Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei Thomas!
    så du var innom moder-forumet. Veldig lurt. Mye visdom der. Kom over denne tråden som viser hvor bra ndac er og viktigheten av en god streamer:https://community.naimaudio.com/t/ndx2-vs-ndac/8048/14
    Så en ndac til 8000 i Sverige nå. Og for pengene får man mye! Søk her: hifitorget.se .
    F
    Ja, tok en tur innom Naim community. Mye kunnskap der. Ser en nDAC i Lidingö på Hifitorget.se, men den ligger til 9.500?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mener å ha lest at Naim Olive som nac82 er tunet mot vinylkilde? Stemmer det?

    Thomas. Du gjør rett i å lese deg opp og stille spørsmål på Naim Community. Har fått mye hjelp der opp igjennom årene.
    Legg en plan og vær tålmodig, de produktene du måtte søke dukker opp på brukten med jevne mellomrom.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Mener å ha lest at Naim Olive som nac82 er tunet mot vinylkilde? Stemmer det?

    Thomas. Du gjør rett i å lese deg opp og stille spørsmål på Naim Community. Har fått mye hjelp der opp igjennom årene.
    Legg en plan og vær tålmodig, de produktene du måtte søke dukker opp på brukten med jevne mellomrom.
    Hei Stover,

    Ja, mye god hjelp å få der. Jeg ser på det som et ganske så risikofritt steg å bytte V1 med nDAC, gitt bruktprisene på de to. Trad nDAC passer nok uansett bedre inn i en mer langsiktig plan.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Blant ulike oppgraderingstanker så vurderes overgang fra Nait XS til NAP 200 og NAC 82. For det første: Synspunkter fra dere som har erfaring med tilsvarende eller lignende? For det andre: Vil Flatcap 2 kunne brukes som forsyning til 82? Den vil uansett blir stående for å forsyne Stageline, og ettersom den kan forsyne to enheter så hadde jo det vært strålende om den kunne hjelpe 82 litt også.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Nac 82 er sykt bra, særlig siden denne har vært på service. Hvis du kjøper 200 er nok psu like bra i den som i Flatcap, vil jeg tro.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Nac 82 er sykt bra, særlig siden denne har vært på service. Hvis du kjøper 200 er nok psu like bra i den som i Flatcap, vil jeg tro.
    Ok, så en Flatcap vil ikke gjøre noe fra eller til så lenge den er koblet til 200?

    Kilder er Node 2i med RCA -> DIN for digitalt, og Pro-Ject 1Xpression med Ortofon 2M Black via Stageline N for analogt. Helt ærlig... Jeg A/B-testa Naim DAC V1 og onboard-DACen i Node 2i nå.... IKKE rare forskjellen å nevne. Tror ikke jeg hadde hørt forskjell i en blindtest.
     
    Sist redigert:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Inboard dac i Node 2i er faktisk ganske bra ;)
    Hele produktet er flaut bra til 5.000. Sett opp mot ytelse, design og brukervennlighet hadde 10.000 vært en helt fair pris, spør du meg. Veldig imponert av den lille rakkeren.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å lytte til helheten og flere låter. Ikke a/b teste raskt frem og tilbake. En bedre dac får frem rytme, driv og sammenheng i musikken ikke bare oppstykkede deler av musikken som bass og diskant. Du ville fått bra lyd fra en gammel iPhone, men ikke musikk.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å lytte til helheten og flere låter. Ikke a/b teste raskt frem og tilbake. En bedre dac får frem rytme, driv og sammenheng i musikken ikke bare oppstykkede deler av musikken som bass og diskant. Du ville fått bra lyd fra en gammel iPhone, men ikke musikk.
    Joda, enig i det. Men har hatt Noden og DAC V1 en god stund nå, og brukte kun Noden noen måneder før jeg kjøpte V1. Kjenner begge to ganske godt. Og det er ikke rare forskjellen. I hvert fall ikke en forskjell som rettferdiggjør 18.500 i innkjøp. Både Node og V1 slår ut Abrahamsen A-DAC II og NAD D1050, men opp mot hverandre syns jeg forskjellen var skuffende liten for Naims del, og imponerende liten for Bluesounds del.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner, har du prøvd USB-inngangen opp mot spdf?
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Ville prøvd USB og. Supra har en rimelig kabel. Noen mener asynkron USB har en fordel.
    F
    V1 er sendt nordover. Så i så fall må det bli å teste på Noden. Bruker en Chord RCA —> DIN fra den.

    Og USB-kabler har jeg nok av.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    V1 er sendt nordover. Så i så fall må det bli å teste på Noden. Bruker en Chord RCA —> DIN fra den.

    Og USB-kabler har jeg nok av.
    Ja da har du fått testet den store forskjellene på Dac skjønner jeg :)
    Jeg har stort sett brukt coax på Noden jeg også det fungerer supert.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Ja da har du fått testet den store forskjellene på Dac skjønner jeg :)
    Jeg har stort sett brukt coax på Noden jeg også det fungerer supert.
    Jeg har i hvert fall testet de nevnte, og kommet fram til at Noden har en fabelaktig DAC til prisen, og er en skikkelig multimaskin. Tester jeg har lest antyder det samme; En maskin som spiller langt over prispunktet. Én test hevdet sågar at du trolig må nord for 10 løk for at det skal være noe vits i å se på andre DACer. Nå er riktignok Naim DAC V1 også en multimaskin som kan ta rollen som DAC, preamp og hodetelefonforsterker. Men på nypris skiller det 18.500, og til mitt bruk (som ikke omfatter preampen og hodetelefonforsterkeren) så holdt det ikke. Nå er vi ikke på «Bluesounds venner», så jeg skal ikke dra det lenger. Er svært glad i Naim, og har akkurat inngått avtale om nytt forsterki 🙂👌
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sjekket ut en NAC82 + NAP200 + NAPSC
    Hvis jeg kombinerer dette med en nDAC og bra streamer, hvordan blir det da vs. nDAC + SN2 / Nova?
    Vingler litt mellom en en-boks-løsning og muligheten for å oppgradere enkeltkomponenter, og nå er jeg altså på siste alternativ.
     
    Sist redigert:

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Sn2 med Ndac og streamer er nok bra. Ville ikke hatt nova ndac. Veldig dyrt og ikke så bra lyd for pengene. Tror 82-200 er en del bedre enn sn2, sikkert ikke natt og dag, men med hicap og 250 er det enormt potensiale. Når det gjelder kilde ville jeg hatt en moderne veldig bra streamer, allo/vilumio og ndac. Eller Linn Klimax renew for 1/3 av prisen til en NdX2.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Sn2 med Ndac og streamer er nok bra. Ville ikke hatt nova ndac. Veldig dyrt og ikke så bra lyd for pengene. Tror 82-200 er en del bedre enn sn2, sikkert ikke natt og dag, men med hicap og 250 er det enormt potensiale. Når det gjelder kilde ville jeg hatt en moderne veldig bra streamer, allo/vilumio og ndac. Eller Linn Klimax renew for 1/3 av prisen til en NdX2.
    Skulle vært (nDAC + SN2) / Nova :)
    Da sjekker jeg denne komboen litt mer ut.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Min erfaring er at det som er rett for den ene kan være helt feil for den andre. Greit å lytte til råd, men de er ikke nødvendigvis rett for deg. Det er først når du prøver noe i eget rom, med egne høyttalere at du kjenner svaret spør du meg.
    Råd om å unngå redundans eller dårlig synergi er en ting, men lydpreferanse er noe personlig.

    En annen ting (basert på min erfaring selvfølgelig), kun Naim er Naim, samme gjelder for Linn og andre. Det ene er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn den andre, det er det du sjøl som vet best :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke kjempegod erfaring med å blande olive og black naim, egentlig. Kan være 202/hc/200 blir vel så balansert, ellers sn2/hc. Ikke alltid at større er bedre
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Nei, jeg har kun brukt koax.
    Det er endel forskjell på spdif og USB rent teknisk.
    Enkel forklaring.
    Over spdif er det kilden som styrer klokkesignalet, dacen må følge dette, er da avhengig av god kvalitet på kilden.
    Ved USB (asynkron) overføring tar dacen over klokkingen av datastreamen, og får signalet Sendt i datapakker fra kilden.

    Her kan du lese deg opp på forskjellen.

    USB vs S/PDIF
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke kjempegod erfaring med å blande olive og black naim, egentlig. Kan være 202/hc/200 blir vel så balansert, ellers sn2/hc. Ikke alltid at større er bedre
    Hva er det som ikke passer så bra ved mixing? Hva kan evt. funke bra til NAC82 istedenfor NAP200 (Eller omvendt)?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Olive-serien hadde en annen signatur, og flere bokser i serien kunne man oppleve at var tunet mot analog og ikke digital kilde. 82 var nok noe annerledes der, 52 også. Hvis man går olive så er 180 forgjengeren til 200. Avhengig av resten av oppsettet, kan 180 funke vel så bra som 250 (senere 250.2) som er litt saftigere men også roligere i presentasjonen. Liker man det lettbente og hurtige ved 200 ville jeg testet 180. Personlig syntes jeg 72 var langt mer musikalsk enn 82 som jeg syntes var noe kald og øretrettende. Eide 82 en stund mens 72 hadde jeg lenge sammen med hc og 180 på ibl mk.2 og cds2, en flott balanse hele veien. 82 ville veltet den flyten i mitt oppsett


    Hva er det som ikke passer så bra ved mixing? Hva kan evt. funke bra til NAC82 istedenfor NAP200 (Eller omvendt)?
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg diskuterte temaet om streaming og lydkvalitet et annet sted, men tenkte å ta det her også:
    Streamere fås fra noen få hundre til mange titalls tusen kroner. De store og dyrere streamere har ofte innebygd DAC noe som selvsagt påvirker både lyd og pris.
    Jeg står i en situasjon hvor jeg vurderer å oppgradere anlegget og har da vurdert om jeg skal gå videre med en-boks løsningen til Uniti-serien (Nova) eller om jeg skal gå all in og satse på flere bokser for bedre mulighet for enkelt-oppgradering på sikt.
    Ang. kilde har jeg tenkt på både Linn sine streamere, Blue Node 2i, NDS X2 og NDX2. Jeg har blitt tipset og lest på Naim forumet om nDAC med en god streamer i front og er det jeg lurer på nå, men jeg stiller meg selv noen spørsmål som jeg håper jeg kan få litt svar på her.
    Jeg er teknisk IT-konsulent og jeg jobber med servere og litt med fysisk nettverk (+ mye annet), og felles for det jeg jobber med er, at all kommunikasjon er digital og nettverksbasert. Om protokoll for overføring er lossless (TCP) eller lossy (UDP) er avgjørende for at all data når frem. Hvis mottaker har buffer, hele kommunikasjonskjeden i god (nok) kvalitet og protokoll er lossless, så kommer all data frem. Er det feil i data hos mottaker, så håndterer error correction (CRC) dette. Med dette på plass og min tilnærming til det digitale domene, så spør jeg meg selv (Eller kanskje konkluderer):
    Det er vel DACen som er den reelle kilden, og som er den som påvirker lydsignaturen, ikke hvilken dings som føder 0 og 1 inn i den.
    Derfor klarer jeg ikke se, ut fra et logisk IT-teknisk synspunkt, hvordan streameren kan ha en påvirkning i lydkvaliteten og det er derfor jeg ikke kommer til å kjøpe en av de dyre streamerne, hvis jeg kjøper en god DAC.
    Egentlig burde en Roon Ready node (Jeg kjører ROCK på en Intel NUC) basert på f.eks. Raspberry Pi (f.eks. HiFiBerry) inn i Naim nDAC gjøre jobben.
    ...tenker jeg da.. :)
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Iøvrig snakkes det om vesentlig forbedret lydkvalitet når NAS eller switch mellom NAS og streamer oppgraderes, f.eks. fra Linksys til Cisco. Det blir diskutert igjen og igjen i bl.a. en Naim FB-gruppe. :unsure:
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg diskuterte temaet om streaming og lydkvalitet et annet sted, men tenkte å ta det her også:
    Streamere fås fra noen få hundre til mange titalls tusen kroner. De store og dyrere streamere har ofte innebygd DAC noe som selvsagt påvirker både lyd og pris.
    Jeg står i en situasjon hvor jeg vurderer å oppgradere anlegget og har da vurdert om jeg skal gå videre med en-boks løsningen til Uniti-serien (Nova) eller om jeg skal gå all in og satse på flere bokser for bedre mulighet for enkelt-oppgradering på sikt.
    Ang. kilde har jeg tenkt på både Linn sine streamere, Blue Node 2i, NDS X2 og NDX2. Jeg har blitt tipset og lest på Naim forumet om nDAC med en god streamer i front og er det jeg lurer på nå, men jeg stiller meg selv noen spørsmål som jeg håper jeg kan få litt svar på her.
    Jeg er teknisk IT-konsulent og jeg jobber med servere og litt med fysisk nettverk (+ mye annet), og felles for det jeg jobber med er, at all kommunikasjon er digital og nettverksbasert. Om protokoll for overføring er lossless (TCP) eller lossy (UDP) er avgjørende for at all data når frem. Hvis mottaker har buffer, hele kommunikasjonskjeden i god (nok) kvalitet og protokoll er lossless, så kommer all data frem. Er det feil i data hos mottaker, så håndterer error correction (CRC) dette. Med dette på plass og min tilnærming til det digitale domene, så spør jeg meg selv (Eller kanskje konkluderer):
    Det er vel DACen som er den reelle kilden, og som er den som påvirker lydsignaturen, ikke hvilken dings som føder 0 og 1 inn i den.
    Derfor klarer jeg ikke se, ut fra et logisk IT-teknisk synspunkt, hvordan streameren kan ha en påvirkning i lydkvaliteten og det er derfor jeg ikke kommer til å kjøpe en av de dyre streamerne, hvis jeg kjøper en god DAC.
    Egentlig burde en Roon Ready node (Jeg kjører ROCK på en Intel NUC) basert på f.eks. Raspberry Pi (f.eks. HiFiBerry) inn i Naim nDAC gjøre jobben.
    ...tenker jeg da.. :)
    Henger meg litt på denne. Jeg er ikke på langt nær en IT-tekniker. Men jeg har problemer med å forstå hvordan en strøm av data skal kunne variere fra dårlig til bra, ettersom du bruker en billig eller dyr streamer. Dataen når enten fram eller ikke fram, er min oppfatning. DAC derimot, gir større utslag. Men selv der er det mye penger å betale for lite ytelse - relativt sett, er jeg redd.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har lest mye om det her på det engelske Naim-forumet. Jeg er ikke spesielt IT-kyndig. Det er vel ingen som bestrider at om 1 og 0 kommer frem blir det lyd. Det er vel heller hvordan det kommer frem som kan ha noe å si. Altså støy på det elektriske signalet som går via modem/ruter/switch/kabel og til streamer/dac.
    Ved trådløs overføring er det andre problemstillinger (som f.eks at streameren jobber hardere med å prosessere det trådløse signalet som medfører økt støy internt).
    Det er noen som mener å finne metoder for å redusere denne støyen (oppgraderte strømforsyninger til modem/ruter/switch, Melco- eller andre servere, skifte nettverkskabler, osv). Det mange Naimere har prøvd er å sette en Cisco 2960 switch inn mellom ruter og streamer. I noen tilfeller meldes det om bedre lyd. Forklaringen kan være at det opprinnelige nettverket er litt "bråkete" og at ved å isolere streameren fra resten av nettverket blir det mindre støy på signalet. Ingenting er vel ordentlig vitenskapelig bevist og det diskuteres heftig. Selv har jeg prøvd både det ene og det andre og gjort mine egne erfaringer.

    For noen år siden hadde jeg nDac og brukte den sammen med en CD5XS. Jeg ville teste ut streaming og kjøpte en Argon Stream 2 og koblet denne med optisk kabel inn til nDac. Spotify med høyeste oppløsning. Det låt veldig dårlig i forhold til CD. Et år senere kjøpe jeg en NDS. Jeg brukte fortsatt CD5XS som transport inn til NDSen. Nå låt Tidal bedre enn CD og jeg solgte CD5XS og siden har jeg ikke sett meg tilbake mtp streaming. Bruker nå Roon på egen NUC og Qobuz samt min egen CD-samling som er rippet via Roon.

    Jeg er ganske stor fan av nDac og uten å ha testet det tror jeg det er mulig å få veldig bra resultat med en litt bedre streamer enn Argon Stream 2. Det er jo egentlig ganske lett å teste for de som har interesse. Dersom det ikke er noe forskjell på en Argon Stream 2 og en Naim ND5XS2 inn i nDac er jo valget lett!
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lest mye om det her på det engelske Naim-forumet. Jeg er ikke spesielt IT-kyndig. Det er vel ingen som bestrider at om 1 og 0 kommer frem blir det lyd. Det er vel heller hvordan det kommer frem som kan ha noe å si. Altså støy på det elektriske signalet som går via modem/ruter/switch/kabel og til streamer/dac.
    Ved trådløs overføring er det andre problemstillinger (som f.eks at streameren jobber hardere med å prosessere det trådløse signalet som medfører økt støy internt).
    Det er noen som mener å finne metoder for å redusere denne støyen (oppgraderte strømforsyninger til modem/ruter/switch, Melco- eller andre servere, skifte nettverkskabler, osv). Det mange Naimere har prøvd er å sette en Cisco 2960 switch inn mellom ruter og streamer. I noen tilfeller meldes det om bedre lyd. Forklaringen kan være at det opprinnelige nettverket er litt "bråkete" og at ved å isolere streameren fra resten av nettverket blir det mindre støy på signalet. Ingenting er vel ordentlig vitenskapelig bevist og det diskuteres heftig. Selv har jeg prøvd både det ene og det andre og gjort mine egne erfaringer.

    For noen år siden hadde jeg nDac og brukte den sammen med en CD5XS. Jeg ville teste ut streaming og kjøpte en Argon Stream 2 og koblet denne med optisk kabel inn til nDac. Spotify med høyeste oppløsning. Det låt veldig dårlig i forhold til CD. Et år senere kjøpe jeg en NDS. Jeg brukte fortsatt CD5XS som transport inn til NDSen. Nå låt Tidal bedre enn CD og jeg solgte CD5XS og siden har jeg ikke sett meg tilbake mtp streaming. Bruker nå Roon på egen NUC og Qobuz samt min egen CD-samling som er rippet via Roon.

    Jeg er ganske stor fan av nDac og uten å ha testet det tror jeg det er mulig å få veldig bra resultat med en litt bedre streamer enn Argon Stream 2. Det er jo egentlig ganske lett å teste for de som har interesse. Dersom det ikke er noe forskjell på en Argon Stream 2 og en Naim ND5XS2 inn i nDac er jo valget lett!
    Det blir vel prøv-feil-prøv igjen-metoden for de fleste, vil jeg tro. Selv skal jeg gi Bluesound Node 2i sjansen når jeg oppgraderer til NAP200 og NAC82 om noen dager. Både som kilde og DAC. Jeg solgte akkurat en Naim DAC V1 (som tidligere nevnt her inne), og Bluesounden presterer «akkurat like godt». Dvs jeg er faktisk usikker på om den låter noe særlig kjipere i det hele tatt. Og det til 18.500 kroner mindre etter dagens priser. Streamerdelen i Noden skal ifølge gode kilder være mektig god, så den ville uansett blitt stående uavhengig av DAC en stund til. Men når også DACen viser seg å spille mektig godt, så gir jeg den sjansen. Tipper dog at jeg ender opp med en ND5 XS2 down the road uansett. Like mye fordi jeg ønsker Naim gjennom hele, som at jeg velger å tro at den presterer veldig godt.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lest mye om det her på det engelske Naim-forumet. Jeg er ikke spesielt IT-kyndig. Det er vel ingen som bestrider at om 1 og 0 kommer frem blir det lyd. Det er vel heller hvordan det kommer frem som kan ha noe å si. Altså støy på det elektriske signalet som går via modem/ruter/switch/kabel og til streamer/dac.
    Ved trådløs overføring er det andre problemstillinger (som f.eks at streameren jobber hardere med å prosessere det trådløse signalet som medfører økt støy internt).
    Det er noen som mener å finne metoder for å redusere denne støyen (oppgraderte strømforsyninger til modem/ruter/switch, Melco- eller andre servere, skifte nettverkskabler, osv). Det mange Naimere har prøvd er å sette en Cisco 2960 switch inn mellom ruter og streamer. I noen tilfeller meldes det om bedre lyd. Forklaringen kan være at det opprinnelige nettverket er litt "bråkete" og at ved å isolere streameren fra resten av nettverket blir det mindre støy på signalet. Ingenting er vel ordentlig vitenskapelig bevist og det diskuteres heftig. Selv har jeg prøvd både det ene og det andre og gjort mine egne erfaringer.

    For noen år siden hadde jeg nDac og brukte den sammen med en CD5XS. Jeg ville teste ut streaming og kjøpte en Argon Stream 2 og koblet denne med optisk kabel inn til nDac. Spotify med høyeste oppløsning. Det låt veldig dårlig i forhold til CD. Et år senere kjøpe jeg en NDS. Jeg brukte fortsatt CD5XS som transport inn til NDSen. Nå låt Tidal bedre enn CD og jeg solgte CD5XS og siden har jeg ikke sett meg tilbake mtp streaming. Bruker nå Roon på egen NUC og Qobuz samt min egen CD-samling som er rippet via Roon.

    Jeg er ganske stor fan av nDac og uten å ha testet det tror jeg det er mulig å få veldig bra resultat med en litt bedre streamer enn Argon Stream 2. Det er jo egentlig ganske lett å teste for de som har interesse. Dersom det ikke er noe forskjell på en Argon Stream 2 og en Naim ND5XS2 inn i nDac er jo valget lett!
    Hvordan signalet kommer frem er vel protokollen som bestemmer det. Når det snakkes om at bit 7 kommer frem før bit 6 (jitter) så burde buffering og CRC håndtere det. Når data ligger i buffer, internt i DACen, er det ikke langt til signalbehandling og historikk om hvor dårlig signalkjeden har vært eksisterer ikke. Hvis signalet er dårlig og data korrumperes i transmisjonen, så skal det trigge en retransmisjon. Hvis signalet er så dårlig at det kontinuerlig ikke kommer riktig frem, så er det andre ting som bør fikses enn å sette inn en spesiell switch. Det er altså ikke, igjen i hodet mitt, noe som skal tilsi at data som kommer via en switch fra Cisco, Unifi, HPe eller andre, skal være bedre når den har kommet frem.
    Et digitalt signal kan ha to verdier. 0 eller 1. Det er ikke sånn at hvis det induseres støy fra en Miele oppvaskmaskin, så blir verdien 1.1. Volum blir ikke høyere eller lavere heller. 0 er 0 og 1 er 1. Det er ikke tanken å virke belærende, og denne kommentaren går bredt ut til de som evt. leser med :)
    Du nevner i øvrig at du spilte fra Spotify (< CD) og året etter fra Tidal (> CD). Var det en typo eller riktig? Tidal (Hifi / Masters) er jo mye bedre kvalitet enn MP3-kvaliteten fra Spotify.
    Som nevnt tidligere, jeg er skeptisk, så et bevis ved å lytte til ulike streamere mot samme DAC kunne nok ha vært best for meg for å bli overbevist. Eller for å dementere påstandene :)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Som sagt, jeg er ingen IT-ekspert og mitt innlegg var mer ment som en oppsummering av noe av det jeg har lest, samt et par referanser til egne erfaringer med streaming og Naim. Jeg anbefaler alle som er nysgjerrig å lese her (ta med en god dose sunn fornuft): https://community.naimaudio.com/c/streaming-audio/7
    Der er mange på det engelske Naimforumet som sier de er ingeniører og jobber med nettverk til daglig. Av og til er der noen som hevder å ha phd fra MIT osv. Der er mange tanker og teorier om hvordan ting henger sammen, men ingenting er vitenskapelig bekreftet.

    Her er noe jeg fant på internett om hvordan en nettverkskabel virker:
    Electrical noise is any electrical currents or radio frequencies that aren’t related to the carried data. These additional signals often interfere with the data being carried through the wires. Electrical noise can come from inside the cable, or from outside sources. Ultimately, the more electrical noise, the lower the quality of the signal.

    Når man putter en nettverkskabel inn i en streamer går det vel elektrisk strøm mellom ruter og streamer. Det er mulig at det er denne elektrisiteten som tilfører støy som kan påvirke lydkvaliteten. Men dette er altså bare noen sin teori som jeg har lest og gjengir her. Selv har jeg ingen aning hva som foregår!

    Det er ingen som bestrider at 1 og 0 ikke kommer frem som 1 og 0. Men som sagt, så er det mange som mener at elektrisk støy kan påvirke lydkvaliteten. Og det er da her en streamer kanskje kan utgjøre en forskjell. I mitt tilfelle har jeg ikke testet så mange streamere. Argon Stream 2 var den første, og det låt veldig dårlig. Jeg har sammenlignet Spotify og Tidal et par ganger på Naim SuperUniti og mener å huske jeg hørte en forskjell, men at den ikke var så stor. Min kjæreste streamer av og til på anlegget her i stuen over WiFi og Apple Music (som jeg tror er mp3-kvalitet) og det låter bra det.
    Det var riktig at jeg refererte til først Spotify og deretter Tidal. Det burde ikke være så enormt stor forskjell på de to, men med Argon Stream 2 var det dag og natt (på Spotify med beste kvalitet og CD spilt av med CD5XS. Begge to inn i samme dac, Naim nDac og XPS strømforsyning.).

    Jeg var også veldig skeptisk til at det skulle være noen forskjell mtp streamere. Jeg hadde lest litt om at 1 og 0 alltid er 1 og 0, og at mange ikke hørte forskjell på Spotify og Tidal. I teorien burde en Argon Stream 2 inn i nDac være temmelig bra, og komme ganske nærme CD og Tidal.

    Konklusjonen er vel at man får høre selv og sammenligne dersom man ønsker å tilegne seg erfaring. Det beste er jo om man ikke hører forskjell.

    Jeg har stort sett gitt opp å lese det engelske Naimforumet da diskusjonene går på repeat, og der er jo et lite element av galskap i det hele. Det er absolutt bra å være skeptisk og ikke la seg rive med av det andre mener de hører. Det er noen som drar ting litt langt av og til. Selv syns jeg det var ganske underholdende å lese om en stund. Men så gikk jeg lei og leser nå bøker. For tiden Homo Faber av Max Frisch.

    Siden jeg faktisk ikke har peiling på dette emnet burde jeg ikke svare når noen spør:)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    ........Dvs jeg er faktisk usikker på om den låter noe særlig kjipere i det hele tatt. Og det til 18.500 kroner mindre etter dagens priser. Streamerdelen i Noden skal ifølge gode kilder være mektig god, så den ville uansett blitt stående uavhengig av DAC en stund til............ Tipper dog at jeg ender opp med en ND5 XS2 down the road uansett. Like mye fordi jeg ønsker Naim gjennom hele, som at jeg velger å tro at den presterer veldig godt.
    Dette forstår jeg ikke helt. Node 2 er vel kun en streamer med analog del i tillegg, mens Dac V1 er noe mer/ annet, dac, preamp og hodetelf forsterker. Jeg respekterer fullt ut at smaken er forskjellig og at du foretrekker som du gjør, men basert på utsagnet, hvorfor bruke penger på en Naimstreamer da? :)


    Som nevnt tidligere, jeg er skeptisk, så et bevis ved å lytte til ulike streamere mot samme DAC kunne nok ha vært best for meg for å bli overbevist. Eller for å dementere påstandene :)
    Det synes jeg er en god ide :) er man skeptisk så bør man følge sine egne råd. Jeg har ingen teknisk kunnskap om dette, men har prøvd (altfor) mange kildeløsninger opp igjennom og i mine ører er det ikke så enkelt som 0 og 1.
    Diskusjonen/ temaet minner meg om en kabeldiskusjon egentlig :rolleyes:
     
    Sist redigert av en moderator:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Dette forstår jeg ikke helt. Node 2 er vel kun en streamer med analog del i tillegg, mens Dac V1 er noe mer/ annet, dac, preamp og hodetelf forsterker. Jeg respekterer fullt ut at smaken er forskjellig og at du foretrekker som du gjør, men basert på utsagnet, hvorfor bruke penger på en Naimstreamer da?
    Enig i at V1 er et annet produkt. Og jeg kunne godt nevnt det så det var tydelig at jeg ikke direkte sammenligner produktene som om de er funksjonelt identiske. Poenget var mer at begge fungerer som DAC, og at forskjellene her oppfattes som forsvinnende små.

    Poenget med å kjøpe ND5 XS2 på sikt er at jeg liker Naim svært godt, og ønsker en clean Naim set-up. Leser også svært gode ting om blant annet DACen i ND5. Dukker det opp en second hand så byttes nok Noden ut, men i mellomtiden har jeg ingen problemer med å la den være en del av anlegget. Det som imidlertid blir veldig spennende er å høre den sammen med NAP200/NAC82 om noen dager. Leser og hører litt forskjellig, blant annet at NAC82 er svært kildekritisk. Hvem vet, kanskje får jeg en annen oppfatning. Forsøker ikke å snakke ned V1, bare nevner at en liten underdog til 5.000 har enmerkelig evne til å slå kraftig fra seg 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn