord om de etterhvert.
    Takk så mye LM. Ikke sikkert de er for alle, men fungerer godt i rommet her :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er flere som har hatt disse i demo og resultatet er kanskje varierende for alt hva jeg vet. Uansett, jeg ble positivt overrasket for å si det mildt, over hvor bra de integrerer i mitt rom og Sopra 2 er alt annet enn hva jeg leser fra enkelte kritikere. Jeg skal finpusse akustikken i rommet utover høsten, men totalt sett, dette er gøy gitt :)
    Gratulerer med veldig gode høyttalere.
    Var så heldig å ha disse på demo i mange uker tidligere i år. Var spesielt imponert over bassen i disse. Kos deg med htene og skriv gjerne noen ord om de etterhvert.
    Takk så mye offroad :)
    Husker du hadde dem i demo og husker vagt ankepeunktene også. Smak og rom (akustikk) er forskjellig og ditt oppsett er nok mer avslørende enn mitt også. På Focals hjemmeside er anbefalt elektronikk tilsvarende mitt oppsett?

    Akustikk og det å få kontroll på rommet er undervurdert. Min konklusjon etter mange års prøving og feiling er ( i tillegg til en god porsjon utålmodighet) min manglende forståelse for akustikken i rommet. Jeg har ikke fått noen høyttaler til å fungere optimalt i dette rommet. Etterhvert har dette gått opp for meg og prøving og feiling ble flyttet fra anlegget til akustikken. Av den grunn fungerte Harbeth godt og Sopra er overraskende nok den høyttaleren som fungerer best av alle. Det siste tror jeg også langt på vei kan forklares med (relativt) økt forståelse for rommet og hvordan håndtere akustikken. Oppå det hele har du smak, systembalanse osv.

    Min ringe mening selvfølgelig :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kunne tenkt å testet Naim Supernait 2 på mine RF7mk3, men litt redd for at den kan bli litt snau når det blir festligheter i heimen ;).

    Naim har altid imponert meg, aldri en kjedelig stund med det merket.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt å testet Naim Supernait 2 på mine RF7mk3, men litt redd for at den kan bli litt snau når det blir festligheter i heimen ;).

    Naim har altid imponert meg, aldri en kjedelig stund med det merket.
    Har lenge lurt på hvordan naim og Klipsch kan høres ut. Kan det bli for mye av det gode?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    788
    Antall liker
    340
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Kunne tenkt å testet Naim Supernait 2 på mine RF7mk3, men litt redd for at den kan bli litt snau når det blir festligheter i heimen ;).

    Naim har altid imponert meg, aldri en kjedelig stund med det merket.
    Har lenge lurt på hvordan naim og Klipsch kan høres ut. Kan det bli for mye av det gode?
    Kan nok få sus i hornet, men med nap 300 var forte tyste (siste versjon). Låt overraskende bra, men pmcene jeg hadde var noe helt annet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Mener å huske at Rognlien testet Supernait på noen Klipsch høyttalere og rapporterte om høy morrofaktor ;)
    Tviler på at den går tom for krefter!
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Hei, jeg har en NDX, med feilkode 35: Fault 35 DSPDAC Reg15(W) Fail , har kontaktet naim support og fått beskjed om å finne et verksted, - noen som vet hvilke verksteder i Norge som er gode på disse NAIM streamerne? - på retailer listen fra Naim kom det opp hummer og kanari.
    35.jpg
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Takker så mye Stover, det var et nyttig tips- Da ringte jeg Multirom , de sa at det var ingen som reparerte NAIM streamere i Norge, men at den måtte sendes til fabrikk i England, så jeg skal få et tilbud på det - behjelpelig og hyggelig importør

    :)
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Du har prøvd å trekke ut strømmen og siden plugge den inn igjen og slå på ?
    Har sett feilkode 35 en gang og den virket flott igjen etter å ha vært helt avslått.

    Sitat fra Steve Harris hos Naim:

    Fault 35 is when the system attempts to talk to the DSP. But fails to get a reply.

    Based on when the unit is in idle there are no comms to the DSP so something happened while you were away to make it talk. I suspect there may of been a brief power cut / mains disturbance and the product rebooted and then had a very low input mains as the DSP was being configured at startup.

    Overall, I wouldn’t be too concerned.

    Best regards

    Steve Harris
    Software Director
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tomt i den ene fraim hylla en stund fremover. XPS skal på service/dr oppgradering. 272 bar er litt små trist. I fremtiden er XPS tiltenkt å forsyne en NDX2.

    D518CAD7-1CBB-47DB-97B7-CDAA9B6D789D.jpg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Sett i et hifi-/ musikkperspektiv er NDX2 et meget godt valg og et godt steg opp fra N272. Når det er sagt, jeg tenker at; N272 blir ikke dårlig av den grunn :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tar det litt stegvis etter lommeboken. Spent på om hvor mye dr oppgradering har å si for XPS.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Her er en liten oppdatering angående Naim med Focal Sopra 2 høyttalere, som snart har stått 8 uker i lytterommet.

    Jeg har aldri helt slått meg til ro med noen høyttaler i dette rommet. Årsakene er nok flere. Jeg har eksperimentert masse med absorbenter og møblering i rommet og har lært mye. Kan hende er det denne lærdommen som er årsaken til at Sopra 2 integrerer fint.Jeg hørte det fra første demo. lytting, at dette kan jeg få til, dersom jeg legger til rettte for det.

    Siden jeg ikke har gjort målinger i rommet (med disse ht) er alle akustikktiltak basert på lytting, prøving og lytting og det hele koker ned til å dempe/ diffusere riktig sted, og ikke dempe for mye. En blanding av absorbenter og diffusjon virker som en god ting, det høres umiddelbart når musikken "stopper opp".

    Jeg har hatt for vane å spille musikk på relativt høyt volum, kan hende skyldes det en kraftig Tinnitus over mange år. Uansett, med Sopra 2 går det fint å spille høyt, men musikkopplevelsen er fullverdig og total også ved lave volum, her leverer de i særklasse etter min smak :)

    Mellomtonen er noe mindre enn med Harbeth 5 og kanskje 5 var litt mer naturlig, men Sopra 2 gir til gjengeld opplevelsen av atmosfære og helhet. Det var her kona mente at Focal "blåste Harbeth av banen", da hun lyttet til et enkelt stykke akustisk sang/ musikk.

    For øyeblikket benytter jeg Tellurium Q Black II HT kabler, men venter inn andre fra Chord og Naim på prøve. Akustikken er heller ikke ferdig håndtert.....
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.261
    Antall liker
    3.107
    Torget vurderinger
    3
    Hei der. Vurderer en unitiqute 2 ser den har usb inngang. Har mye musikk på harddisk vil den kunne spille fra en extern hardisk tilkoplet?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hei der. Vurderer en unitiqute 2 ser den har usb inngang. Har mye musikk på harddisk vil den kunne spille fra en extern hardisk tilkoplet?
    Svaret er nei, ikke harddisk, men type iPod og minnepenn. For avspilling fra harddisk må disken være en nettverksdisk (NAS) så langt min erfaring strekker seg.
    Ingen grunn til ikke å kjøpe, en herlig musikkboks.Vær obs på versjon 1 (96kHz) og versjon 2 (192kHz ) oppløsning.

    Fra manualen:
    UnitiQute 2 is fitted with a front panel USB interface intended for the connection of Apple iPod models and USB memory sticks carrying audio files. The USB interface should not be used for any other purpose.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    464F7247-4273-447A-8AF7-2A3BE26D12A7.jpg


    Forrige eier av min Headline brukte RCA.
    Jeg tenker jeg skal lodde på en DIN.

    Men det var det da - hvilke ledninger til hva, og hva gjør jeg med skjermingen?
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Slår av?!?
    Ok, det gjør jeg aldri med Unitien, men jeg ser at flere erfarne sier at dette er litt Naim.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Mulig dette er debattert før, men jeg fant ikke umiddelbart noen tråd som passet. Er det Naim selv som er de beste til å ta service på / re-cappe en Nait2 eller er det andre engelske firma som er like bra / bedre? Er det noen som har 1. håndserfaringer her?
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Mulig dette er debattert før, men jeg fant ikke umiddelbart noen tråd som passet. Er det Naim selv som er de beste til å ta service på / re-cappe en Nait2 eller er det andre engelske firma som er like bra / bedre? Er det noen som har 1. håndserfaringer her?
    Hvis den fungerer uten problemer er det ingen grunn til recapping/service. Det er liten varmegang og belastning på kretsene så komponentene holder vanligvis svært lenge.
    Class A Hifi Servicing er et rimeligere offisielt alternativ, men er ikke sikker på om de tar oppdrag utenfor EU. Witch Hat Servicing er et anerkjent firma som bytter komponenter på Naimprodukter til en lavere pris enn Naim.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Takk for svar. Har fått tips om at Class A er bra. Da hører jeg med de hva de kan tilby. Volumpotten er det eneste som jeg blir litt irritert på av og til. Ellers er det vel som det skrives at man ikke trenger recap om den låter bra ??????
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    788
    Antall liker
    340
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.464
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har handlet fra Class A tidligere. Darren (er det ikke det han heter? ) en en ryddig og bra fyr.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sendte min XPS til service og dr oppgradering. Før oppgraderingen var vinyl min absolutte foretrekke kilde. Som digitalt avspiller så er det min trofaste 272 som er i bruk. Digital biten låt nesten litt kaldt og klininisk. Vinyl hadde en herlig varm og organisk lyd. Tiden uten Xps var kjip. Begge formater ble betraktelig dårligere. Tannløst og kjedelig. Så anlegget var knapt i bruk uten xps.

    På fredag fikk jeg endelig min XPS DR tilbake. Lot den stå på noen timer før jeg lyttet seriøst. Første timene ble brukt til å spille digitalt. Både fra server og tidal. Første jeg måtte gjøre var å skru ned subbene flere hakk. Digitalt låt som vinylen hadde gjort tidligere. Bare med stål kontroll og mere energi. Mye bedre separasjon og luft mellom instrumentene. Nesten sjokkert at en stakkars 272 kan låte så bra. Det låt analogt.

    Kanskje alle disse forbedringene var bare en illusjon og at det jeg egentlig hørte var oppgraderingen fra bar 272 og til ekstern strømforsyning. Og at jeg hadde glemt hvor bra xps var før jeg sende den til oppgradering. Tanken slo jeg rask fra meg for dette låt så flott og jeg husker ikke så dårlig.

    Så var der vinylen sin tur. Gledet meg til å høre hva DR oppgraderingen gjorde for den analoge biten. Det ble jeg skuffet. Her hadde det skjedd nada. Merket så si ingenting. Mulig litt på plasseringen av instrumentener.

    Så hva nå med analogt vs digitalt. Tidligere klar seier til vinyl. Vel nå i helgen jeg har enda ikke spilt en plate som nå låter bedre på vinyl enn digitalt. At digitalt låter nå så mye bedre enn vinylen at det er nesten litt trist. Har en vinylrigg til 100k og den ble kjapt parkert i helgen. Så her må jeg i tenkeboksen.

    Men der gledes selvsagt over en meget godt oppgradering på den digitale delen. 272 har dermed ingen stor forandring med xps vs xps dr analogt. Digitalt vil jeg si en et 7 mil steg oppgradering. For min del forlenger jeg levetiden på 272. Den fortjener aldri å bli brukt med den interne strømforsyningen.

    Beklager langt innlegg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg sendte min XPS til service og dr oppgradering. Før oppgraderingen var vinyl min absolutte foretrekke kilde. Som digitalt avspiller så er det min trofaste 272 som er i bruk. Digital biten låt nesten litt kaldt og klininisk. Vinyl hadde en herlig varm og organisk lyd. Tiden uten Xps var kjip. Begge formater ble betraktelig dårligere. Tannløst og kjedelig. Så anlegget var knapt i bruk uten xps.

    På fredag fikk jeg endelig min XPS DR tilbake. Lot den stå på noen timer før jeg lyttet seriøst. Første timene ble brukt til å spille digitalt. Både fra server og tidal. Første jeg måtte gjøre var å skru ned subbene flere hakk. Digitalt låt som vinylen hadde gjort tidligere. Bare med stål kontroll og mere energi. Mye bedre separasjon og luft mellom instrumentene. Nesten sjokkert at en stakkars 272 kan låte så bra. Det låt analogt.

    Kanskje alle disse forbedringene var bare en illusjon og at det jeg egentlig hørte var oppgraderingen fra bar 272 og til ekstern strømforsyning. Og at jeg hadde glemt hvor bra xps var før jeg sende den til oppgradering. Tanken slo jeg rask fra meg for dette låt så flott og jeg husker ikke så dårlig.

    Så var der vinylen sin tur. Gledet meg til å høre hva DR oppgraderingen gjorde for den analoge biten. Det ble jeg skuffet. Her hadde det skjedd nada. Merket så si ingenting. Mulig litt på plasseringen av instrumentener.

    Så hva nå med analogt vs digitalt. Tidligere klar seier til vinyl. Vel nå i helgen jeg har enda ikke spilt en plate som nå låter bedre på vinyl enn digitalt. At digitalt låter nå så mye bedre enn vinylen at det er nesten litt trist. Har en vinylrigg til 100k og den ble kjapt parkert i helgen. Så her må jeg i tenkeboksen.

    Men der gledes selvsagt over en meget godt oppgradering på den digitale delen. 272 har dermed ingen stor forandring med xps vs xps dr analogt. Digitalt vil jeg si en et 7 mil steg oppgradering. For min del forlenger jeg levetiden på 272. Den fortjener aldri å bli brukt med den interne strømforsyningen.

    Beklager langt innlegg.
    Well, så ble om ikke annet jeg litt klokere på Naim - takk skal du ha! For jeg har aldri forstått helt alle disse "ekstra boksene" som koster så sykt mye, at de må til/hvor viktige de er - mens din betraktning her med skikkelig vinylrigg som parameter for sammenligning tar meg noen skritt nærmere bokstavene Naim.

    Skal også innrømme at en nesten for flink kar hos importøren som har Naim, har snakket meg i søvn med "boks A, B osv osv" - de gangene jeg har forsøkt å sette meg inn i merket. Har også merket meg at det sjelden er Naim snakkis etter messer rundt omkring, uten at jeg helt vet hvorfor, ut over at merket ikke er mest frempå og vinner blikk i kamp om utstråling/utseende/oppmerksomhet :) Og så taper vel Naim litt på sin ærlighet om (duste-) ordet Watt, vil jeg tro.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn