Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for svar.
    Stover: Ja, liker rommet jeg og :) Får flytte litt mer rundt på Allaene, men jeg gir meg ikke med det, altså. Oppgraderingsspøkelset har vært fraværende i lang tid nå, men kom nok for alvor tilbake for et par uker siden..
    Jeg skjønner det er en preferred upgrade path man "bør" følge, men hvis jeg ikke er interessert i å gå fra Atom til 200 til 28* til 25* til 55* osv og tenker på dette source first prinsippet, så lurer jeg på om en ND5XS, evt. en godt priset NDX2 kunne vært noe å starte med, da i kombinasjon med en NAC202 og NAP200. Da har jeg begynt å gå separates veien og kan da etterhvert bytte ut enkeltkomponentene.
    Jeg ser ikke bort i fra at Allaene kan erstattes på sikt, men jeg tror at får de nok power så leverer de ganske sikkert bra en god stund fremover.
    Forslaget til Sober er kan hende det rimeligste eller enkleste å gjøre, en sub. Nedsiden med sub er oppsett og integrering. Jeg ville ha beholdt streamer fra siste generasjon ala Atom, Nova, ND5 XS2, NDX2 av grunner nevnt av andre her. Jeg husker Supernait 2 som en god match til Allae og jeg foretrakk den fremfor 202/ 200. Her er mange muligheter og som nevnt, NDX2 med en Nait er virkelig gøy.... i mine ører.

    S :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Optisk ut fra PC til Naim-dac?

    Det plutselig flere endringer i oppsettet mitt. Jeg trodde at streamer skulle ha betydelig høyere WAF enn mac/dac men kona syntes at streaming fra mobil var noe styr, antakelig fordi det innebare noe nytt å lære seg. Har dermed byttet ut nd5 xs med Naim Dac koblet inn fra optisk ut på mac mini (blir kanskje byttet ut med windows pc snart). Det var et umiddelbart løft i lyden. Jeg ser at mange mener at en "må" ha en usb/spdif-konverter for å få det beste ut av ndac når den er koblet til datamaskin (streamer fra Tidal i exlusive-mode). Er det noen som har erfaringer med dette, og om det er stor forksjell i kvalitet på slike konvertere?

    Jeg kom også over et par system audio explorer til fin pris og slo til. Jeg synes System Audio og Naim passer veldig bra sammen, og har også funnet ut at Naim er foretrukket på flere System-Audio høyttalere av SA-sjef Ole Witthøfft. Nå er det masse dynamikk, skyhøy "live-faktor" men også bra med detaljer synes jeg. Jeg var litt nervøs for at napp 155 xs ikke skulle ha nok krefter. Napen har god kontroll, men den blir litt varm når jeg spiller høyt over lengre lytteøkter. Er det et problem?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det plutselig flere endringer i oppsettet mitt. Jeg trodde at streamer skulle ha betydelig høyere WAF enn mac/dac men kona syntes at streaming fra mobil var noe styr, antakelig fordi det innebare noe nytt å lære seg. Har dermed byttet ut nd5 xs med Naim Dac koblet inn fra optisk ut på mac mini (blir kanskje byttet ut med windows pc snart). Det var et umiddelbart løft i lyden. Jeg ser at mange mener at en "må" ha en usb/spdif-konverter for å få det beste ut av ndac når den er koblet til datamaskin (streamer fra Tidal i exlusive-mode). Er det noen som har erfaringer med dette, og om det er stor forksjell i kvalitet på slike konvertere?

    Jeg kom også over et par system audio explorer til fin pris og slo til. Jeg synes System Audio og Naim passer veldig bra sammen, og har også funnet ut at Naim er foretrukket på flere System-Audio høyttalere av SA-sjef Ole Witthøfft. Nå er det masse dynamikk, skyhøy "live-faktor" men også bra med detaljer synes jeg. Jeg var litt nervøs for at napp 155 xs ikke skulle ha nok krefter. Napen har god kontroll, men den blir litt varm når jeg spiller høyt over lengre lytteøkter. Er det et problem?
    Kjenner til Ndac og Mac mini med USB til S/PDIF omformer. M2tech Hiface var populær en periode, har ikke prøvd annet. Ja, jeg leser også at coaxial skal være optimale løsning, her skulle det være relativt rimelig å teste ut sjøl? Søk i moderforumet eller Google så finner du mer info om temaet.

    Generelt sett vil en varm forsterker over tid forringes raskere enn en som arbeider lettere. Kondensatorer tørker raskere ut. Hva som blir tilfellet for ditt oppsett kjenner jeg ikke i detalj.

    S :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Satte opp en testinstallasjon av Roon på den stasjonære i natt. Jeg har et segmentert nettverksoppsett, LAN, IoT, Gjester, Mgmt osv. Atom var (inntil for 10 minutter siden) på IoT-nettet og stasjonær, mobiltelefoner osv. på LAN.
    I et slikt oppsett ser ikke Roon Atom som Roon Ready, bare en device som kan streames til over Chromecast og AirPlay.
    Jeg la over så Atom og Roon er på samme subnet og nå ble Atom funnet som Roon Ready og alle innstillinger satt opp automagisk.
    Gleder meg til å lytte på hjemmekontoret i morgen :)
    Jeg lurer litt på dette med Roon her altså.
    Jeg har som nevnt satt opp Roon Server på den stasjonære maskinen, men dedikerer nok en NUC eller lign. på sikt.
    Den skal på kablet nett og lurer nå på dataflow og litt andre tekniske aspekter ved hele setupet:
    Remote styrer avspilling og er ikke direkte involvert i audio-flowet.
    Det er Roon Server som har aksess til lyd-filene og streamer data fra NAS til Uniti Atom, og blir derfor et mellomledd. Er det da noen vits i å plassere NUC ved siden av Atom eller spiller det ingen rolle (Hvis vi ser bort i fra lengde på ethernet-kabler osv)
    Har noen testet ut ulike NASer, f.eks. standard "hjemme NAS" som QNAP, Synology, Netgear, mot dedikerte audio-devicer som Naim Uniti Core, UnitiServe? SSD vs. HDD?
    Blocksize (4k vs. 8k vs. 64k). Lydfiler er jo store filer så en skulle tro at med færre reads (Mer data pr. read) med større blocksize kanskje kan ha noe å si på signalet?
    Dedikert VLAN med QoS? Kjører wifi til Uniti Atom idag, men legger om til ethernet når jeg finner en bra vei for kabelføring.
    Annet man bør ta med i vurderingene?
    Jeg har posted denne i Roon-tråden også.
     
    Sist redigert:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Takk. Ja jeg har googlet litt rundt og det ser ut til å være nesten like stor uenighet om egenlyden til disse konverterene som med kabler, selv om det på Naim-forumet synes å være konsensus om at det er stor forskjell. Nå har jeg bestilt en Hiface2 i første omgang, blir spennende å høre.

    Takk for svar om forsterker også!


    Det plutselig flere endringer i oppsettet mitt. Jeg trodde at streamer skulle ha betydelig høyere WAF enn mac/dac men kona syntes at streaming fra mobil var noe styr, antakelig fordi det innebare noe nytt å lære seg. Har dermed byttet ut nd5 xs med Naim Dac koblet inn fra optisk ut på mac mini (blir kanskje byttet ut med windows pc snart). Det var et umiddelbart løft i lyden. Jeg ser at mange mener at en "må" ha en usb/spdif-konverter for å få det beste ut av ndac når den er koblet til datamaskin (streamer fra Tidal i exlusive-mode). Er det noen som har erfaringer med dette, og om det er stor forksjell i kvalitet på slike konvertere?

    Jeg kom også over et par system audio explorer til fin pris og slo til. Jeg synes System Audio og Naim passer veldig bra sammen, og har også funnet ut at Naim er foretrukket på flere System-Audio høyttalere av SA-sjef Ole Witthøfft. Nå er det masse dynamikk, skyhøy "live-faktor" men også bra med detaljer synes jeg. Jeg var litt nervøs for at napp 155 xs ikke skulle ha nok krefter. Napen har god kontroll, men den blir litt varm når jeg spiller høyt over lengre lytteøkter. Er det et problem?
    Kjenner til Ndac og Mac mini med USB til S/PDIF omformer. M2tech Hiface var populær en periode, har ikke prøvd annet. Ja, jeg leser også at coaxial skal være optimale løsning, her skulle det være relativt rimelig å teste ut sjøl? Søk i moderforumet eller Google så finner du mer info om temaet.

    Generelt sett vil en varm forsterker over tid forringes raskere enn en som arbeider lettere. Kondensatorer tørker raskere ut. Hva som blir tilfellet for ditt oppsett kjenner jeg ikke i detalj.

    S :)
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Van Damme DIN til Naim

    Hei,

    Noen med erfaring med denne type kabel fra Van Damme? Skal brukes mellom DAC V1 og Nait XS. Har funnet en til god pris, 400,- ink shipping fra UK.
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Er der nogen af jer Naim fans som spiller på PMC højttalere?

    Tænker i at en Nait XS3 har power nok til et par PMC Twenty5.23 højttalere?
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Er der nogen af jer Naim fans som spiller på PMC højttalere?

    Tænker i at en Nait XS3 har power nok til et par PMC Twenty5.23 højttalere?
    Vet ikke men med 86,5db følsomhet kan det kanskje bli litt knapt med XS 3?
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Er der nogen af jer Naim fans som spiller på PMC højttalere?

    Tænker i at en Nait XS3 har power nok til et par PMC Twenty5.23 højttalere?
    Vet ikke men med 86,5db følsomhet kan det kanskje bli litt knapt med XS 3?
    Jeg bruker Nait XS på Dynaudio Focus 160, og det fungerer utmerket. Riktignok med Flatcap PSU. Focus er heller ikke de enkleste i klassen å drive.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Hei, la ut eit litt uforståeleg innlegg her i går, sletta det, men spørsmålet mitt står eigentleg ved lag. Har Stageline N, modell som på biletet (illustrasjon frå nettet), altså to DIN-pluggar på baksida. Glimrande RIAA etter det eg kan avsløra.



    I dag er koplinga slik: Stageline ⇄ (5 pin-5 pin 240°) ⇄ TeddyCap → (4 pin > 5 pin 180°) → Nait 5i (DIN)

    Spørsmålet er om eg kan "ta ut" linjesignalet frå Stageline både via 5-pinskontakten (slik at det går gjennom TC) og 4-pinskontakten (direkte) samtidig?
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Spiller nå med Nac 42, Snaps og Nap120. Alt i tilnærmet original stand. Nac 42 og Snaps har jeg dual-railet, fjernet balansekontrollen, skiftet noen brytere og recappet. Nap 120 fullstendig recappet. På alle enhetene har jeg ved prøving og feiling valgt litt andre kondensatorer enn Naim benytter ved recapping. Dette settet spiller med bra dynamikk og punsj og er definitivt av typen high-speed. Kretsene er tilnærmet identiske til dagens Naim. Nap120 har uregulert strømforsyning. Nap 250 f.eks har regulert forsyning med de samme kretsene. Nap 300 er en Nap 250 med separat strømforsyning. Nap 500 er en brokoblet variant av Nap250 osv.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Etter mange års sikling og fundering fikk jeg i går levert en LP12 bestående stort sett av nesten nye deler (Karousel er helt ny) og en Naim ARO fra 2004.
    Nå er det vel så mye Naim som det kan bli (foruten høyttalerne da, men DBL blir for store i min stue..). LP12en har Armageddon strømforsyning. SuperLine og SuperCap DR. Det spiller forrykende!
     

    Vedlegg

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Etter mange års sikling og fundering fikk jeg i går levert en LP12 bestående stort sett av nesten nye deler (Karousel er helt ny) og en Naim ARO fra 2004.
    Nå er det vel så mye Naim som det kan bli (foruten høyttalerne da, men DBL blir for store i min stue..). LP12en har Armageddon strømforsyning. SuperLine og SuperCap DR. Det spiller forrykende!
    Kult med Aro! Jeg skaffet meg en også, for et par år siden. Er veldig glad i den. Spiller veldig bra, smooth og rytmisk. De sier Linn går dypere og er mer dramatisk, men at Aro er mer sexy (hva nå det betyr?) : https://www.stereophile.com/content/listening-26-page-2
    IMG_4720.jpg
    IMG_4722.jpg

    Har forresten gått Lejonklou, etter 15 år med Naim. Det er mindre dramatisk, smooth og lettere å følge det musikalske samspillet i musikken. Naim er mer full fart hele tiden. Det er Lejonklou sin integrerte Boazu. https://www.lejonklou.com/products/boazu/ Eksakt har tatt inn riaa-trinnene deres. De er veldig musikalske og laget for Linn Adikt (MM).
    IMG_4721.jpg

    I kjelleren er det fortatt Naim. Den klassiske og magiske Nait 2 med Linn Klimax Ds/1
    IMG_4414.jpg

    God sommer til alle Naim og musikkinteresserte:cool:
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje ikke helt riktig gruppe, men prøver for det.
    Jeg har arvet en Philips 312 med Philips 412 PU.
    Platespilleren har DIN stikk.
    Hvordan er egentlig denne spilleren? Er det enkelt å demontere kabel med DIN-stikk og montere RCA istedenfor? Gjør det noe med f.eks. støy? Mener jeg husker at det var en del støy da denne spillere var koblet opp tidligere.
    Kunne tenkt meg en anbefaling til en billig RIAA-forsterker, Argon eller Pro-Ject f.eks. så jeg kan se om vinyl er noe for meg.
    Denne blir spillende på en Uniti Atom (Vurderer SuperNait 2 + DAC, SuperNait 2 + ND5XS2, eller evt. en Uniti Nova) og Naim Allae høyttalere. (Vurderer også noen Focal Kanta 2 jeg har sett)
    Takker på forhånd.
     
    X

    X186841

    Gjest
    ADAPTER DIN-RCA HAN
    Finnes på bla. Power til under 100 lappen. Så kan du prøve før du gjør noen inngrep.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Blir litt forskjellige spørsmål her.
    Har noen erfaring med Monitor Audio PL300 eller Focal Kanta 2 på Naim? Hvor langt opp, effektmessig må man, før det er "bra nok"?
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Blir litt forskjellige spørsmål her.
    Har noen erfaring med Monitor Audio PL300 eller Focal Kanta 2 på Naim? Hvor langt opp, effektmessig må man, før det er "bra nok"?
    Hadde Kanta 2 på test her hjemme en stund for et godt år siden, men testet den bare på et 552/500 oppsett. Generelt er vel min oppfatning at de er forholdsvis lettdrevet, men at en bør ha litt krefter for å holde kontroll på bunnen. Ville tro at det burde bli bra fra og med Supernait/250. Var en morsom høyttaler😀
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig rom Nolfi og Allae ser like flotte ut som jeg husker dem.

    Dersom du vil unngå redundant forsterker er ikke SuperUniti veien å gå heller etter min mening. Mitt råd blir å prøve ut forskjellige løsninger, lån utstyr om du kan og prøv alle mulige plasseringer av Allae. Råd på nett fra en person kan basere seg på helt andre/ feil preferanser enn du selv har.
    S :)
    Jeg ser nå at jeg skrev SuperUniti 2, men mente selvsagt SuperNait 2 :)
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Har noen erfaring med vinyl på Uniti-serien?
    Har forstått det sånn at den er laget med digital avspilling i fokus. Betyr det at analog inngang er dårligere enn på andre forsterkere fra Naim?
    Jeg spør fordi jeg har koblet opp en gammel Philips 212 platespiller over en Pro-Ject Phonobox og egentlig liker det jeg hører. Litt dempet lyd, mangler litt detaljer i hele spektret og lydbildet er skjøvet litt mot venstre, men det er ganske sikkert DIN-RCA adapter eller spilleren/PU som er årsaken.
    Jeg lurer fortsatt på om jeg skal gå for f.eks. Nova eller SN2 + DAC og legge noen penger i et bra RIAA-trinn og en god spiller, f.eks. Rega P2/3 samt andre ht.
    Jeg har sett Monitor Audio PL300 til 30k og Focal Kanta 2 til ca. 40k
    SN2 + DAC koster ca. 35-37k kr. + streamer (Roon Ready endpoint, gjerne) opp til ca. 45k.
    En Nova kommer vel også på 40-45k brukt.
    Rega P2, PU, Rega Fono ca. 10k

    SN2 kombo eller Nova blir ca. samme, 45000 kr.
    + vinyl og PL300 kommer på 85000
    + vinyl og K2: 95000

    Noen tanker om disse komboene?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tviler på at ananloginngangen på Uniti er noe dårligere enn på andre Naimforsterkere. Det som antagelig trengs er å få opp kvaliteten på vinylutstyret, source first gjelder jo alltid.

    Nova er jo en ganske ryddig løsning, en annen mulighet er jo Supernait 3 som har innebygget MM RIAA. Skal ikke uttale meg om kvaliteten til denne RIAAen, men en Planar 3 er vel sikkert en typisk god match. I begge tilfeller kommer det en ekstra boks (Streamer vs. RIAA).
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle,

    Jeg har et spørsmål som dere eminente Naimere sikkert har synspunkter på og erfaringer med. I dag bruker jeg Naim DAC V1 kun som DAC. Videre bruker jeg Nait XS, og en Flatcap 2 som forsyner forforsterkeren i Nait og en Stageline N. Spørsmålet er: Hvor god er forforsterkeren i DAC V1? Vil et kjøp av for eksempel NAP200 som kombineres med DAC V1 gjøre en like god eller bedre jobb som å bruke forforsterkeren i Nait XS, slik jeg gjør det i dag? Om så er så ser jeg ingen god grunn til å sitte med "to forforsterkere", og kan således selge Nait XS. Håper jeg forklarte det på en forståelig måte :)

    -Thomas
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Tenkte mer på at V1 er en ren DAC og ikke har analoge innganger. Hvordan blir det å koble Stageline inn i V1?
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mer på at V1 er en ren DAC og ikke har analoge innganger. Hvordan blir det å koble Stageline inn i V1?
    Det er et valid poeng som har gått forbi huset mitt. Da tenker jeg ikke mer på det. Takk for oppklaringen 😆

    Oppfølgingsspørsmål: Hvordan er NAP200 kontra effektforsterkeren i Nait XS?
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg drister meg til et spørsmål til. Jeg ser at Supernait 1 har innebygget DAC. Noen som vet hvordan denne stiller seg opp mot nDAC og DAC V1? Og ettersom pre i SN1 kan få strøm fra Flatcap 2 (hvis jeg ikke har misforstått noe), så kan det se ut som et godt alternativ å selge Nait XS og DAC V1, og kjøpe Supernait 1. Tanker og erfaringer?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg kan driste meg til å svare uten å ha hørt hverken SN1 sin DAC eller V1. Er tanken din å beholde høyttalerne du nå har?
    Jeg har hatt mye forskjellig fra Naim, blant annet nDAC. Hadde jeg visst det jeg vet i dag etter 10 år med Naim hadde jeg kjøpt NAC82 og NAP200 som ligger til salgs på Finn. Så hadde jeg beholdt V1 og vurdert å kjøpe en nDAC brukt, da de er svært lavt priset, syns nå jeg, i forhold til hvor bra de er. Så kan du, om du vil, plukke opp en "billig" XPS-2 til nDAC når det dukker opp en til salgs. Og om du ikke har noe i mot mange bokser en SuperCap til NAC82. Et slikt oppsett har jeg selv hatt (282 i stedet for 82) og det var et oppsett som etter min mening har en fin balanse mtp pris og ytelse (alt kjøpt brukt til hyggelige bruktpriser).

    Jeg er ikke sikker på om ting blir noe bedre av å selge XS og V1 og bytte ut med en SN1. Men om du ønsker mindre bokser er jo det en fin løsning.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan driste meg til å svare uten å ha hørt hverken SN1 sin DAC eller V1. Er tanken din å beholde høyttalerne du nå har?
    Jeg har hatt mye forskjellig fra Naim, blant annet nDAC. Hadde jeg visst det jeg vet i dag etter 10 år med Naim hadde jeg kjøpt NAC82 og NAP200 som ligger til salgs på Finn. Så hadde jeg beholdt V1 og vurdert å kjøpe en nDAC brukt, da de er svært lavt priset, syns nå jeg, i forhold til hvor bra de er. Så kan du, om du vil, plukke opp en "billig" XPS-2 til nDAC når det dukker opp en til salgs. Og om du ikke har noe i mot mange bokser en SuperCap til NAC82. Et slikt oppsett har jeg selv hatt (282 i stedet for 82) og det var et oppsett som etter min mening har en fin balanse mtp pris og ytelse (alt kjøpt brukt til hyggelige bruktpriser).

    Jeg er ikke sikker på om ting blir noe bedre av å selge XS og V1 og bytte ut med en SN1. Men om du ønsker mindre bokser er jo det en fin løsning.
    Ja, jeg ønsker å behold Focus 160. Eventuelt gå opp til gulvstående av samme type på litt sikt. Fryktelig glad i de.

    Et alternativ kan jo være å starte med NAP200, og la XS ta seg av pre? Eller gir ikke den nok ekstra valuta for 6-7k?
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Ja, jeg ønsker å behold Focus 160. Eventuelt gå opp til gulvstående av samme type på litt sikt. Fryktelig glad i de.

    Et alternativ kan jo være å starte med NAP200, og la XS ta seg av pre? Eller gir ikke den nok ekstra valuta for 6-7k?
    Nait XS m/ekstern strømforsyning er en habil pre, men likevel milevis unna en overhalt 82. Prisforskjellen mellom disse er ofte ikke mer enn 3-5k, så da er det vel eg et spørsmål om hvor mye en ønsker å bruke. Personlig er ikke jeg i tvil om hva jeg ville ha gjort.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Nait XS m/ekstern strømforsyning er en habil pre, men likevel milevis unna en overhalt 82. Prisforskjellen mellom disse er ofte ikke mer enn 3-5k, så da er det vel eg et spørsmål om hvor mye en ønsker å bruke. Personlig er ikke jeg i tvil om hva jeg ville ha gjort.
    Skjønner. Jeg har grubla og tenkt litt, i hvilken ende jeg skal begynne. Og jeg tror jeg begynner med kilden. Strømmer i dag ALAC fra Synology NAS til Node 2i og videre DAC V1 før Nait XS. Tror jeg skal swappe Node 2i og DAC V1 med en ND5 XS2. Forenkle oppsettet noe og samtidig forbedre DACen i systemet er målet med dette. Trenger heller ikke å være store kostnaden. Så blir neste steg å selge Nait XS og oppgradere til Supernait 2/3 eller todelt oppsett. Tror det blir veikartet på ubestemt tid.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei Thomas
    Har hatt Naim i 15 år. Gjort masse erfaringer og det høres klokt ut å prioritere kilde først. XS er en veldig god forsterker. Når det gjelder kilde er min erfaring at det billigste er dedikert streamer og en knall dac. Jeg tror eksempelvis at det å bytte streamer som du gjør er et sidesteg og ikke så mye opp. Du kan lese fra naimforumet ar naims bedre dac med dedikert streamer kan matche ndx2. Jeg ville enten ha kjøpt en litt bedre streamer (gjør litt research) og naim dacen over din eller chords bedre.
    Som andre har skrevet her kan du forbedre pre-amp først og så gå for effekt til sist.
    F

    Skjønner. Jeg har grubla og tenkt litt, i hvilken ende jeg skal begynne. Og jeg tror jeg begynner med kilden. Strømmer i dag ALAC fra Synology NAS til Node 2i og videre DAC V1 før Nait XS. Tror jeg skal swappe Node 2i og DAC V1 med en ND5 XS2. Forenkle oppsettet noe og samtidig forbedre DACen i systemet er målet med dette. Trenger heller ikke å være store kostnaden. Så blir neste steg å selge Nait XS og oppgradere til Supernait 2/3 eller todelt oppsett. Tror det blir veikartet på ubestemt tid.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei Thomas
    Har hatt Naim i 15 år. Gjort masse erfaringer og det høres klokt ut å prioritere kilde først. XS er en veldig god forsterker. Når det gjelder kilde er min erfaring at det billigste er dedikert streamer og en knall dac. Jeg tror eksempelvis at det å bytte streamer som du gjør er et sidesteg og ikke så mye opp. Du kan lese fra naimforumet ar naims bedre dac med dedikert streamer kan matche ndx2. Jeg ville enten ha kjøpt en litt bedre streamer (gjør litt research) og naim dacen over din eller chords bedre.
    Som andre har skrevet her kan du forbedre pre-amp først og så gå for effekt til sist.
    F
    Hei Fred,

    Takk for innspill. Jeg har lenge tenkt på nDAC.Har imidlertid lest fler enn et par steder at den er krevende og glad i en påkostet psu. Har du noe erfaring med det?
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei Fred,

    Takk for innspill. Jeg har lenge tenkt på nDAC.Har imidlertid lest fler enn et par steder at den er krevende og glad i en påkostet psu. Har du noe erfaring med det?
    Ja, faktisk. Hadde den i 6 år. Min erfaring er at den fungerer utmerket med en god strømkabel alene. Sammenliknet med Chord dac, den siste svarte, og fant at Chord spilte større mer detaljert, men opplevde ndac mye mer musikalsk medrykkende, groovy bass og med mer punch. Holdt fast på ndac med Powerline uten psu. Hadde også Teddy xps på den, som også var veldig bra. Tror en god og prisverdig streamer er viktig. Finnes spennende alternativer nå. Nå har jeg en andre generasjons Linn Klimax Renew. Den er råbra, til ca 20-25000. Ville heller hatt denne enn NdX2 som for meg blir rådyr og du kan få masse bra saker også på forsterkersiden for samme penger.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Ja, faktisk. Hadde den i 6 år. Min erfaring er at den fungerer utmerket med en god strømkabel alene. Sammenliknet med Chord dac, den siste svarte, og fant at Chord spilte større mer detaljert, men opplevde ndac mye mer musikalsk medrykkende, groovy bass og med mer punch. Holdt fast på ndac med Powerline uten psu. Hadde også Teddy xps på den, som også var veldig bra. Tror en god og prisverdig streamer er viktig. Finnes spennende alternativer nå. Nå har jeg en andre generasjons Linn Klimax Renew. Den er råbra, til ca 20-25000. Ville heller hatt denne enn NdX2 som for meg blir rådyr og du kan få masse bra saker også på forsterkersiden for samme penger.
    Liker det du skriver om nDACens karakteristikker. Har lyst til å holde på Naim gjennom kjeden.
    Angående streamer. Hva vinnes ved å kjøpe en streamer til 25.000 kontra en til 5.000?
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Linn er både dac og streamer sammen, så da sparer man på dacen. Det finnes moderne streamere, en fra pro-ject, en som er anmeldt i Stereo (nettavisen) til 6000 eller sotm-200. Står en del spennende her https://www.lejonklou.com/forum/viewforum.php?f=10&sid=502322c0c6c80257f7fd52886ce19594
    Jeg har en Lejonklou forsterker også, sammen med en Nait 2 i kjelleren. LK vet hva han snakker om.
    F
    Naturlig oppfølgingsspørsmål føler jeg; Pro-ject til 6.000 og SOtM til snaut 5.700, hva gjør de bedre enn Bluesound Node 2i til 5.000? Alle tre må kunne sies å være moderne streamere?
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Er faktisk litt usikker, kan tenkes 2i også er bra, ved siden av å være brukervennlig. Ville lest her også: https://audiophilestyle.com/ for siste oppdatering i feltet. Kommer mye nytt.
    F
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Som streamer skal den være veldig god. Og ikke minst til prisen. Spørsmålet blir litt hvordan nDAC eventuelt passer inn i kjeden som da vil bli Node 2i - nDAC - Nait XS - Flatcap 2. Som sagt så står Naim DAC V1 i oppsettet i dag.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Og her...https://community.naimaudio.com/t/nd5xs2-vs-digione-signature-ndac/9536/2
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn