Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode svar begge to! Det sammenfaller egentlig litt med eget inntrykk av Mu-So i butikk. Har aldri fått samme "gåsehudinntrykk" som testene beskriver, men så er det jo også litt vanskelig å bedømme i butikk. Tror nok det blir å testet dette hjemme før kjøp da ja.

    Angående lyttevolum så er det sikkert godt nok med middels volumer for min del, men det er jo selvsagt greit om det ikke faller helt sammen ved høyere volumer også.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har alltid vært veldig begeistret for Muso :) Både gen 1 og 2 er produkter til å bli glad i, men meningene vil alltid være delt.

    Gen 2 er klart bedre lydmessig ift gen 1, der gen 2 er reinere, klarere, har bedre dynamikk og en mye bedre bass. I tillegg har den hdmi arc.

    St:)ver
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har alltid vært veldig begeistret for Muso :) Både gen 1 og 2 er produkter til å bli glad i, men meningene vil alltid være delt.

    Gen 2 er klart bedre lydmessig ift gen 1, der gen 2 er reinere, klarere, har bedre dynamikk og en mye bedre bass. I tillegg har den hdmi arc.

    St:)ver
    Hørte Mu-So 1 i butikk for mange år siden og var ikke helt fornøyd, smalt lydbilde og bassen var mudrete.
    Mu-so 2 overasket meg i positiv forstand, og er nå eneste høyttaleren i stua.
    Det første som må gjøres er å slå av Loudness, den står på som default.
    Spiller stort og morsomt på all type musikk, jeg digger den.
    Spiller overaskende bedre med Roon enn via egen app, noe jeg ikke kan forklare, bare konstatere.
    At den fungerer bedre på tv lyd enn lydplanken til 15K er ren bonus.
    Et av mine beste hifi kjøp på lenge, anbefales på det varmeste,

    Tar med til historien at jeg også var å lyttet til Linn Series 3.
    Etter å ha hørt Mu-So 2 var den en stor skuffelse, denne egner seg best til enkel piano og vokal, på Blues/rock osv nådde den ikke Naim Mu-So 2 til ankelen 8)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Gratulerer EIA :) Enig, en designperle og faktisk så synes jeg Gen 2 ser enda bedre ut.
    Min erfaring er at Muso profiterer på plasseringen og at du har gitt den gode betingelser der den står i senter av "scenen".

    Kos deg

    St:)ver
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Tack väldigt intressant läsning ! Jag kör 2 st Nap 120 aktivt med Snaxo 242 och Linn Kan,låter helt fantastiskt !
    Bra! Har fortsatt Nac12 og Nap120 her + litt annet fra Salt-Lane perioden. Det mest underholdende fra Naimkonseptet etter min mening. Det står for tiden lagret, men blir snart tatt i bruk igjen. Bruker et komplett forsterkersett fra Avondale Audio nå. Nevner det siden settet på TNT-audio har vært til overhaling der. Det spiller helt ut av en annen verden bra, jeg finner ikke ord! Jeg kommer ikke på en eneste ting Naim gjør bedre, og dessuten er det minst 25 år mellom serviceintervallene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Tack väldigt intressant läsning ! Jag kör 2 st Nap 120 aktivt med Snaxo 242 och Linn Kan,låter helt fantastiskt !
    Bra! Har fortsatt Nac12 og Nap120 her + litt annet fra Salt-Lane perioden. Det mest underholdende fra Naimkonseptet etter min mening. Det står for tiden lagret, men blir snart tatt i bruk igjen. Bruker et komplett forsterkersett fra Avondale Audio nå. Nevner det siden settet på TNT-audio har vært til overhaling der. Det spiller helt ut av en annen verden bra, jeg finner ikke ord! Jeg kommer ikke på en eneste ting Naim gjør bedre, og dessuten er det minst 25 år mellom serviceintervallene.
    Härligt ! Jag får väl ge Avondale en chans till,jag tyckte att Grad 1 lät analytiskt utan boogiefaktor.
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Härligt ! Jag får väl ge Avondale en chans till,jag tyckte att Grad 1 lät analytiskt utan boogiefaktor.
    Mitt forsterkersett består av 821+/SnapsTPR4/dual mono S100 med NCC220, og spiller helt ustoppelig uansett sjanger. Settet har meget høy oppløsing, men mangler slett ikke boogie. Jeg mener det spiller i en annen divisjon enn Naim. Uten hardhet, uten kornete lyd, med formidabel dynamikk og punch om innspillingene tillater det. Et fenomen jeg har opplevd med Naim er at uansett hva man spiller med er det alltid underliggende tanker om neste oppgradering. Hvordan blir med en Hicap til, eller kanskje en Supercap etc. Avondale leverer overraskelser i hver lytteøkt. Musikken blir presentert med engasjement og logikk. Jeg er helt sikker på at dette med god margin er de beste forsterkerne jeg har hatt til dags dato, uansett merke.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tack väldigt intressant läsning ! Jag kör 2 st Nap 120 aktivt med Snaxo 242 och Linn Kan,låter helt fantastiskt !
    .............. og dessuten er det minst 25 år mellom serviceintervallene.
    Hei

    Er det fordi Avondale sier det eller fordi de faktisk ikke trenger det? :) Det siste tror jeg faktisk ikke helt på, men du må gjerne utdype :) Jeg tror faktisk at Naim er en av få produsenter som tar komponenters levetid vs ytelse på alvor. Vel, det er selvfølgelig et økonomisk aspekt ved det også.

    Ellers spennende forøvrig å lese om opplevelsene med Avondale. Kan du utdype hva dette består i? Kjøper du kortene som kit og setter dem i kabinetter (eller på en bordbit) eller kompletterer kortene Naim pre/ power? Skal lese meg opp, men som en rask innføring :)

    Härligt ! Jag får väl ge Avondale en chans till,jag tyckte att Grad 1 lät analytiskt utan boogiefaktor.
    Et fenomen jeg har opplevd med Naim er at uansett hva man spiller med er det alltid underliggende tanker om neste oppgradering. Hvordan blir med en Hicap til, eller kanskje en Supercap etc. Avondale leverer overraskelser i hver lytteøkt. Musikken blir presentert med engasjement og logikk. Jeg er helt sikker på at dette med god margin er de beste forsterkerne jeg har hatt til dags dato, uansett merke.
    Min erfaring med oppgradering, det går over med tid og alder. Kan det være noe slikt du opplever, men i begeistringens rus forveksles med annet? :p
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Hei

    Er det fordi Avondale sier det eller fordi de faktisk ikke trenger det? :) Det siste tror jeg faktisk ikke helt på, men du må gjerne utdype :) Jeg tror faktisk at Naim er en av få produsenter som tar komponenters levetid vs ytelse på alvor. Vel, det er selvfølgelig et økonomisk aspekt ved et også.

    Ellers spennende forøvrig å lese om opplevelsene med Avondale.
    Hei,
    det brukes komponenter med lang holdbarhet, og de blir lite belastet. Jeg har nevnt at det er en 821+ preamp, Snaps med TPR4 modul som strømforsyning til denne og en toppspesifisert dual mono Avondale S100 effektforsterker. Jeg har ikke skrevet at Naim ikke tar komponenters levetid på alvor. Det økonomiske aspektet ved 10-årig service er det dem som tjener på. Det er rett og slett et ettersyn. Det er smart, for verdien synker fort om dette ikke er utført - enten det er nødvendig eller ikke. Jeg har brukt Naim i 20 år og har fortsatt 8 bokser fra dem her. Nå har jeg funnet noe som etter min mening er mye, mye bedre. Avondalekjeden er så god at jeg holder tilbake fra å bruke enda større ord som symboler for å beskrive denne perfeksjonen:)
    Ja, jeg har fortsatt SBL og Rega Xel. Som kilder bruker jeg forskjellige dacer fra DPA, og den beste jeg har er en PDM1-2 med Philips SAA7350 chip + en SRM-Tech platespiller.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har nevnt at det er en 821+ preamp, Snaps med TPR4 modul som strømforsyning til denne og en toppspesifisert dual mono Avondale S100 effektforsterker.
    Er dette ordinært til sals no om dagen? Var innom heimesida til Avondale Audio, og det såg ut som om dei fyrst og fremst sel modular for å modifisera Naim-boksar?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hei

    Er det fordi Avondale sier det eller fordi de faktisk ikke trenger det? :) Det siste tror jeg faktisk ikke helt på, men du må gjerne utdype :) Jeg tror faktisk at Naim er en av få produsenter som tar komponenters levetid vs ytelse på alvor. Vel, det er selvfølgelig et økonomisk aspekt ved et også.

    Ellers spennende forøvrig å lese om opplevelsene med Avondale.
    Hei,
    det brukes komponenter med lang holdbarhet, og de blir lite belastet. Jeg har nevnt at det er en 821+ preamp, Snaps med TPR4 modul som strømforsyning til denne og en toppspesifisert dual mono Avondale S100 effektforsterker. Jeg har ikke skrevet at Naim ikke tar komponenters levetid på alvor. Det økonomiske aspektet ved 10-årig service er det dem som tjener på. Det er rett og slett et ettersyn. Det er smart, for verdien synker fort om dette ikke er utført - enten det er nødvendig eller ikke. Jeg har brukt Naim i 20 år og har fortsatt 8 bokser fra dem her. Nå har jeg funnet noe som etter min mening er mye, mye bedre. Avondalekjeden er så god at jeg holder tilbake fra å bruke enda større ord som symboler for å beskrive denne perfeksjonen:)
    Ja, jeg har fortsatt SBL og Rega Xel. Som kilder bruker jeg forskjellige dacer fra DPA, og den beste jeg har er en PDM1-2 med Philips SAA7350 chip + en SRM-Tech platespiller.
    Takk for input. Neida, du har ikke sagt noe galt her :) tvert imot, spennende lesning. Det jeg tenker er at 25 år uten service er lenge.
    Min erfaring, fra min industri er at særlig power dør ut etter alt fra 10-30 år. Noen produsenter anbefaler skifte av power hvert 10. år. Dersom du ser bort ifra havari, men tenker ytelse er ikke 10 år mellom service så hakkende galt imo.

    Er ellers enig i dette med recap og fallende verdi, det er et problem kunden blir sittende med. Hver mann får sjøl dømme om han hører forskjell før og etter service, men de fleste sier de gjør det.

    En annen ting, uten at jeg påstår at det gjelder for Avondale. Jeg har prøvd et par psu`er fra Teddypardo. Produkter som skamroses av noen når satt i et Naim system. Jeg synes TP ødela musikken sånn som Naim er så god til... det er med andre ord mange meninger, preferanser etc.

    God Påske til deg S, og kos deg med Avondale :)

    Vh S
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Takk for input. Neida, du har ikke sagt noe galt her :) tvert imot, spennende lesning. Det jeg tenker er at 25 år uten service er lenge.
    Min erfaring, fra min industri er at særlig power dør ut etter alt fra 10-30 år. Noen produsenter anbefaler skifte av power hvert 10. år. Dersom du ser bort ifra havari, men tenker ytelse er ikke 10 år mellom service så hakkende galt imo.

    Er ellers enig i dette med recap og fallende verdi, det er et problem kunden blir sittende med. Hver mann får sjøl dømme om han hører forskjell før og etter service, men de fleste sier de gjør det.

    En annen ting, uten at jeg påstår at det gjelder for Avondale. Jeg har prøvd et par psu`er fra Teddypardo. Produkter som skamroses av noen når satt i et Naim system. Jeg synes TP ødela musikken sånn som Naim er så god til... det er med andre ord mange meninger, preferanser etc.

    God Påske til deg S, og kos deg med Avondale :)

    Vh S
    Hei,
    Jeg har hatt dette settet siden november i fjor så det er ikke i nyanskaffelsens rus. Jeg har også hatt Teddy Pardo strømforsyninger. Det låter annerledes og ingen oppgradering etter min mening. Avondale er noe helt annet. Naim er enjoyable som det heter på engelsk. Avondale er perfeksjon.

    Like så, god påske!
    Mvh/S
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Jeg har nevnt at det er en 821+ preamp, Snaps med TPR4 modul som strømforsyning til denne og en toppspesifisert dual mono Avondale S100 effektforsterker.
    Er dette ordinært til sals no om dagen? Var innom heimesida til Avondale Audio, og det såg ut som om dei fyrst og fremst sel modular for å modifisera Naim-boksar?
    Han driver alene og markedsfører seg noe via Facebook. Det er best å ringe han hvis du har spørsmål.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for input. Neida, du har ikke sagt noe galt her :) tvert imot, spennende lesning. Det jeg tenker er at 25 år uten service er lenge.
    Min erfaring, fra min industri er at særlig power dør ut etter alt fra 10-30 år. Noen produsenter anbefaler skifte av power hvert 10. år. Dersom du ser bort ifra havari, men tenker ytelse er ikke 10 år mellom service så hakkende galt imo.

    Er ellers enig i dette med recap og fallende verdi, det er et problem kunden blir sittende med. Hver mann får sjøl dømme om han hører forskjell før og etter service, men de fleste sier de gjør det.

    En annen ting, uten at jeg påstår at det gjelder for Avondale. Jeg har prøvd et par psu`er fra Teddypardo. Produkter som skamroses av noen når satt i et Naim system. Jeg synes TP ødela musikken sånn som Naim er så god til... det er med andre ord mange meninger, preferanser etc.

    God Påske til deg S, og kos deg med Avondale :)

    Vh S
    Hei,
    Jeg har hatt dette settet siden november i fjor så det er ikke i nyanskaffelsens rus. Jeg har også hatt Teddy Pardo strømforsyninger. Det låter annerledes og ingen oppgradering etter min mening. Avondale er noe helt annet. Naim er enjoyable som det heter på engelsk. Avondale er perfeksjon.

    Like så, god påske!
    Mvh/S
    Med uttrykket "begeistringens rus" tenkte jeg mest på det gnagende behovet for å oppgradere med diverse cap`er, ikke på din begeistring for Avondale. Med all respekt, du har prøvd mye og du vet hva du prater om.

    Det som trigget meg var serviceintervallet som hintet til Naim`s praksis. Jeg betalte 5K for service av NAC282. Dersom den nå kan anses å være i tilstand nærmere ny, så kaller jeg slikt for intet annet enn "a steal" :cool:

    Vh S :)
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Takk for input. Neida, du har ikke sagt noe galt her :) tvert imot, spennende lesning. Det jeg tenker er at 25 år uten service er lenge.
    Min erfaring, fra min industri er at særlig power dør ut etter alt fra 10-30 år. Noen produsenter anbefaler skifte av power hvert 10. år. Dersom du ser bort ifra havari, men tenker ytelse er ikke 10 år mellom service så hakkende galt imo.

    Er ellers enig i dette med recap og fallende verdi, det er et problem kunden blir sittende med. Hver mann får sjøl dømme om han hører forskjell før og etter service, men de fleste sier de gjør det.

    En annen ting, uten at jeg påstår at det gjelder for Avondale. Jeg har prøvd et par psu`er fra Teddypardo. Produkter som skamroses av noen når satt i et Naim system. Jeg synes TP ødela musikken sånn som Naim er så god til... det er med andre ord mange meninger, preferanser etc.

    God Påske til deg S, og kos deg med Avondale :)

    Vh S
    Hei,
    Jeg har hatt dette settet siden november i fjor så det er ikke i nyanskaffelsens rus. Jeg har også hatt Teddy Pardo strømforsyninger. Det låter annerledes og ingen oppgradering etter min mening. Avondale er noe helt annet. Naim er enjoyable som det heter på engelsk. Avondale er perfeksjon.

    Like så, god påske!
    Mvh/S
    Med uttrykket "begeistringens rus" tenkte jeg mest på det gnagende behovet for å oppgradere med diverse cap`er, ikke på din begeistring for Avondale. Med all respekt, du har prøvd mye og du vet hva du prater om.

    Det som trigget meg var serviceintervallet som hintet til Naim`s praksis. Jeg betalte 5K for service av NAC282. Dersom den nå kan anses å være i tilstand nærmere ny, så kaller jeg slikt for intet annet enn "a steal" :cool:

    Vh S :)
    Har man en Nac 282 så behöver man inte överhuvudtaget fundera på en annan pre amp,tycker jag,Nac 282 är helt överlägsen om man sen uppgraderar med Naim Supercap så blir den helt makalöst bra,mer musikalisk än Nac 252 ! Det man sen kan göra är att köpa Naim Snaxo och gå aktivt det gör en helt enorm skillnad och blir så mycket mer musikaliskt än vad ett passivt system kan erbjuda och med det rätta Naim soundet.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for input. Neida, du har ikke sagt noe galt her :) tvert imot, spennende lesning. Det jeg tenker er at 25 år uten service er lenge.
    Min erfaring, fra min industri er at særlig power dør ut etter alt fra 10-30 år. Noen produsenter anbefaler skifte av power hvert 10. år. Dersom du ser bort ifra havari, men tenker ytelse er ikke 10 år mellom service så hakkende galt imo.

    Er ellers enig i dette med recap og fallende verdi, det er et problem kunden blir sittende med. Hver mann får sjøl dømme om han hører forskjell før og etter service, men de fleste sier de gjør det.

    En annen ting, uten at jeg påstår at det gjelder for Avondale. Jeg har prøvd et par psu`er fra Teddypardo. Produkter som skamroses av noen når satt i et Naim system. Jeg synes TP ødela musikken sånn som Naim er så god til... det er med andre ord mange meninger, preferanser etc.

    God Påske til deg S, og kos deg med Avondale :)

    Vh S
    Hei,
    Jeg har hatt dette settet siden november i fjor så det er ikke i nyanskaffelsens rus. Jeg har også hatt Teddy Pardo strømforsyninger. Det låter annerledes og ingen oppgradering etter min mening. Avondale er noe helt annet. Naim er enjoyable som det heter på engelsk. Avondale er perfeksjon.

    Like så, god påske!
    Mvh/S
    Med uttrykket "begeistringens rus" tenkte jeg mest på det gnagende behovet for å oppgradere med diverse cap`er, ikke på din begeistring for Avondale. Med all respekt, du har prøvd mye og du vet hva du prater om.

    Det som trigget meg var serviceintervallet som hintet til Naim`s praksis. Jeg betalte 5K for service av NAC282. Dersom den nå kan anses å være i tilstand nærmere ny, så kaller jeg slikt for intet annet enn "a steal" :cool:

    Vh S :)
    Har man en Nac 282 så behöver man inte överhuvudtaget fundera på en annan pre amp,tycker jag,Nac 282 är helt överlägsen om man sen uppgraderar med Naim Supercap så blir den helt makalöst bra,mer musikalisk än Nac 252 ! Det man sen kan göra är att köpa Naim Snaxo och gå aktivt det gör en helt enorm skillnad och blir så mycket mer musikaliskt än vad ett passivt system kan erbjuda och med det rätta Naim soundet.
    Stage-
    Vurderte aktiv drift da jeg hadde Kudos S20a, men tanken på flere poweramper, kabler, snaxo gjorde det uaktuelt for min del. Når det er sagt, jeg tviler ikke et sekund på at det vil gi mening til veldig mange andre.

    Tanken om Supercap, både 2 og DR versjon lever fremdeles... eller en Hicap DR. Akkurat nå er det mer gøy å prøve ut ting og få mest mulig ut av det man allerede har. Jeg har lært meg at sannheten endrer seg, man lærer noe nytt hele tiden :)

    Vh S
     
    X

    X186841

    Gjest
    Naim trenger service fordi de bruker forholdsvis rimelige komponenter med medium kvalitet og levetid. Da er det greit å anbefale service før noe blir for degradert eller ryker.
    Det er også en utmerket foretningside for å sikre litt inntekter på sikt.
    Noen produsenter bruker høyere spesifiserte komponenter som er laget for lengre levetid og trenger derfor ofte ikke service på 30-40 år.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid vært veldig begeistret for Muso :) Både gen 1 og 2 er produkter til å bli glad i, men meningene vil alltid være delt.

    Gen 2 er klart bedre lydmessig ift gen 1, der gen 2 er reinere, klarere, har bedre dynamikk og en mye bedre bass. I tillegg har den hdmi arc.

    St:)ver
    Hørte Mu-So 1 i butikk for mange år siden og var ikke helt fornøyd, smalt lydbilde og bassen var mudrete.
    Mu-so 2 overasket meg i positiv forstand, og er nå eneste høyttaleren i stua.
    Det første som må gjøres er å slå av Loudness, den står på som default.
    Spiller stort og morsomt på all type musikk, jeg digger den.
    Spiller overaskende bedre med Roon enn via egen app, noe jeg ikke kan forklare, bare konstatere.
    At den fungerer bedre på tv lyd enn lydplanken til 15K er ren bonus.
    Et av mine beste hifi kjøp på lenge, anbefales på det varmeste,

    Tar med til historien at jeg også var å lyttet til Linn Series 3.
    Etter å ha hørt Mu-So 2 var den en stor skuffelse, denne egner seg best til enkel piano og vokal, på Blues/rock osv nådde den ikke Naim Mu-So 2 til ankelen 8)
    Takk for betraktningene! Også interessant at du opplevde stor forskjell mellom de. Dette må nok prøvelyttes litt, men det høres lovende ut.

    Hadde forresten ikke lagt merke til at v2 var sort istedenfor grå. Ser absolutt bedre ut synes jeg!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har alltid vært veldig begeistret for Muso :) Både gen 1 og 2 er produkter til å bli glad i, men meningene vil alltid være delt.

    Gen 2 er klart bedre lydmessig ift gen 1, der gen 2 er reinere, klarere, har bedre dynamikk og en mye bedre bass. I tillegg har den hdmi arc.

    St:)ver
    Hørte Mu-So 1 i butikk for mange år siden og var ikke helt fornøyd, smalt lydbilde og bassen var mudrete.
    Mu-so 2 overasket meg i positiv forstand, og er nå eneste høyttaleren i stua.
    Det første som må gjøres er å slå av Loudness, den står på som default.
    Spiller stort og morsomt på all type musikk, jeg digger den.
    Spiller overaskende bedre med Roon enn via egen app, noe jeg ikke kan forklare, bare konstatere.
    At den fungerer bedre på tv lyd enn lydplanken til 15K er ren bonus.
    Et av mine beste hifi kjøp på lenge, anbefales på det varmeste,

    Tar med til historien at jeg også var å lyttet til Linn Series 3.
    Etter å ha hørt Mu-So 2 var den en stor skuffelse, denne egner seg best til enkel piano og vokal, på Blues/rock osv nådde den ikke Naim Mu-So 2 til ankelen 8)
    Hadde forresten ikke lagt merke til at v2 var sort istedenfor grå. Ser absolutt bedre ut synes jeg!
    Ikke sort, men dyp grå, med lekker (i mine øyne) sort front
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    I forbindelse med oppussing av stuen har jeg tenkt å trekke høyttalerkabler i rør i veggen slik at de blir skjult, omtrent 2m strekk til hver høyttaler. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe NAC A5, men har hørt at de er veldig stive, så jeg er redd for at det blir vanskelig å trekke de gjennom rørene. Har noen eventuelt anbefaling til en annen høyttalerkabel som er mykere? Jeg har en Uniti 2. På forhånd takk for svar!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hei!

    I forbindelse med oppussing av stuen har jeg tenkt å trekke høyttalerkabler i rør i veggen slik at de blir skjult, omtrent 2m strekk til hver høyttaler. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe NAC A5, men har hørt at de er veldig stive, så jeg er redd for at det blir vanskelig å trekke de gjennom rørene. Har noen eventuelt anbefaling til en annen høyttalerkabel som er mykere? Jeg har en Uniti 2. På forhånd takk for svar!
    Jeg vile ha forlagt rør som tar litt ulike tykkelser HT kabel. På den måten låser du deg ikke til kun en type kabel. NAca5 er ikke så stiv (synes nå jeg da), er rørbøyen krapp ordner du det med en trekkefjær eller tilsvarende.
    Jeg har kun prøvd Chord- og Tellurium kabler sjøl, i tillegg til Naim sin. Begge er mykere å håndtere vs NAca5 og alle har sin egen lydsignatur. Den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre, de går litt hver sine veier lyd-/ musikkmessig, imo vil smak osv være avgjørende.

    S
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar! Aldri godt å vite helt hvordan noe er når man bare har lest om det på internett. Jeg får bestille inn kabelen før jeg kjøper rør, tenker jeg.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Strømforsyning

    Hei,

    Jeg bruker Flatcap 2 på en Nait XS i dag. Høyttalere Dynaudio Focus 160. Hva vil bli neste steg på strømforsyningsstigen? Tenker brukt, i utgangspunktet. Og vil neste steg forsvare seg, krone VS effekt?
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Det er vel hicap? Jeg vet ikke men vil Tro at det først og fremst er verdt pengene om du har tenkt til å oppgradere til bedre forsterker på et senere tidspunkt.
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Er dette ordinært til sals no om dagen? Var innom heimesida til Avondale Audio, og det såg ut som om dei fyrst og fremst sel modular for å modifisera Naim-boksar?
    Siden til Avondale Audio anno 2004. Dette viser hva som ble produsert da firmaet var på sitt mest aktive. Han selger modulene du nevner, og dette kan også brukes til komplette selvbygg. I tillegg lages ferdige forsterkere på bestilling der ventetiden kan være lang.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel hicap? Jeg vet ikke men vil Tro at det først og fremst er verdt pengene om du har tenkt til å oppgradere til bedre forsterker på et senere tidspunkt.
    Skjønner. Hicap er det nok, ja. Bør vel bare få hørt den på XS, så gir det seg selv om oppgradering fra Flatcap 2 er verdt det.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Jeg har en Uniti Atom som jeg lurer på å "gjøre noe med".
    Legge til en poweramp, f.eks. eller gå for hel-oppgradering. Ser det ligger en SuperUniti2 og Naim 250.2 her på Torget. Hvor stor en oppgradering vil det bli å gå for sistnevnte kombo?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hei.
    Jeg har en Uniti Atom som jeg lurer på å "gjøre noe med".
    Legge til en poweramp, f.eks. eller gå for hel-oppgradering. Ser det ligger en SuperUniti2 og Naim 250.2 her på Torget. Hvor stor en oppgradering vil det bli å gå for sistnevnte kombo?
    Atom alene spiller veldig bra må jeg si når tilkoblet relativt lettdrevne høyttalere. Dersom mer tungdrevne høyttalere vil en 250 gi mer autoritet eller kontrollen om du vil i hele frekvensområdet, men min opplevelse er at gjennomsiktigheten, åpenheten eller klarheten uteblir. Bassen blir litt for stor og unyansert for min smak og det minner meg på at det fremdeles er en Atom som er kilden.
    Ikke misforstå, Atom er en perle i mine ører, men sammen med riktige høyttalere.
    Bruker du fremdeles Allae? Hvor stort er rommet osv.

    :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Jeg har en Uniti Atom som jeg lurer på å "gjøre noe med".
    Legge til en poweramp, f.eks. eller gå for hel-oppgradering. Ser det ligger en SuperUniti2 og Naim 250.2 her på Torget. Hvor stor en oppgradering vil det bli å gå for sistnevnte kombo?
    Spiller for øyeblikket med Atom, der 250DR kobles inn og ut, mot Sopra 2. Før det har jeg spilt med NDX2-282-250DR noen dager.

    Atom alene spiller veldig bra må jeg si, men det høres at den ikke gir tilstrekkelig autoritet og gjennomsiktighet til musikken ift høyttalerne (91db). Når 250 kobles inn kommer autoriteten eller kontrollen om du vil, i hele frekvensområdet, men gjennomsiktigheten, åpenheten, klarheten ...snappy.... fra NDX2-282 uteblir. Bassen blir litt for stor og unyansert for min smak og det minner meg på noe Isak hos Multirom engang sa; selv om Atom er tilkoblet en høykvalitets amp. er det fremdeles en Atom. Ikke misforstå, Atom er fremdeles en perle i mine ører, sammen med riktige høyttalere, men i mine ører er en ekstra poweramp ala 250.2 feil vei å gå. Hva Superuniti angår, avhenger av høyttalerne dine.

    Deretter kobles NDX2 til Nait 5i-2. Det sier så enormt mye om Source first/ kilde først. Klart, innsiktsfullt, snappy og rytmisk. Musikken minner meg om eget hovedoppsett.

    Bruker du fremdeles Allae? Hvor stort er rommet osv. Har prøvd Atom med Neat Iota på hytta (ikke så stort, men åpent lende) og det spiller kjempefint. Samme vil nok mange andre lettdrevne høyttalere gjøre.

    :)
    Jeg spiller fortsatt på Allae og er egentlig ganske fornøyd. Jeg savner noe dypbass, men det kan jo være mange faktorer som spiller inn her. Jeg vil ikke gjøre mye med rommet som det er nå. Det skal legges nytt gulv, da det eksisterende er hullete etter en fest med litt vel mye stilletter..
    Selve rommet er ca. 3.5m*5m (B*L) + en åpning mot spisestue på samme areal fra høyre høyttaler og ut (sees på bildene).
    hifi1.jpg

    hifi2.jpg

    hifi3.jpg

    Jeg fungerer sånn, at blir Atom brukt bare som kilde, fordi jeg kombinerer den med et dedikert effekttrinn, så blir det feil at innebygd forsterker i Atom bare gjør ingenting, så sånn sett tror jeg ikke at denne løsningen blir bra for meg på sikt. Men at jeg kan erstatte Atom med f.eks. SuperUniti 2, eller noe annet, og på den måten bruke investeringen i et effekttrinn til å bygge videre, det er godt mulig.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Forresten.. Hvordan spiller dere av musikk fra NAS mot f.eks. Uniti Atom fra PC? Naim appen til mobil / tablet fungerer greit, men kunne tenkt meg mulighet til å spille fra laptop/stasjonær også.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg spiller fortsatt på Allae og er egentlig ganske fornøyd. Jeg savner noe dypbass, men det kan jo være mange faktorer som spiller inn her. Jeg vil ikke gjøre mye med rommet som det er nå. Det skal legges nytt gulv, da det eksisterende er hullete etter en fest med litt vel mye stilletter..
    Selve rommet er ca. 3.5m*5m (B*L) + en åpning mot spisestue på samme areal fra høyre høyttaler og ut (sees på bildene).

    Jeg fungerer sånn, at blir Atom brukt bare som kilde, fordi jeg kombinerer den med et dedikert effekttrinn, så blir det feil at innebygd forsterker i Atom bare gjør ingenting, så sånn sett tror jeg ikke at denne løsningen blir bra for meg på sikt. Men at jeg kan erstatte Atom med f.eks. SuperUniti 2, eller noe annet, og på den måten bruke investeringen i et effekttrinn til å bygge videre, det er godt mulig.
    Nydelig rom Nolfi og Allae ser like flotte ut som jeg husker dem.

    Dersom du vil unngå redundant forsterker er ikke SuperUniti veien å gå heller etter min mening. Mitt råd blir å prøve ut forskjellige løsninger, lån utstyr om du kan og prøv alle mulige plasseringer av Allae. Råd på nett fra en person kan basere seg på helt andre/ feil preferanser enn du selv har.
    S :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    X

    X186841

    Gjest
    Forresten.. Hvordan spiller dere av musikk fra NAS mot f.eks. Uniti Atom fra PC? Naim appen til mobil / tablet fungerer greit, men kunne tenkt meg mulighet til å spille fra laptop/stasjonær også.
    Roon er helt topp til slikt, kan brukes på pc/mac og styres derfra eller fra mobil/nettbrett. Din Atom er Roon ready, mens superuniti er litt utdatert og har ikke slik mulighet.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    For å få Roon på forrige generasjon strømmeplattform så trenger man en dings som f.eks Sonore UPNP Bridge. Det er mye informasjon å finne på internett om dette.
    Kan absolutt anbefale Roon. Jeg er hekta!
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hei.
    Jeg har en Uniti Atom som jeg lurer på å "gjøre noe med".
    Legge til en poweramp, f.eks. eller gå for hel-oppgradering. Ser det ligger en SuperUniti2 og Naim 250.2 her på Torget. Hvor stor en oppgradering vil det bli å gå for sistnevnte kombo?
    Hva med å bare koble til en sub? Da kan du kjøre videre med Atom.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar.
    Stover: Ja, liker rommet jeg og :) Får flytte litt mer rundt på Allaene, men jeg gir meg ikke med det, altså. Oppgraderingsspøkelset har vært fraværende i lang tid nå, men kom nok for alvor tilbake for et par uker siden..
    Jeg skjønner det er en preferred upgrade path man "bør" følge, men hvis jeg ikke er interessert i å gå fra Atom til 200 til 28* til 25* til 55* osv og tenker på dette source first prinsippet, så lurer jeg på om en ND5XS, evt. en godt priset NDX2 kunne vært noe å starte med, da i kombinasjon med en NAC202 og NAP200. Da har jeg begynt å gå separates veien og kan da etterhvert bytte ut enkeltkomponentene.
    Jeg ser ikke bort i fra at Allaene kan erstattes på sikt, men jeg tror at får de nok power så leverer de ganske sikkert bra en god stund fremover.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Satte opp en testinstallasjon av Roon på den stasjonære i natt. Jeg har et segmentert nettverksoppsett, LAN, IoT, Gjester, Mgmt osv. Atom var (inntil for 10 minutter siden) på IoT-nettet og stasjonær, mobiltelefoner osv. på LAN.
    I et slikt oppsett ser ikke Roon Atom som Roon Ready, bare en device som kan streames til over Chromecast og AirPlay.
    Jeg la over så Atom og Roon er på samme subnet og nå ble Atom funnet som Roon Ready og alle innstillinger satt opp automagisk.
    Gleder meg til å lytte på hjemmekontoret i morgen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn